Fra Cervantes til HCA til Kafka
Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-05 14:45

Fra Cervantes til HCA til Kafka

200-års fejring af "vor store" eventyrdigter bør bruges til at sætte
kulturhistorien i sammenhæng.

Jeg ser en rød tråd i filosofi og litteratur-udvikling i, at DEN KLOGE
NARRER DEN MINDRE KLOGE, og den mere og mere forfinede tænkning er et
redskab dertil

Før Jesus gjaldt i høj grad at "magt er ret"

Derefter tilfaldt magten dem, der kunne lyve sig til at se ud som
godgørere - fattigfolks ven. Machiavelli 1449-1527 beskriver, at det er
fyrsternes værn mod oprør.

Intellektuelle fantaster skubbes ud på et sidespor med dagdrøm - og ved at
lade sin anti-helt Don Quixote læse ridderromaner og tage dem alvorligt,
lærer vi at grine af sådan virkelighedsflugt, af Cervantes 1547-1616.

Hele tiden går verden frem og opfinder forsvar, og samtidig opfindes ny
angrebsvåben - 10 skridt frem og 9 tilbage.

Den spirende industrialisme skaber respekt for den dygtige tekniker, og
derfor hylder det ny literære præsteskab et følelses-menneske som H C
Andersen 1805-75, der opreklamerer sentimentaliteten og sværmeriet, der er
modpol til ingeniørkunst og fornuft..

Fablen og lignelsen blev gjort helt surrealistisk af HC Andersen, og det
videreudvikler Kafka 1883-1924 bl.a. i "Processen" om bureaukratiets
uforståelighed.

Hovedpersonen er totalt fremmedgjort og mishandles af anklager, forhør,
regler og lovjungle, som er absurd og kun forstås af de høje herrer og ikke
af den menige borger, der er på anklagebænken. Naturligvis har dette
epokegørende værk været inspiration for bl.a. Glistrup, da han i sin
gymnasietid under krigen læste alt, hvad der var på hylderne på Bornholms
Centralbibliotek.i Rønne, hvor hans far var fysiklærer på gymnasiet og
grundtvigiansk menighedsrådsformand i sognet.

"Løgnen bliver gjort til tingenes orden". Kafka,

Fra : Niels Ulrik

Dato : 02-01-05 15:40

> Fra Cervantes til HCA til Kafka
>

> 200-års fejring af "vor store" eventyrdigter bør bruges til at sætte
> kulturhistorien i sammenhæng.

Dronning Margrethe II læste Klodshans for sit barnebarn så jeg på tv. For at
fortælle den lille at "ham der ikke var så smuk og belært var prinsessen
interesseret i". Den lile prins af Alexandra's skal så tænke at det var
noget at efterligne eller tænke at han nok ikke får en prinsesse da han jo
selv er prins.

H.C.Andersen er da meget sød læsning hvis ikke man har andet mere fagligt at
fortælle sine børn. Der var nok andre skrivere som var mindst ligeså gode
men de fik ikke det rygte som hca fik - heldet følger de tossede siger
ordsproget; nok fordi de kloge ikke forstås af hoben af utelligens blandt de
fleste borgere i et samfund der helst vil foldbold, pisseøl og snakke
dumdanskeævl.

> "Løgnen bliver gjort til tingenes orden". Kafka,

Ordnung muss sein.
Mit nye køkken skal være enkelt og funktionelt og i orden. Ingen dikkedare
og flyvende talerkener som de fleste elsker med røde bånd og små dippedutter
over det hele. Undersøgelse i england viste at de fleste havde gammelt
ragelse på loft og kælder de aldrig brugte og havde 10.000vis af gamle breve
som de ikke læste.

Den mest almindelige boligindretning i dk er fedflommedanskerens tryggevælde
å med alskens lort og ragelse. Alteret er tv'et med fodbold og tynd
skidtkaffe og søde vamle småkager.

Løgn er godt hvis det ikke skader nogen. Du kan lyve dig til alt her i
samfundet. Mange lyver om deres viden ved ansættelse i nyt job. Samfundet og
dens orden er bygget på løgn og det går grueligt galt indimellem og så er
løgn noget skidt.

Jesus var nok sand men da han var klog skulle han korsfæstes. Dernæst opstod
myter og løgne om hans liv og sagte ord og krige fulgte efter.

Den er lyver sidst lyver bedst. citat NU

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-01-05 23:33

"Niels Ulrik" <nielsulrik81zerospam@msn.com> wrote in message
> H.C.Andersen er da meget sød læsning hvis ikke man har andet mere fagligt
> at fortælle sine børn. Der var nok andre skrivere som var mindst ligeså
> gode men de fik ikke det rygte som hca fik -

Nævn bare én.

Per V.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 02-01-05 23:46

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> "Niels Ulrik" <nielsulrik81zerospam@msn.com> wrote in message
>
> Nævn bare én.

J.R.R. Tolkien

http://www.litteraturpriser.dk/1850/sk1850forf.htm

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-01-05 00:31

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> J.R.R. Tolkien

Nu er han jo altså ikke ligefrem ukendt. Men det er lidt som at sammenligne
Rundetårn og et tordenskrald (begge dele er høje, men...)

Per v.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-05 05:45

> [...]
>>
> Nu er han jo altså ikke ligefrem ukendt. Men det er lidt som at
> sammenligne Rundetårn og et tordenskrald (begge dele er høje, men...)

