Tsunami
Fra : Andropov

Dato : 30-12-04 10:04

Bo Warming skrev:

>Hvis Holland ramtes af en tsunami som de gængse Øst-Japanske, ville
>millionbyer kunne udslettes - op over diget og ... katastrofe

>Min kones barndom i Iwaki 100 km nord for Tokyo-bugten var præget af
talrige
>tsunami'er, men kun husene på stranden smadredes - næsten overalt
rejser
>klipper sig højt på de japanske kyster og kun de flade sletteland
foran
>disse er sårbart.

Dyr opfører sig nogen gange mere fornuftigt end mennesker. De flygter
i tide...

På Sri Lanka er myndigheder og dyreeksperter forbløffede. Den værste
flodbølge i mands minde har dræbt tusinder af mennesker, men man kan
ikke finde så meget som et eneste dødt dyr.

Fra : Bo Warming

Dato : 30-12-04 14:01

"Andropov" <andropov@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> flodbølge i mands minde har dræbt tusinder af mennesker, men man kan
> ikke finde så meget som et eneste dødt dyr.

Da de allierede bombede Freiburg fornemmede gæs den kommende katastrofe, og
forlod byen så drastisk at folk opdagede det og blev foruroligede og var på
vagt. Dog - vandrehistorier bliver sjældent dårligere, en fjer blir til 5
høns.

Der er mange rapporter om at dyr kan fornemme jordskælv og i Lyall Watsons
"Det overnaturlige bind1+2 " gennemgås havdyrs fornemmelse for månens
placering, som ikke har med tidevand at gøre, men også virker i akvarium
inde i landet.
Noget er uvildigt testet - men finder ikke vej til lærebøger og
anerkendelse.

MÅSKE dyrene er flygtet umærkelgt pga. seismisk-magisk sans - 1 - og
elektronisk fodlænke på vilde dyr kunne være eneste brugbare jordskælvs og
flodbølge varsling nogensinde. Men det foragtes af eksperterne. De vil jo
meget gerne bilde sig ind at mennesket kan mere end rotter

Der er dog ikke så bekræftede og sikre rapporter om dyrs jordskælvsadfærd,
at det kan bruges til varsling idag - og mangel på døde dyr i Sri Lanka kan
skyldes at døde dyr har gemt sig i kaos - enten pga særlig adfærd, når
dødelig katastrofe var nær, eller fordi deres størrelse og ringe vægt har
betydet at de ikke er vasket derhen hvor der p.t. søges efter lig.
Dyr flygter i fugleflugtslinie - EB nævner idag hunde op ad skrænter. At vi
er slatne og vanetænkende kan have betydet unødvendig død for halvdelen af
ofrene, og hvis de øjeblikkelig havde styrtet væk fra lyden af blodbølgen
kunne mange måske have undgået nedstyrnings-ulykker. Måske dyr pr automatik
flygter ud i det åbne, og mennesker flygter ind i huleagtig hus, pr
instinkt, og tage der braser ned er vigtig dødsårsag.

Fra : Andropov

Dato : 30-12-04 20:11

On Thu, 30 Dec 2004 14:00:35 +0100, "Bo Warming" <bwng@bwng.dk> wrote:

> [...]
>flygter ud i det åbne, og mennesker flygter ind i huleagtig hus, pr
>instinkt, og tage der braser ned er vigtig dødsårsag.

Ja, mennesker tænker nok at på hotellet er de sikre.
Men i stedet var det bedre at flygte op af et bjerg.
Jeg læste også om en pige på 6 år som bølgerne fik fat i og hun
landede i et træ hvor hun vidst sad et døgn. Kan ikke lige huske hvor
jeg har set det.