Og det kan bare ikke hænge sammen Fogh!
Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 12:00

Med overskriften..

Det umulige Skattestop.
Af Peter Wendt, økonomisk journalist på Berlingske, gøres der op med den
forvridning som skattestoppet har på statsfinanserne/velfærdssamfundet, og
gør gældende at der er en regning som skal betales.

Bl.a. gøres gældende at det off. renteudgifter ifm. med gælden skulle ned
fra, 50 Mia. i 2000 til 25 Mia. i 2010, den såkaldte 2010 plan, og på
nuværende er rentebyrden 46 Mia.

Med tanke på at vismændende i deres seneste rapport, fastlår at 2010 planen
ikke kan overholdes, og at regeringen alligevel fastholder deres rigide
skattestop, så ser det, stadig, ud til, at regningen skubbes foran.

Det er især punktafgifterne og ejendomsskatteværdien der gør, at der ikke
kommer det proveneu ind, som er nødvendig for at 2010 planen kan holdes. Der
hvor skatter og afgifter er % vis, som moms og indkomstskatter, gør det sig
ikke gældende, hvilket er med til at skævvride skattestrukturen så meget, at
det vil blive yderst svært, for ikke at sige umuligt, at nedsætte
skatteindkomsttrykket, som så igen gør det meget svært at få flere i
arbejde, hvilket er et must, for at få 2010 planen til at holde, og
skattestoppet finansieret.

Summa sumarum, jo længere tid der går, uden justeringer, jo sværere bliver
det at lave samme, og velfærdsfinansieringen efter 2010 kan ikke
opretholdes.

Uden en fortsat markant gældsreduktion står valget derfor enten mellem
reduceret velfærd for aldersgruppen, der er over 60 i dag, eller et stigende
skattetryk, fortrinsvis på dem under denne alder. Det er en ærgerlig pris at
betale for, at regeringen vælger at kommunikere i stedet for at sanere.

http://www.berlingske.dk/dagenssynspunkt/

Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er nødvendigt,

Fra : Jesper

Dato : 28-12-04 12:18

Allan Riise <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote:

> [...]
> betale for, at regeringen vælger at kommunikere i stedet for at sanere.

Journalist Peter Wendt er ganske ulogisk: Han påstår at der ikke kommer
det nødvendige i kassen for ejendomsværdiskattens vedkommende. Nu er
værdien af boliger steget gevaldigt, det betyder stærkt stigende
ejendomsskatter og der er ingen der kunne have forventet en stærkere
stigning i ejendomsværdierne og dermed ejendomsskatterne, så det er et
fuldstændigt urealistisk det som Peter Wendt forventer.

Wendt glemmer også andre poster der kan spares på:

Overførselsindkomster via taktsreguleringen: Skal ændres fra
lønindeksregulering til prisindeksregulering.

Flygtninge og indvandrere: Jo flere vi sender hjem, desto rigere bliver
vi.

Efterløn: Afskaffelse af denne skaber også økonomisk råderum.
--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
DVD Collection:

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 12:43

Jesper wrote:

> [...]
> stigning i ejendomsværdierne og dermed ejendomsskatterne, så det er et
> fuldstændigt urealistisk det som Peter Wendt forventer.

Hvilket de gør hvert år.

De sidste mange år, ligger provenuet alligevel fast på knap 10 Mia. årligt,
og når man stopper muligheden for at opskrive, så stopper man også
muligheden for at få mere ind den vej, og da der stadig "mangler" at
afskrive så meget på vores gæld, vores renter *skal* nedskrives med minimum
30 Mia. inden 2010, og der kommer færre til arbejdsmarkedet og flere ældre,
hvor vil du så skaffe pengene fra?

Der skal flere penge ind, enten ved flere i arbejde, eller ved at opkræve
mere, den er ikke længere end som så.

> Wendt glemmer også andre poster der kan spares på:
>
> Overførselsindkomster via taktsreguleringen: Skal ændres fra
> lønindeksregulering til prisindeksregulering.

Som jo bl.a. på den offentlige bistand er gennemført, f.eks. så har
bistandsklienter en årlig opskrivning på ca 2500.- i 2005, efter skat, en
forøgning på ca. 1.8%.

> Flygtninge og indvandrere: Jo flere vi sender hjem, desto rigere
> bliver vi.

