Selvsving??
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-05 09:14

Er jeg den eneste der synes at pressen og vore politikkere er gået
fuldstændig i selvsving over katastrofen i sydøstasien???

Jeg synes faktsik at det er gået fulstændig over gevind og pressen og vore
politikkere har fuldstændig mistet deres proportionssans.

Statsministeren taler om en "national katastrofe" og aflyser sin nytårstale,
med den begrundelse at politik er "ligegyldig" i denne situation

Radio og TV aviser, og trykte aviser, svælger i de overlevendes historier,
og kappes om at vise de mest usmagelige indslag om mennesker der, stadig i
dyb chok, krænger deres inderste ud, og fortæller at de hellere ville have
været døde - indslag som disse mennesker helt sikkert vil fortryde de
medvirkede i, når de engang kommer så meget til sig selv som det nu engang
er muligt efter de oplevelser de har været igennem.

Faktisk synes jeg at medierne behandler disse ofre usmageligt, i deres jagt
på at tjene penge på katastrofen.

Men lad os lige sætte katastrofen lidt i perspektiv:

Der dræbes mindst 400 danskere på de danske landeveje HVERT år ! er det så
en "national katastrofe" ?

Der dør HVERT år flere hundrede tusinde mennsker af sult. Hvor er
pressedækningen af det???

Det er ikke fordi jeg ikke synes det er forfærdeligt, og jeg har da også
selv givet et bidrag til nødhjælpen, men jeg synes blot at det er gået helt
over gevind

hvad synes I?

Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-05 09:25

"Peter K. Nielsen" <dukantro@nej.dk> wrote in message
> Er jeg den eneste der synes at pressen og vore politikkere er gået
> fuldstændig i selvsving over katastrofen i sydøstasien???

Enig - tag blot det første af nedenstående nyhedsflom: "JP: Banda Aceh er
blevet dødens by "

Det tager to mand med en gummiged en dag at grave tusind lig ned - men
journalisterne må have bestukket de fattige indonesere til IKKE at gøre det,
for de behøver makabre fotografier - REN FØLELSESPORNOGRAFI

-- Banda Aceh er blevet dødens by --
En uge efter flodbølgen flyder det stadig med lig i hundredvis i Banda Aches
gader. Sumatra, der lå tættest på jordskælvets epicenter, er hårdest ramt i
hele katastrofeområdet.
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=2801782

-- Ambulancefly stod klar - blev ikke brugt i fire dage --
Tre ambulance-jetfly med 10 læger og 10 sygeplejersker stod allerede sidste
søndag - få timer efter katastrofen i Asien - klar i Sønderborg og ventede
på at blive sendt af sted.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2802072

-- Selv de søgende har mistet håbet i Thailand --
Antallet af døde fortsætter med at vokse i Thailand, hvor håbet omvendt
svinder for dem, der fortsat leder efter familie og venner. Samtidig kæmper
retsmedicinerne for at sætte navn på de mange døde.
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=2802158

-- Kongehuset nedtoner fejring af nytåret --
Stilfærdig udveksling af nytårsønsker mellem regering og kongehus. Det
traditionelle nytårstaffel aflyst.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2802104

-- Privat hjælp - den lille forskel --
Den tidligere buschauffør Lakshman da Silva kører rundt med privat
finansieret mad og medicin til familier, hvor nødhjælpen endnu ikke er nået
frem. Jyllands-Posten var med på en morgentur.
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=2802102

-- Ofres identitet holdes hemmelig --
Hverken Udenrigsministeriet eller Rigspolitiet har planer om at
offentliggøre navne på de danske ofre for flodbølgen i Asien.
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2802070

-- Musik-cd skal hjælpe ofre for katastrofen i Asien --
En række britiske kunstnere slår kræfterne sammen for at lave en
velgørenheds-cd, hvis indtægter skal gå til ofrene for den store katastrofe
i Asien.
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=2802168

-- SAS-luftbroen er afsluttet --
De sidste fly i SAS-luftbroen er nu afgået fra Thailand, og luftbroen er
hermed afsluttet, oplyser Udenrigsministeriet
http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=2802198

