Thailand blev advaret, men gjorde intet
Fra : Martin Kristensen

Dato : 03-01-05 21:41

Netop set i Horisont på DR1: De thailandske myndigheder blev af et
observationscenter på Hawaii advaret om faren for flodbølger et kvarter
efter jordskælvet, men valgte ikke at evakuere kysten for at undgå at
skræmme turisterne.

Var det ikke en ide, sammen alle de mange millioner vi sender afsted i
disse dage, at vi også stiller nogen krav til modtagerne? Noget for
noget. Lidt selvransagelse er vel ikke for meget forlangt.

--
Venlig hilsen
Martin Kristensen

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 21:50

"Martin Kristensen" <inv@l.id> wrote in message
> [...]
> disse dage, at vi også stiller nogen krav til modtagerne? Noget for
> noget. Lidt selvransagelse er vel ikke for meget forlangt.

Havde man advaret dummedanskeren havde han/hun skidt i bukserne og
sagt:"Æhh, bæææ, hva ær øn såen sgunomi?" "Jaah gædder ska da ægge hore phå
eeen såen flapanne såmm daj". "Jaa harr fan-ædemajj botolt mønn øllll såå
skrreid mæææh dej skoæåvøje..."

Fra : Andropov

Dato : 03-01-05 22:06

On Mon, 3 Jan 2005 21:49:43 +0100, "Niels Ulrik"
<nielsulrik81zerospam@msn.com> wrote:

> [...]
>eeen såen flapanne såmm daj". "Jaa harr fan-ædemajj botolt mønn øllll såå

En Thaillænder fortalte på tv at turister stod og tog billeder af det,
da flodbølgen kom ind mod kysten i stedet for at flygte.

Skuespilleren Kurt Ravn (Røde i Matador) var heller ikke meget
klogere. Han stod også og kiggede på hvad det var for et spændende
naturfænomen.
Han endte så med at blive fanget af flodbølgen og blev klasket ind i
bagmuren af et garageanlæg som blev fyldt med vand.
Han var dog heldig alligevel at slippe med livet i behold.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 22:11

"Andropov" <nospam@andropov.dk> wrote in message

> [...]
>
> Skuespilleren Kurt Ravn (Røde i Matador) var heller ikke meget
> klogere. Han stod også og kiggede på hvad det var for et spændende

Kurt Ravn er nok en af de mest dumme danskere der findes her i Danmark. Han
kan ikek spille teater og er garant for at dumme-dansker-generne florerer
fortsat.
Min mening om dumme Kurt har jeg altid haft - også før omtalte viden om at
han stod og gloede patetisk.

Alle med mindst 9 års skolegang bør vide at når vand trækker sig tilbage på
en strand er det tegn på at en bølge kommer ligeså hurtigt retur. Destog
mere vand der frosvinder desto større er bølgen. Han er simpel idiot.

> Han endte så med at blive fanget af flodbølgen og blev klasket ind i
> bagmuren af et garageanlæg som blev fyldt med vand.
> Han var dog heldig alligevel at slippe med livet i behold.

Heldet følger de tossede

Fra : Andropov

Dato : 03-01-05 22:55

On Mon, 3 Jan 2005 22:11:26 +0100, "Niels Ulrik"

>Kurt Ravn er nok en af de mest dumme danskere der findes her i Danmark. Han
>kan ikek spille teater

Han var nu meget god som Røde i Matador.

>Alle med mindst 9 års skolegang bør vide at når vand trækker sig tilbage på
>en strand er det tegn på at en bølge kommer ligeså hurtigt retur. Destog
>mere vand der frosvinder desto større er bølgen. Han er simpel idiot.

Jeg læste noget om at en 10 års pige havde advaret flere mennesker om
flodbølgen. Hun havde lige haft noget om det i sin skole.
Men der var måske mange af de voksne som skulle have skolepengene
tilbage.

