Gentofte Amtssygehus
Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 07:49

I dagens Berlingske Tidende kan man på:

http://www.berlingske.dk/leder/

læse følgende leder:

===
Byg nyt i stedet for at lappe på det gamle amtssygehus

Indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen har bremset nogle
renoveringsplaner for Amtssygehuset i Gentofte. Og det er den
socialdemokratiske amtsborgmester, Vibeke Storm Rasmussen, stærkt
fortørnet over. Hun ser ministerens reaktion som en skjult dagsorden med
amtssygehusets nedlæggelse som eneste punkt.

Men forklaringen kan også være en anden og nok så nærliggende, nemlig at
renoveringsplanerne for amtssygehuset er det samme som at hælde pengene
i et hul i jorden. I forbindelse med salget af NESA-aktierne fik
Københavns Amt frigjort en betydelig likviditet, og det er en del af
disse millioner, Vibeke Storm Rasmussen vil bruge til at modernisere
Amtssygehuset i Gentofte. Alle, som kommer på amtssygehuset som ansatte,
patienter eller gæster, kan bekræfte, at bygningerne er slidt ned til en
standard under det acceptable. Men spørgsmålet er, om det overhovedet
kan betale sig at lappe på et bygningskompleks med rod tilbage til 1927.
Vibeke Storm Rasmussen har i sin renoveringsiver tilsyneladende helt
glemt, at hun for godt to år siden var mest stemt for at bygge nyt. I
stedet for at gøre Amtssygehuset i Gentofte til en byggeplads de næste
ti til 15 år med tilknyttet støj, møg, roderi og byggematerialer på de
alt for få parkeringspladser, patienter og gæster må kæmpe om, så ser
det langt mere fornuftigt ud at investere den milliard, der bliver tale
om, i tidssvarende byggeri et andet sted, f.eks. i Lyngby-Taarbæk
Kommune et par kilometer nordpå. Developere kan så få lov til at købe
det gamle amtssygehus og udvikle det til et attraktivt boligområde.
===

Nu kender jeg udmærket Gentofte Hospital, da en af mine farbrødre var
langtidsindlagt der for tre år siden. Og bygningerne er nedslidte, med
beskidte, uringule bægge, og overfyldte, med patienter liggende en masse
på gangen.

Og det vil tydeligt være vanvid at ofre penge på renovering af
bygningerne. Ikke for at ofre milliarder på nye bygninger i Lyngby, som
Berlingerens lederskribent åbenbart bor i, men fordi der ikke så langt
mod syd findes rigeligt med hospitalskapacitet. Overfør patienterne til
Bispebjerg Hospital i stedet for at lade milliarderne rulle.

FUT dk.politik {ikke et videnskabeligt emne, men dog et
sundhedspolitisk}
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter

Dato : 28-12-04 10:27

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

> Bispebjerg Hospital i stedet for at lade milliarderne rulle.
>
> FUT dk.politik {ikke et videnskabeligt emne, men dog et

Jeg er helt enig, min svigerfar lå der. Der er nærmest slumagtigt, det kan
man ikke byde gamle mennesker der måske skal dø på stedet.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 11:49

Peter <peter@lan.com> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg er helt enig, min svigerfar lå der. Der er nærmest slumagtigt, det kan
> man ikke byde gamle mennesker der måske skal dø på stedet.

Ja, min farbror lå der i 4-5 måneder, inden han kom på plejehjem nær den
bolig, hans kone stadig bor i. Der lå han så 4-5 måneder yderligere,
inden han 90 år gammel udåndede.
--
Per Erik Rønne

Fra : Jesper

Dato : 28-12-04 12:35

Per Rønne <spam@husumtoften.invalid> wrote:

> I dagens Berlingske Tidende kan man på:
>
> http://www.berlingske.dk/leder/
>
> læse følgende leder:
>
> ===
> Byg nyt i stedet for at lappe på det gamle amtssygehus

Nu ligger der i København nær sagt et sygehus på hvert et gadehjørne
sammenlignet med Jylland.

Når jeg cykler en motionstur af Ring III fra Gladaxe til Ishøj kommer
jeg forbi 2 af dem: Herlev og Glostrup.

Riv Gentofte Amtssygehus ned og flyt funktionerne over på de andre
sygehuse, det kan godt lade sig gøre. Jeg så for nogle måneder siden et
skøn der hed 3/4 mia for at lappe på Gentofte!
--
Say hello to my little friend.---John Holmes...
DVD Collection:

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 12:56

> Riv Gentofte Amtssygehus ned og flyt funktionerne over på de andre
> sygehuse

Renover Gentofte Amtssygehus til boligformål. Bebyggelsen må bl.a. kunne
bruges til genhusning af beboerne i Mjølnerparken, som Socialdemokratiet
nu foreslår nedrevet. Så kan der bygges attraktive ejerlejligheder i
Mjølnerparken i stedet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 13:00

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> Socialdemokratiet nu foreslår nedrevet. Så kan der bygges attraktive
> ejerlejligheder i Mjølnerparken i stedet.

Mjølnerparken foreslås ikke nedrevet, men at ressourcestærke folk med
arbejde skal have førsteret til boligerne der, det er andre, og ældre
sociale boligbyggerier der tænkes nedrevet.

Og hvis man laver Gentofte amtsygehus om til lejligheder, så vil det 1,
blive meget dyrt, og 2 ikke tiltrække folk med arbejde, og så har vi en ny
ghetto.

Allan Riise
--
"If you tell the truth, you don't have to remember anything."
"Kapitalisme virker kun to steder, i himmelen, hvor det ikke er

Fra : Konrad

Dato : 28-12-04 13:12

"Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message

> Mjølnerparken foreslås ikke nedrevet,

Det har de faktisk foreslået - gravalvorligt. Riv ghettoerne ned og
problemerne er væk, lyder ræssonementet...

>men at ressourcestærke folk med
> arbejde skal have førsteret til boligerne der, det er andre, og ældre
> sociale boligbyggerier der tænkes nedrevet.

Nej - ghettoer helt generelt. I øvrigt er det du omtaler på tapetet for de
fleste almennyttige/sociale byggerier i Danmark - her i Albertslund har vi
f.eks udarbejdet en "Masterplan syd" som har til hensigt at forandre
beboersammensætningen i de mest belastede områder. Som sidegevinst
opgraderes værdien af boligerne så, hvilket er formålstjenligt i fald Fogh
gør alvor af sine trusler om at tvangsprivatisere de almene boliger...

