SF: Byg stormoské i København med kommunal~
Fra : Per Rønne

Dato : 27-12-04 14:43

I dagens KD kan man på:

http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/artikel:aid=238134

se følgende læserbrev fra SFs borgmester i Københavns Kommune:

Fra Kristeligt Dagblad

Lad os så få bygget den moske
MOSKEBYGGERI Vores flotte ord om religions-frihed bør også udmønte sig
i, at danske muslimer nu får et helt konkret sted, hvor de kan dyrke
deres religion

Af Bo Asmus Kjeldgaard

København er en international og multikulturel metropol og skal
naturligvis have en moske ligesom alle andre europæiske storbyer. Vi har
religionsfrihed i Danmark, og islam er den næststørste trosretning med
cirka 40-45.000 muslimer bosat i København. Vores flotte ord om
religionsfrihed bør også udmønte sig i, at danske muslimer nu får et
helt konkret sted, hvor de kan dyrke deres religion.

Kritikken af moske-planerne har påstået, at det vil være en støtte til
ekstreme fundamentalistiske kræfter, men det er forkert. En nybygget
moské vil tværtimod være et værn mod fundamentalisme og en håndsrækning
til det moderate flertal af danske muslimer. Kritikken af en rigtig
moske i genkendeligt design og arkitektur tolker jeg derfor alene som en
modstand mod, at danske muslimer får lov at mødes i værdige og smukke
omgivelser på samme måde, som kristne mødes i smukke kirker. I øvrigt
findes der allerede mange selvbestaltede moskeer rundt omkring. Blot er
de gemt i nedlagte fabrikker, bag porte og i trange baggårde, hvor ingen
udefra kan se, hvad der foregår.

Det er en kendsgerning, at mange nytilkomne indvandrere har et meget tæt
forhold til deres religion, men det er også et faktum, at mange af de
bedst integrerede indvandrere og stærkeste rollemodeller samtidig er
aktivt troende.

God integration er tusind ting; job, uddannelse, fritidsliv, en
ordentlig bolig osv. , og jeg selv og mange andre, som arbejder praktisk
med integrationen i hverdagen, ser ikke nødvendigvis nogen modsætning
mellem trosliv og god integration. Hvad galt er der i at gå til
fredagsbøn og passe sit private trosliv i ro og fred? Vi ved, at mange
unge også i det fællesskab henter et selvværd og en kontakt til deres
rødder og kultur, som gør det nemmere for dem at tackle den svære
integration - og som holder dem væk fra kriminalitet og vold i gaderne.

Det glæder mig, at også statsministeren har meldt sig med en klar,
principiel støtte til moske-projektet. Det er ikke ofte jeg har
lejlighed til at være enig med Anders Fogh Rasmussen, men det glæder
mig, at vi er det i den her sag.

Efter nytår vil SF stille forslag i Borgerrepræsentationen om, at
kommunen nu indleder eftersøgningen af egnede grunde til et
moské-byggeri i kommunen. Det er fuldstændig normal procedure, når en
lovlig institution eller gruppering henvender sig med ønske om at slå
sig ned i kommunen. Vi finder grunden, men muslimerne i Danmark skal
naturligvis selv betale for overtagelsen samt byggeri og drift.

Henover vinteren er jeg selv vært for en række sonderings-møder med
moderate danske muslimer. Det første er allerede holdt med
repræsentanter fra fem forskellige og blandede muslimske menigheder.
Processen fører sandsynligvis til etableringen af en fond eller komité,
der skal stå for det videre arbejde i realiseringen af den første
rigtige fælles-moské i Danmark.

Den del af arbejdet deltager Københavns Kommunes ikke i. Dog er vi mange
politikere, som vil følge levende med fra sidelinjen, og vi forventer
naturligvis, at moskeen bliver et åbent og gæstfrit kulturhus med
bibliotek, videnscenter, møder og konferencer. Et hus, som alle
københavnere har lyst til at besøge og vise frem, og det er også de
toner, der har lydt fra de danske muslimer indtil nu. De har netop
demonstreret et flot samarbejde på tværs, så den første muslimske
begravelsesplads nu omsider bliver realiseret i Brøndby.

