17% analfabeter i DK
Fra : Bent Jensen

Dato : 29-12-04 15:09

> Hvis al læse-skrive undervisning holdt op, ville antallet at
> læse-skrive dygtige forblive helt uændret. Dem der er motiveret,
> lærer sig let det de har brug for, udfra reklameskilte og prisskilte
> og anden meningsfuld skrift-kommunikation som jo er mangedoblet
> i vort samfund, siden undersøgelse af slumkvarterer i USA i 1960
> beviste at pjækkere er blandt de bedste til reading, 'riting, 'rithmetic.

Du har muligvis ret. Det danske sprogs skrivesystem er ret simpelt og
kan læres på ganske kort tid, hvis man er motiveret. Jeg tror, der i
praksis ville ske det, at folk, der ønsker at lære at læse og skrive,
ville vaske trapper og tjene til en DVD med et
læse-skrive-undervisningsprogram, hvormed de ville lære at læse og
skrive i løbet af et par måneder.

En af mine bekendte, hvir far dengang var skoleinspektør i Borup,
fortalte mig en sjov historie om et ungt ægtepar, der mødte op på
skolen for at få deres lille søn, der havde nået skolealderen,
indskrevet. Men han kunne allerede læse, sagde de. Skoleinspektøren
troede ikke rigtigt på det og præsenterede noget læselet
undervisningsmateriale for drengen og bad denne læse det. Men drengen
skubbede det til side, tog dagens avis fra inspektørens skrivebord,
slog op på lederartiklen og begyndte at læse højt. Den forbløffede
skoleinspektør spurgte forældrene, som var som folk var flest, hvordan
drengen havde lært det. Det havde han lært ved at spørge sig ad, sagde
forældrene. Han var kommet med små udklip fra avisen og havde spurgt,
hvad det betød.

Nogle lande har skrivesystemer, der er mere komplicerede end det
danske. For eksempel tror jeg, at det thailandske er ti gange så
kompliceret som det danske. Men jeg, der aldrig har deltaget i,
frekventeret, været undergivet, indskrevet til, besøgt, overværet
eller fulgt nogen undervisning i skriftlig thai, kan alligevel læse,
hvad der står for eksempel i thaisprogede aviser som disse:
http://www.dailynews.co.th
http://www.thairath.co.th

Bent