Tordenskraldhøjde kan ikke måles i meter, men sætter vi Rundetårns 35 meter
som standard for HCA, så er Grimm 50 m og Tolkien&Potter er ½ m - de vil
blive overgået hvert halve århundred igen og igen og glemt før år 2100 -
det vil HCA ikke, for hans geniale inspirerede ord-kunst føjede
voksen-debatfilosofi til eventyrene på en genial måde.Som børne-underholder
vil han blive sat på plads som kun næsten så stor som Grimm, når vi har fået
WW2 lidt mere på afstand.
Gid det kommende år vil åbne op for flere og bedre moderniserrede
HCA-udgaver - ikke med politisk korrekte indholdsændringer, men med loyal
sprogjustering og hug-en-hæl-og-klip-en-tå vedr sidespor, der er irrelevante
for vor tids børn.

'But the Emperor has nothing on at all!' cried a little child.
Hans Christian Andersen(anti-snob i halvdelen af eventyrerne)
"Man er for verden, hvad verden tror om en HC
Andersen(Nietzschesk værdi-relativist)
"Da ingen snegle længere bliver kogt og spist, regnede sneglefamilien det
for en afgjort sag, at menneskeheden måtte være uddød. HC Andersen
"Det er en mageløs blomsterpragt, hvor den vil smage , når den går i
forrådnelse" sagde skarnbassen ved synet af blomsterne i drivhuset. HC
Andersen
En som ikke kan skyde ryg, spinde eller gnistre, skal ikke have nogen
mening, når fornuftige folk taler.- siger katten i Den grimme Ælling
HCAndersen

Fra : Snuden

Dato : 03-01-05 22:49

On Mon, 3 Jan 2005 05:45:02 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

<snip>
> [...]
>som standard for HCA, så er Grimm 50 m og Tolkien&Potter er ½ m - de vil
>blive overgået hvert halve århundred igen og igen og glemt før år 2100 -

Ehm Bo.. du er godt klar over at Biblen er den eneste bog der er solgt
flere eksemplarer af end Ringenes Herre, ikke? Og så har Biblen endda
haft en pæn portion længere tid at gøre det i. Tolkien glemt inden
2100.. Jeg tillader mig at tvivle.

<snip>
--
Snuden

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-01-05 23:30

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> flere eksemplarer af end Ringenes Herre, ikke? Og så har Biblen endda
> haft en pæn portion længere tid at gøre det i. Tolkien glemt inden

Her er jeg faktisk undtagelsesvis enig med Bo. Tolkien og Rowling er
fremragende underholdning, men så heller ikke mere.

Per V.

Fra : Snuden

Dato : 04-01-05 18:54

On Mon, 3 Jan 2005 23:29:59 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

>Her er jeg faktisk undtagelsesvis enig med Bo. Tolkien og Rowling er
>fremragende underholdning, men så heller ikke mere.

Det samme gælder HCA og Grimm. God underholdning, men så stopper
festen også der.

Jeg har ikke læst Rowling (endnu) så hende vil jeg ikke udtale mig om
(endnu).

Tolkiens værker derimod kender jeg godt nok til at jeg godt tør give
et kvalificeret gæt på, at han til den tid vil blive læst med
nogenlunde samme frekvens som han blev inden Ringenes Herre kom op på
det store lærred. Og dengang var RH altså den bedst sælgende bog, kun
overgået af Biblen.

Det kan naturligvis kun blive et gæt - kun tiden kan vise hvem af os
der ender med at få ret.
--
Snuden

Fra : Bo Warming

Dato : 04-01-05 19:14

> [...]
> overgået af Biblen.
>
> Det kan naturligvis kun blive et gæt - kun tiden kan vise hvem af os

Fordi staten støtter kultur, dvs at talent ikke kommer frem, så kan det godt
tænkes at kun middelmådigheder kan få deres bøger trykt i de næste hundred
år.
Kun derfor er der risiko for, at Tolkien ikke overgås.
Godt at vi har klassikerne at vende tilbage til.

Hos Grimm forekommer usynlighedskapper _sporadisk_, men Tolkien lefler ækelt
for galleriet med konstante trolddomskunster og "spells" og overnatur - det
er monotont og keder, hvis børn har læst Astrid Lindgren , HCA, Grimm eller
anden kvalitet.

Hvis det var på et frit marked at RH havde været biblens ligemand, var det
interessant. Men statspamperne er i selvsving mht at rose dette makværk.
De vil tilsværte de onde gamle dage - men ser at de har skabt et
kulturfattigt kedsommeligt velfærdssamfund, som mht skønlitteratur slet ikke
kan måle sig med fortidens . Derfor må de gejle sig op til at kalde Tolkien
for kunst, for at skjule de nedture de har skabt..

Fra : Snuden

Dato : 05-01-05 19:06

On Tue, 4 Jan 2005 19:13:55 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>tænkes at kun middelmådigheder kan få deres bøger trykt i de næste hundred

Typisk BW-paranoia.. RH er oversat til mindst 40 sprog - du kan ikke
pådutte den danske stat noget ansvar her.

>Kun derfor er der risiko for, at Tolkien ikke overgås.
>Godt at vi har klassikerne at vende tilbage til.

Definér "klassiker". I mine (og mange andres) øjne _er_ Ringenes Herre
en klassiker.

> [...]
>er monotont og keder, hvis børn har læst Astrid Lindgren , HCA, Grimm eller

Jeg har nu læst både Lindgren, HCA og Grimm og jeg kedes bestemt ikke
af Tolkien.

Dit udsagn peger på du ikke bryder dig specielt om Fantasy-genren.
Hver sin lyst.