>Heldet følger de tossede

Eller måske at heldet følger de uvidende :)

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 23:03

> Han var nu meget god som Røde i Matador.

jeg synes det ikke da han netop kun var god til at spille typisk dum dansker
med et sprog som et plattysker og et udseende der udstrålede dumhed.

> [...]
> flodbølgen. Hun havde lige haft noget om det i sin skole.
> Men der var måske mange af de voksne som skulle have skolepengene

det man lærer i skolen uden erfaring bliver man ikke klog af.

> Eller måske at heldet følger de uvidende :)

ja, også det. mærkeligt nok. naturligvis har nok en del lokale med kendskab
til tsunamier løbet sin vej væk ind i land. erfaring giver viden.

men Kurt Dumme Ravn har vel for fanden da gået en gang på en dansk strand og
observeret hvordan bølgeskvulp opstår og ter sig - men åbenbart ikke den
tosse.

Fra : Andropov

Dato : 03-01-05 23:24

On Mon, 3 Jan 2005 23:03:17 +0100, "Niels Ulrik"

>det man lærer i skolen uden erfaring bliver man ikke klog af.

Det er ihvertfald nemmere at huske hvis man har prøvet det i praksis.
Men nogen gange er der ikke plads til fejl.

>ja, også det. mærkeligt nok. naturligvis har nok en del lokale med kendskab
>til tsunamier løbet sin vej væk ind i land. erfaring giver viden.

Ja, flere som blev taget af flodbølgen reddede sig ved at holde fast i
et træ. Det værste er nok at sidde i en bygning hvor man får taget og
alt mulig ned over sig eller rummet bliver fyldt med vand.

>men Kurt Dumme Ravn har vel for fanden da gået en gang på en dansk strand og
>observeret hvordan bølgeskvulp opstår og ter sig - men åbenbart ikke den
>tosse.

Han udtalte at: i bagklogskabens lys skulle han have kunnet regne ud
at når vand forsvinder hurtigt kommer det nok også hurtigt tilbage.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 23:37

> [...]
>
> Han udtalte at: i bagklogskabens lys skulle han have kunnet regne ud
> at når vand forsvinder hurtigt kommer det nok også hurtigt tilbage.

med hjælp fra journalisten hørte jeg som stillede Kurt et ledende spørgsmål.

Kurt har en rift i panden som var den sat på med teater-sminke. flot lavet.
er den ægte så kunne han da have smurt lidt makeup på.

Fra : Andropov

Dato : 03-01-05 23:44

On Mon, 3 Jan 2005 23:37:23 +0100, "Niels Ulrik"
> [...]

>Kurt har en rift i panden som var den sat på med teater-sminke. flot lavet.
>er den ægte så kunne han da have smurt lidt makeup på.

Det må have virket sådan lidt 007 agtigt sådan at blive klasket op af
muren i garageanlægget.
Det var nok noget som kunne bruges i en film.

Med hensyn til Kurts riftskade er han sluppet billigt. Han snakkede om
at han kom ud af garageanlægget fordi det brasede sammen.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 23:52

> Med hensyn til Kurts riftskade er han sluppet billigt. Han snakkede om
> at han kom ud af garageanlægget fordi det brasede sammen.

jeg tror Kurt vil være skuespiller i sit eget liv.

Fra : Andropov

Dato : 08-01-05 17:28

On Mon, 3 Jan 2005 23:37:23 +0100, "Niels Ulrik"
<nielsulrik81zerospam@msn.com> wrote:

>Kurt har en rift i panden som var den sat på med teater-sminke. flot lavet.
>er den ægte så kunne han da have smurt lidt makeup på.

Ravn for syg til at optræde

»Jeg er totalt mørbanket og syg. Udenpå og indeni. Har ikke luft nok
og har meget stærke smerter. Samtidig kværner tankerne. Min læge har
direkte forbudt mig at optræde.«

Søndag må den 57-årige skuespiller og sanger - kendt fra bl.a.
TV-serien Matador - opgive at gennemføre en stor, udsolgt
nytårskoncert sammen med Tivolis Promenadeorkester i...
....Musikteatret HolstebroHallen.

