En lang forlovelse / Tilbage til Cold Moun~
Fra : Martin Ohlsson

Dato : 21-01-05 08:49

Hej !

Sad lige og så Go' Morgen DK på Tv2, hvor Henrik Q. fra Ekstra Bladet var
inde og anmelde film.

Han anmeldte den franske kærlighedskrigsfilm En lang forlovelse, men da han
fortalte om grundhistorien i den, slog det mig at det lød som en præcist
identisk historie vi finder i den amerikanske Tilbage til Cold Mountain.

Eneste forskel er at En lang forlovelse åbenbart udspiller sig i 1.
verdenskrig, og Cold Mountain udspilles ved den amerikanske borgerkrig. Men
jeg ved begge to er baseret på en bog - er der nogen der kan be/afkræfte om
det er sandt at disse to film har den samme historie?

Mvh. Martin

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 21-01-05 09:28

On Fri, 21 Jan 2005 08:49:19 +0100, "Martin Ohlsson"
<prodox_dk@hotmail.com> wrote:

> [...]
>jeg ved begge to er baseret på en bog - er der nogen der kan be/afkræfte om
>det er sandt at disse to film har den samme historie?

Historierne minder om hinanden på overfladen, bortset fra, at Nicole
Kidmans figur i CM ikke aktivt forsøger at finde kæresten (så vidt jeg
husker). Men bøgerne er skrevet af to forskellige forfattere, Charles
Frazier og Sébastien Japrisot.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 22-01-05 09:33

"Martin Ohlsson" <prodox_dk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Men jeg ved begge to er baseret på en bog - er der nogen der kan
> be/afkræfte om det er sandt at disse to film har den samme historie?

Har ikke set Cold Mountain, men kan kun anbefale "en lang forlovelse". Den
er ikke så god som Amelie, og er meget forskellige i stemning. Men alligevel
er der en masse ved fortælle stilen der tydelig viser at samme instruktør
har begået disse to herlige film.

Filmen er sjov, rørende, ubehagelig og fantastisk flot. Det eneste minus jeg
kan finde ved filmen er at det dog bliver en lidt laaaaang forlovelse...den
kunne måske godt være 20 min. kortere filmen. Men kan I lide Amelie, så går
I altså nok heller ikke helt galt i byen med En lang forlovelse. Jeg ville
nok sådan umiddelbart give den 5/6.

Mvh. Brian

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-01-05 11:21

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> [...]
> er der en masse ved fortælle stilen der tydelig viser at samme instruktør

Jean-Pierre Jeunet er en auteur og man genkender hans stil med det
samme, også i De Fortabte Børns By og Alien4. På trods af at jeg elsker
denne instruktør har jeg endnu ikke fået set Delicatessen. Overtal mig
lige, en eller anden :)

/David

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 22-01-05 11:34

> [...]
> også i De Fortabte Børns By og Alien4. På trods af at jeg elsker denne
> instruktør har jeg endnu ikke fået set Delicatessen. Overtal mig lige, en

Jep mangler også at se Delicatessen og De fortabtes børns by. Men det skal
jeg have. For jeg er vild med både Alien4, Amelie og En lang forlovelse.
Desuden er det sjovt med alle de skuespillere er går igen i hans film.

Mvh. Brian

Fra : David Rasmussen

Dato : 22-01-05 11:40

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> Jep mangler også at se Delicatessen og De fortabtes børns by. Men det skal
> jeg have. For jeg er vild med både Alien4, Amelie og En lang forlovelse.
> Desuden er det sjovt med alle de skuespillere er går igen i hans film.

Jeg kan meget varmt anbefale De Fortabte Børns By.

Og jeg er også vild med Jeunet :)

/David

Fra : Jonas Gaarde

Dato : 22-01-05 13:09

På trods af at jeg elsker
> denne instruktør har jeg endnu ikke fået set Delicatessen. Overtal mig
> lige, en eller anden :)
>
> /David

Gerne: Se så at komme i gang! Jeg er egentlig ikke specielt vild med Jeunet
som instruktør (især Alien Resurrection skuffede mig på mange måder), men
jeg læste i gamle dage en del tegneserier af Jeunet og Caro som var både
skæve og sjove på den fede måde.
Delikatessen er den skæveste og sjoveste af de af hans film, jeg har set, så
hvis man er til kannibalerne mod huleboer-vegetarerne med en fjollet
kærlighedshistorie og lidt slapstick, had og hævn smidt oveni, så er det en
"must-see"-film!
--
Jonas

My DVD's: http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Jonasgaarde

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-01-05 13:53

On Sat, 22 Jan 2005 13:08:53 +0100, "Jonas Gaarde"
<albuerumminusspam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hvis man er til kannibalerne mod huleboer-vegetarerne med en fjollet
>kærlighedshistorie og lidt slapstick, had og hævn smidt oveni, så er det en

Jeunet laver nogle fantastiske film, og han er ikke bange for at bruge
moderne teknik. Det kunne vore hjemlige dogmeidioter lære noget af.
Jeunet, Besson og Annaud er levende beviser på, at europæerne kan lave
lige så gode udstyrs- og effektfilm som Hollywood, og at de grå og
kedelige år med Godard, Rohmer, Eustache og co. heldigvis er en saga
blott.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-02-05 01:26

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> writes:

> [...]
> elsker denne instruktør har jeg endnu ikke fået set
> Delicatessen. Overtal mig lige, en eller anden :)

OK, se den eller jeg slår dig ned med en rusten flækøkse.

Tror det var den første jeg så. Så vist de fortabte børns by lige
efter. Sidstnævnte er nok flottere, men Delicatessen har
en... Brutalitet?... som den anden ikke formår.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-05 11:51

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message
> [...]

Hvad er det nu "auteur" betyder.

Er det ikke rigelig urealistisk at man i den hårde tid omkring WW1 bruger
sit liv på at lede efter en fra ingenmandsland forsvunden person i det
kæmpestore Frankrig?

Kærlighed er noget man kan blive meget forelsket i, ja, men er de fleste
ikke ret fornuftige mht at afveje sandsynlighed , resultat-chance osv

Make-love-not-war kan ingen være uenig i, men anti-krigspropaganda er godt
alibi for flotte film-voldsorgier og hænger det rigtig sammen med
mand-kvinde-sympati-psykologi?

"Kærlighed er noget man lærer" skrev. Nietzsche "Små kærligheder er som at
blive vaccineret, mod den store kærlighed"

Fra : Hobert Idiart

Dato : 22-01-05 23:01

Brian, Rikke & Kristian wrote:

> Har ikke set Cold Mountain,

Se den!

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-01-05 23:29

On Sat, 22 Jan 2005 23:01:00 +0100, Hobert Idiart <in@your.dreams>
wrote:

>Se den!

Enig. Mesterværk - ligesom alt andet af Minghella.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-01-05 00:25

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

> Enig. Mesterværk - ligesom alt andet af Minghella.

Den er jeg spændt på. Oversatte bogen til dansk, og den er godt nok barsk.
Forhåbentlig har de ikke forsynet filmen med happy ending?

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-01-05 00:44

On Sun, 23 Jan 2005 00:25:28 +0100, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> wrote in message

>Den er jeg spændt på. Oversatte bogen til dansk, og den er godt nok barsk.
>Forhåbentlig har de ikke forsynet filmen med happy ending?

Det ville jo være det rene spoileri at røbe det - selv om du lige har
spoilet bogen.

Mvh
Niels Søndergaard