>Hvis det var på et frit marked at RH havde været biblens ligemand, var det
>interessant. Men statspamperne er i selvsving mht at rose dette makværk.

Igen: RH er oversat til mindst 40 sprog. "Statspamperne" har ikke haft
noget at skulle have sagt her.

Hvad får dig til at kalde RH for "makværk"? Bortset fra du ikke bryder
dig specielt om Fantasy-genren. "Hobitter er åndssvage" tæller ikke :)

Udenomssnak.
--
Snuden

Fra : Carsten Agger

Dato : 05-01-05 20:45

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Definér "klassiker". I mine (og mange andres) øjne _er_ Ringenes Herre
> en klassiker.

> Jeg har nu læst både Lindgren, HCA og Grimm og jeg kedes bestemt ikke
> af Tolkien.

Jeg var selv meget optaget af Tolkien som dreng - inspireret, believe it or
not,
af artiklen om sword&sorcery i SerieMagasinets Solohæfte nr. 21, hvor Conan
Barbaren møder Elric af Melnibone og "Ringenes Herre" nævnes som katalysator
for sværd-genrens revival i 60erne ...
og dengang ville jeg sikkert have givet dig ret.
Da jeg for et par år siden atter åbnede bøgerne så jeg noget andet:

Et besynderligt og ikke særligt ophidsende sammensurium af Beowulf,
Niebelunglied
og Wagners "Ringen", komplet med en tidstypisk og ret ubehagelig
underliggende
racisme i præsentationen af de forskellige racer. Tolkien låner alle mulige
vegne
fra, og han gør det hverken særligt godt eller særligt overbevisende.

"Ringenes Herre" er i mine øjne en rimeligt underholdende børnebog, og så
heller ikke
mere; dens lån og iboende hulhed er tydelig for enhver, som kender lidt til
nordisk/germansk
mytologi eller kender til "Ringen" og "Beowulf"

just my ?0.02

Carsten

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-05 23:20

"Carsten Agger" <agger@NOSPAM.REMOVE_c.dk> wrote in message

> [...]
> til
> nordisk/germansk
> mytologi eller kender til "Ringen" og "Beowulf"

At en forfatter låner og inspireres, er ikke et kriterium for manglende
kvalitet. Såvel Shakespeare som Holberg og Andersen stjal med arme og ben
fra latisnke forfattere, der igen stjal fra græske etc. etc. Det er
resultatet, der tæller, og jeg finder Tolkien langt mere spændende end
Bibelen og Niebelungens ring (jeg taler ikke om musikken, men teksten).

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-05 05:23

> [...]
> resultatet, der tæller, og jeg finder Tolkien langt mere spændende end
> Bibelen og Niebelungens ring (jeg taler ikke om musikken, men teksten).

Enig - copyright er sindsyge

Idag, i TV-alderen , fortættes budskaber, kun derfor er Tolkien bedre til
unge DAMP-børn med kort attention span

Bibel og sagakvad og Ossian-falsum og myter og eventyr som der er lært af,
er formsmæssigt forældede - lange i spyttet

Fra : Bo Warming

Dato : 05-01-05 21:13

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

> Typisk BW-paranoia.. RH er oversat til mindst 40 sprog - du kan ikke
> pådutte den danske stat noget ansvar her.

Bestemt ikke vedr en britisk international bestseller.
Men når Bjarne Reuter og lignende biblioteksstøttes så ingen kompetente har
en chance så får vi ikke folk der overgår Tolkien

> Definér "klassiker". I mine (og mange andres) øjne _er_ Ringenes Herre
> en klassiker.

Astrid Lindgren, Defoe, Marriat, Carit Etlar,Mark Twain, Jules Verne, (og
forældet er idag følgende, men de kunne let moderniseres
Martinbøer, Janbøger De Fem, Flemmingbøger )

> Jeg har nu læst både Lindgren, HCA og Grimm og jeg kedes bestemt ikke
> af Tolkien.
>
> Dit udsagn peger på du ikke bryder dig specielt om Fantasy-genren.
> Hver sin lyst.

Der findes god science fiction og fantasy, bl.a. som tegneserier

> Igen: RH er oversat til mindst 40 sprog. "Statspamperne" har ikke haft
> noget at skulle have sagt her.

Indirekte tror jeg at staten har hæmmet nytænkning - den belønner
middelmådigheder, og de mætter markedet

Fra : Snuden

Dato : 06-01-05 22:43

On Wed, 5 Jan 2005 21:13:20 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>forældet er idag følgende, men de kunne let moderniseres
>Martinbøer, Janbøger De Fem, Flemmingbøger )

Hmm.. jeg vil ikke give dig ret mht. De Fem. De ligner hinanden alt
for meget. Martin, Jan og Flemming var forældede allerede i mine "unge
dage" og jeg har ikke læst nok af dem til at kunne vurdere om du har
ret. Resten kan vi godt blive enige om har klassikere i bagagen.

>Der findes god science fiction og fantasy, bl.a. som tegneserier

>Indirekte tror jeg at staten har hæmmet nytænkning - den belønner
>middelmådigheder, og de mætter markedet

Du begår stadig den fejl at tillægge staten mere magt end den har over
en bestseller skrevet af en _brite_.

