Regler for bådkøb med tysk moms
Fra : Mikkel Brahm

Dato : 13-02-05 17:24

Er der nogen der kender den nærmerefortolkning af EU-momsreglerne som
anvendes når man køber båd i Tyskland med tysk moms, og så senere (3
måneder og/eller efter 100 timer på motoren) hjemfører den til
Danmark?

Må man tage på tursejlads over grænsen i disse tre måneder? Eller
"falder hammeren så" mht. at skulle betale dansk moms?

Skal man kunne vise kvittering for tysk havneplads i samtlige tre
måneder, eller må man godt tage på ferie i perioden og "ligge for
svaj" mv.??

Mvh.
Mikkel.

Fra : Peter Andersen

Dato : 13-02-05 17:48

"Mikkel Brahm" <mbrahm[SPAM-REMOVE]@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Skal man kunne vise kvittering for tysk havneplads i samtlige tre
> måneder, eller må man godt tage på ferie i perioden og "ligge for

Hej Mikkel

Uden at vide det med garanti så er fribevægelse af vare i EU( med undtagelse
af bestemte vare), vi har da lige købt båd i tysk land med tysk moms, og den
blev afhentet syd for grænsen og så køre man eller hjem som det ellers havde
været en bog, køkken etc man havde købt
De fleste både bliver vel egentlig handlet i tyskland( rent gæt)

Peter

Fra : Skipper

Dato : 16-02-05 09:46

Reglerne synes at være ret klare.
Fartøjet kan ikke indføres i DK tidligere end tre mdr. efter overtagelsen.
Det betyder iflg. ToldSkat også, at det ikke i denne periode kan sejles ind
og ud af DK, f.eks. frem og tilbage over Flensborg Fjord.
Fartøjet skal have sejlet i min. 100 timer, og det skal forstås
bogstaveligt. Dokumentatioenen påhviler ejeren og kan være f.eks.
timetælleren på motoren, kvitteringer for havnepenge eller lignende. I den
forbindelse skriver ToldSkatr udtrykkeligt, at "den tid, en båd ligger i
havn, medregnes til brugstiden, men ikke til sejltiden".
Kilden til disse oplysninger er ToldSkats redegørelse fundet på hjemmesiden
http://www.erhverv.toldskat.dk under punkt Momsvejledning D.9.1 Nye
transportmidler § 11, stk. 1, nr. 2

Der foreligger mig bekendt ikke domsafgørelser, der supplerer den
oprindelige afgørelse af 5. feberuar 2002 fra Landsskatteretten. Denne dom
kan også findes på nettet.

Sejlerhilsen...

Fra : Peter Andersen

Dato : 16-02-05 13:46

"Peter Andersen" <nospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> det ellers havde været en bog, køkken etc man havde købt
> De fleste både bliver vel egentlig handlet i tyskland( rent gæt)

Hejsa sikke et lorte svar jeg kom med..... , nå men min båd var også
under 7,5 meter, så helt uret havde jeg dog ikke

Peter

Fra : EA 2730

Dato : 16-02-05 13:57

Hvor kommer den båd fra???