-- Over 260 mio. kr. indsamlet i Sverige til katastrofeofre --
Ved 22-tiden lørdag aften havde en landsindsamling i Sverige til ofrene for
katastrofen i det sydøstlige Asien givet over 330 mio. skr. (godt 264 mio.
dkr.).
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=2802188

-- Tsunamier til alle tider --
Kæmpebølger, der spreder død og ødelæggelse, har flere gange ramt
menneskeheden. De såkaldte tsunamier - navnet er japansk og betyder
havnebølge - har sat spor gennem alle tider.
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=2801706

-- Og de fortsætter med at køre ligene ind --
Stribevis af små lastbiler kører fortsat lig af turister og thailændere til
Krabi. De thailandske myndigheder har meldt ud, at folk må indstille sig på,
at hovedparten af de tusindvis af savnede er døde.
http://www.jp.dk/udland/artikel:aid=2802080

Fra : Niels Ulrik

Dato : 02-01-05 10:33

> [...]
>
> Det er ikke fordi jeg ikke synes det er forfærdeligt, og jeg har da også
> selv givet et bidrag til nødhjælpen, men jeg synes blot at det er gået

enhver der giver et bidrag er taget ved næsen.

Fra : Jesper

Dato : 02-01-05 10:40

> [...]

> selv givet et bidrag til nødhjælpen, men jeg synes blot at det er gået helt

At dem der dræbes på landevejene ikke dræbes på én gang som vi ser det i
S.Ø. Asien, at vi har nabolande der er meget hårdere ramt: Sverige
savner ca. 3500 mennesker og Norge over 1000. Så mon ikke vi skulle
solidariserer os med vores nordiske broderfolk? Og med asiaterne?
Du har sikkert ikke noget imod at være asiat fra Aceh provinsen og have
mistet alt, hus, familie, levebrød, rent vand, mad etc.
--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
DVD Collection:

Fra : Niels Ulrik

Dato : 02-01-05 10:50

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

> [...]
> Du har sikkert ikke noget imod at være asiat fra Aceh provinsen og have
> mistet alt, hus, familie, levebrød, rent vand, mad etc.

UD i sverige har ringet til beslægtede af 300 savnede - heraf fandt man at
165 ikke var savnet mere men var i god behold.

af de så ca 3500 savnede vil ca. 1500 statisktisk stadig være savnet.

Når alt gøre op vil måske omkring 300 svenskere være døde.måske færre måske
et par stykker mere.

løgnen og selvsvinget er optimeret i denne sag.

at miste alt... det giver fornyet mulighed for at opbygge noget bedre.

Fra : Jesper

Dato : 02-01-05 14:47

Niels Ulrik <nielsulrik81zerospam@msn.com> wrote:

> [...]
>
> løgnen og selvsvinget er optimeret i denne sag.
>
> at miste alt... det giver fornyet mulighed for at opbygge noget bedre.

De officielle tal for savnede svenskere er stadig ca 3.400 og dødstallet
i Thailand anslås nu til sammenlagt 12.000 mennesker. Der er nu gået 8
dage siden tsunamien og de ca. 3.400 svenskere har endnu ikke givet
livstegn fra sig, det bedste svenskerne kan håbe på at er tallet daler
til omkring 3.000. Der er mange af de døde der aldrig bliver fundet, de
ligger begravet under mange meter mudder eller er skyllet til havs.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=310756

Antalet saknade sjunker något
Publicerad 2 januari 2005 - 05:15
Uppdaterad 2 januari 2005 - 09:04
165 personer, som anmälts som saknade, har kunnat avföras från den lista
på 3.559 namn, som Utrikesdepartementet sammanställt.

Jordskalvet i Sydostasien artiklar 2 januari
Kolera i läger på Sri Lanka
Nordiska grannar publicerar saknade
Katastrofens omfattning i Aceh klarnar
Ännu påträffas döda i Thailand
Dödstalet i Thailand sjunker
Thailändska sjukhus töms på svenskar
2.300 svenskar hem från Thailand
Kofi Annan reser till Indonesien
UD: Gratis hemresor från Thailand
....Färre
Fler...
-Det är en indikation på att siffran kommer att krympa, men även om den
gör det måste vi stålsätta oss inför att den kommer att vara mycket hög,
säger Christer Asp på UD.