Hvad? intet svar? har du overhovedet læst bogen?
--
Snuden

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-01-05 23:17

> [...]
> for meget. Martin, Jan og Flemming var forældede allerede i mine "unge
> dage" og jeg har ikke læst nok af dem til at kunne vurdere om du har

Jeg har for nylig genlæst et par Jan- og Flemmingbøger. Janbøgerne er
direkte rædselsfulde, mens Flemmingbøgerne kan læses af historisk interesse,
fordi de foregriber moderne, ikke-sort skole helt tilbage i tiden før første
verdenskrig. Desværre er de også drivende sentimentale.

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-05 11:40

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> [...]
> fordi de foregriber moderne, ikke-sort skole helt tilbage i tiden før første
> verdenskrig. Desværre er de også drivende sentimentale.

Vel er de, men de beskriver dog en udvikling. Knægten bliver ældre og
gør sig erfaringer.

De 5 og Jan (og velsagtens Puk) er i denne fascinerende kategori, hvor
folk oplever et eller andet utroligt i deres sommerferie og
efterhånden som serien skrider frem har de haft sommerferie 28 gange
uden at blive ældre.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-01-05 16:56

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Vel er de, men de beskriver dog en udvikling. Knægten bliver ældre og
> gør sig erfaringer.

Jeg frakender heller ikke Flemmingbøgerne enhver litterær værdi, men det er
især historisk, de er intertessante. Der er såmænd stadig skoleledere, der
kunne lære noget af gode, gamle rektor Halling.

> [...]
> folk oplever et eller andet utroligt i deres sommerferie og
> efterhånden som serien skrider frem har de haft sommerferie 28 gange

Og disse bøger er totalt blottet for litterær værdi. Rene skabelon- og
klicheromaner som Bill & Ben og Barbara Cartland.

Pukbøgerne er i øvrigt skrevet af samme forfattere (Knud Meister og Carlo
Andersen) som Janbøgerne, blot under pseudonym.

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-05 17:40

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

[Jan og De 5]
> Og disse bøger er totalt blottet for litterær værdi. Rene skabelon- og
> klicheromaner som Bill & Ben og Barbara Cartland.

Ikke desto mindre læste jeg dem i bunkevis, da jeg var knægt.

Min far havde tilbage i 1955 vitterligt læst hele Vejle Biblioteks
børne- og ungdomsafdeling[1] og burde vel vide bedre, men han læste
også bunkevis af Jan-bøger.

[1] Han blev eksamineret i et par tilfældige bøger, før
bibliotekarerne gav ham dispensation, så han trods sin ringe alder
kunne besøge voksenafdelingen. Men så skulle bibliotekarerne også
godkende de bøger, han ville låne.

> Pukbøgerne er i øvrigt skrevet af samme forfattere (Knud Meister og Carlo
> Andersen) som Janbøgerne, blot under pseudonym.

Jep. Og efter helt samme skabelon, siges det, om end man kan
forestille sig, at Puk red heste, hvor Jan løb.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Sagt på godt dansk: Tak for henvendelsen,
The RockBear. ((^)) men luk venligst røven, hvis du ikke ved

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-01-05 19:13

> Jep. Og efter helt samme skabelon, siges det, om end man kan
> forestille sig, at Puk red heste, hvor Jan løb.

Og spillede fodbold. Jan, altså.

Min far var i øvrigt en nær ven af Meister, der kom hyppigt hos os. Jeg har
stadig svært ved at få denne fine gamle humanist til at passe sammen med de
dybt reaktionære Janbøger.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-05 22:21

> Min far var i øvrigt en nær ven af Meister, der kom hyppigt hos os. Jeg
> har stadig svært ved at få denne fine gamle humanist til at passe sammen
> med de dybt reaktionære Janbøger.

Hvad *du* kalder reaktionært, er hvad andre kalder normalt og sundt.

Baden Powel var super helt-geni-kunstner i min spejdertid - ikke kun hans
praktik bøger men også hans sydafrikanske skønlitteratur. Idag er han
stemplet som nazist, MeinKampf-epigon, apartheid-freak,
imperialist-fascist - og pædofil ligesom Alice-i-Eventyrland-forfatteren osv
Moden skifter.

Jeg husker Jan-bøger og Emil-bøger som ren hyggelig handlingsmættet
virkelighedsflugt - hvad er det MEST REAKTIONÆRE du kan erindre dig?
At opklare en forbrydelse egenhændigt uden brug af politi?
At skurkene altid var handicappede freaks med uren hud og pukkelryg,
monstermund og lav pande vil vor tids højesteret selvfølgelig kalde racisme.
De kunne sogar være være ateister, mindes jeg. Og min smukke klasselærer der
læste højt, lagde sin sjæl i at ækles.

Fra : Per Vadmand

Dato : 07-01-05 23:56

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message news:v3DDd.26465

> Hvad *du* kalder reaktionært, er hvad andre kalder normalt og sundt.

Kære Bo, kan du ikke bare lade være med at hælde gylle ud over alle
nyhedsgrupperne. Du bidrager ikke med noget konstruktivt, men spilder en
masse plads og får mange til at stå af diskussioner, der ellers kunne blive
interessante.

Hold dig til dk.politik og dk.politik.indvandring, hvor dine meningsfæller
boltrer sig, så kan vi andre til gengæld holde os fra de grupper.

Per V.
Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-05 02:36

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

INTET SVAR?

> [...]
> dage" og jeg har ikke læst nok af dem til at kunne vurdere om du har
> ret. Resten kan vi godt blive enige om har klassikere i bagagen.

Jeg læste som barn og var ret ukritisk - måske det er samlebåndsproduktion.

> Du begår stadig den fejl at tillægge staten mere magt end den har over
> en bestseller skrevet af en _brite_.

