Jordskælv igen-igen ID af ofre?
Fra : Ralph

Dato : 30-12-04 21:24

Vi diskuterer lidt her i vores lille familie, for nu at nøjes med små tal,
så er mit eksempel møntet på danske ofre.

Der er 7 identificerede døde, 419 savnede danskere, en del af de 419 er
sikkert begravet i massegrave, en - sikkert - større del er skyllet ud i
havet og ædt af hajer og andre rovfisk.
VORES problem består i de der er begravet i massegrave( nej, vi savner ingen
familiemedlemmer, blot en diskussion), er der gjort noget som helst for at
sikre en evt. senere ID af disse? Vi er helt klar over nødvendigheden af at
disse døde skal brændes eller begraves, også selvom de ikke nødvendigvis er
identificeret, men så til mit egentlige spørgsmål:

Ved nogle her om der bliver taget vævsprøver, med henblik på senere DNA-test
af disse døde, så man kan konstatere at X er begravet sammen med 300 andre i
grav nr. 37. Eller at X simpelthen er forsvundet ud i havet?

HVIS jeg havde familie der døde i Asien under jordskælvet, ville jeg da
gerne have en sådan oplysning.

Og hvor lang tid ville det tage at foretage en vævsprøve, 10-20 sek. ?

Min viv mener ikke at de tænker på den slags, og at de mener det er spild af
tid, JEG mener at det ikke tager særligt lang tid NU, og at prøverne kan
identificeres i laboratorier over hele verden, så HVIS der er vilje, er der
en vej, DERFOR tager de prøverne.

Derfor igen, VED nogle her noget om emnet?

--
venligst
Ralph

Fra : Niels Ulrik

Dato : 30-12-04 21:30

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message
> [...]
> er der en vej, DERFOR tager de prøverne.
>
> Derfor igen, VED nogle her noget om emnet?

vævsprøve, hvorfor det? hvad kan den bruges til? hvor i danmark opbevarer
man dna og væv (celler) fra dankere for senere identifikation?

det ville være spild af tid.

Fra : Jesper

Dato : 30-12-04 21:38

> [...]

> en vej, DERFOR tager de prøverne.
>
> Derfor igen, VED nogle her noget om emnet?

Retsmedicinerne i Thailand tager billeder af ofrene og fingeraftryk. Har
ikke hørt om de samler vævsprøver.
--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
DVD Collection:

Fra : Thomas Krogh

Dato : 30-12-04 21:41

"Ralph" <rwr@post6.tele.dk> wrote in message

(...)
> [...]
> af disse døde, så man kan konstatere at X er begravet sammen med 300 andre
> grav nr. 37. Eller at X simpelthen er forsvundet ud i havet?

SVJV begraver thai'erne ikke udlændinge i massegrave. Det er ihvertfald hvad
de har sagt.

(...)
> HVIS jeg havde familie der døde i Asien under jordskælvet, ville jeg da
> gerne have en sådan oplysning.
>
> Og hvor lang tid ville det tage at foretage en vævsprøve, 10-20 sek. ?

Jeg synes der var noget om at de tager prøver, og - i nogle tilfælde -
klipper noget hår af ligene, for at have noget til identifikation.

mvh

Thomas Krogh

Fra : Andropov

Dato : 30-12-04 22:08

On Thu, 30 Dec 2004 21:40:32 +0100, "Thomas Krogh"
<thomas_alfa@hotFJERNmail.com> wrote:

>SVJV begraver thai'erne ikke udlændinge i massegrave. Det er ihvertfald hvad
>de har sagt.

Hvor lang tid mon det tager før ligene er gået så meget i forrådnelse
at dna tagning er umuligt...

>Jeg synes der var noget om at de tager prøver, og - i nogle tilfælde -
>klipper noget hår af ligene, for at have noget til identifikation.

Men der var noget med at hår vidst ikke var så godt til dnaprøve mener
jeg de sagde i tv.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 22:27

"Andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor lang tid mon det tager før ligene er gået så meget i forrådnelse
> at dna tagning er umuligt...

Det tager mange ÅR før DNA er så ødelagt at det ikke kan bruges mere.
I mange tilfælde er det endda muligt at analysere DNA efter en kremering

--
Tom

Fra : Andropov

Dato : 30-12-04 22:45

On Thu, 30 Dec 2004 22:26:51 +0100, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>"Andropov" <nospam@andropov.dk> skrev i en meddelelse

>Det tager mange ÅR før DNA er så ødelagt at det ikke kan bruges mere.
>I mange tilfælde er det endda muligt at analysere DNA efter en kremering

På tv snakkede de om at på grund af varmen dernede kunne ligene
hurtigt blive så rådne at man ikke kunne tage dna.....

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 23:39

> På tv snakkede de om at på grund af varmen dernede kunne ligene
> hurtigt blive så rådne at man ikke kunne tage dna.....