»Jeg har fået målt min lungekapacitet ved en speciel
puste-undersøgelse hos lægen. Resultatet var virkelig nedslående.
Efter ulykken har jeg ikke mere end cirka. 70 pct. af den normale
lungekapacitet. Det er alt for lidt til, at jeg kan stille mig op og
synge foran et publikum. Desuden er jeg endnu plaget af nærmest
uudholdelige rygsmerter og smerter fra et revnet ribben.
http://www.bt.dk/nyheder/artikel:aid=333794/

Fra : Andropov

Dato : 03-01-05 21:56

On Mon, 3 Jan 2005 21:40:39 +0100, "Martin Kristensen" <inv@l.id>
wrote:

> [...]
>observationscenter på Hawaii advaret om faren for flodbølger et kvarter
>efter jordskælvet, men valgte ikke at evakuere kysten for at undgå at

På længere sigt havde det nok været klogt hvis de havde evakueret
kysten. Nu kan man jo ikke have tillid til de Thailandske myndigheder.

>Var det ikke en ide, sammen alle de mange millioner vi sender afsted i
>disse dage, at vi også stiller nogen krav til modtagerne? Noget for
>noget. Lidt selvransagelse er vel ikke for meget forlangt.

Kunne man ikke lave et varslingssystem for alle steder i verden der
blev smidt ud på internet så alle kan se hvad som sker.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 22:14

> På længere sigt havde det nok været klogt hvis de havde evakueret
> kysten. Nu kan man jo ikke have tillid til de Thailandske myndigheder.

thai-myndighederne og politiet ved at prostitution er ulovlig men det
florerer som aldrig før. Så man kan før, nu og i al fremtid stole på at
thai-myndighederne ser den anden vej for der er store penge og koruption i
thai-sex.

jo, det sker jo allerede kære.

Fra : Andropov

Dato : 03-01-05 22:28

On Mon, 3 Jan 2005 22:13:47 +0100, "Niels Ulrik"
> [...]

>thai-myndighederne ser den anden vej for der er store penge og koruption i

Ja der er nok masser af korruption der som i andre fattige lande.

>jo, det sker jo allerede kære.

Problemet er nok at det gik så hurtigt i det her tilfælde. Måske man
skulle lade nordiske lande sende oplysninger ned til eventuelt
ambassade i Thailland og på den måde hurtigt få oplysningerne ud til
de nordiske turister.
Et eller andet må laves om da Thailland åbenbart ikke advarer folk.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 23:06

> [...]
> de nordiske turister.
> Et eller andet må laves om da Thailland åbenbart ikke advarer folk.

idag findes der sådanne systemer online på internettet så det er bare at
trykke på "refresh" i sin browser eller automatisere det på mest enkle vis.
no problem.

http://www.adstockweb.com/aw/special/tsunami_alert/

Fra : Andropov

Dato : 03-01-05 23:28

On Mon, 3 Jan 2005 23:06:19 +0100, "Niels Ulrik"
> [...]

>trykke på "refresh" i sin browser eller automatisere det på mest enkle vis.

Man bliver nødt til at have sin bærbare computer med på stranden så
man hurtigt kan få oplysningerne.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 23:42

> Man bliver nødt til at have sin bærbare computer med på stranden så
> man hurtigt kan få oplysningerne.

hahaha - ja, eller bruge luftalarmerme - sådan nogle har de da vel dernede
rundt om ækvator ved de varme dejlige lande?

embedsmand sidder og fiser den af på sit kontor hele sommeren og har sin
lille nokia potensforlænger med som han skal for han er ansat til at
advare... sånår et jordskælv drøner et eller andet sted som han holder øje
med her: http://neic.usgs.gov/neis/bulletin/ så checker han lige med sin
chef og en ekspert om der skal alrmeres og vupti advarsel udsendes på tv og
radio og politi drøner rundt i gader med højtaler og mund til mund metoden
vil klare resten.

koster ikke en skid andet end en doven dum embedsmand som der er mange af.