Denne universitetsprofessor har været rette mand på rette sted - ligesom
Barbara Cartland.

> Hvad? intet svar? har du overhovedet læst bogen?

Når man er tændt på virkelighed og finder god-ond-forenklinger skadelige,
kan man ikke koncentrere sig og læse disse monotone fantasi-konstruktioner,
hvis ikke der er gulerod eller kæp

Trolddom er ikke mig. Henrik Ibsen er lige mig Og Strindberg - folk der
modigt tør opsøge ny og provokerende indsigt og afprøve grænseflyttende
ideer. Det underholder mig.

Tolkien slår tiden ihjel. Hvad sker med lemlestede fjender? Plat
virkelighedsflugt.
Inspirerede intuitive modige ambitiøse fornyere ( a la Glistrup, Goethe,
Grundtvig, Brandes, Rousseau, Nietzsche, Voltaire, Holberg, Moliere) - det
kan godt kombineres med underholdning for de yngre, og det gjorde Pippis
mor.
Men statsanmelderne er bevidstløse køb-og-smidvæk robotter og hvis de leger
modigt når det aldrig over TV-zulu-højder.

LINDGREN 1909-2000

De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig misforstået
frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine børn: I kan gøre,
hvad I vil. Astrid Lindgren

At jeg skriver om tjenestepiger er ikke fordi jeg er blevet
samfundsorienteret, men fordi jeg er fortrolig med dem. Astrid Lindgren

Når jeg skrev var jeg uimodtagelig for alle sorger. Astrid Lindgren

Det er bedst at skrive så enkelt at ethvert barn kan forstå det. Skriv det,
fjern det halve og omskriv det. Astrid Lindgren

Teenageårene er en tilstand, en tonløs og livløs tid.

Jeg var melankolsk, og som andre piger troede jeg at jeg var grim. Jeg var
aldrig forelsket, som de andre var det hele tiden.Astrid Lindgren

De, der altid lader børn gøre, hvad de vil, har fuldstændig misforstået
frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige til sine børn: I kan gøre,
hvad I vil. Astrid Lindgren

Frihed og ligeværd er kernen i hendes børnebøger, og hun havde selv verdens
lykkeligste barndom, for når hun kom sent til maden efter legen, så tog hun
selv noget i køkkenskabet osv.

"Jeg har aldrig været forelsket i almindelig forstand. Jeg har altid elsket
børn højere end mænd" er fra den fine biografi af M Strömstedt,

Vigtigst for en pige er ikke at være populær hos drengene, men at ens eget
køn kan lide en. Astrid Lindgren

Fra : Snuden

Dato : 08-01-05 12:28

On Fri, 7 Jan 2005 02:36:08 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

>"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

>INTET SVAR?

Undskyld, stillede du et spørgsmål? Jeg læste det som en gentagelse af
din "staten hader alle" paranoia.
--
Snuden

Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-05 05:55

"Snuden" <snudie@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad? intet svar? har du overhovedet læst bogen?

Jeg læser grundigst de virkelig tidløse, kvalitetsintense, trivselsskabende
bøger fx Homer der lart overgår Tolkien

Og som sætter sig spor hos store tænkere og er evig top-kvalitet, snarere
end overfladisk opreklameret

" After Agamemnon awards Achille´s armor to Odysseus, Ajax, the hero
of Sophocles´play, goes mad and charges aherd of sheep, thinking them
soldiers. When he regains his sanity, he slays himself on his sword.
Nietzsche

"Man skal la seg skille fra livet slik Odysseus tok avskjed ed Nausikaa, -
mer velsignende enn forelsket.Nietzsche

-" Selv om vi var virkelig overbevist om, at svin er lykkeligere end
mennesker, skulle vi ikke af den grund tage imod Kirkes tjenester. Vi
værdsætter i virkeligheden ikke glæder i forhold til deres intensitet; nogle
glæder synes os ganske naturligt at foretrække for andre. Bertrand
Russell

- Jeg forstår godt at Matt Groening kaldte Bart's far HOMER (Simpson)

Fra : Snuden

Dato : 08-01-05 12:29

On Fri, 7 Jan 2005 05:55:08 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>Russell
>
>- Jeg forstår godt at Matt Groening kaldte Bart's far HOMER (Simpson)

Den korte version er altså "nej, jeg har ikke læst Ringenes Herre"?
--
Snuden

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-01-05 12:32

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:

> - Jeg forstår godt at Matt Groening kaldte Bart's far HOMER (Simpson)

Ja, det gør jeg også.

For det hed hans far. Og hans mor hed Marge og hans søster Lisa.

Han fandt dog, at det havde været _for_ tykt at kalde drengen for
Matt, så han kom til at hedde Bart.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaquiden Romeo."

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-05 00:00

"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

> Det samme gælder HCA og Grimm. God underholdning, men så stopper
> festen også der.

Har du læst Andersen, siden du fik ham ødelagt og overfortolket i skolen?
Selv var jeg nær de 40, før jeg genopdagede ham og opdagede, hvor fantastisk
han er. De færreste kunstnere kan overleve at blive gennemtygget som
pligtlæsning i skolen.

> [...]
> nogenlunde samme frekvens som han blev inden Ringenes Herre kom op på
> det store lærred. Og dengang var RH altså den bedst sælgende bog, kun

Må jeg gætte på, at du ikke har læst så forfærdelig meget?

Per V.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 05-01-05 00:20

> [...]