Nu skal de fælles kræfter vise, at danske muslimer også kan løfte den
endnu større opgave at skabe den første danske fælles-moske. En moske,
der ikke prædiker had og fundamentalisme, en moske, der tager fuld
hensyn til også kvinders trosliv og en moske i et miljørigtigt og
energibesparende moderne byggeri med kuppel og tavs minaret og gode
forbindelser til kollektiv trafik. Som en af repræsentanterne fra en
muslimsk forening sagde til mødet forleden: "Når man går forbi, skal man
tænke: Hér ligger en dansk moské i Danmark."

Bo Asmus Kjeldgaard (SF),

familie- og arbejdsmarkedsborgmester og formand for Integrationsudvalget
i København
===

Vi kan naturligvis ikke forhindre bygningen af en stormoské i
Storkøbenhavn, men jeg synes at det er at gå for langt direkte at selv
at tage initiativet.

I øvrigt er der allerede en grund udlagt til formålet. Foran Københavns
Universitet Amagers hovedindgang. Den ejes af staten {militæret}, som
forlængst har erklæret sig villig til at sælge - til markedsprisen. 200
millioner kroner. Mon ikke SF-borgmesteren har tænkt sig at få de
københavnske skatteydere til at betale for en stor del af
moskébyggeriet? Eller at man måske skal gøre som i Brøndby -
ekspropriere en grund efter først at have reklassificeret den, så ejeren
skal have mindre erstatning?

De får nu næppe lov til at ekspropriere statens grund foran KUA, da
folketinget altid vil kunne forhindre dette. Men måske kunne
Søpavillonen inddrages til formålet, eller et af husene på
Rådhuspladsen, så stormoskéen fik en passende placering?

Byggeomkostningerne behøver vi ikke tænke på. Saudi Arabien har
forlængst erklæret sig villig til at betale for en sådan stormoské med
fire minareter, som kan danne basis for den wahabitiske mission her i
landet.
--
Per Erik Rønne

Fra : Konrad

Dato : 27-12-04 15:16

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message
> I dagens KD kan man på:
>
> http://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/artikel:aid=238134

Right. "og vi forventer naturligvis, at moskeen bliver et åbent og gæstfrit
kulturhus med
bibliotek, videnscenter, møder og konferencer"

På sin vis er ideen jo ikke latterlig - man kunne forestille sig en base for
dem der bekender sig til den der blandt de mere håbefulde kaldes
"euromislam", men omvendt er det utilstedeligt hvis staten/kommunen skal
bidrage med mere end blot almindelig hensyntagen i lokalplanen. Islam er og
kan ikke være andet end muslimernes egen sag - lad dem bygge en moske hvis
de vil, hvis de kan - hvis de kan blive enige og rejse pengene - også selvom
det ikke er og aldrig kan blive et fælles anliggende - det kan aldrig blive
et projekt det offentlige på nogen måde skal støtte andet end på det rent
praktiske plan.

Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 27-12-04 16:00

"Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
gæstfrit
> kulturhus med
> bibliotek, videnscenter, møder og konferencer"

Ja men der vil KUN være adgang for muslimske rettroende IKKE vantro som dig

> På sin vis er ideen jo ikke latterlig - man kunne forestille sig en base
for
> dem der bekender sig til den der blandt de mere håbefulde kaldes
> "euromislam",

Euroislam er noget imaginært en utopi som kun eksisterer i hjenen af
venstreorinterede personer, og i øvrigt ikke noget der nogensinde bliver en
realitet.