> Og hvis man laver Gentofte amtsygehus om til lejligheder, så vil det 1,
> blive meget dyrt, og 2 ikke tiltrække folk med arbejde, og så har vi en ny
> ghetto.

Hvorfor vil det ikke tiltrække folk med arbejde...?

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 13:20

Konrad wrote:
> "Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message

> Det har de faktisk foreslået - gravalvorligt. Riv ghettoerne ned og
> problemerne er væk, lyder ræssonementet...

Jo, de ældre af dem, men ikke de nye, så det i en tv-udsendelse, kan dælme
ikke huske hvilken, så du må tro på hvad jeg siger!

> [...]
> områder. Som sidegevinst opgraderes værdien af boligerne så, hvilket
> er formålstjenligt i fald Fogh gør alvor af sine trusler om at

Nej, det er ikke helt korrekt, de nyestye almene byggerier, skal ikke rives
ned, men der øsnkes en demografuisk omfordeling, bl.a. ved at kommunen får
større råderet, skal nok se om jeg ikke kan finde et link til dig!

Han også blive nød til at tvangsprivatisere hvis det skal blive til noget.

I det sidste LLO blad, var det 3 afdelinger, med i alt ca. 40 lejemål, der
"overvejede" at lave lejemål om til ejermål!

> Hvorfor vil det ikke tiltrække folk med arbejde...?

Det vil blive alt for dyrt, at bo i kasserne!

Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 28-12-04 13:30

> Jo, de ældre af dem, men ikke de nye, så det i en tv-udsendelse, kan dælme
> ikke huske hvilken, så du må tro på hvad jeg siger!

Jeg tror skam på dig! Vi taler måske bare om forskellige ting ) Men at
ghettoerne skal rives ned *har* været blandt S "prøveballoner" her i
efteråret...

> [...]
> ned, men der øsnkes en demografuisk omfordeling, bl.a. ved at kommunen får
> større råderet, skal nok se om jeg ikke kan finde et link til dig!

Det behøves ikke - jeg kan oplyse om at jeg er Albertslunds Boligselskabs
beboerrepræsentant i den henseende - jeg har skam været til min share af
kedelige møder i den forbindelse...Jeg har adgang til meget detaljeret
statistik omkring beboersammensætningen og opgørelser over etnicitet,
f.eks - eller andelen af "førtidspensionister under 50 år i 54m2 lejemål"
osv - hvordan ser demografien ud, hvordan ser den ud fordelt på lejemål,
hvordan ser den fordel på lejemål opdelt i kategorier, hvordan ser
fraflytningsprocenten ud ift de enkelt lejemålstyper og lejer-typer osv
osv...Altsammen med henblik på en større "beboerrenovation" - Planen er -
blandt andet - at sammenlægge en del af de små lejemål så det bliver mere
attraktivt for børnefamilier, af den "rene etniske" slags...

> Han også blive nød til at tvangsprivatisere hvis det skal blive til noget.

Jeg har hørt at indtil videre har kun 1 (ET) lejemål et sted i Århus ytret
ønske om privateje - der er altså ikke den udbredte interesse for projektet.

> I det sidste LLO blad, var det 3 afdelinger, med i alt ca. 40 lejemål, der
> "overvejede" at lave lejemål om til ejermål!

Okay - har nu kun hørt om ét konkret bud...Resten er vist "hvis og hvis"...

> Det vil blive alt for dyrt, at bo i kasserne!

Men stadig billigere end at låne 2 mio og betale 8.500 om måneden i
husleje...

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 13:37

Konrad wrote:
> [...]
>
> Jeg tror skam på dig! Vi taler måske bare om forskellige ting )
> Men at ghettoerne skal rives ned *har* været blandt S "prøveballoner"

Jeg tror at det er et spørgsmål om hvad man regner for Ghetto, at en ghetto
ikke alen er et sted der bor mange af en etnicitet, men også at byggeriet er
nedslidt.

> [...]
> "beboerrenovation" - Planen er - blandt andet - at sammenlægge en del
> af de små lejemål så det bliver mere attraktivt for børnefamilier, af

Er selv beboerrepræsentant, så det ...

> [...]
> hvis"...

> Men stadig billigere end at låne 2 mio og betale 8.500 om måneden i

Faktisk ikke, det er jo en del af en opsparing, og da en 80 m2 lejlighed fra
ca. 90'erne koster over 6000.- pr.md. ( i gennemsnit ) og at tilskuddet for
mange er bortfaldet, så overvejer jeg selv at blive ejer og ikke lejer, men
så absolut ikke i min nuværende almennyttige bolig.

Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 28-12-04 13:42

> [...]
ghetto
> ikke alen er et sted der bor mange af en etnicitet, men også at byggeriet

Ja - "ghetto" er bestemt ikke alene udtryk for hvilken hudfarve folk har,
men det "hjælper", forstået på den måde, at det jo typisk er en bestemt type
boliger kommunerne har råderet over, og det jo er bestemte person-nicher der
henvises af kommunerne...

> Er selv beboerrepræsentant, så det ...

Jamen, så er vi jo to ) Egentlig ufatteligt så meget man kan få
medbestemmelse i, indenfor et beboerdemokrati - ingen andre gider, men alle
brokker sig over de beslutninger der træffes

(...)

> [...]
men
> så absolut ikke i min nuværende almennyttige bolig.

Du har ret i det med investeringen, men lejemålsprisen kan jeg ikke
genkende - mener at de store 106 kvadratmeters i Kanalens Kvarter ligger på
en 5.000 pm...

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 13:49

Konrad wrote:
> [...]
>
> Du har ret i det med investeringen, men lejemålsprisen kan jeg ikke
> genkende - mener at de store 106 kvadratmeters i Kanalens Kvarter

Nu er det oså et gennemsnit, og du tager jo selv nybyggede huses m2 pris.

Vi har hos os, fået tilbygget en del boliger i 2004, og der koster en 84 m2
lejlighed 6700.- pr.md.
altså ca. 8.000.- pr m2.

Jeg kan, i samme by, købe 130 m2 hus, for ca. 1.4 Mio. og sidde for ca.
6.000.- pr. md.

P.T beboer jeg og min familie også en 84 m2 lejlighed og giver 5.000.- pr.
md.

Så, det varer nok ikke så længe før jeg skifter adresse!

Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 28-12-04 14:01

> Nu er det oså et gennemsnit, og du tager jo selv nybyggede huses m2 pris.