> Selv var jeg nær de 40, før jeg genopdagede ham og opdagede, hvor fantastisk
> han er. De færreste kunstnere kan overleve at blive gennemtygget som

Ja. Jeg er godt nok glad for, at jeg havde læst Panduro og Scherfig,
før vi fik dem i skolen.

Det var et chok at opdage, at mine klassekammerater ikke syntes, at
"Rend mig i traditionerne" var skæg.

På den anden side gik "De uanstændige" lige ind i min 1.G.-klasse -
men det var vist mest på grund af naboungernes løjerlige tilgang til
sex.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Snuden

Dato : 05-01-05 18:37

On Tue, 4 Jan 2005 23:59:58 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

>Har du læst Andersen, siden du fik ham ødelagt og overfortolket i skolen?

Jeg mener ikke at kunne huske HCA blev synderligt berørt i min
folkeskoletid, andet end som underholdning i religionstimerne eller
læs-højt i de helt tidlige klasser - det var mere Rifbjerg, Vita
Andersen, Tom Kristensen, Scherfig o.lign. vi blev tortureret med.

Bortset fra det er svaret ja - jeg har læst HCA siden dengang.

>Selv var jeg nær de 40, før jeg genopdagede ham og opdagede, hvor fantastisk
>han er. De færreste kunstnere kan overleve at blive gennemtygget som
>pligtlæsning i skolen.

Helt enig. Jeg åbner _aldrig_ en Rifbjerg-bog igen.

Hvis jeg ikke ved et tilfælde havde set filmen "Charly" (med den
pragtfulde Cliff Robertson som Charlie Gordon) havde jeg nok aldrig
villet røre Daniel Keyes "Flowers for Algernon" efter gymnasiet. Her
blev den historie nemlig overfortolket og derefter pisket til døde af
min engelsklærer.

>Må jeg gætte på, at du ikke har læst så forfærdelig meget?

Så forfærdeligt meget Tolkien eller så forfærdeligt meget i det hele
taget?
--
Snuden

Fra : Per Vadmand

Dato : 05-01-05 23:16

> On Tue, 4 Jan 2005 23:59:58 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>

> Så forfærdeligt meget Tolkien eller så forfærdeligt meget i det hele
> taget?
> --
I det hele taget. Overvurdering af Tolkien skyldes ofte manglende
referencerammer.

misforstå mig ikke: Jeg er selv ret begejstret for Tolkien, jeg rangerer ham
bare ikke på linie med virkelig geniale forfattere som Sandemose, Rushdie,
Hemingway, Weldon, Kjærstad, LeGuin, Andersen, Shakespeare, Dickens osv,
osv, osv. For nu bare at nævne de yndlingsforfattere, der lige faldt mig
ind.

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-05 05:24

> [...]
> Rushdie, Hemingway, Weldon, Kjærstad, LeGuin, Andersen, Shakespeare,
> Dickens osv, osv, osv. For nu bare at nævne de yndlingsforfattere, der

Fortæl hvad gør Rusdie yndlings?

Andet end det anti-muslimske martyrium

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-01-05 10:12

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message news:R33Dd.10199>
> Fortæl hvad gør Rusdie yndlings?

At han skriver røven ud af bukserne på de fleste af sine kolleger. Har du
læst "Midnatsbørn" "De Sataniske vers" eller "Jorden under hendes fødder"?

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 06-01-05 12:35

> At han skriver røven ud af bukserne på de fleste af sine kolleger. Har du
> læst "Midnatsbørn" "De Sataniske vers" eller "Jorden under hendes fødder"?

Den allerseneste bog - om 11.9-katastrofe-analoger - fandt jeg intet
læseværdigt i, men i Sataniske Vers er der ikke kun genial humoristisk
afsløring af den tidlige muhamedanismes flerguderi og den senere
profetopfindelse af strikt enguderi og krumspringene for at finde en
grimasse der kan passe og skjule selvmodsigelsen - og at den afsløring gav
døds-fatwa åbnede vel verdens øjne

Endvidere afskrev jeg følgende fine detalje om at iklæde sandheden
gevandter:

" Al anden påklædning end hvad holder varmen, er udtryk for
forfængelighed. " Salman Rusdie "Satanic Verses"

Vestens ideal er jo åbenhed og ærlighed - at intet skal være os fremmed -
livet er sjovest når intet skjules. Tøj er nok som tro - man evner ikke at
gøre oprør mod matriarkatets tvang.

Politi og læger skal have lov at have hemmeligheder .- men andre offentlig
ansatte skal ikke for dine og mine penge dyrke egen forfængelighed ved at
forlange tavshedspligt af deres underordnede

"Lys over land - det er det vi vil", som I P Jakobsen havde som motto

Fra : Snuden

Dato : 06-01-05 22:37

On Wed, 5 Jan 2005 23:16:26 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

>I det hele taget. Overvurdering af Tolkien skyldes ofte manglende
>referencerammer.

SÅ må vi til at definere "meget". De der kender mig kan fortælle jeg
bruger meget af min fritid med næsen i en bog - og ikke nødvendigvis
en skrevet af Tolkien.

