"Pumpende" mast
Fra : bentp

Dato : 12-02-05 15:34

Eller skal man kalde det vibratiner med ret lav frekvens (1-2 pr sek.)

Det opstår meget ofte i min Comfort med Selden mast, ved let-frisk vind fra
siden, og det bevirker nærmest at hele båden står og hopper. Kun når
stor-sejlet er nede. Meget generende.

Jeg har prøvet at stramme, løsne og den med en fender i masten. Det har
ingen effekt overhovedet.

På Seldens hjemmeside nævnes en bevægelig "slips" (på svensk), men der
forklares ikke meget om hvad det er.

Kan nogen hjælpe med et godt råd her?

Hilsen Bent, Jyllinge

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-02-05 15:48

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev

> [...]
> stor-sejlet er nede. Meget generende.
> Jeg har prøvet at stramme, løsne og den med en fender i masten. Det har

Der må være noget galt med dit mastetrim...

Jeg er ganske vist ingen ørn til mastetrim, men jeg tror, at det tyder på,
at din mast ikke er støttet tilstrækkeligt bagtil og i undervantet. Hvis jeg
var dig, så ville jeg koncentrere mig om undervantne og agterstaget. Det
udleder jeg af, at masten holder op med at pumpe, når storsejlet hejses. På
den måde kommer der tilsyneladende bedre spænd/støtte i masten samtidig med,
at presset bliver ligeligt fordelt på begge sider af masten.

Claus

Fra : bentp

Dato : 13-02-05 10:10

Jeg tror nu at den holder op med at pumpe fordi vind-profilen ændres når
sejlet sættes. Jeg prøver til stadighed at fjerne det ved at trimme, men
indtil videre uden den store effekt. Det har ved visse
vindretninger/vindstyrker hjulpet lidt at stramme hækstaget *meget*.

bent

Fra : Claus Tersgov

Dato : 13-02-05 12:17

> [...]

> indtil videre uden den store effekt. Det har ved visse
> vindretninger/vindstyrker hjulpet lidt at stramme hækstaget *meget*.

Hvis masten pumper, som du beskriver det, så kan det skyldes, at dine
forreste undervant er for stramme, og de agterste undervant for slappe. Prøv
næste gang, du er ude at sejle, at trække et stykke tov mellem de to agteste
undervant, evt. med et par løkker, så du kan lave en udveksling. På den måde
kan du lave en stramning af vantene, blot ved at trække i tovet.

Uanset vindforhold, så skal en mast ikke stå og pumpe, det ødelægger
materiellet på sigt.

Claus

Fra : Egon Stich

Dato : 13-02-05 13:02

> [...]
> kan du lave en stramning af vantene, blot ved at trække i tovet.
>
> Uanset vindforhold, så skal en mast ikke stå og pumpe, det ødelægger

Der er helt sikkert noget galt med din vantopspænding.
Vind og profiler osv får ikke en mast til at pumpe.
Seldens hjemmeside har nogle gode brugsanvisninger for mastopsætning. Find
dem. Det vil nok kunne løse problemet.
Ellers prøv at tale med Selden Danmark.
De plejer at være flinke.

MVH
Egon.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-02-05 13:39

Hvilken en tænker du på ?? der er ret mange dokuemter, men de fleste er
specifikke produktvejledninger .....

Bjarke

snip

Fra : Egon Stich

Dato : 13-02-05 17:39

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cunhpu$2nl$1@news.cybercity.dk...
> Hvilken en tænker du på ?? der er ret mange dokuemter, men de fleste er
> [...]
Den hedder: "Råd og tips for riggning och intrimning..."
Hvis jeg husker rigtigt, er adressen: www.seldenmast.com/catalogue_pdf osv.
Sagerne ligger på flere sprog, og altså også svensk.

MVH
Egon.

Fra : Boje

Dato : 13-02-05 17:49

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ingen effekt overhovedet.
>
> På Seldens hjemmeside nævnes en bevægelig "slips" (på svensk), men der

Hej.

Ja, det er hamrende irriterende. Men det har altså ikke noget med dit trim
at gøre. Skyldes vindretning/styrke i forhold til masteprofilet. Kuren
består i at bryde laminære luftstrømme omkring profilet, ligesom man gør i
fly med spoilers på vingens overside. Ofte er tricket med en eller flere
fendere tilstrækkeligt, men ikke altid, som du allerede har erfaret. Så vidt
jeg husker, kunne man for adskillige år siden købe selvklæbende
plasticlister, der virker som spoilere. Man klæber dem på langs af masten
ca. 1/3 fra forkanten på begge sider. Skulle i. flg. "Bådnyt" (eller var det
"Båden i Dag"?) være yderst effektivt.

Boje

Fra : bentp

Dato : 13-02-05 21:40

Jeg er helt enig, det kan ikke fjernes med trimmet. Dit forslag med profiler
til at klæbe fast har jeg også hørt fra anden side, så det vil jeg arbejde
videre med. Skal de sidde på forkant eller på siden??

Mvh
Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 14-02-05 14:21

> [...]
> til at klæbe fast har jeg også hørt fra anden side, så det vil jeg arbejde
> videre med. Skal de sidde på forkant eller på siden??

Også om dette emne har Selden en vejledning på hjemmesiden.

MVH
Egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-02-05 15:43

"Boje" <boj@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ca. 1/3 fra forkanten på begge sider. Skulle i. flg. "Bådnyt" (eller var
> det "Båden i Dag"?) være yderst effektivt.

Prøv først at ekspirementere med selvklæbende gummitætningslister til
vinduer. De kan købes til billige penge i metermål i de fleste
byggemarkeder.
For billige penge kan du forsøge dig frem til en løsning, som passer lige
til din mast. Når du har fundet løsningen med turbulensen i masten, kan du
købe det dyre men mere varige materiale.
Hilsen
Steffen

Fra : Lars G Pettersson

Dato : 13-02-05 17:59

En pumpande mast vid vind från sidan är ett fysikaliskt fenomen. Det uppstår
då ett medium (vatten eller luft t ex) strömmar förbi en cylindrisk
kropp.Till exempel så förser man cylindriska skorstenar med spiraler för att
störa luftströmmen och därmed undvika vibrationer. Annars skulle detsamma
hända med skorstenen som med din mast.Jag har sett bojar vid strömt vatten
röra sig fram och tillbaka - samma fenomen.
Man kan prova att störa luftströmmen runt masten genom att hissa upp en
fender halvvägs i masten. Ibland hjälper det - men först kan man ju försöka
med de tips som andra har bidragit med i gruppen.
Hälsningar
Lars G