Ikke nybyggede - bare en størrelsesmæssigt tilsvarende privatbolig i samme
område. Ellers kan man da sikkert få smidt læssevis af topklasses boliger i
nakken f.eks hvis man har lyst til at flytte til Nakskov

> Vi har hos os, fået tilbygget en del boliger i 2004, og der koster en 84
m2
> lejlighed 6700.- pr.md.
> altså ca. 8.000.- pr m2.

Forstår ikke helt regnestykket - 12*6700=80400/84=957 kr per år per
kvadratmeter.

> Jeg kan, i samme by, købe 130 m2 hus, for ca. 1.4 Mio. og sidde for ca.
> 6.000.- pr. md.

Ja - men hvor finder du en 130 m2 lejlighed i samme afstand til
"civilisationen" til 6.000 om måneden??? Man skal da sammenligne "fair" -
jeg tror ikke det er muligt at sidde meget billigere end en almennyttig
bolig, hvis man ser bort fra gevinsten ved at eje, dvs bare udgiften per år
per kvadratmeter..

> P.T beboer jeg og min familie også en 84 m2 lejlighed og giver 5.000.- pr.
> md.

Jeg har ikke så store krav - det er jo bare et sted jeg sover - giver 3.000
for 54m2, og så har jeg mange penge til forbrug per måned...

> Så, det varer nok ikke så længe før jeg skifter adresse!

At eje sin egen bolig er sikkert godt for dig, med børn osv - at
foretrække - men for mig vil det bare virke som en spændetrøje. En lejlighed
kan man sige op fra det ene minut til det andet, hvis der pludselig skulle
ske et eller andet...Og boligselskabet afholder udgifterne - f.eks skulle
jeg have ny hovedlås, det betalte de selvom det var et privat firma der
udførte det...

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 15:45

> [...]

> ikke alen er et sted der bor mange af en etnicitet, men også at byggeriet er

Nej. Da Utterslevhuse på den gamle Husum landsbys grund blev bygget {jeg
kan se dem ud af vinduerne} blev de med det samme betegnet som en
ghetto. 85% af indflytterne var flygtninge, førtidspensionister eller
sociale klienter, kunne Berlingeren berette, og et halvt år efter opgav
den »anti-racistiske« afdelingsformand æveret, og købte sig et
parcelhus.

Som ghetto betegnes en bebyggelse der er mere eller mindre Dänenrein,
og/eller som overvejende bebos af sociale klienter og
førtidspensionister.

Det havde været langt bedre om alle disse massive, sociale bebyggelser
aldrig var blevet bygget, men at man i stedet havde bygget ejerboliger,
hvor kommunerne ejede én lejlighed i hver opgang, som den kunne bruge
til sociale formål. Det kan da heller ikke være meningen at folk med
ganske almindelige endtægter, som en buschauffør med en
hjemmehælper-kone, skal bo i socialt boligbyggeri; de har sagtens råd
til at købe et parcelhus i Rødovre.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 15:19

Konrad <david_konrad@hotmail.com> wrote:

> Planen er - blandt andet - at sammenlægge en del af de små lejemål så det
> bliver mere attraktivt for børnefamilier, af den "rene etniske" slags...

Som bare hellere vil bo i parcelhus med have - hvilket for mange også
vil være billigere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 13:27

Konrad wrote:

> Det har de faktisk foreslået - gravalvorligt. Riv ghettoerne ned og
> problemerne er væk, lyder ræssonementet...

http://www.socialdemokratiet.dk/?main=1&subc=31&pgid=1469&page=4

Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 28-12-04 13:33

> http://www.socialdemokratiet.dk/?main=1&subc=31&pgid=1469&page=4

OK - det er jo middelaldertankegang, eller som at høre en V-politiker for 15
år siden - vi gør allerede den slags ude Albertslund...Endda på flere
niveauer - intet nyt der.....

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 13:38

Konrad wrote:
> [...]
>
> OK - det er jo middelaldertankegang, eller som at høre en V-politiker
> for 15 år siden - vi gør allerede den slags ude Albertslund...Endda

Men altså, ingen nedrivning!

Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 28-12-04 13:44

> Men altså, ingen nedrivning!

Ikke ifølge linket, i hvert fald ))))

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 15:45

Konrad <david_konrad@hotmail.com> wrote:

> Ikke ifølge linket, i hvert fald ))))

Som jo altså er næsten et år gammelt ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Knud Larsen

Dato : 28-12-04 19:46

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> Ikke ifølge linket, i hvert fald ))))

Det er De Radikale som vil rive ned.

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 20:42

Knud Larsen <larsen_knud@hotmail.com> wrote:

> "Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> Det er De Radikale som vil rive ned.

Og på det seneste altså Socialdemokratiet - på landsplan. Linket er til
et sted hvor overborgmesteren stadig er Kramer, og snart et år gammelt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 20:47

"Per Rønne" wrote:

> Og på det seneste altså Socialdemokratiet - på landsplan. Linket er
> til et sted hvor overborgmesteren stadig er Kramer, og snart et år
> gammelt.

Fuldstændigt ligemeget, jeg skal nok finde det tv program hvori det blev
sagt, men det er sgi ikke nemt.

Men ligemeget hvad jeg linker til, så tror du ikke på det alligevel, ligesom
med IDF tropperne, hvor der venter dig endnu et link du kan tage stilling
til!

Allan Riise

Fra : Konrad

Dato : 29-12-04 09:55

Både og - http://politiken.dk/VisArtikel.sasp?PageID=350638

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 13:19

> [...]

> arbejde skal have førsteret til boligerne der, det er andre, og ældre
> sociale boligbyggerier der tænkes nedrevet.

På det sidste har Socialdemokratiet, på landsplan, nu ellers foreslået
at de værste ghettoer nedrives. Der kan her kun tænkes på Mjølnerparken
i København, Gjellerupparken i Århus og Voldsmose i Odense.

> Og hvis man laver Gentofte amtsygehus om til lejligheder, så vil det 1,
> blive meget dyrt, og 2 ikke tiltrække folk med arbejde, og så har vi en ny
> ghetto.

Nu er lejligheder jo ikke det samme som socialt boligbyggeri. Det kunne
jo dreje sig om ejerlejligheder.

Men flertallet af indvandrerne i ghettoerne må flyttes andetsteds hen,
så vil ad den vej kan få udryddet ghettoerne. Det vil også lette den
nødvendige assimilation af dem.

--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 13:23

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> at de værste ghettoer nedrives. Der kan her kun tænkes på
> Mjølnerparken i København, Gjellerupparken i Århus og Voldsmose i

Tror du ikke de mener de værste som en blanding af alder og nedslidning?