> [...]
>Hemingway, Weldon, Kjærstad, LeGuin, Andersen, Shakespeare, Dickens osv,
>osv, osv. For nu bare at nævne de yndlingsforfattere, der lige faldt mig

Sådan er smag og behag så forskellig. Men min oprindelige pointe var
nu mest at gøre opmærksom på, at hvis en bog kan vise salgstal der kun
overgås af Biblen kan den ikke være helt tosset - og dens forfatter
vil næppe være glemt i år 2100 som BW skråsikkert påstod. Slet ikke
hvis man tager i betragtning at fx. Illiaden stadig genoptrykkes, og
her kan man virkelig tale om oldgræsk stof - og tungt stof.. Endnu en
hade-ting fra gymnasiet for mit vedkommende - vi skulle læse den i
dens oprindelige verse-form.. argh.

Anyway, jeg mener stadig RH er god nok til at blive læst fremover med
nogenlunde samme frekvens som før den blev filmatiseret. Personligt
læser jeg den mindst én gang hvert andet år (og har gjort det siden
1981, så han er ikke bare en dille pga. filmene). Der er mange der
læser den oftere.
--
Snuden

Fra : Per Vadmand

Dato : 06-01-05 23:14

> Sådan er smag og behag så forskellig. Men min oprindelige pointe var
> nu mest at gøre opmærksom på, at hvis en bog kan vise salgstal der kun
> overgås af Biblen kan den ikke være helt tosset -

Hvis oplagstal betød noget som helst, ville Barbara Cartland være verdens
bedste forfatter.

> [...]
> læser jeg den mindst én gang hvert andet år (og har gjort det siden
> 1981, så han er ikke bare en dille pga. filmene). Der er mange der

Jeg har læst den 3 eller 4 gange og har ikke planer om en genlæsning
foreløbig. Der er så mange andre gode bøger til.

Per V.

Fra : Snuden

Dato : 08-01-05 12:34

On Thu, 6 Jan 2005 23:14:24 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Snuden" <snudie@hotmail.com> wrote in message

>Hvis oplagstal betød noget som helst, ville Barbara Cartland være verdens
>bedste forfatter.

lol.. næppe.. iøvrigt mener jeg ikke de to kan sammenlignes. Cartlands
bøger udkommer vist kun i en enkelt version eller to (gæt - jeg aner
det ikke) - RH er udkommet i et hav af forskellige versioner..
salgstallet af disse samlet set ligger på det niveau jeg nævner

Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-05 17:05

> [...]
> hvis man tager i betragtning at fx. Illiaden stadig genoptrykkes, og
> her kan man virkelig tale om oldgræsk stof - og tungt stof..

Måske også mange af næste generationers journalister vil gøre Tolkien til
kult og give den kunstig åndedræt og lødigere kvalitetsprodukter i genren
vil ikke få fri konkurrence til at feje den i historiens skraldespand,
således som det er sket med Homer forgængere og disses forgængere.

Illiade-Odyseus særstilling skyldes at skriftsproget indførtes netop da -
samme ufortjente gevinst fik Platon og biblen

> Endnu en
> hade-ting fra gymnasiet for mit vedkommende - vi skulle læse den i
> dens oprindelige verse-form.. argh.

Måske min finest hour i 1.g var da jeg kværulerede så længe mod min
Oldtidskundskabslærer der terpede jambe-anapæst, daktylos,
trokæ -versefødder og jeg ønskede brugbar viden om klassisk tænkning, så han
stak mig en lussing, den snobbede fascist. Han skammede sig godt nok, og
mine klassekammerater havde ondt af ham og jeg fik ingen ære undtagen som
martyr overfor min egen indre domstol.
Men så fandt jeg Homer som Illustreret Klassiker og i Otto Gelsted
oversættelse og så blev det lysten der drev værket

Grækerne så ikke de homeriske guder som mestre over dem og sig selv som
tjenere, således som jøderne gjorde. De så guderne som vellykkede
eksemplarer af deres egen kaste, som et ideal, men ikke i kontrast til deres
egen natur.("Menneskeligt, alt for menneskeligt " kap.3, 1878). Nietzsche

På bunden af alle disse fornemme racer, genkender man rovdyret, det
pragtfulde blonde bestie, der lystent strejfer om efter bytte og sejr. Fra
tid til anden er der brug fra en udladning, dyret må igen ud, må igen
tilbage til vildnisset - romersk, arabisk, germansk, japansk adel, homeriske
helte, skandinaviske vikinger: i dette behov er de alle hinanden lig.
Nietzsche

Vanskeligheden ligger ikke så meget i at dø for en ven som i at
finde en ven, der er værd at dø for. Homer

"Hos Homer er heltene altid ÆDLE, almindelige menesker altid SVAGE,
FORAGTELIGE eller LISTIGE. Associationen fra "fornem byrd" til "nobel" og
fra "ringe herkomst" til "simpel" overlever stadig på de fleste sprog.")

Det er især Homer, som har lært andre digtere at fortælle løgne så
dygtigt. Aristotles

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 23:16

> [...]
> flere eksemplarer af end Ringenes Herre, ikke? Og så har Biblen endda
> haft en pæn portion længere tid at gøre det i. Tolkien glemt inden

Ikea's katalog er da udkommet i flere eksemplarer end lortebiblen. Hvis
antallet reflekterer hvor mange stupide mennesker der er så forstår jeg
bedre.

Vi lader tvivlen komme til undsætning.

Fra : Snuden

Dato : 04-01-05 18:40

On Mon, 3 Jan 2005 23:15:43 +0100, "Niels Ulrik"
> [...]

>Ikea's katalog er da udkommet i flere eksemplarer end lortebiblen. Hvis
>antallet reflekterer hvor mange stupide mennesker der er så forstår jeg

Nu kan du jo ikke lige sammenligne et gratis reklamekatalog med en
købe-bog som Biblen. Jeg nævner heller ikke oplag, men antal
faktisk_solgte_ eksemplarer.