Ved ikke hvor de har det fra men i tyskland og USA har de teknikker til at
analysere åregammel DNA.

---
Tom

Fra : Niels Ulrik

Dato : 30-12-04 23:06

"Andropov" <nospam@andropov.dk> wrote in message

> Hvor lang tid mon det tager før ligene er gået så meget i forrådnelse
> at dna tagning er umuligt...

og hvad skal man så bruge disse dna til?

id? nej da, da denne dna ikke kan sammenføres til anden dna med mindre man
tager dna-prøver af alle hjem hvor der er savnede. det ville koste alene
50.00000000000.000000.00.0000 og til ingen nytte i sidste ende.

bedst at de døde blev smidt i havt spist af eksotiske fisk. hellere vide at
mine kære er spist af hej end begravet i et udtørret mudderhul.

Fra : Ukendt

Dato : 30-12-04 23:44

> og hvad skal man så bruge disse dna til?

Til at vide hvad der er sket.

> id? nej da, da denne dna ikke kan sammenføres til anden dna med mindre man
> tager dna-prøver af alle hjem hvor der er savnede. det ville koste alene
> 50.00000000000.000000.00.0000 og til ingen nytte i sidste ende.

Engang da tyskerne søgte efter en barnemorder blev ALLE mænd i en lansby
bedt om at spytprøve. Der var tale om 1.500 prøver. Prisen blev aldrig nævnt
men astronomisk har den næppe været, så havde man nok prøvet andre veje.

> bedst at de døde blev smidt i havt spist af eksotiske fisk. hellere vide
> at mine kære er spist af hej end begravet i et udtørret mudderhul.

Man kan næsten læse mellem linierne at du ikke har familie eller bekendte
der er ramt

--
Tom

Fra : Ralph

Dato : 31-12-04 00:13

> Til at vide hvad der er sket.

Nu ved jeg egentlig ikke HVEM jeg svarer, det må jo være en i mit
killfilter, og udfra vedkommendes hovedregning er det sansynligvis rigtigt -
der er (på nuværende tidspunkt) 123.000 døde, mon ikke halvdelen af disse er
skyllet ud i havet, så har vi 50-60.000 der skal DNA - testes, Danmark har
419 savnede og Danmark giver officielt 95 mill. Hvis en DNA-test koster 100
kr. - jeg ved det ikke, men gætter - så er det 4½% af Danmarks bidrag der
der skal bruges til DNA test.

Hvis du så tillægger de 20 mill. der indsamlet privat, så er procentsatsen
en del lavere.

"Til ingen nytte" skriver du, prøv at sætte dig ind i disse familiers
situation, eller ej, der MÅ vel være en grund til at du er killfilet -
sammen med kun Bo Warming.

--
venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 31-12-04 12:45

> [...]
> DNA-test koster 100 kr. - jeg ved det ikke, men gætter - så er det 4½% af
> Danmarks bidrag der der skal bruges til DNA test.

Ja hvis du vil have at ALLE skal have en DNA test. Retsmedicienre på stedet
siger dog at man hurtigt kan skelne mellem kaukasiske og asiatisk lig.

--
Tom

Fra : Alucard

Dato : 31-12-04 08:12

On Thu, 30 Dec 2004 23:43:49 +0100, "Tom"

>Man kan næsten læse mellem linierne at du ikke har familie eller bekendte
>der er ramt

Tror du at han har familie eller bekendte overhovedet ))

Fra : Andropov

Dato : 30-12-04 23:51

On Thu, 30 Dec 2004 23:05:35 +0100, "Niels Ulrik"
<nielsulrik81zerospam@msn.com> wrote:

>og hvad skal man så bruge disse dna til?

Med ligenes hurtige forfald er der begrundet frygt for, at de mange
døde aldrig eller først om mange uger vil blive identificeret. »Hvis
alt går, som thaierne har lovet, tager man et billede, en dna-prøve og
et fingeraftryk, før man brænder ligene. Man har ikke kølekapacitet
til at have alle ligene liggende i 30 graders varme. Før ofrene bliver
identificeret og registreret som døde, kan der derfor gå lang tid,«
siger Bo Uggerhøj, direktør i SOS International.
http://www.berlingske.dk/udland/artikel:aid=521916:fid=100100496/

>id? nej da, da denne dna ikke kan sammenføres til anden dna med mindre man
>tager dna-prøver af alle hjem hvor der er savnede. det ville koste alene
>50.00000000000.000000.00.0000 og til ingen nytte i sidste ende.

Jeg er lidt i tvivl om hvor dyr sådan en dna prøve egentlig er.
Men meningen må jo være at man vil sammenligne med slægtninge i
Danmark.

>bedst at de døde blev smidt i havt spist af eksotiske fisk. hellere vide at
>mine kære er spist af hej end begravet i et udtørret mudderhul.

Der skal nok være nogle som havner i mudderhul.
Det er så nogle af dem som står på listen som savnet.