> Nu er lejligheder jo ikke det samme som socialt boligbyggeri. Det
> kunne jo dreje sig om ejerlejligheder.

Hvem skal så have pengene for Amtsygehuset?

Der er jo snart intet Amt længere!

> Men flertallet af indvandrerne i ghettoerne må flyttes andetsteds hen,
> så vil ad den vej kan få udryddet ghettoerne. Det vil også lette den
> nødvendige assimilation af dem.

Enig!

Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 15:19

> Tror du ikke de mener de værste som en blanding af alder og nedslidning?

Nej. Dem der har fået et dårligt ry som følge af en mere eller mindre
Dänenrein beboersammensætning. Andre bebyggelser har dog også fået
dårligt ry, som Tingbjerg hvor jeg bor, som følge af andelen af sociale
klienter. Her kunne man passende omdanne hver anden blok til
ejerlejligheder.

> Hvem skal så have pengene for Amtsygehuset?

> Der er jo snart intet Amt længere!

Men til gengæld en kastreret Hovedstadsregion. Som kommer til at omfatte
Bornholm (!) men ikke Roskilde amt.

> Enig!

Tænk, jeg troede at du om ikke var segregationist som imamerne, så "kun"
var integrationist.
--
Per Erik Rønne

Fra : Allan Riise

Dato : 28-12-04 13:26

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 15:19

Allan Riise <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote:

> http://www.socialdemokratiet.dk/?main=1&subc=31&pgid=1469&page=4

Gælds ikke. Det er SIH, ikke landsorganisationen, og det er minsandten
et helt år siden. I øvrigt er de foreslåede virkemidler /helt/
utilstrækkelige.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-12-04 10:35

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> [...]

Skilt på Gentofte Sygehus:

Luk døren efter for af hensyn til rotter !

Det hospital skal ikke renoveres, der skal bygges et nyt, det er langt
billigere.

OG så er det spændende om man kan sælge de gamle bygninger for noget som
helst, man må håbe der ikke kommer en venstreorienteret overforfremmet
fredningsfreak forbi.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 29-12-04 13:15

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> Det hospital skal ikke renoveres, der skal bygges et nyt, det er langt
> billigere.

Hvorfor dog bygge et nyt, når der findes masser af ledig kapacitet i HS,
som snart fusionerer med Fredensborg og Københavns amter?

Brug dog den ledige kapacitet i Bispebjerg Hospital, som ligger få
kilometre derfra.

> OG så er det spændende om man kan sælge de gamle bygninger for noget som
> helst, man må håbe der ikke kommer en venstreorienteret overforfremmet
> fredningsfreak forbi.

Der er enkelte bygninger som ser ud til at have fredningsværdi, nemlig
de ældste. De yngre modernistiske kan uden videre nedrives.

Og så kan Gentofte få sit eget store sociale boligbyggeri på grunden -
til genhusning for folk fra Mjølnerparken, der bør nedrives for at give
plads for nye ejerlejligheder.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-12-04 14:01

> [...]
> som snart fusionerer med Fredensborg og Københavns amter?
>
> Brug dog den ledige kapacitet i Bispebjerg Hospital, som ligger få

Mon dog der er tilstrækkelig kapacitet til at overtage Gentofte, men
naturligvis er det noget der skal med i overvejelserne.

> [...]
>
> Og så kan Gentofte få sit eget store sociale boligbyggeri på grunden -
> til genhusning for folk fra Mjølnerparken, der bør nedrives for at give

Så tror jeg grunden bliver braklagt, en velfungerende kommune som Gentofte,
der skaber store værdier, skal ikke belastes med efterladenskaber fra
nordkvarteret.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 29-12-04 14:30

> [...]

> Mon dog der er tilstrækkelig kapacitet til at overtage Gentofte, men
> naturligvis er det noget der skal med i overvejelserne.

Det er der. Hele HS er præget af stor overkapacitet, af 8-mands stuer
der bruges som 1-mands stuer, og af at halvdelen af værelserne er
lukket, mens håndværkere gør dem i stand.

Den ældre del af befolkningen er nemlig inden for få år blevet erstattet
af unge i 20erne - mens de ældre er sendt videre til kirkegårdene;-(.

> Så tror jeg grunden bliver braklagt, en velfungerende kommune som Gentofte,
> der skaber store værdier, skal ikke belastes med efterladenskaber fra
> nordkvarteret.

Grunden tilhører Københavns amt, snart Region Hovedstaden. Og et sted
skal pakistanerne og araberne fra Mjølnerparken vel bo. Det er ikke en
sag Gentofte Kommune afgør, i hvert fald ikke alene.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-12-04 14:53

> [...]
>
> Den ældre del af befolkningen er nemlig inden for få år blevet erstattet
> af unge i 20erne - mens de ældre er sendt videre til kirkegårdene;-(.

Jamen lad os i stedet modernisere og indføre enmandsstuer.

> Grunden tilhører Københavns amt, snart Region Hovedstaden. Og et sted
> skal pakistanerne og araberne fra Mjølnerparken vel bo. Det er ikke en
> sag Gentofte Kommune afgør, i hvert fald ikke alene.

Er det også Københavns Amt der bestemmer over Mjølner parken ?

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 29-12-04 15:11

> Er det også Københavns Amt der bestemmer over Mjølner parken ?

Københavns amt bliver som bekendt snart nedlagt. Men naturligvis skal
sagen ind over folketinget; det drejer sig jo om at komme af med de
værste ghettoer: Mjølnerparken, Gjellerupparken og Voldsmose.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-12-04 15:16

> Københavns amt bliver som bekendt snart nedlagt. Men naturligvis skal
> sagen ind over folketinget; det drejer sig jo om at komme af med de
> værste ghettoer: Mjølnerparken, Gjellerupparken og Voldsmose.

Er det ikke et problem for Københavns Kommune ?

Og er du ikke blot ude i det venstreorienterede ærinde at ville tørre
Københavns Kommunes problemer af på en kommune der har skabt rigdom og er
velfungerende ?

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 29-12-04 15:48

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Er det ikke et problem for Københavns Kommune ?

Hvordan skulle Gjellerupparken og Voldsmose kunne være Københavns
kommunes problem?

> Og er du ikke blot ude i det venstreorienterede ærinde at ville tørre
> Københavns Kommunes problemer af på en kommune der har skabt rigdom og er
> velfungerende ?

Hele samfundet må være med til at nedbryde de sociale og etniske
ghettoer. Ligesom også Gentofte må modtage flygtninge.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-12-04 16:19

> Hvordan skulle Gjellerupparken og Voldsmose kunne være Københavns
> kommunes problem?

