den svære - hvilken film??
Fra : ersen

Dato : 10-01-05 13:46

Jeg så den som barn i 70 erne på DR, men jeg tror nok den er fra engang i 50
erne!!

Det er en gyser, sort/hvid, den handler kort om en mand som vågner en
morgen..... Hele hans dag er et stort mareridt, der er bl.a. noget med en
bugtaler dukke som selv får liv, det kan godt være det var hovedpersonen som
styre dukken det kan jeg ikke huske???

Til slut vågner han igen, det hele har været en drøm, men handlingen
gentager sig.....og så slutter filmen!

Hjælp mig - vil virkelig gerne gense denne film.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-01-05 14:38

Den 10-01-05 13.46 skrev ersen følgende:
> [...]
> bugtaler dukke som selv får liv, det kan godt være det var hovedpersonen som

Kan det passe, der var flere små historier i filmen? Eller at det ikke
var en hel spillefilm?

Jeg husker i hvert fald noget i stil med det ovenstående som en
udsendelse, der blev sendt mellem 1978 og 1980. Og netop det med
bugtalerdukken var yderst virkningsfuldt. Desværre husker jeg ikke, hvad
udsendelsen/filmen hedder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox

Fra : Brian P

Dato : 10-01-05 14:49

"ersen" <en@aa.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gentager sig.....og så slutter filmen!
>
> Hjælp mig - vil virkelig gerne gense denne film.

SPOILER....

*

*

*
Det lyder som "Dead of Night" (1945), en af mine personlige yndlingsfilm.
Det er egentlig en episodefilm, hvor mareridtshistorien udgør
rammehandlingen, der binder fortællingerne sammen. Bugtalerhistorien, The
Ventriloquist's Dummy, er en klassiker: http://www.imdb.com/title/tt0037635/

Fra : ML-78

Dato : 10-01-05 15:01

Brian P skrev:

> [...]
> Det er egentlig en episodefilm, hvor mareridtshistorien udgør
> rammehandlingen, der binder fortællingerne sammen. Bugtalerhistorien,

Filmen er i det hele taget en klassiker - dog er golfhistorien ringe.
Bugtalerhistorien er bestemt et højdepunkt, men min yndlingsepisode fra
filmen er den med spejlet.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 10-01-05 17:10

"ML-78" <dsl79866@NOSPAMvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Filmen er i det hele taget en klassiker - dog er golfhistorien ringe.
> Bugtalerhistorien er bestemt et højdepunkt, men min yndlingsepisode fra
> filmen er den med spejlet.
>

> ML-78

Naturligvis er den det og "the haunted mirror" er også god. Golfhistorien
har jeg også altid haft det lidt svært med, fordi den lissom ikke passe ind
i uhyggen. Men den vinder ved gensyn og skal ses for Basil Radfords og
Naunton Waynes samspil. De to spillede vrisne 'old chaps' med en
forkærlighed for kriket og var humoristiske side-kicks i en række britiske
film efter at de var blevet folkeeje som Charters og Caldicot i Hitchcocks
"The Lady Vanishes" (1938).

Fra : ML-78

Dato : 10-01-05 15:11

ersen skrev:

> Hjælp mig - vil virkelig gerne gense denne film.

Hvis den nævnte titel "Dead of Night" er den rigtige (og det er det
sandsynligvis) hed de på dansk "Nattens mysterier". Den er udgivet på
region 1-DVD sammen med den endnu bedre film "The Queen of Spades"
(1949), som dog ikke er en egentlig gyser.

http://www.loaded247.com/index.php?s=1&id=10979

ML-78

Fra : Ukendt

Dato : 10-01-05 17:04

...og så har den sjovt nok lige haft re-premiere den 1. januar i England. I
filmmagasinet "Empire" mener anmelderen, at den er "Still the greatest
multi-story ghost/horror picture,..."
Hvis du *virkelig* gerne vil gense den, så er det da bare med at komme
afsted

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : Brian P

Dato : 10-01-05 17:29

> [...]
> region 1-DVD sammen med den endnu bedre film "The Queen of Spades"
> (1949), som dog ikke er en egentlig gyser.

"The Queen of Spades" har jeg aldrig fået set. Det vil jeg nu gøre, så jeg
har bestilt ovenstående hjem. (Det betyder i parentes bemærket, at jeg har
en vhs-udgave af "Dead of Night", som bortgives..!)

ML, du hvis filmsmag plejer at være upåklagelig og som dertil er
velbevandret udi teknik og hjemskaffelse af DVDer, ved du tilfældigvis om
"Night Train to Munich" er tilgængelig via Det Store Net?

Fra : ML-78

Dato : 10-01-05 20:30

Brian P skrev:

> [...]
om
> "Night Train to Munich" er tilgængelig via Det Store Net?

Det tyder det ikke på; i hvert fald ved jeg ikke hvem der skulle have
udgivet den. Men den kan da fås på amerikansk VHS.

ML-78

Fra : Brian P

Dato : 10-01-05 22:03

> Det tyder det ikke på; i hvert fald ved jeg ikke hvem der skulle have
> udgivet den. Men den kan da fås på amerikansk VHS.

Øv. Tror næppe jeg vil investere i en NTSC-version..

Fra : Kim2000

Dato : 10-01-05 22:19

> "The Queen of Spades" har jeg aldrig fået set. Det vil jeg nu gøre, så jeg
> har bestilt ovenstående hjem. (Det betyder i parentes bemærket, at jeg har
> en vhs-udgave af "Dead of Night", som bortgives..!)

Hej
Hvis du ikke allerede er kommet af med filmen, så vil jeg meget gerne sende
dig en frankeret svarkuvert (med en dvd som tak), jeg synes den lyder rigtig
spændende. Det er første gang jeg hører om den.

mvh
Kim

Online romaner, noveller, tegneserier m.m. finder du i SOS, anmeldelser af
spil, software og hardware til pc og Amiga findes under computer.
Undervisning i matematik, historie m.m. finder du under DaMat Undervisning.
www.damat.dk

Fra : Brian P

Dato : 13-01-05 00:19

Hej Kim
Send mig en mail, så sender jeg filmen - lov os en anmeldelse! ;)

Fra : ersen

Dato : 10-01-05 23:47

Jeg tror det er den, har købt den nu på http://www.laserdisken.dk/

Tak for hjælpen