Vurdering af sejlegenskaber og motortype
Fra : Rasmus Riis

Dato : 10-02-05 11:39

Hej

Jeg har kig på en Neptunus 107 motorbåd beliggende i en sø i Tyskland.
Bådtypen er hollandsk, og jeg har lidt bekymringer med hensyn til
bådens sejlegeskaber i mere åbne danske farvande, end de beskyttede
kanaler båden oftest findes i.
billede af bådtypens profil kan ses på :
http://www.wolfrat.nl/jm/uk/find/index.html
(Båden findes lidt nede af listen...)

Umiddelbart vurdere jeg at skrogfaconen ser fornuftig ud med en
rimelig køl, lig kendte både som f.eks. Jupiter og Apollo. Bådens
vægt på ca. 8 tons, og størrelse på 3.45 x 10,7 m må vel også betyde
en vis stabilitet.

Jeg kan ikke rigtig finde nogle oplysninger om hvilke farvande båden
er bygget til, men de brugte modeller der er til salg er kun
beliggende i floder og søer.

Hvad er jeres vurdering af stabiliteten?

Et andet punkt er at der ligger en 6 cylindret Peugeot dieselmotor i
den båd jeg har kig på. Motoren yder beskedne 107 hk, er fra 1984 og
har kun gået ca. 900 timer. Altså en motor der alt andet end lige
burde være mange timer tilbage i. Men jeg kan ikke rigtigt finde nogle
oplysninger om Peugeot marine motorer, ud over at volvo vist nok
brugte Peugeot motorblokke til deres motorer sidst i 70'erne.
Problemet er nok at finde reservedele til sådan en motor.
Er det nogle der har hørt, eller har erfaringer, med Peugeot marine
motorer?

Generelt er jeg ikke nervøs for dieselmotorer, da konstruktionen jo er
rimelig simpel og holdbar, og motoren fremstår velholdt. Kyndige
motorfolk siger da også at hvis en dieselmotor starter med det samme,
kører roligt og stabilet under alle belastninger uden at blive varm,
burde der ikke være det store at bekymre sig om, med mindre motoren
ikke er mariniseret professionelt, hvilket jeg ikke har kunne få
oplysninger om fra bådens ejer.

Men det største problem er stadig reservedele.

Håber I kan hjælpe med oplysninger og meninger!

På forhånd tak
Rasmus Riis

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 12:58

"Rasmus Riis" <rasmus_riis@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bådtypen er hollandsk, og jeg har lidt bekymringer med hensyn til
> bådens sejlegeskaber i mere åbne danske farvande, end de beskyttede

Hej Rasmus

Uden at have set andet end et billede, og læst lidt om dimensionerne vil jeg
ikke være betænkelig.

Den er mindst lige så sødygtig som så mange andre der sejler rundt i danske
farvande.

hvad motoren angår er jeg helt blank

Hilsen John

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 10-02-05 15:11

> Jeg har kig på en Neptunus 107 motorbåd beliggende i en sø i Tyskland.
> Bådtypen er hollandsk, og jeg har lidt bekymringer med hensyn til

En ligende båd prøvesejlede mine forældre for et par år siden og de havde
ikke det store at bemærke til dette.

> Hvad er jeres vurdering af stabiliteten?

Det kommer jo an på i hvilket vejr du vil ud i, men jeg er ikke i tvivl om
at den ligger mere roligt i vandet end en Jupiter og Apollo.

Motoren kender jeg ikke noget til.

Mvh
Leon

Fra : Bent Frederiksen

Dato : 11-02-05 19:38

Rasmus Riis wrote:
> [...]
> oplysninger om fra bådens ejer.
>
> Men det største problem er stadig reservedele.
>
> Håber I kan hjælpe med oplysninger og meninger!

Motoren hedder i volvos regi aqad 32 eller md32
Motoren er gennemsolid og hk opgivelse er lidt optimistisk. Motoren har et
svagt punkt topstykket.
Det er i aluminium og iflg volvo skal det løsnes og efterspændes hvis
motoren stå stille i mere end 3 måneder.
Da jeg havde en 32 kneb det med at få hvisse dele af mariniserings udstyret
som reservedele.Hvorimod alle Peugeot dele kan fås.Det eneste Volvo gjode
ved motoren var at sætte deres oliekøler og plade køler +Saltvandsmanifold
på.

http://www.volvo.com/volvopenta/global/en-gb/marineengines/outofproductionengines/dieselengine/sterndrive/

Her har du billeder og tekniske informationer om motoren.

Mvh Bent.