Undskyld, men det er stadig et kommunalt problem.

> Hele samfundet må være med til at nedbryde de sociale og etniske
> ghettoer. Ligesom også Gentofte må modtage flygtninge.

Hvoraf Gentofte modtager sin del som det er i dag.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 29-12-04 17:07

Thorkild Poulsen <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Undskyld, men det er stadig et kommunalt problem.

Som staten altså kan gøre noget ved. Og bør gøre noget ved. Jeg tvivler
faktisk på at Århus hhv Odense kommune har de juridiske midler, der skal
til at klare det. De kunne have gjort som Ishøj kommune gjorde i 80erne
- der er en grund til at det ikke mere er Ishøj der står med de store
problemer.

> Hvoraf Gentofte modtager sin del som det er i dag.

Sin ganske beskedne lille del af afhoppede ambassadører.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-12-04 18:09

> [...]
> til at klare det. De kunne have gjort som Ishøj kommune gjorde i 80erne
> - der er en grund til at det ikke mere er Ishøj der står med de store

Så send problemet helt ud på landet hvor huslejen er billig, det giver ikke
mening at bruge dyre kvadratmeter på den slags.

> Sin ganske beskedne lille del af afhoppede ambassadører.

Nå ja, Gentofte er jo hårdt belastet af udligningsordningen, hvor de skal
finansiere de socialdemokratiske taberkommuner.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 29-12-04 18:21

> Nå ja, Gentofte er jo hårdt belastet af udligningsordningen, hvor de skal
> finansiere de socialdemokratiske taberkommuner.

Som Brixtoftes Farum?
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 29-12-04 18:31

> Som Brixtoftes Farum?

Er du med på at vi her i Hørsholm går sammen med Farum mod at begge kommuner
ikke betaler udligning i, skal vi sige 5 år ?

Fra : Per Rønne

Dato : 29-12-04 19:07

> [...]

> Er du med på at vi her i Hørsholm går sammen med Farum mod at begge kommuner
> ikke betaler udligning i, skal vi sige 5 år ?

Nu er det ikke mig der sidder i Thor Pedersens stol - i øvrigt har jeg
en bror der også bor i Hørsholm.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 02:20

> Nu er det ikke mig der sidder i Thor Pedersens stol - i øvrigt har jeg
> en bror der også bor i Hørsholm.

Jamen så snak lige med Thor Pedersen, vi vil gerne sammenlægges med Farum
kunne vi blot slippe for udligning i 5 år til de socialdemokratiske
taberkommuner, så ville vi få godt 2 Mia. ekstra i kassen efter gælden i
Farum er betalt.

Thorkild

Fra : Konrad

Dato : 30-12-04 08:42

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> [...]
> kunne vi blot slippe for udligning i 5 år til de socialdemokratiske
> taberkommuner, så ville vi få godt 2 Mia. ekstra i kassen efter gælden i

Må vi så lige høre : Hvem sidder i grunden med regningen for de ulovlige
lån, overpriserne på pensionistrejser, overprisen på håndboldhallen,
aflønningen af Farum Park ansatte med offentlige kroner osv? Og hvad
egentlig med den 6-7% skattesstigning Farumborgerne har oplevet for at
betale kæmpegælden af?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 17:14

> [...]
> aflønningen af Farum Park ansatte med offentlige kroner osv? Og hvad
> egentlig med den 6-7% skattesstigning Farumborgerne har oplevet for at

Der er vist ikke meget på den sag.

Men som sagt, det vi betaler i udligning her i Hørsholm kommune, til de
socialdemokratiske taberkommuner - altså dem der ikke kan lede en skid og
nærmest smider pengene ud af kommunekassen - kan betale Farums gæld på et
år.

I midt halvfemserne kom Lykketoft også rendende med statskassen under armen
til Københavns kommune og købte op af Københavns kommunes værdier til
overpris. En langt større skandale end Farum.

Som sagt, fri os for at betale til udligningsordningen i 5 år og vi skal
glædeligt adoptere Farum, det er trods alt en borgerlig kommune og det er jo
ensbetydende med en positiv økonomisk fremtid.

Thorkild

Fra : Croc®

Dato : 30-12-04 00:51

On Wed, 29 Dec 2004 18:08:32 +0100, "Thorkild Poulsen"

>Så send problemet helt ud på landet hvor huslejen er billig, det giver ikke
>mening at bruge dyre kvadratmeter på den slags.

Hvad får dig til at tro landkommunerne vil overtage bistandsklienter.
De har lov at nægte overtagelse af de økonomiske byrder fra fraflytter
kommunen. Dermed er den skudt ned, da klienterne nok ikke selv tager
initiativet til at flytte på landet.

Regards Croc®

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 02:21

"Croc®" <sbm@pc.dk> wrote in message

> [...]
> De har lov at nægte overtagelse af de økonomiske byrder fra fraflytter
> kommunen. Dermed er den skudt ned, da klienterne nok ikke selv tager

Fint nok, så træk dem bare i udligningspenge hvis de ikke ønsker at modtage
dem.

Fra : Croc®

Dato : 30-12-04 13:00

On Thu, 30 Dec 2004 02:20:46 +0100, "Thorkild Poulsen"

>Fint nok, så træk dem bare i udligningspenge hvis de ikke ønsker at modtage
>dem.

Det var dog en underlig indstilling. Skal Gentofte og andre rige
kommuner slippe for at betale til bistandsklienter, for at overlade
dem til fattige landkommuner? Jeg troede faktisk ikke du tænkte så
sort. ;-(

Regards Croc®

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 17:18

> [...]
> kommuner slippe for at betale til bistandsklienter, for at overlade
> dem til fattige landkommuner? Jeg troede faktisk ikke du tænkte så

Lad Gentofte tage sig af sine egne bistandsklienter og beholde sine egne
skatter.

Eller lad landkommuner betale for de skattemidler de modtager fra andre.

Gentofte har i øvrigt fundet en grund der er velegnet til klienter, den
ligger på den vestlige side af motorvejen, lige op til motorvejen. Fin
placering for dem der kun ønsker at nasse på samfundet.

Thorkild

Thorkild

Fra : Croc®

Dato : 30-12-04 17:56

On Thu, 30 Dec 2004 17:17:53 +0100, "Thorkild Poulsen"

>Lad Gentofte tage sig af sine egne bistandsklienter og beholde sine egne
>skatter.

