Konsekvenser i Kalundborg
Fra : Knud Larsen

Dato : 28-12-04 22:28

Man ser igen og igen, synes jeg at mange problemer kan løses eller minimeres
hvis det offentlige tør lade overtrædelser af samfundsreglerne få
konsekvenser. Ofte kan det ikke lade sig gøre fordi *konsekvensere* åbenbart
alt for ofter er "på kanten" af en eller anden tilsyneladende humanistisk
traktat.

Her er et eksempel på hvad der kan virke, hvis man går på med frisk mod, i
stedet for at lukke øjnene for det man ikke bryder sig om:

"Kalundborg undgår genopdragelsesrejser

af Signe Højgaard Nielsen, 29. december 2004

I Kalundborg Kommune bliver indvandrerbørn ikke længere taget ud af
skolen og sendt på genopdragelsesrejser

Kontante konsekvenser
Men udover en snak med forældrene tager kommunen også mere kontante
midler i brug. Børnepenge og forsørgerydelser trækkes tilbage, og kommunen
tøver heller ikke med at sende oplysninger om, at et barn er sendt på
genopdragelse, videre til Flygtningenævnet. Sådanne oplysninger kan få
konsekvenser for forældrenes muligheder for at blive i Danmark, og det gør
indtryk:
»Det er rygtedes blandt indvandrerne i Kalundborg Kommune, at der er
øget fokus på genopdragelsesrejserne. I sidste ende kan det få betydning for
deres mulighed for at få statsborgerskab,« siger Ole Gammelby.
Men inden det kommer så vidt, gennemfører kommunen en samtale med
forældrene om, hvad deres plan er med at sende et barn udenlands, og oplyser
om, hvilke konsekvenser det kan have for et barn at undvære skolegangen i
Danmark: »Hvis de har været væk længe, mister de den viden, der skal til,
for at de kan fungere i en dansk klasse. De skal typisk gå et år om og
begynde i et indslusningsforløb, når de kommer tilbage til Danmark,« siger
han.
Der er eksempler på, at børn under 12 år har været sendt hjem. Og
andre eksempler på, at børn har været flere måneder af sted for at hjælpe
familien med at bygge hus: »Jeg kan ikke se, hvorfor børn skal fire måneder
til Syrien for at bygge hus,« siger Ole Gammelby. "

Hvornår mon de første advarsler om at det er på "kanten af traktat
XY", indløber?

Se resten af artiklen i dagbladet Information, som iøvrigt også har en
god leder om globaliseringen, bl.a om dens resultat i tabe af ufaglærte
arbejdspladser i 10.000 vis, hvor vi så ganske vist får endnu flere
arbejdspladser som er for faglærte og for højere uddannede, - men det
hjælper jo ikke dem, der ikke kan klare sådanne uddannelser, ret meget.

begin 666 transpixel.gif
M1TE&.#EA`0`!`)$"````,P```&9F9@```"'Y! $```(`+ `````!``$```("
$5 $`.P``
`
end

Fra : Allan Knaap

Dato : 29-12-04 07:01

"Knud Larsen" <larsen_knud@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> måneder til Syrien for at bygge hus,« siger Ole Gammelby. "
>

> Hvornår mon de første advarsler om at det er på "kanten af traktat

Det lyder for mig som en ganske god idé og ikke symtom behandling som idéen
med at få dem hentet op igen.
Og jo, den med en eller anden traktat, på kanten af og fremført af en eller
anden professor Diller Daller, den skal nok komme. Det kræver blot at DR får
lyst til (besked på) at dække historien.

Allan Knaap