Det är sedan UD börjat ringa runt som anmält någon som saknad, som de
165 kunnat avföras. Hittills har UD hunnit ringa ca 300 samtal. De stora
charterbolagen hade i dag ännu inte fått kontakt med ca 650 resenärer.

Thailändska sjukhus töms på svenskar
Mellan 30 och 40 svenskar vårdas fortfarande på thailändska sjukhus. De
väntas alla hem till Sverige senare i dag.

-Därmed är sjukhusen tömda på svenskar. säger Christer Asp på UD till
TT. Arbetet i södra Thailand går nu in i en ny fas, där fokus ligger på
identifieringskommissionens arbete. Än så länge är det 59 svenskar som
bekräftats omkomna.

Ett center för anhöriga håller också på att etableras i Phuket inom
ramen för Röda Korset.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 02-01-05 15:17

> [...]

> 165 personer, som anmälts som saknade, har kunnat avföras från den lista
> på 3.559 namn, som Utrikesdepartementet sammanställt.

3 største rejsearangører i sverige har kunnet halvere savnede nu

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-05 15:12

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message

Ja, Politiken afslører det samme på forsiden idag, vedr 69 danskere.
Nogle var taget hjem med første fly.
Nogle ferierede ikke på luksushotellet men fjernt derfra og var i sikkerhed,
man gad da ikke rapportere til et ligegyldigt rejseselskab

Komisk selvsving er, at fordi Københavns Grimme Domkirke var trækplaster om
kronprinsebryllup, OG DERFOR blir den idag genbrugt til laang andagt med
fløjlsmave-biskop, politichef i gala og hele regeringen i første række.

Utroligt som Folkekirken reklameres for i medierne - og hvad glæde har
flomofre på den anden side af jorden af, om danske turister fester, drikker
og antænder fyrværkeri idag?
Eller om herboende juleferie-forædte sørger over noget, der klart ikke rager
99,9% af os?

Jeg foreslår Nobelpris til de fodboldfans, der gjorde intelligent grin med
den hykleriske sørgeproces - et minuts stilhed - vedr en fulderiks selvmord
ved under kamp at kravle op på gelænder

Mon ikke danskerne kommer til at hade statsmagten for al dette pseudo-sorg
og falskhed? Vi vil det virkelige liv og den sunde fornuft. Vi er ikke mere
egoister end godheds-pingerne. Man vil have os til at føle os skyldige. Er
nogen så dumme at hoppe på det?

Fra : Christian

Dato : 02-01-05 12:45

> Det er ikke fordi jeg ikke synes det er forfærdeligt, og jeg har da også
> selv givet et bidrag til nødhjælpen, men jeg synes blot at det er gået
> [...]

hvis man skal finde noget positivt,-så der må jo også været røget en del
pædofile,-for de fiser jo alle til thailand....

Fra : L

Dato : 02-01-05 19:52

"Christian" <askformail@(TDCCUSTOMER)mail.dk> skrev i en meddelelse

> hvis man skal finde noget positivt,-så der må jo også været røget en del
> pædofile,-for de fiser jo alle til thailand....

ja og det er nok 90% af der er smutter fra danmark .

kan kun grine af hvordan folk tuder og går i selvsving over lidt vand .

Kik på listen det er mest gammel mænd og hvorfor en flok pædofile .

Tag jeg sammen .

Fra : Malene P

Dato : 02-01-05 13:56

"Peter K. Nielsen" <dukantro@nej.dk> skrev i en meddelelse
> Er jeg den eneste der synes at pressen og vore politikkere er gået
> fuldstændig i selvsving over katastrofen i sydøstasien???

For en gangs skyld er jeg enig med dig. Og de formentlig rekordstore
indsamlede midler, ligesom i Sverige, vil lugte ret kraftigt af de store tab
af nordiske menneskeliv. Iøvrigt regner jeg med at give mit bidrag over
skatten.

Malene P

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-01-05 14:21

Peter K. Nielsen wrote:
> Er jeg den eneste der synes at pressen og vore politikkere er gået
> fuldstændig i selvsving over katastrofen i sydøstasien???

Nej, bestemt ikke.

Jeg synes også at der er ved at gå åbenlys "spin" i den.