Det var dog et fremskridt, før ville du eksportere dem til
landkommuner med billige huslejer.

>Eller lad landkommuner betale for de skattemidler de modtager fra andre.

Hvor har du fået den ide at en kunstig kommunegrænse skal betyde at
fordelingspolitikken stopper? Det er da logisk at tyndt befolkede egne
af landet, som også har store arealer at passe ikke har den samme
indtægt som rene sovebyer. Behovet for børnepasning og sygehuse er dog
den samme.

>Gentofte har i øvrigt fundet en grund der er velegnet til klienter, den
>ligger på den vestlige side af motorvejen, lige op til motorvejen. Fin
>placering for dem der kun ønsker at nasse på samfundet.

Vorherre bevares'

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 30-12-04 19:31

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Vorherre bevares'

Ja, Thorkild Poulsen har en vis evne til at få alle til venstre for
Djengis Khan til at rykke sammen!
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 30-12-04 21:16

On Thu, 30 Dec 2004 19:31:24 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Ja, Thorkild Poulsen har en vis evne til at få alle til venstre for
>Djengis Khan til at rykke sammen!

Den VAR noget tyk i dette tilfælde.

Regards Croc®

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 23:53

> Ja, Thorkild Poulsen har en vis evne til at få alle til venstre for
> Djengis Khan til at rykke sammen!

Overhovedet ikke, jeg er tilhænger af en stat og skatter. Det er bare gået
over gevind i Danmark.

Selvfølgelig skal de dygtigste, dem der arbejder meget og tjener meget have
væsentlig bedre vilkår end dem der blot nasser på fælleskassen.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 31-12-04 07:19

> [...]

> Selvfølgelig skal de dygtigste, dem der arbejder meget og tjener meget have
> væsentlig bedre vilkår end dem der blot nasser på fælleskassen.

Bortset fra at jeg ikke bryder mig om din brug af vendingen »nasse på
fælleskassen«, så gør tjener de altså også væsentlig mere end
bistandsklienten eller SU-modtageren.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 31-12-04 08:23

> Bortset fra at jeg ikke bryder mig om din brug af vendingen »nasse på
> fælleskassen«, så gør tjener de altså også væsentlig mere end
> bistandsklienten eller SU-modtageren.

Efter udligning er forskellen alt for lille.

Thorkild

Fra : Konrad

Dato : 04-01-05 15:54

> Selvfølgelig skal de dygtigste, dem der arbejder meget og tjener meget
have
> væsentlig bedre vilkår end dem der blot nasser på fælleskassen.

Gad vide hvem der arbejder mest og er mest dygtig : Revisoren eller
folkeskolelæreren? Social og Sundhedshjælperen eller murermesteren?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-01-05 17:16

> [...]
>
> Gad vide hvem der arbejder mest og er mest dygtig : Revisoren eller
> folkeskolelæreren? Social og Sundhedshjælperen eller murermesteren?

Det er såmænd meget nemt at opgøre, dem hvis arbejde værdsættes mest i kr.

Thorkild

Fra : N/A

Dato : 04-01-05 17:30

Fra : Allan Riise

Dato : 04-01-05 17:30

Thorkild Poulsen wrote:
> "Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> Det er såmænd meget nemt at opgøre, dem hvis arbejde værdsættes mest
> i kr.

Så skulle vi altså ikke fyre de slagere der arbejdede på Tulip i Slagelse,
men hellere ligeså mange i Tulips adm. i stedet?

Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-01-05 17:43

> Så skulle vi altså ikke fyre de slagere der arbejdede på Tulip i Slagelse,
> men hellere ligeså mange i Tulips adm. i stedet?

Ledelsen der kan fremvise en billigere produktionsform er da meget mere værd
end en på slagtergangen.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 04-01-05 17:52

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message

> Ledelsen der kan fremvise en billigere produktionsform er da meget
> mere værd end en på slagtergangen.

Hov hov, nu laver du jo næsten et løftebrud, mener du ikke hvad du skrev,
eller ser du hellere "white collar" arb. end folk med sorte negle?

Jeg gik ud fra dine egne præmisser!

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-01-05 19:25

> Hov hov, nu laver du jo næsten et løftebrud, mener du ikke hvad du skrev,
> eller ser du hellere "white collar" arb. end folk med sorte negle?
>
> Jeg gik ud fra dine egne præmisser!

Jeg mener hvad jeg siger.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 04-01-05 19:40

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <familien_riiseXXX@XXXadslhome.dk> wrote in message

> Jeg mener hvad jeg siger.

Nu ved jeg jo ikke hvad du går rundt og siger, men skrev du ikke

Citat..
"Det er såmænd meget nemt at opgøre, dem hvis arbejde værdsættes mest i kr."

Og tjener en slagteri arb.ikke mere end en alm. adm. medarbejder, du ved
kontoransatte som sekretær, regnskabs ass. kaffehenter, kontor ass. og alm.
funktionær ansatte i en virksomheds adm på fast månedsløn?

Eller kan vi blive enige om, at man ikke *alene* kan vurdere en ansat's
vigtighed på hvad de værdsættes i, i kroner og øre?

F.eks. laver en slagteri arb. en fejl, kan det koste fabrikken en gris, men
laver den øverste økonomi direktør en fejl, kan det koste slagteri arb. han
job!

Jeg siger jo bare, at skal slagteri arb. gå ned i løn, så må ledelsen vise
at de er rede til det samme, eller f.eks. lave Ø.D. i stedet for opskruede
lønninger.

Det samme gør sig gældende når det gælde pension og efterløn, den der har
haft det hårde arbejde, som regel p.g.a. ledelsen's ønske om akkord arb. de
skal da også have muligheden for at "gå fra", men så ser du måske hellere at
det er arb. pladsen der skal betale?
For min skyld ingen alarm, men så er der knap så mange penge til
bønnetællere og udefra kommende konsulenter, og jeg ved ikke hvor meget mere
det ville give den enkelte dansker i muldvarpen, men nok ikke så meget at
det gør den store forskel.

Allan Riise

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 04-01-05 22:01

> [...]
> bønnetællere og udefra kommende konsulenter, og jeg ved ikke hvor meget
> mere det ville give den enkelte dansker i muldvarpen, men nok ikke så

Trods alt dit vrøvl argumenterer du mest for mit synspunkt.

Allan, det er på tide du begynder at tænke dig om inden du skriver. Du
virker ganske enkelt for dum.

Thorkild

Fra : Konrad

Dato : 09-01-05 17:58

> "Konrad" <david_konrad@hotmail.com> wrote in message

> Det er såmænd meget nemt at opgøre, dem hvis arbejde værdsættes mest i kr.