Moskeerne vil hvis de bliver bygget blot i stedet blive brugt af
fundamentalisterne (hvor mange af de nuværende personer som kalder sig
imamer i øvrigt befinmder sig) til at sprede deres budskaber.

Fra : Konrad

Dato : 27-12-04 16:03

<IzlaamIzNoGood@hotmail.com> wrote in message

> "Konrad" <david_konrad@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> gæstfrit
>
> Ja men der vil KUN være adgang for muslimske rettroende IKKE vantro som
dig

Det er jo lige præcis det modsatte der lægges op til - kan du spå???

> [...]
>
> Euroislam er noget imaginært en utopi som kun eksisterer i hjenen af
> venstreorinterede personer, og i øvrigt ikke noget der nogensinde bliver

Well - det *er* en realitet - at det så ikke lige svarer til forhåbningerne
er noget andet. I øvrigt er det forhåbenligt ikke bare "venstreorienterede"
der har set frem til en slags euroislam...

> Moskeerne vil hvis de bliver bygget blot i stedet blive brugt af
> fundamentalisterne

Hvor ved du det fra?

> (hvor mange af de nuværende personer som kalder sig
> imamer i øvrigt befinmder sig) til at sprede deres budskaber.

Sådan er det i hvert fald i dag.

Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 27-12-04 15:54

Hvad bliver det næste? Sandsynligvis et foreslag om at nu skal den danske
stat også til at understøtte den muslimske religion

Hvis en sådan moske bliver forsøgt bygget i DK vil den sandsynligsvis ende
sine dage tidligt ligesom dens tvilling i Malmø:

DEN BLIVER BRÆNDT AF

Måske vil dette endog ske som et koordineret led i en Krystalnat II i DK (at
man vælger at smadre de muslimske butikker samtidigt. Glasskårene på gaden
ligner smadret krystal deraf navnet).

Som altid er dette (ovenstående) ikke ment som en opfordring til nogen som
helst om at udøve det ovenstående, men blot en konstatering af hvad der
sandsynligsvis er i vente i fremtiden, specielt hvis man vælger at sige ja
til moske-byggeri.

Dette vil nemlig sandsynligvis være dråben der får bægeret til at flyde
over.

Jeg har i øvrigt heller ikke på nogen måde selv tænkt mig personligt at
deltage i det ovenstående samt tager generelt afstand fra metoderne selvom
jeg godt kan have en hvis forståelse for de frustrationer der har/er ved at
hobe sig op.

Man må håbe at muslimerne endeligt forstår at de generelt er uønskede at de
fleste, hvis det ovenstående (sandsynligvist) bliver ført ud i livet
(Krystalnatten II)

Fra : Thomas Krogh

Dato : 27-12-04 17:10

<IzlaamIzNoGood@hotmail.com> wrote in message

(...)
> [...]
> helst om at udøve det ovenstående, men blot en konstatering af hvad der
> sandsynligsvis er i vente i fremtiden, specielt hvis man vælger at sige

Aha. Så en latent trussel om at en given religions templer bliver futtet, er
altså argument for ikke at opføre dem?

Hvad er dog for et forkvaklet synspunkt?

(...)
> [...]
> jeg godt kan have en hvis forståelse for de frustrationer der har/er ved

Ah ja. Ligesom der var mange islamister der havde forståelse for mordet på
Van Gogh. Hvad er der med jer fanatiske psykopater? Er det hjernen der er
brændt af?

(...)
> Man må håbe at muslimerne endeligt forstår at de generelt er uønskede at
de
> fleste, hvis det ovenstående (sandsynligvist) bliver ført ud i livet
> (Krystalnatten II)

Du mener ligesom "man" håbede at jøderne forstod det da de første synagoger
røg?

mvh

Thomas Krogh

Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 27-12-04 17:33

"Thomas Krogh" <thomas_alfa@hotFJERNmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> altså argument for ikke at opføre dem?
>
> Hvad er dog for et forkvaklet synspunkt?