Især forfærdes jeg jeg over den lallende Disney-naivitet, der ligger bag
at enhver med præstekrave nu skal spørges om "årsagen til denne
ONDSKAB": Ondskab fordrer for mig at se en VILJE. Man kan tale om
"ondskab" når en flok fanatiske og hensynsløse terrorister massakrerer
folk i et terrorangreb eller lignende, men her er der jo altså tale om
en NATURKATASTROFE.

Ja, det afgjort er en forfærdelig begivenhed, men det er altså dybt
tegneserieparanoidt at tale om "ondskab" i dèn sammenhæng.

De eneste der vel kan se nogen "vilje" bag denne tragedie er vel enten
de konspirationsfanatikere der hævder at denne NATUR katastrofe skulle
være MENNESKEudløst eller også skal vi helt ud på dèt sygelige overdrev,
hvor ditto religiøse fanatikere mener at se "Guds Vilje" i denne katastrofe.

Jeg kan som kristen forfærdes over denne nærmest gudløse naivitet, der
ligger i, at moderne mennesker tilsyneladende ikke magter at forholde
sig til lidelse uden nu nærmest at ville stille Vorherre - eller for dèn
sags skyld hvem som helst ellers - ansvarlig. Jeg ved at det måske lyder
"afstumpet", men: "Shit happens!" Lidelse er jo netop menneskets
grundvilkår, men det viser bare hvor fremmedgjorte og fortrængte vi er
blevet når den til stadighed synes at "komme bag på os" og vore små
nuttede Hollywood-inducerede psykoser om "perfekte og sikre liv" totalt
blottet for lidelse, uværgeligt afsløres.

Det eneste vi kan gøre er at vedkende os lidelsen. Tage den ansigt til
ansigt. Istedet for at ville fortrænge den og forsøge at flygte fra den.

Måske også fordi lidelsen er det, der netop gør os til mennesker på godt
og ondt.

Alligevel må man i disse dage så sige: "Alt med måde!", da der ligefrem
SVÆLGES usmageligt i pårørendes lidelse, så det bliver plat
følelsesporno hvor folk snarere græder over sig selv og deres egne
knuste forstillelser end af ægte sympati med andre...Føj!

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 02-01-05 14:52

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@REMOVE_THISwebspeed.dk> wrote in message

> Især forfærdes jeg jeg over den lallende Disney-naivitet, der ligger bag
> at enhver med præstekrave nu skal spørges om "årsagen til denne ONDSKAB":
> Ondskab fordrer for mig at se en VILJE.
ja
> Alligevel må man i disse dage så sige: "Alt med måde!", da der ligefrem
> SVÆLGES usmageligt i pårørendes lidelse, så det bliver plat følelsesporno
> hvor folk snarere græder over sig selv

Hvis ondskab eksisterer, så har vi det hos muslimer, der holocauster vantro
kristne i Sudan.

"Religion er opium for folket", skrev Marx klogt og påpegede, at "the
establishment" har interesse i at opium-neddysse masserne, så ikke de bliver
kritiske.
Idag skal vi passiviseres ved, at vi kan få lov at dreje et nummer og sende
penge til flom, og derved blive gode - vi skulle hellere se på vort lands
problemer og islams sande ansigt, som bla. i Sudan fremvises tydeligt .

Fra : Malene P

Dato : 02-01-05 15:40

meddelelse news:41d7f532$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> "ondskab" når en flok fanatiske og hensynsløse terrorister massakrerer
> folk i et terrorangreb eller lignende, men her er der jo altså tale om

[SNIP]

Jeg synes nu, at Erik Norman Svendsen kom med nogle tankevækkende
bemærkninger omkring brugen af ordet "katastrofe". Det er en katastrofe, når
150000 asiater drukner -men det er også en katastrofe, når ens 2-årige søn
bliver myrdet af en nytårsraket eller når ens mand bliver trafikdræbt eller
dør af cancer. Det var tydeligt at mange af de fremmødte personligt var
berørte og havde mistet pårørende. Men hvem holder det officielle Danmark
egentlig næsten 2 "nationale sørgedage" for? De 150000 asiater -eller de 7
døde danskere? Antallet af savnede svinder jo hastigt. Og selv om jeg
naturligvis håber, at dødtallet holdes så lavt som muligt -så vil jeg
fandeme også håbe, at de, der er meldt savnede men er i live, uregistreret
og måske endda allerede ankommet her til landet, står til national og
offentlig spanking for ikke at have givet besked om, at de var i live. Ikke
mindst mobiltelefonen er jo opfundet -det fik vi jo utallige eksempler på
efter mindehøjtideligheden, hvor adskillige deltagere endog ikke kunne vente
til at de var kommet ud af kirken, før de begyndte at pladre i deres
yndlingslegetøj.

