17% analfabeter i DK
Fra : Bent Jensen

Dato : 29-12-04 16:27

> "utzon" skrev ...

> Det handler jo om at fremme elevernes sproglige bevidsthed. Det kan man
> gøre ved at styrke deres modersmål.

Nej, sprogfærdigheder - og da navnlig i ens modersmål - er noget, man
ikke er sig bevidst. De er ret reflexaktige og ligger meget på
rygmarven ligesom opøvede færdighedeer i klaverspil og blindskrift på
skrivemaskine. Du kan ikke huske, da du lærte at tale dansk. Du lærte
det ved at samle det op fra omgivelserne - ganske ubevidst og uden at
modtage S.U. Du tror måske, du lærte dansk i skolen? Næh, du kunne
allerede tale dansk, da du blev indskrevet i skolen. Skolens
undervisning er faktisk baseret på dette forhold, som ofte overses,
fordi tilegnelsen foregår uden udløsning af lærerlønninger og med
usvigelig sikkerhed, blot barnet opholder sig i dansktalende
omgivelser.

Hvis man i den tidlige alder har oparbejdet f.eks. arabiske
sprogreflekser vil dette, hvis man skal lære dansk, besværkiggøre
tilegnelsen af danske sprogreflexer, idet de danske sprogreflexer, man
forsøger at opøve, skal konkurrere med de allerede opøvede arabiske.
Man er tilbøjelig til at sige 'salamaleikum' el. lign., hvor man burde
sige 'goddag'.

> Målet er naturligvis at gøre dem bedre til dansk.

Nej, mit indtryk er, at modersmålsundervisningstilhængernes mål først
og fremmest er, at Danmark skal opsplittes i etniske enklaver, som
taler hvert sit sprog. Men da modersmålsundervisning ikke i sig selv
fører til, at nogen lærer sprog i nævneværdig omfang, kan dette være
ligegyldigt. Det er slet ikke så nemt at lære et eksotisk sprog i
Danmark og da slet ikke, hvis det fremmede sprog skal læres på
modersmålsniveau, dvs. til fuldkommenhed. Det er langtfra nok med
nogle få ugentlige timers undervisning på kommuneskolen, selv om
læreren er importeret fra Langtbortistan. Der kræves, at man opholder
sig i en ghetto, hvor det fremmede sprog tales 24 timer i døgnet, at
man ser sattellit tv fra Langtbortistan i stedet for dansk tv, at man
ikke omgås dansktalende, at man ikke går i en skole, hvor rent
dansktalende elever dominerer, at man kun ser trykte skrifter på
langtbortistansk og ikke danske, osv. Hvis nogen skal lære
langtbortistansk på modersmålsniveau, kan det i praksis bedst ske ved,
at det pågældende barn sendes på et langvarigt ophold i
Langtbortistan. På den måde hindrer man også, at det tilegner sig mere
dansk.

> Som det er nu, fravælger svageste indvandrerfamilier af økonomiske
> årsager modersmålsundervisning til deres børn. Er det ok?

Ja, jeg bryder mig ikke om for meget tvang.

> Har du en bedre metode til at undgå, at disse børn bliver funktionelle
analfabeter?

Ja, de skal tilegne sig det danske sprog ved at opholde sig i
dansktalende omgivelser og ved at gå i skoler, hvor et stort flertal
af eleverne taler dansk rigtigt. Lærer de at tale dansk rigtigt, har
de gode muligheder for også at lære at læse og skrive dansk.

Bent

Fra : Konrad

Dato : 29-12-04 17:03

"Bent Jensen" <kongaead@my-deja.com> wrote in message

> Nej, mit indtryk er, at modersmålsundervisningstilhængernes mål først
> og fremmest er, at Danmark skal opsplittes i etniske enklaver, som
> taler hvert sit sprog.

Så sofistikeret tror jeg ganske enkelt ikke ræsonnementet er. På ét eller
andet tidspunkt i 90'erne har en masse mennesker af én eller anden grund
overbevist sig selv og hinanden om at modersmålsundervisning dels var for
indvandrernes personlige skyld, altså en slags humanitær hjælp, dels en
menneskeret. I virkeligheden er modersmålsundervisning forankret i en
EU-forordning der skulle sikre herboende flygtninge samt deres eventuelle
efterkommere bedre muligheder for at vende *tilbage* til deres hjemlande,
når der igen var sikkert - men det er tydeligvis glemt i dag. Det har aldrig
været på tapetet at det var for at sikre bedre integration eller
sprogfærdigheder, eller for at give unge 3-generationsindvandrere en
"identitet" - som Arne fremturer med. Det menneskelige aspekt som det
fremhæves gælder kun for de ganske, ganske få flygtninge der kommer til
landet med børn i forskolealderen, og som må formodes at ville være ude af
stand til at kommunikere med deres børn når og hvis de bliver "for" godt
integrerede som følge af deres skolegang.

Så enkelt kan det formuleres.

Fra : Knud Larsen

Dato : 29-12-04 18:56

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stand til at kommunikere med deres børn når og hvis de bliver "for" godt
> integrerede som følge af deres skolegang.

Jeg syntes også den var i plet, - og hvad du anfører er jo også 100%
korrekt. Men en som Arne er vist ikke i stand til at skifte standpunkt i
lyset af nye oplysninger, godt det i det mindste ikke er ham der bestemmer
på området.

Argumenterne for lidt modersmålsundervisning er simpelthen forkerte. Hvis
man ærligt sagde, at forældre gerne vil have, at deres børn bliver lidt
bedre til det forældrene tænker på som "forfædrenes eller bedsteforældrenes
sprog, og derfor hjælper dem med det, - eller ikke hjælper dem med det, som
økonomien og interessen er til, så vidste man hvad det drejede sig om, og
behøvede ikke at forsøge at fylde folk med fup-argumenter. Alt våset med, at
man kan blive perfekt til dansk, fordi man får nogle få timer i forældrenes
kinesisk, det er jo langt langt ude i skoven, - som jo også alle andre end
dem der har været med i "kæmpeundersøgelsen" i København, ved.