Bland ikke politik og moral
Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-05 20:37

Bland ikke moral ind i historie/videnskab

Det er nærliggende at gøre Danmarkshistorien og Verdenshistorien til en
underholdende fortælling med folk-som-dig-selv i helterollen og outsidere
som skurke

Vi underholdes af således at føle os gode - men historieskrivning bør handle
om at få fastslået, hvad der skete - sandheden.

Ofte har vi nogenlunde fælles _moral_regler i samfundet, og dem bruger vi
til at nedgøre dem, vi misunder, - og offer-gøre dem, vi har medlidenhed
med?

Det hjælpe ikke til at opnå objektiv sandhed om, hvad skete, historisk set.

Også andre _videnskaber_ bør handle om at opnå *sand viden*, og bør være
adskilt med vandtætte skodder fra moral=etik

Også _politik_ bør holdes adskilt fra moral - politik er den regelbundne
kamp om at fordele samfundes resourcer imellem os.

Også _jura_ bør holdes adskilt fra moral. Jura er om at tolke love,, som
politikerne har vedtaget. At udmønte dem i domme, udfra vidneudsagn og
indicier. Jura er også om at formulere lovene enkelt og
let-administrerbart.

Også _religiøs tro_ bør holdes adskilt fra moral. Ellers har vi lovreligion,
som kristne tager afstand fra udfra Jesus ord om "Giv Gud hvad Guds er , og
kejseren hvad kejserens er".(Her er der en kløft over til muslimers
lovreligion med dømmesyge og gerningsretfærdighed)

Ganske vist har mange slags privat gudstro en forbindelse til fortidens
statsreligioner, og disse har moral-bud fx. de 10 bud, men god moral kommer
indefra, spontant, og når vi realiserer os selv - under hensyn til
fællesskabets love og vort egoistiske lyst til at undgå straf - så opfører
vi os moralsk, hvis vi har fået gode, konsistente, bæredygtige vaner,

Det er en uskik at moral skyldes angst for gruppepressets fordømmelse . - ja
selv samvittighedens indre stemme bør man være skeptisk overfor, for det er
jo ens forældres især mors tidlige programmering. "Kend dig selv", er et
godt mål, og opnår man indsigt og luger ud i sine selvbedrag, så kommer god
moral automatisk indefra.

Medierne, der vil underholdes os og manipulere os, *sammen-blander* moral,
videnskab, politik, tro og jura "i en stor gryde".

Det forårsager megen skade. Det bevidste menneske tænker klart og adskiller
disse domæner - mener Glistrup udfra læsning af Henrik Ibsen , Goethe ,
Brandes og andre vise tænkere og udfra opvækst i et grundtvigiansk
gymnasielærer-hjem, hvor forældrene selv var uden indre og gensidige
konflikter, så han fik en helstøbt personlighed, og derved blev et
super-intelligent "overmenneske".

Fra : Niels Ulrik

Dato : 01-01-05 21:14

> [...]
> til at nedgøre dem, vi misunder, - og offer-gøre dem, vi har medlidenhed

ok. er en politiker uden moral ikke som en psykopat uden empati?

god moral er så at holde sig så tæt til sandheden som muligt. det gør
olitikere ikke og derfor er de psykopater?

Fra : Poul Nielsen

Dato : 01-01-05 21:20

"Niels Ulrik" <nielsulrik81zerospam@msn.com> skrev i en meddelelse

Røvhul

**Plonk**

Fra : Niels Ulrik

Dato : 01-01-05 21:36

"Poul Nielsen" <Pr@fk.dk> wrote in message

> "Niels Ulrik" <nielsulrik81zerospam@msn.com> skrev i en meddelelse
>>
> Røvhul
>
> **Plonk**

Thorkild Hansen skrev bogen, en rejsebeskrivelse, "Det lykkelige Arabien".
Dansk Konge sendte et skib til arabien for at finde nye ting. Alle de
rejsende døde på nær Niburg.

Det er farligt at rejse også idag. Det ved folk ikke men tror de bare kan
fise til de varme lande og absolut komme levende hjem. Livet er hårdt og
farligt.

Det er rart at være røvhul når man oplever 7 franske tosser køre bil og 20
sek. senere være i totalkatatrofe med mindst 6 døde. Rart at være røvhul når
man ved at faren lurer og handler derpå. Den der overlevede var et røvhul.

Fra : Bo Warming

Dato : 01-01-05 21:44

"Niels Ulrik" <nielsulrik81zerospam@msn.com> wrote in message

> "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote in message

> ok. er en politiker uden moral ikke som en psykopat uden empati?

I princippet kunne en finansminister godt have fortid som rovmorder og
alligevel være den klogeste til det job.

> god moral er så at holde sig så tæt til sandheden som muligt. det gør
> olitikere ikke og derfor er de psykopater?

Politik er magtspil efter visse regler. Men du har ret i at en
sandhedssøgende politiker (fx Glistrup) er bedre at stemme på end en
demagog.

Fra : Niels Ulrik

Dato : 01-01-05 22:01

> [...]
>
> Politik er magtspil efter visse regler. Men du har ret i at en
> sandhedssøgende politiker (fx Glistrup) er bedre at stemme på end en

folk og politikere der vil sandheden myrdes eller sættes i fængsel.

derfor tror jeg mange politikere ikke vil sandheden for de vil gerne leve
det søde og rige liv med frynsegoder og fede rejser..... og ikke
dø/fængsles.