>Vi lader tvivlen komme til undsætning.

Lad os det.
--
Snuden

Fra : Bo Warming

Dato : 07-01-05 05:45

> [...]

Hvis nu Lars Henrik Olsens "Bayeux-tapetet" og andre fine vikingebøger havde
fået samme forkælelse som danske dogme-film(der intet talent har) , så havde
disse professionelle drengebøger solgt bedre end

lang-i-spyttet-kaste-spells-kaste-spells-kaste-spells-kaste-spells-kaste-spe
lls-kaste-spells-kaste-spells-kaste-spells-kaste-spells-kaste-spells-kaste-s
pells-kaste-spells-kaste-spells-kaste-spells-kaste-spells-kaste-spells.
-Tolkien

Men enkelthed og monotoni gør egnet til Dungeon and Dragon rollespil
f o r u d s i g e l i g h e d -f o r u d s i g e l i g h e d -f o r u d s i
g e l i g h e d -f o r u d s i g e l i g h e d -f o r u d s i g e l i g h e
d -f o r u d s i g e l i g h e d -f o r u d s i g e l i g h e d -
(eller er det robot-deterinisme MikkelFoldmann snobbekalder det)

"I en populær bog skal der være noget dumt/
for at også de dumme skal synes den er klog,"
skriver Piet Hein,
Og det klarer Tolkien fint - man hans agenter har hovedæren.

Nordiske myter havde det hele. De græske og romerske ligeså. Men mediemagten
frygter en ny renaissance som den italienske - de vil ikke have at sund
Protagoras&Demokrit-MENNESKET ER ALTINGS CENTRUM antilovreligiøs tænkning
får rodfæste

Det førte jo til Jeremy Bentham og Glistrups STØRST MULIG LYKKE FOR FLEST
MULIG LANDSMÆND

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-05 04:01

> Nævn bare én.

Grimms eventyr er klart mere lykkeskabende for børn end HCA, der opdagedes
af tyske fyrster, som ikke havde den middelmådig som fineste overklasse i
København led af.
Men HCA-kvaliteterne for børn er kun at HCA var en lille dygtig
Grimm-epigon, der blæste på copyright når han stjal med arme og ben fra
folkedybet.

De fine anti-snobbe literære kvaliteter som du og jeg nyder i hans
eventyr-litteratur går hen over hovedet på børn.

Till Eulenspiegel er den tyske middelalder-hofnar der står bag Kejserens Ny
Klær historien.

Æsops fabler og Lafontaines talrige lige så egnede børnehistorier med
letforståelig pointe og morale er også blandt det meget der sagligt set
overgår HCA vedr mindreåriges oplevelser. Japan og Kina har en tilsvarende
og endnu større kulturskat af lige så genial fortællekunst for begynderne,
men Grimm-eventyrsamlingerne (og Ossian-kvadet) kom først og var
trailblazer for HCA, og fordi HCA kom fra det forgudede vikingeland (eller
Torneroseland, opkaldt efter Grimm-eventyr)
Fordi vi var for svage til at have kolonier og føre erobringskrige, så har
HCA især efter WW2 haft en bedre presse end brødrene Grimm. Som sammen med
Herder var blandt oplysningstidens helt store filosoffer og nytænkere - HCA
var blot fortællekunstner og ikke ideologisk nyskabende.
Jeg så i Japan et langt sagligt TV-program om HCA for gymnasieungdommen, som
perfekt nævnte alle hans fortjenester - men satte ham ind i den sammenhæng,
som jeg her angiver - og som dum-nationalistiske, plat-patriotiske DK er for
uintelligent til at fatte, især i jubel-selvfedme-året 2005.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 11:24

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> Grimms eventyr er klart mere lykkeskabende for børn end HCA, der opdagedes

Grimm ville jeg have nævnt men den var næsten for åbenlys

Fra : Per Vadmand

Dato : 03-01-05 12:24

> Grimm ville jeg have nævnt men den var næsten for åbenlys
Tja, hvis du foretrækker Grimm for Andersen, så kommer vi vist ikke
længere...

Per V.

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-05 13:17

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> "Niels Ulrik" <nielsulrik81zerospam@msn.com> wrote in message

> Tja, hvis du foretrækker Grimm for Andersen, så kommer vi vist ikke
> længere...

Langt flere Grimm-eventyr er blevet filmatiseret - ikke mindst af Disney -
end eventyr af HCA

Dvs HELE VERDENS BØRN OG BØRNEFORÆLDRE foretrækker Grimm for HCA

Småtskårne nationalchauvinistiske danskere kan gejle sig op til at dansk er
det bedste i verden - men træd tre skridt tilbage, vær objektiv. Se på
kvaliteter.Iøvrigt er storyline i begge tilfælde fra folkedybet -
stenalder-skjalde osv.
FOR VOKSNE har en lille del af HCA eventyrskatten fine humoristiske
kvaliteter.
FOR BØRN er de fleste HCA-eventyr aldeles ulæselige og uforståelige selv med
fremragende skuespillere som oplæsere.

Astrid Lindgren er klart tidssvarende og liberalistisk og klog, og
sentimental religiøse HCA lever på nostalgi - i høj grad

Fra : Niels Ulrik

Dato : 03-01-05 12:27

"Niels Ulrik" <nielsulrik81zerospam@msn.com> wrote in message

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> Grimm ville jeg have nævnt men den var næsten for åbenlys

astrid lindgren