Malene P

Fra : Niels Ulrik

Dato : 02-01-05 16:03

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> vente
> til at de var kommet ud af kirken, før de begyndte at pladre i deres

folk der snakker meget i mobiltelefon eller altid skal have den på sig eller
hele tiden skal pille ved den har mindreværdskomplekser og ingen potens.
Hvis det så var i kirken antager jeg det var folk fra det højere
samfundslag?? Hvis ja, så er det for at de tror de viser at de har bekendte
og selv er kenste så de føler de lever. For de er nok fede de fleste og
lider af alskens sygdom fra mavatarm til ligtorn og impotens så de må gribe
om det der føles som en livslinie - mobilen.

ævl og pludder og pladder er 99.999999999% af det der siges i mobil. Hej
mor, jeg er hjemme om 10 min. Ok, husk at købpopkorn. Ja, mor, det skal jeg
nok....
Alt sammen pladder. De få gangemobilen bruges til noget fornuftigt er MEGET
få.

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-01-05 16:17

"Niels Ulrik" <nielsulrik81zerospam@msn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg nok....
> Alt sammen pladder. De få gangemobilen bruges til noget fornuftigt er

Jeg bruger da jævnligt min mobil til koordinering af dagligdags gøremål i
meget korte samtaler. Har du noget i mod det ? Er det forkert ? Har du
ondt i røven af det ?

--
Kim Larsen

Socialisme er den eneste troværdige vej frem.
Husk at krigen i Irak er folkeretligt smask-ulovlig.
En stemme på partiet Venstre, så bli´r fattigdommen til noget.
Udvid proletariatet, stem borgerligt.

Direkte e-mail: kl2607x@yahoo.dk (fjern x´et)

Fra : Malene P

Dato : 02-01-05 16:30

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg bruger da jævnligt min mobil til koordinering af dagligdags gøremål i
> meget korte samtaler. Har du noget i mod det ? Er det forkert ? Har du

Har en slem mistanke om, at det ikke er i den ende, Niels Ulrik har mest
ondt...

Malene P

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-01-05 16:39

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Har en slem mistanke om, at det ikke er i den ende, Niels Ulrik har mest
> ondt...

Det kan du muligvis have ret i )))

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 02-01-05 18:47

> Har en slem mistanke om, at det ikke er i den ende, Niels Ulrik har mest
> ondt...

ROTFL

Fra : Niels Ulrik

Dato : 02-01-05 16:46

"Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> wrote in message
> [...]
>

> Jeg bruger da jævnligt min mobil til koordinering af dagligdags gøremål i
> meget korte samtaler. Har du noget i mod det ? Er det forkert ? Har du

kun når du fortæller mig om det - ellers har jeg ikke ondt af at folk tror
de koordinere dagligdags gøremål.

Fra : Kim Larsen

Dato : 02-01-05 17:52

> "Kim Larsen" <kl2607x@yahoo.dk> wrote in message

> kun når du fortæller mig om det - ellers har jeg ikke ondt af at folk tror
> de koordinere dagligdags gøremål.

Det er skam ikke noget vi tror, det er noget vi gør. Vi kunne sagtens klare
os uden en mobiltelefon men mange ting ville blive mere besværligt. Så hvor
skulle vi ?

Jeg har en ekstrem lav mobiltelefonregning, så min mobilos belaster ikke min
økonomi voldsomt. Den er kun til gavn og ingen ulempe for hverken mig eller
andre.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 02-01-05 16:57

Malene P wrote:
> [...]
>
> Jeg synes nu, at Erik Norman Svendsen kom med nogle tankevækkende
> bemærkninger omkring brugen af ordet "katastrofe". Det er en katastrofe, når

Ja, så afgjort.