Tjaaa men det var altså faktisk det der skete fornyligt i Sverige. I Malmø
brændte nazisterne moskeen ned til grunden

> [...]
> Van Gogh. Hvad er der med jer fanatiske psykopater? Er det hjernen der er

Jeg skrev i det forudgående at: Jeg har i øvrigt heller ikke på nogen måde
selv tænkt mig personligt at
deltage i det ovenstående samt tager generelt afstand fra metoderne.

Så nej min hjerne er på ingen måde brændt af, jeg deltager ikke i sådanne
ting, jeg tager ydermere også afstand fra metoderne.

Fra : Konrad

Dato : 27-12-04 17:41

> Tjaaa men det var altså faktisk det der skete fornyligt i Sverige. I Malmø
> brændte nazisterne moskeen ned til grunden

Gjorde de virkelig? Hvis jeg var dig ville jeg sporenstrengs videreformidle
denne oplysning til de svenske efterforskere..

> Jeg skrev i det forudgående at: Jeg har i øvrigt heller ikke på nogen måde
> selv tænkt mig personligt at
> deltage i det ovenstående samt tager generelt afstand fra metoderne.

Men du lægger gerne gladeligt og helt uopfordret brænde på bålet? Var det i
øvrigt ikke dig der anså det får at være 99.99% sikkert vi ville opleve en
sand terrorbølge i København som følge af vort engagement i Irak-krigen...?

> Så nej min hjerne er på ingen måde brændt af, jeg deltager ikke i sådanne
> ting, jeg tager ydermere også afstand fra metoderne.

Det gør Abu Laban også...

Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 27-12-04 18:15

> [...]
> øvrigt ikke dig der anså det får at være 99.99% sikkert vi ville opleve en
> sand terrorbølge i København som følge af vort engagement i

Nix du må huske forkert og forveksle mig med en anden.

Jeg har først genoptaget mit virke her i news for ca. 14 dage siden i øvrigt
efter knapt et års pause.

> Det gør Abu Laban også...

Hvad Abu Laban gør må blive hans sag han rager ikke mig udover jeg
selvfølgelig gerne så ham forlade landet permanent sammen med sine "sande
venner" musslimerne.

Fra : Thomas Krogh

Dato : 27-12-04 22:02

<IzlaamIzNoGood@hotmail.com> wrote in message

(...)

> Tjaaa men det var altså faktisk det der skete fornyligt i Sverige. I Malmø
> brændte nazisterne moskeen ned til grunden

Sikkert, og? Det er vel ikke nazister der skal diktere hvad vi skal og ikke
skal?

(...)

> Jeg skrev i det forudgående at: Jeg har i øvrigt heller ikke på nogen måde
> selv tænkt mig personligt at deltage i det ovenstående samt tager generelt
afstand fra metoderne.

Ah ja, men lidt Abu Laban'sk "forståelse" kan du lige snige dig op til. Så
din afstandtagen er ret overfladisk.

(...)
> Så nej min hjerne er på ingen måde brændt af, jeg deltager ikke i sådanne
> ting, jeg tager ydermere også afstand fra metoderne.

Hahaha, yeah right.

mvh

Thomas Krogh

Fra : Bo Warming

Dato : 28-12-04 09:17

"Thomas Krogh" <thomas_alfa@hotFJERNmail.com> wrote in message

> Sikkert, og? Det er vel ikke nazister der skal diktere hvad vi skal og
> ikke
> skal?

I Sverige er det lykkedes at provokere nogle nazier til et mord, der dog
ikke havde politiske overtoner, men var personligt.
Er der indicier i retning af organiserede extremister bag Malmømoskebrand?
Vær præcis.

På dk.politik har stribevis af skingre debatører afsløret sig som
værre-end-skitzofrentpsykotiske ved at hoppe på Politikens
patriot-forskrækkelse med begge ben.
Trusler er noget vi har i koranen. De er reelle. Højreungdoms forsøg på at
gøre sig bemærket har aldrig ført til vold.

