Skat til hjælpeorganisationer
Fra : Frank Nørvig

Dato : 29-12-04 23:25

Hejsa,

Nogen herinde må vide hvor stor del af den skat vi betaler, som går til
velgørenhed og hjælpeorganisationer? Og hvor mange penge det så drejer
sig om?

Især nu med katastrofen i asien.

Mvh Frank

Fra : Allan Riise

Dato : 29-12-04 23:34

Frank Nørvig wrote:
> [...]
>
> Nogen herinde må vide hvor stor del af den skat vi betaler, som går
> til velgørenhed og hjælpeorganisationer? Og hvor mange penge det så

Du mener vel hvor meget der skal betales i skat af de penge der smales ind?

Der skal betales godt 50%, det var oppe i medierne omkring julehjælpen!

Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 02:08

"Frank Nørvig" <frank@noervig.dk> wrote in message
> [...]
> velgørenhed og hjælpeorganisationer? Og hvor mange penge det så drejer sig

Danmark giver årligt ca. 12 Mia. via skattebilletten, dertil kommer den
individuelle indsamling.

De samlede skatter andrager ca. 700 Mia. og BNP er ca. 1400 Mia.

Thorkild

Fra : Frank Nørvig

Dato : 30-12-04 10:19

> Danmark giver årligt ca. 12 Mia. via skattebilletten, dertil kommer den
> individuelle indsamling.
> De samlede skatter andrager ca. 700 Mia. og BNP er ca. 1400 Mia.

Det var alligevel en sjat. Hvor stor procentdel svarer det til, hvis man
tager udgangspunkt i de 39-50% som almindelige danskere lægger hver måned?

Mvh Frank

Fra : Konrad

Dato : 30-12-04 10:49

"Frank Nørvig" <frank.norvig@dk.wilsonlog.com> wrote in message

> Det var alligevel en sjat. Hvor stor procentdel svarer det til, hvis man
> tager udgangspunkt i de 39-50% som almindelige danskere lægger hver måned?

Thorkilds tal er manipulerende. Der burde stå "skatter OG afgifter" [hvilket
inkluderer moms] - statens indtægter på indkomstsskat udgør her i 2004 66.3
mia... http://www.skat.dk/tal_statistik/skatter_og_afgifter/545.html

I øvrigt er velgørenhedsinstitutioner mig bekendt skattefritagede - selvom
de betaler moms, men gaver kan trækkes fra ifølge ligningslovens § 8a, hvis
organisationen er godkendt til det...

Fra : Frank Nørvig

Dato : 30-12-04 13:05

> [...]
> inkluderer moms] - statens indtægter på indkomstsskat udgør her i 2004 66.3

Grunden til at jeg spørger, er fordi jeg har en ven som nægter at støtte
nogle af hjælpeorganisationerne i øjeblikket, på trods af det store
behov, fordi han mener at vi betaler "rigeligt" over skatten.

Men der findes ikke en konkret tal for hvor mange procent af den skat vi

Fra : Sten Schou

Dato : 30-12-04 13:05

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
[hvilket
> inkluderer moms] - statens indtægter på indkomstsskat udgør her i 2004

Skatter og afgifter er to alen ud af et stykke.

Hilsen Sten

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 19:22

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> I øvrigt er velgørenhedsinstitutioner mig bekendt skattefritagede - selvom
> de betaler moms, men gaver kan trækkes fra ifølge ligningslovens § 8a,

Hvad er det for noget vrøvl Konrad. Skat er skat, hvad enten den er direkte
eller indirekte. Sig mig tror du at Moms ikke hører under skatter ?

Og så er dine tal i øvrigt forkerte.

Men stop det fis, indirekte skatter er stadig skatter.

Thorkild