ytringsfrihed og begrebsforfalskning II
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 30-12-04 20:56

Hykleri hører med til handel. Forfalskning af varer og forfalskning af
begreber er borgerskabets historiske indsats. Retten til at udbytte andre
har man fundet på at kalde menneskerettighederne.Og frihed kaldte man den
tvang, som opstår som følge af udbytningen.
Fædrelandet og religionen har bestandig været yndede skærmbrætter for
kæltringestreger. Flaget og korset er foretrukne varemærker. Man taler om
fædrelandskærlighed og samfundssind, når man misbruger sine landsmænd, og
man snyder dem i Jesu navn. Begreberne vendes om og ned som den birkeskov,
Martin A. Hansen ser spejle sig i vandhullet. Ned er op og op er ned, fair
is foul, and foul is fari: Hover through the fog and filthy air, som heksene
synger i Macbeth.

Når man erobrede kolonier og plyndrede de indfødte, var det for deres sjæles
skyld. Først sendte man missionærerne , så kom tropperne bagefter. På
forfærdelig måde har ordene skiftet betydning. Demokrati - det er nu det,
som USA forsvarede i Korea. for demokratiets skyld havde man sluttet
alliance med fascisten og morderen Franco. For demokratiets skyld bevæbnede
man de tyske nazister. For kristendommens skyld lod man muslimske soldater
hugge ind på koreanerne. For humanitetens skyld hældte amerikanske flyvere
brændene benzin-gelantine ned over koreanske småbørn. Af lytter
barmhjertighed skød britiske gentlemen til måls efter afrikanske negere.

Enhver forbrydelse, enhver nederdrægtighed får køn og human begrundelse.
Fortidens riddere myrdede bare løs og plyndrede for byttets skyld.
Grosserer-tidens borgere myrdede for religionens skyld, de brændte småbørn
for humanitetens skyld, de udraderede landsbyer i Afrika for civilisationens
skyld. De fængsler og dræber og undertrykker for demokratiets skyld. Og når
de sælger kanoner og bygger kaserner og samler bomber og opretter
krigsbaser, så gød de det for fredens skuld.

Når retten i USA forfulgte børnene efter det myrdede ægtepar Rosenberg, så
skete det for børnenes vel. Forfølgelsen belv indledt af den liga, som
skulle hindre grusomheder mod børn. at der blev samlet penge ind til de
forældreløse blev betragtet som "misbrug af børn". For at "beskytte" dem
mod det misbrug, skulle de anbringes på en opdragelsesanstalt og "opdrages
til gode amerikanere". Lige så uhyggeligt som dette hykleri er den sindsro
hvormed de danske demokratiske aviser bragte meddelelsen uden kommentarer.

Over for begrebernes forfalskning, og sprogets forvirring bliver tilværelsen
vanskelig for mennesker, der har sproget som værktøj.

Det er en nærliggende udvej for en digter at lege med ordene for deres egen
skyld og undgå mening bag sætningerne. Visse-vasse-vers og "gruk" er kommet
på mode inden for poesien. Et harmløst legetøj og puslespil som ikke gør
skade. Lejlighedsvis kan en lille tanke sniges ind, som af den årvågne læser
akn opfattes velvilligt.

Mere betænkeligt er den tåge-litteratur , som i væmmelse vender sig fra
virkeligheden og erstatter liv med mareridt og feberfornemmelser. Det er
tugnetalerne, shamaner og ankakokker, vidløse trommedansere, skrigende
dervisher, som lader ordene strømme og leve deres eget liv.

Men uhyggligst i borger-litteraturen er løgnen som vare, løgnagtigheden som
levevej, det bevidste brug af forfatter-færdighed.
De skrivende mennesker, som med ord vil meddele ting, kan have det hårdt.
Deres betingelser for at komme til ord er ikke lette trods ytringsfrihedens
forfatningsmæssige formalitet. De må trøste sig med, at borger-epoken går
mod sin afslutning.