Du opererer altså indenfor din egen kapitalistiske optik, og ikke ud fra et
videnskabeligt dygtigheds eller værdikriterie? Du mener gravalvorligt at en
skraldemand er dygtigere end en hjemmehjælper, udelukkende fordi
skraldemanden tjener mest i løn...?

Fra : Per Rønne

Dato : 30-12-04 09:00

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
> De har lov at nægte overtagelse af de økonomiske byrder fra fraflytter
> kommunen. Dermed er den skudt ned, da klienterne nok ikke selv tager

Faktisk nedriver landkommunerne gamle landejendomme, for at forhindre at
bistandsklienter flytter ind i dem.

Faktisk nedriver landkommunerne, og kommuner med småbyer, socialt
boligbyggeri, for at forhindre at bistandsklienter og flygtningen
flytter ind i dem ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 30-12-04 13:02

On Thu, 30 Dec 2004 08:59:44 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

> [...]
>
>Faktisk nedriver landkommunerne, og kommuner med småbyer, socialt
>boligbyggeri, for at forhindre at bistandsklienter og flygtningen

Det er der da ganske god fornuft i. De har ikke råd til at brødføde de
bistandsklienter. De store og rige kommuner mangler ikke midlerne kun
viljen.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 30-12-04 16:10

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Det er der da ganske god fornuft i. De har ikke råd til at brødføde de
> bistandsklienter. De store og rige kommuner mangler ikke midlerne kun
> viljen.

Om en kommune er stor eller ej, er da i den forbindelse ligegyldig. I
øvrigt er de såkaldt fattige kommuner jo stenrige; kronen er ganske
simpelt meget mere værd på Als end på Frederiksberg. Det ses lettest
hvis man sammenligner prisen på et parcelhus ...

Og så må man tænke på landkommunernes veludviklede naturalieøkonomi.
Hvad koster det at få langt nogle fliser? En hel eller en halv grisekrop
til fryseren?
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 30-12-04 18:00

On Thu, 30 Dec 2004 16:10:10 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

> [...]
>simpelt meget mere værd på Als end på Frederiksberg. Det ses lettest
>hvis man sammenligner prisen på et parcelhus ...

Lønnen er også anderledes på Als end i KBH. Desuden er privat
transport en nødvendighed i store dele af jylland, mens det hos jer er
en luksus.

>Og så må man tænke på landkommunernes veludviklede naturalieøkonomi.
>Hvad koster det at få langt nogle fliser? En hel eller en halv grisekrop
>til fryseren?

Dette oser af misundelse. Der er da ingen der forhindrer dig i at få
venner til at hjælpe med at lægge fliser, eller har man ikke sådanne
venner i KBH?

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 30-12-04 19:31

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Dette oser af misundelse. Der er da ingen der forhindrer dig i at få
> venner til at hjælpe med at lægge fliser, eller har man ikke sådanne
> venner i KBH?

Jeg har ikke meget brug for at få lagt fliser, her i min 2,5 værelses
lejlighed på 3. sal i Husum.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 30-12-04 21:17

On Thu, 30 Dec 2004 19:31:28 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Jeg har ikke meget brug for at få lagt fliser, her i min 2,5 værelses
>lejlighed på 3. sal i Husum.

Hvad klager du så over? Du har jo en direkte besparelse overfor de
stakler der bor i huse med flisebehov.

Regards Croc®

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 17:20

> Det er der da ganske god fornuft i. De har ikke råd til at brødføde de
> bistandsklienter. De store og rige kommuner mangler ikke midlerne kun
> viljen.

Det er da bedøvende ligegyldigt om de rige kommuner har bedre råd, det er
deres penge og dem skal de da have lov til at beholde. De rige kommuner
tager deres del, de skal ikke tage mere.

Thorkild

Fra : Croc®

Dato : 30-12-04 18:02

On Thu, 30 Dec 2004 17:19:46 +0100, "Thorkild Poulsen"

>Det er da bedøvende ligegyldigt om de rige kommuner har bedre råd, det er
>deres penge og dem skal de da have lov til at beholde. De rige kommuner
>tager deres del, de skal ikke tage mere.

Det er da ikke ligegyldigt. Vi lever i det samme land og betaler i det
store hele samme skatteprocent, og derfor bør serviceniveau være
sammenligneligt rundt om i landet.

Regards Croc®

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 19:13

> Det er da ikke ligegyldigt. Vi lever i det samme land og betaler i det
> store hele samme skatteprocent, og derfor bør serviceniveau være
> sammenligneligt rundt om i landet.

Hvorfor det ?

Thorkild

Fra : Croc®

Dato : 30-12-04 21:18

On Thu, 30 Dec 2004 19:12:33 +0100, "Thorkild Poulsen"

>Hvorfor det ?

Forestiller du dig at det er gavnligt for landet som helhed om vi alle
flyttede til KBH?

Regards Croc®

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 30-12-04 23:55

> Forestiller du dig at det er gavnligt for landet som helhed om vi alle
> flyttede til KBH?

Næ, jeg kan bare ikke se hvorfor serviceniveauet skal være det samme
overalt.

Hvis en kommune vil overlade det til det private og sænke skatterne
tilsvarende, så burde det være lovligt.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 31-12-04 07:19

> [...]

> overalt.

> Hvis en kommune vil overlade det til det private og sænke skatterne

Tror du virkelig at hvis en kommune ville overlade eksempelvis
biblioteksdriften til private, så ville kommunen kunne spare meget store
beløb?

Jeg går naturligvis her ud fra, at det stadig skal være gratis for
lånerne at låne bøger mv, at private biblioteker skal have samme
serviceniveau som de kommunale, og fortsat betales over kommuneskatten.
--
Per Erik Rønne

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 31-12-04 08:29

> [...]
> lånerne at låne bøger mv, at private biblioteker skal have samme
> serviceniveau som de kommunale, og fortsat betales over kommuneskatten.

Min tanke var nu at overlade mad til gamle, hjemmehjælp og andet til
private, fjerne tilskud og tildele midlerne til borgerne i stedet, herved
opnår man det ultimative nærdemokrati, som er den enkeltes dialog med
tegnebogen om prisen er ydelsen værd.

Dernæst ved jeg ikke hvor meget man kan spare ved privatisering af
biblioteker, jeg tror ikke der er de store penge at hente her, men jeg vil
gerne være med til at indføre egenbetaling på de nye medie ydelser fra
bibliotekerne. Det er absurd man kan låne musik og derved undgå at betale
kunstneren for sin kunst. Man burde tillige overveje det samme på
borgområdet, vi lever trods alt i 2004.