> men det er også en katastrofe, når ens 2-årige søn
> bliver myrdet af en nytårsraket eller når ens mand bliver trafikdræbt eller
> dør af cancer.

Jeg vil altså snarere blufærdigt definere det som "en personlig
tragedie", mens jeg opfatter en "katastrofe" som noget, der inkluderer
flere ofre.

Ikke for at kvantificere, men på den anden side tyndslider det altså
sproget og gøre store ord meningsløse, hvis det pludselig skal hedde sig
at en enkelt persons død - uanset hvor tragisk, den selvfølgelig måtte
være for de efterladte - skal betegnes som en "katastrofe"...

Jeg ved ikke om du forstår mig?

> [...]
> egentlig næsten 2 "nationale sørgedage" for? De 150000 asiater -eller de 7

Dèt er lige præcis spørgsmålet.

Det er for mig at se "uforpligtende ynk" for fuld udblæsning, mens folk
er underligt berøringsangste, når det kommer til menneskeskabte krige og
konflikter (tag bare Dafur): Der er man af politisk bekvemmelighed bange
for at tage stilling, fordi det tilsyneladende "KOSTER" - ikke i kroner
og ører, men snarere i andres opfattelse af een - hvis man blot siger at
man ikke bryder sig om at se fanatiske muslimer nedslagte kristne. Hvis
det stod til undertegnede havde man forlængst soldater dernede. Men
amerikanerne har vist nok at se til, ligesom sporene fra Somalia skræmmer...

> Antallet af savnede svinder jo hastigt.

Heldigvis.

> [...]
> og måske endda allerede ankommet her til landet, står til national og
> offentlig spanking for ikke at have givet besked om, at de var i live. Ikke

Det hjælper bare ikke når mange af sendemasterne i området revet omkuld
og der netop er enormt pres på den kommunikationsmæssige infrastruktur
på grund af katastrofen.

Men SÅ svært burde det nu heller ikke være at melde sig selv til Røde
Kors eller lokale danske myndigheder.

-det fik vi jo utallige eksempler på
> efter mindehøjtideligheden, hvor adskillige deltagere endog ikke kunne vente
> til at de var kommet ud af kirken, før de begyndte at pladre i deres
> yndlingslegetøj.

Min modvilje mod mobiltelefoner stiger og stiger...

Anders Peter Johnsen

Fra : Malene P

Dato : 02-01-05 17:40

meddelelse news:41d819c3$0$191$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
> at en enkelt persons død - uanset hvor tragisk, den selvfølgelig måtte
> være for de efterladte - skal betegnes som en "katastrofe"...

Jo -og både og. For familien til den 2-årige og de efterladte efter "fars"
cancer-død ser nok lige nu deres egne tab lige så katastrofale som 150000
omkomne på den anden side af jordkloden. Er enig i, at man ikke bør
"kvantificere" -men hvor sætter du så grænsen ved "katastrofen"?
1-7-119-490-150000?

Danmark

> Dèt er lige præcis spørgsmålet.

Ja

> -det fik vi jo utallige eksempler på
>
> Min modvilje mod mobiltelefoner stiger og stiger...

Ikke min -Men min modvilje mod de lallende tåber, der misbruger dem, stiger
og stiger og stiger.....

Malene P

Fra : Niels Ulrik

Dato : 02-01-05 18:07

> [...]
>
> Ja

> vente

> Ikke min -Men min modvilje mod de lallende tåber, der misbruger dem,

altså intet med mennesker at gøre nødvendigvis... antallet er underordnet...
læs:

Main Entry: ca·tas·tro·phe
Pronunciation: k&-'tas-tr&-(")fE
Function: noun
Etymology: Greek katastrophE, from katastrephein to overturn, from kata- +
strephein to turn
1 : the final event of the dramatic action especially of a tragedy
2 : a momentous tragic event ranging from extreme misfortune to utter
overthrow or ruin
3 a : a violent and sudden change in a feature of the earth b : a violent
usually destructive natural event (as a supernova)
4 : utter failure : FIASCO
- cat·a·stroph·ic /"ka-t&-'strä-fik/ adjective
- cat·a·stroph·i·cal·ly /-fi-k(&-)lE/ adverb

begin 666 audio.gif
M1TE&.#EA$ `+`+,``,X`(?___P``````````````````````````````````
M`````````````````````"P`````$ `+```$(C#(&0"@F-HK>=Y>I8&6:'8D
3IT[I>K9=C)*R![L8J&4S.T4`.P``
`
end

Fra : G.B.