Denne hæslige og frygtelige epoke har trods alt båret fremskridtet i sig
ligesom den dialbolske magt i Goethes Faust, som vil det onde, men som mod
sin vilje kommer til at bevirke det gode. Kapitalismen betød samlingen af de
arbejdende mennesker og mangedoblingen af deres antal. Den skabte
arbejdernes klasse, som erobrede statens organer i halvdelen af verden. Med
Sovjetunionens fødsel efter forrige verdenskrig begyndte en ny epoke i
historien. Med folkedemokratiernes opståen og det vældige Kinas befrielse ef
ter den sidste borgerlige katastrofe var en ny tid inde.
Det ville igen være muligt at tale rent. Forfatterne kunne finde ord, som
har en betydning. Sproget ville kunne bruges.

(let bearbejdet - Hans Scherfig, 1954)

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-12-04 21:11

"Arne" == Arne H Wilstrup <karl@utroligsmart.invalid> writes:

> [...]
> tid inde. Det ville igen være muligt at tale rent. Forfatterne
> kunne finde ord, som har en betydning. Sproget ville kunne bruges.

Newspeak?

Jeg har interesseret mig en del over bevæggrunden for at poste dette
og det foregående indlæg. Og jeg må ærligt og redeligt tilstå at jeg
er overrasket over at nogen kan være så selvindoktrinerede som du
er. Du er formentlig end ikke selv i stand til at indse det, men
størstedelen af de "beviser" for kapitalismens undertrykkelse du
citerer Scherfig for, er jo rent faktisk udtryk for en paranoid
opfattelse af virkeligheden.

Du har efter dine egne udsagn studeret medicin. Jeg går ud fra at
psykologi har været en del af dit daværende pensum. Prøv at spekulere
lidt over hvordan en kombinmation af paranoia og megalomani ser ud
for alle andre end den sygdomsramte. Og tænk så på om du kunne ske at
have den samme fremtoning når du citerer en kilde der bevidst ser det
negative i alt, og hvis der ikke er noget negativt at se tager det til
indtægt for en kapitalistisk sammensværgelse.

--
/Wegge <http://wiki.wegge.dk>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-12-04 04:05

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> størstedelen af de "beviser" for kapitalismens undertrykkelse du
> citerer Scherfig for, er jo rent faktisk udtryk for en paranoid

Næ, det er såmænd den rene sandhed. At du finder den paranoid i stedet for
at forholde dig til det, der skrives, er ikke overraskende - du vil jo
hellere gå efter manden fremfor bolden, akkurat som din våbenbroder Thomas
Krogh

> Du har efter dine egne udsagn studeret medicin. Jeg går ud fra at
> psykologi har været en del af dit daværende pensum.

Ih, ja - og det indgår også som "bifag" på kandidatstudiet i pædagogik, som
jeg også har en kandidatgrad i.

[...]

negativt? næ, det er blot et udtryk for realisme.

--
ahw

Fra : Knud Larsen

Dato : 31-12-04 11:47

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@wegge.dk> wrote in message

> [...]
> størstedelen af de "beviser" for kapitalismens undertrykkelse du
> citerer Scherfig for, er jo rent faktisk udtryk for en paranoid

Og det er udgivet i 1953 og altså skrevet mens "Lillefar" udgød sin nåde
over det vidunderlige system i Øst.
Fuldstændig ufatteligt at et menneske kan synke så dybt, som at hylde et
uhyre som ham, - fordi man finder nogle uundgåelige splinter i sit hjemlands
politiske system.
Men Scherfig havde sikkert samme indstilling som Sartre der som bekendt
støttede kommunisterne:

"Arbejderne på bilfabrikkerne skal ikke høre sandheden om Sovjet, for så
mister de håbet, - derfor er løgnen nødvendig. Men den undskyldning har AHW
jo ikke mere, så hvorfor han fortsætter genren er uforståeligt, og må gemme
sig i familie-psykologiens tåger.