Thorkild

Fra : Croc®

Dato : 31-12-04 13:52

On Fri, 31 Dec 2004 08:29:08 +0100, "Thorkild Poulsen"

> [...]
>bibliotekerne. Det er absurd man kan låne musik og derved undgå at betale
>kunstneren for sin kunst. Man burde tillige overveje det samme på

Lad bibliotekerne være gratis for unge under 18 og studerende og lad
resten betale for ydelserne. Udlån af musik hører ikke hjemme på et
bibliotek.

Regards Croc®

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 31-12-04 14:08

> Lad bibliotekerne være gratis for unge under 18 og studerende og lad
> resten betale for ydelserne. Udlån af musik hører ikke hjemme på et
> bibliotek.

Jeg øjner muligheden for et kompromis mellem os to.

Thorkild

Fra : Per Rønne

Dato : 03-01-05 09:53

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Lad bibliotekerne være gratis for unge under 18 og studerende og lad
> resten betale for ydelserne. Udlån af musik hører ikke hjemme på et
> bibliotek.

FN har det fornuftige princip, at udlån af bøger skal være gratis; det
er godt for folkeoplysningen.

Derudover kan jeg ikke se at det skulle være gratis at låne Anders And,
men koste penge at låne Bachs Mattæuspassion.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 03-01-05 12:29

On Mon, 3 Jan 2005 09:52:55 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>FN har det fornuftige princip, at udlån af bøger skal være gratis; det
>er godt for folkeoplysningen.

Folkeoplysningsdelen støtter jeg fuldt og helt med passus omkring
studerende.

>Derudover kan jeg ikke se at det skulle være gratis at låne Anders And,
>men koste penge at låne Bachs Mattæuspassion.

Børn låner meget andet end Anders And, og det skal ikke være deres
forældres preferencer eller indkomst, der bestemmer over deres
muligheder for udvikling gennem læsning.

Vil du høre Bach eller Rapmusik kan du selv købe det.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 03-01-05 13:23

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
> muligheder for udvikling gennem læsning.
>
> Vil du høre Bach eller Rapmusik kan du selv købe det.

Bach tilhører altså samme sfære som Oehlenschlägers tragedier, langt
over Anders And og rapmusik.
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 03-01-05 14:11

On Mon, 3 Jan 2005 13:22:48 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Bach tilhører altså samme sfære som Oehlenschlägers tragedier, langt
>over Anders And og rapmusik.

Det er ikke pointen. Vi kan nok blive enige om de kvalitative
forskelle, men det forandrer ikke at voksne selv bør betale for deres
underholdning. Klassisk musik, hvor skøn den end er, hører ikke
uløseligt sammen med litterær oplysning, der til gengæld bør være
tilgængelig for alle børn og studerende.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 03-01-05 14:36

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
> uløseligt sammen med litterær oplysning, der til gengæld bør være
> tilgængelig for alle børn og studerende.

Litteratur hører altså heller ikke uløseligt sammen med litterær
oplysning - eller har du måske aldrig hørt om poesi?
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 03-01-05 17:25

On Mon, 3 Jan 2005 14:35:53 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Litteratur hører altså heller ikke uløseligt sammen med litterær
>oplysning - eller har du måske aldrig hørt om poesi?

Nu er det jo ikke en diskussion om Robert Frost, men om hvorvidt der
er noget der ikke hører hjemme på et bibliotek.
Bibliotek er det skrevne ords holdeplads, resten hører hjemme i den
kommercielle sfære.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 03-01-05 20:02

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> [...]
> er noget der ikke hører hjemme på et bibliotek.
> Bibliotek er det skrevne ords holdeplads, resten hører hjemme i den

Mener du også at billedkunst og skulptur hører hjemme i den kommercielle
sfære? Som den du kan finde på Statens Museum for Kunst, og på
Glyptoteket?
--
Per Erik Rønne

Fra : Croc®

Dato : 03-01-05 22:34

On Mon, 3 Jan 2005 20:02:02 +0100, spam@husumtoften.invalid (Per
Rønne) wrote:

>Mener du også at billedkunst og skulptur hører hjemme i den kommercielle
>sfære? Som den du kan finde på Statens Museum for Kunst, og på
>Glyptoteket?

Kan du låne dem med hjem? Vi støtter da også klassisk musik på samme
måde. Jeg kan bare ikke se hvad den skal på et bibliotek.

Regards Croc®

Fra : Per Rønne

Dato : 04-01-05 07:03

Croc® <sbm@pc.dk> wrote:

> Kan du låne dem med hjem? Vi støtter da også klassisk musik på samme
> måde. Jeg kan bare ikke se hvad den skal på et bibliotek.

Man kan naturligvis ikke låne klassisk billedkunst hjem i original. Men
i Gladsaxe har man siden 60erne kunnet låne moderne fupkunst hjem, samt
dias'er af klassisk kunst. Som bl.a. er blevet brugt til kunsthistorie i
folkeskolen.

Fra samme tidspunkt har kommunen udlånt musik på plade; i dag på CD og
vel også DVD {opera}.

Det samme gør sig gældende i den konservative kommune Lyngby. Og i dag
vel i de fleste kommuner.
--
Per Erik Rønne

Fra : Uffe Ravn

Dato : 30-12-04 12:52

> [...]

> langtidsindlagt der for tre år siden. Og bygningerne er nedslidte, med
> beskidte, uringule bægge, og overfyldte, med patienter liggende en masse

Det beskidte kan klares med rengøring, farven kan ændres med maling, og
patienterne på gangene finder du selv på nye hospitaler.

Ingen af de ovennævnte argumenter taler efter min mening, for en lukning og
imod en renovering.

Om andet gør, har jeg dog ingen anelsen om.

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Per Rønne

Dato : 30-12-04 16:10

"Uffe Ravn" <uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

> "Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev

> Det beskidte kan klares med rengøring, farven kan ændres med maling, og
> patienterne på gangene finder du selv på nye hospitaler.

Ikke på Bispebjerg.

> Ingen af de ovennævnte argumenter taler efter min mening, for en lukning og
> imod en renovering.

Men det gør det, at der kort derfra findes hospitaler med en stor
overkapacitet - fordi den ældre del af befolkningen der er erstattet af
unge i 20erne, mens de gamle er flyttet til kirkegården.
--
Per Erik Rønne