Suk, det er omsont at gå den vej, da vi, uanset hvad du måtte mene, har et
ansvar overfor dem, vi har sagt ja til, og skal sige ja til!

> Efterløn: Afskaffelse af denne skaber også økonomisk råderum.

Det er en mulighed, lad bare Fogh komme med en udmelding, så er vi da helt
sikre på et regeringsskifte
Han har jo udmeldt, gang på gang, at efterlønnen rører han ikke.

Allan Riise

Fra : kvaerulant

Dato : 28-12-04 14:11

Jesper wrote:

>Efterløn: Afskaffelse af denne skaber også økonomisk råderum.

De fleste der går på efterløn ville ellers ende på dagpenge og
bistandshjælp.

Hvilket ikke forandre så meget, for samfundet, men nok for den som rammes.

Fra : Jesper

Dato : 28-12-04 16:18

kvaerulant <haabet2003@yahoo.dk> wrote:

> De fleste der går på efterløn ville ellers ende på dagpenge og
> bistandshjælp.
>
> Hvilket ikke forandre så meget, for samfundet, men nok for den som rammes.

Nixbix, de fleste går direkte fra arbejde og overpå efterløn!

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 14:49

> Journalist Peter Wendt

Nu har jeg haft Peter Wendt som lærer på polit-studiet. Han er ikke
noget så inferiørt som journalist, men cand.polit.:

http://www.shareholders.dk/profil/organisation.asp

Ja, jeg blev aldrig cand.polit., men må beskæmmet nøjes med at skrive
cand.scient. på mit visitkort;-(.
--
Per Erik Rønne

Fra : Sten Schou

Dato : 28-12-04 12:36

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> betale for, at regeringen vælger at kommunikere i stedet for at sanere.

Og så laver man alligevel en finanslov, med et overskud på 26.000.000.000
kr. Det mener jeg til gengæld er kritisabelt,hvorfor opkræver man
26.000.000.000 kr. for meget? det var betydeligt bedre,om disse penge fik
lov at blive i borgernes lommer.
Forøvrigt har S-R lige fremlagt deres planer,i det tilfælde de skulle komme
til magten. Der er planen for 2010 forlængst skrinlagt.

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 12:44

Sten Schou wrote:
> [...]
> opkræver man
> 26.000.000.000 kr. for meget? det var betydeligt bedre,om disse penge

Og de tal passer ikke.

> Forøvrigt har S-R lige fremlagt deres planer,i det tilfælde de skulle
> komme til magten. Der er planen for 2010 forlængst skrinlagt.

Nej, det er den ikke, men fordi at der er kommet så mange flere ledige
hænder, så er det vigtigst først at få folk i arbejde, så den er forskudt.

Allan Riise

Fra : Sten Schou

Dato : 28-12-04 18:02

> Og de tal passer ikke.

Det var de tal der blev fremlagt,da finansloven blev præsenteret.

> Nej, det er den ikke, men fordi at der er kommet så mange flere ledige
> hænder, så er det vigtigst først at få folk i arbejde, så den er forskudt.

Planen for 2010 er skrinlagt,som du selv skriver. Den er udskudt på ubestmet
tid, idet vi nu igen skal til den gode gamle socialdemokratiske medicin, med
at leve for lånte penge.

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 12:51

Sten Schou wrote:

> [...]
> opkræver man
> 26.000.000.000 kr. for meget? det var betydeligt bedre,om disse penge

På finansloven for 2005 budgetteres med et DAU-overskud på ca. 23½ mia. kr.
mod et skønnet overskud på ca. 10½ mia. kr. i 2004.

http://www.fm.dk/1024/visPublikation.asp?artikelID=7007

Til det skal der så afskrives knap 6 Mia. på grund af fejlberegninger i div.
ministerier, bl.a. p.g.a. forkert udregnet ugetal, i 2004.

Allan Riise

Fra : Sten Schou

Dato : 28-12-04 18:03

> [...]

div.
> ministerier, bl.a. p.g.a. forkert udregnet ugetal, i 2004.

Penge, som uden grund er hevet op af skatteydernes lommer.

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 18:07

Sten Schou wrote:

> Penge, som uden grund er hevet op af skatteydernes lommer.

Hvis ikke der var de penge, så måtte vi jo låne til regeringens
fejlberegninger, og det er da dyrere!