Men Politikens leder idag (find på www.pol.dk) svinger sig op til paraleller
med 1933-magtovertagelse og taler om et "trussels-niveau".
Ingen i det sindsygt-skingre dagblad eller på dk.politik har kunne sætte
anonyme pjat-www-trusler i forbindelse med reelle fysiske overgreb af nogen
art, nogensinde.
Det svarer helt til når hysteriske Nørrebrokoner ringer til vagthavende
månedligt og siger "Nu må I komme - min mand truer med at slå mig ihjel".
Muhamedanertrusler er farlige. Hvem kan udtænke værre fare fra Jonni&Co og
DanskUngdom/Front end,
at hvis du saver i nogens plankeværk risikerer du ufarlige knubs med
langsom bil på fortov?

Oklahoma-højhus blev lagt ned og hundred kontoransatte holocaustet. En
skinger højretosse blev manipuleret til at påtage sig skylden og nyde
martyrium. Ingen ved hvem der stod bag. Normal intelligens bør gøre det let
at graduere fremmedfare som værre end autonomfare som værre end patriotfare

Fra : G.B.

Dato : 28-12-04 03:27

<IzlaamIzNoGood@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Tjaaa men det var altså faktisk det der skete fornyligt i Sverige. I
> Malmø brændte nazisterne moskeen ned til grunden

Er du nu også helt sikker på det? Jeg har hørt/læst noget i retning af
rivaliserende opfattelser af islam, som røg i totterne på hinanden. Har du
evt. nogle links til de svenske naziers forbindelse til begivenheden? Det
er jo ved at være nogle måneder siden?

--
"We all have private ails. The troublemakers are they
who need public cures for their private ails." Eric Hoffer

Fra : Per Rønne

Dato : 27-12-04 22:11

> [...]

> man vælger at smadre de muslimske butikker samtidigt. Glasskårene på gaden

Som det da også kan ses af resten af subtråden, er det fuldstændigt
lykkedes dig at smadre enhver form for seriøs debat. Det du fabulerer om
er ganske simpelt ækelt og modbydeligt.
--
Per Erik Rønne

Fra : IzlaamIzNoGood@hotma~

Dato : 27-12-04 22:37

"Per Rønne" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Som det da også kan ses af resten af subtråden, er det fuldstændigt
> lykkedes dig at smadre enhver form for seriøs debat. Det du fabulerer om
> er ganske simpelt ækelt og modbydeligt.

Ja det er da rigtigt, men det kan sagtens blive realitet hvis moskeplanerne
bliver realiseret.

Virkeligheden er mange gange modbydelig men det i dette spørgsmål hvad der
er årsagen og hvad der effekten,

I Sverige hvor man er aldeles ukritisk overfor det store muslimske mindretal
er virkeligheden som følge af dette allerede blevet en hel del mere
modbydelig,

Her bliver moskerne eksempelvis allerede brændt af af nazisterne.

Det burde være en stærk advarsel til alle i Sveriges broderlande, alligevel
vælger mennesker her blot at lade som intet er hændt og fortsætter blot
kursen med at give indrømmelser på indrømmelser overfor muslimerne.

Jeg adavare blot om hvad de sandsynlige konsekvenser kan blive og ja det er
et "ækelt og modbydeligt" scenario, men selv om det er det ja så kan det som
sagtens set i mine øjne blive en realitet.

Hvis man ikke vælger at ændre kursen i tide ellers ....... tjaaa

Fra : Per Rønne

Dato : 28-12-04 08:19

> [...]

> et "ækelt og modbydeligt" scenario, men selv om det er det ja så kan det som
> sagtens set i mine øjne blive en realitet.

Generelt nedsættes ens troværdighed ganske betragteligt, når man ikke
alene optræder anonymt, men endda med et pseudonym som det du anvender.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.