Fra : Andropov

Dato : 03-01-05 23:49

On Mon, 3 Jan 2005 23:42:10 +0100, "Niels Ulrik"

>hahaha - ja, eller bruge luftalarmerme - sådan nogle har de da vel dernede
>rundt om ækvator ved de varme dejlige lande?

Men det tyder ikke på de bruger dem.

> [...]
>vil klare resten.
>
>koster ikke en skid andet end en doven dum embedsmand som der er mange af.

Ja, det skulle nemt kunne ordnes. Men spørgsmålet er om det er fordi
de ikke vil skræmme turisterne at det ikke sker.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 23:57

> Men det tyder ikke på de bruger dem.

lidt ligesom i afrika når dansk røde kors og hele molitjavsen har stillet
vandpumper op og det hele skinner af chrom og velsmurt - så når ævlekloge
danske chokolade-om-munden-konsulenterne er taget hjem, med mild gonore, så
braser pumperne sammen og de ruster op. Lokalbefolkningen gider i varmen
ikke pumpe efter vand eller smøre stålet.

I øst asien samme: det er så helvedes varmt at hvis jorden brændte ville de
føle det var køligt og de gider da ikke bruge en alarm når man kan bruge et
par elefanter.

> Ja, det skulle nemt kunne ordnes. Men spørgsmålet er om det er fordi
> de ikke vil skræmme turisterne at det ikke sker.

sex-industrien dernede er enorm og det er nok fordi embedsmænd og politi er
så optaget af at være korupte at der intet sker for de har travlt med andre
forretninger såsom sexsalg.

Fra : Andropov

Dato : 04-01-05 17:57

On Mon, 3 Jan 2005 23:57:23 +0100, "Niels Ulrik"

> [...]
>braser pumperne sammen og de ruster op. Lokalbefolkningen gider i varmen
>ikke pumpe efter vand eller smøre stålet.

Jeg så igår et program om en som havde arbejdet i Pakistan og lært
nogle kvinder at flette kurve og noget med lertøj. Det uddannelsessted
var også helt lukket ned efter danskerne var taget derfra. Det var
vidst noget latterligt med at kvinderne ikke kunne få
udgangstilladelse af deres mænd.
Dog var der nogle enkelte kvinder som var blevet selvstændig
erhvervsdrivende og udnyttede hvad de havde lært med hensyn til at
flette kurve.

Ja det skulle såmænd ikke undre mig.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 06-01-05 02:42

> [...]
> Dog var der nogle enkelte kvinder som var blevet selvstændig
> erhvervsdrivende og udnyttede hvad de havde lært med hensyn til at

sex er godt - mere sex i statsskolen i dk ville give bedre elever.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 23:08

http://earthquake.usgs.gov/eqinthenews/2004/usslav/

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-01-05 22:10

> [...]
> disse dage, at vi også stiller nogen krav til modtagerne? Noget for
> noget. Lidt selvransagelse er vel ikke for meget forlangt.

Der har været masser af selvransagelse i thai-pressen, - og man troede
naturligvis IKKE på at der KOM en flodbølge, ellers havde man jo været rene
idioter. Hør evt detaljerne på dagens "Orientering".

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-05 22:49

> [...]
> disse dage, at vi også stiller nogen krav til modtagerne? Noget for
> noget. Lidt selvransagelse er vel ikke for meget forlangt.

Man læser så meget....
Netop om Thailand har jeg læst, at de ligesom Indien ikke vil modtage penge
fra nogle af os nødhjælps-liderrlige nævenyttige neo-imperialister, hvilket
nok er klogt, for hjælp gør oftest mere skade end gavn.

HVIS en advarsel er ignoreret, kan det tænkes at advarslen kom fra en lidet
troværdig kilde, eller at man - ligesom Danmark - ikke har redskaber til at
få formidlet advarslen videre til rette vedkommende _hurtigt nok_.