Dato : 03-01-05 03:22

"Malene P" <malenekors[SPAMVAEK]@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> som 150000 omkomne på den anden side af jordkloden. Er enig i, at man
> ikke bør "kvantificere" -men hvor sætter du så grænsen ved

Jeg fandt en engelsk definition (der var ingen dansk) på Wikipedia. En
ulykke af mere begrænset omfang er ikke en katastrofe, men en ulykke -
men det er selvfølgelig umuligt at søtte en nøjagtig grænse i tal:

Disaster
From Wikipedia, the free encyclopedia.

Categories: Disasters

A disaster is an unexpected natural or man-made catastrophe of
substantial extent causing significant property damage or destruction,
loss of life or sometimes permanent changes to the natural environment.
Disasters may also be unforeseen events which devastate a company or
industry, such as a public relations disaster or a major flop. A disaster
can create huge financial losses and protection against losses due to
disasters is one purpose of insurance.

'Disaster' comes from the Italian disastro, which means "unfavourable to
one's stars", ultimately from the Greek astron (star), and reflects the
key characteristic of a disaster which is its unintentional nature.
Catastrophes which are intentional, such as terrorist attacks, are often
called man-made or technological disasters.

Disaster tourism is travelling to a disaster scene not primarily for
helping, but because one finds it interesting to see. It can be a problem
if it hinders rescue, relief and repair work.

A disaster movie is a movie that has an impending disaster as its
subject.

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Vagn Kofoed

Dato : 03-01-05 10:39

> [...]
>
> Jeg synes faktsik at det er gået fulstændig over gevind og pressen og vore
> politikkere har fuldstændig mistet deres proportionssans.

Og så om ikke TV2 her til morgen annoncerer en eller anden storstilet
indsamlingsudsendelse. De er røget i mit TV-filter indtil det er overstået.

Vagn Kofoed

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-01-05 12:17

"Peter K. Nielsen" <dukantro@nej.dk> wrote in message

> Faktisk synes jeg at medierne behandler disse ofre usmageligt, i deres
> jagt
> på at tjene penge på katastrofen.

På TV er det vel ikke for at "tjene penge", men derfor kan man jo godt finde
det for meget, at se samme person med en speciel historie, igen og igen på
alle internationale stationer, - men sådan er DET jo nu engang.

> Men lad os lige sætte katastrofen lidt i perspektiv:
>
> Der dræbes mindst 400 danskere på de danske landeveje HVERT år ! er det så
> en "national katastrofe" ?

Ja, men vi kan ikke klare os uden biler, vi kan godt klare os uden
jordskælv.

> Der dør HVERT år flere hundrede tusinde mennsker af sult. Hvor er
> pressedækningen af det???

Det er der da masser af pressedækning af, - og har vi ikke alle helt fra
børnehavealderen blevet indgivet en passende portion skyld i den
forbindelse?

Et land som Etiopien fik en god høst i 2003, derfor har de kun i 2004
gennem FN, anmodet USA om lidt mindre end én milliard tons fødevarer denne
gang.
De er nu 70 millionere indbyggere i landet, og FN forventer at de om 45 år
er blevet 100 millioner flere, så du kan roligt glæde dig til mere og mere
pressedækning over den uundgåelige katastrofe, eller på "græsk": tragedien,
og dens oprulning skal vi nok komme til at følge med i.

Pointet: Dem der bliver ramt af en uforudseelig naturkatastofe, kan ikke
kritiseres på nogen måde, mens dem der med åbne øjene går lige ind i en
katastrofe, kan man måske blive lidt mere utålmodige med, og efter at man
har skrevet om det 300 gange så bliver interessen måske en smule mindre. Og
naturligvis har de børn som rammes i Ethiopien heller ingen skyld i den
uhensigtsmæssige kultureller skik med at skaffe sig så mange børn som
muligt.