Allan Riise

Fra : Sten Schou

Dato : 28-12-04 20:35

> Hvis ikke der var de penge, så måtte vi jo låne til regeringens
> fejlberegninger, og det er da dyrere!

Du har jo selv skrevet, at der opkræves 23.500.000.000 mere,end der er behov
for, af disse skal 6.000.000.000 dække diverse ekstrabehov, ergo er der
opkrævet 17.500.000.000 mere end der er behov for, og disse penge kunne have
gjort meget mere nytte i borgernes lommer, end i statens.

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 20:44

Sten Schou wrote:
> [...]
> ergo er der opkrævet 17.500.000.000 mere end der er behov for, og
> disse penge kunne have gjort meget mere nytte i borgernes lommer, end

De 23.5 Mia, er forventet overskud i 2005, men forvent nu ikke for meget

Der er et forventet overskud på ca. 10.5 Mia i år, og da der skyldes mindst
6 Mia. væk i fejlberegninger, for i år, så kan der maksimalt være et
overskud i år, på 4.5 Mia.

Desuden bliver et evt. overskud overført til næste års statsfinanser,
hvorved at de penge *ikke* skal findes, bl.a. i dine lommer!

Noget helt andet er om du kører din økonomi, så alt går lige op, eller om du
overfinansierer?

Allan Riise

Fra : Sten Schou

Dato : 28-12-04 21:56

> [...]

> hvorved at de penge *ikke* skal findes, bl.a. i dine lommer!
>
> Noget helt andet er om du kører din økonomi, så alt går lige op, eller om

Alt overskud på finansloven er et for stort overskud. Finansloven skal
balancerer, så enkelt er det, at man så indregner en fejlmargen, det gør
alle vel, såvel som jeg indregner en fejlmargen i mit budget, uforudsete
udgifter kaldes det. Men fjelmargener af den størrelse du åbenbart er enig
i, kan jeg slet ikke godtage,som du selv skriver tidligere, så er det beløb
der indkræves meget større end det der skal bruges som fejlmargen, altså
kræves der for meget ind.
Overskuddet skal under alle omstændigheder findes i mine lommer,da det er
det eneste sted de kan komme fra.
Hvad min egen økonomi angår, så sætter jeg tæring efter næring, dvs., at jeg
lever så vidt muligt ikke efter det socialdemokratiske princip, dvs. det
lånefinancierede.

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 22:00

Sten Schou wrote:
> [...]
> Hvad min egen økonomi angår, så sætter jeg tæring efter næring, dvs.,
> at jeg lever så vidt muligt ikke efter det socialdemokratiske

Det er fandeme længe siden Anker var statsminister, og så alligevel, skal
den bruges igen og igen.

Fra : Sten Schou

Dato : 28-12-04 22:13

> Det er fandeme længe siden Anker var statsminister, og så alligevel, skal
> den bruges igen og igen.

Du har måske ikke set deres seneste "plan"?

Hilsen Sten

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 22:24

Sten Schou wrote:
> "Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Du har måske ikke set deres seneste "plan"?

Jo, jeg har den selv, og de vil da ikke sætte os i mere gæld!

Den er finansieret, krone for krone, og ikke som denne finanslov, som står
og falder med at der kommer mindst 22.000 flere i arbejde i 2005.

Fra : Sten Schou

Dato : 29-12-04 10:17

> Jo, jeg har den selv, og de vil da ikke sætte os i mere gæld!
>
> Den er finansieret, krone for krone, og ikke som denne finanslov, som står
> og falder med at der kommer mindst 22.000 flere i arbejde i 2005.

Så skulle du se at offentliggøre den,for ingen af landets aviser har endnu
set, hvordan S vil finasiere sin "julepakke".

Hilsen Sten

Fra : Frithiof Andreas Jen~

Dato : 28-12-04 16:41

> [...]

> Summa sumarum, jo længere tid der går, uden justeringer, jo sværere bliver
> det at lave samme, og velfærdsfinansieringen efter 2010 kan ikke

Tjah - De har jo hugget Socialdemokratiets Politik:

Bestik vælgerne med deres egne penge - regningen er jo Oppositionens
problem!

I Mellemtiden er der jo sket det at en stemme på Socialdemokratiet er blevet
en stemme på De Radikale - og Marianne Jelved *snart* er værre end
"velfærdstatens" uundgåelige fallit *engang*.

Men det viser bare hvor ligegyldigt Dansk Politik er blevet.