At fjerne gammel bundmaling
Fra : Henry Maindal

Dato : 03-02-05 11:47

Jeg har købt mig en ny (gammel)båd, en Winga 78. På bunden sidder
temmelig megen gammel bundmaling, som jeg vil have fjernet, Så jeg kan
komme til at give den en helt ny bundbehandling fra grunden.
Er der mon nogen der kan fortælle mig, om der er en lettere metode,
end at skrabe bundmalingen af med en skraber? Jeg er begyndt med en
skraber, men det er jo temmelig hårdt arbejde, så gode tips om en
lettere metode er velkomne.

Venlig hilsen, Henry

Fra : finn

Dato : 03-02-05 11:56

Henry Maindal wrote:
> [...]
> end at skrabe bundmalingen af med en skraber? Jeg er begyndt med en
> skraber, men det er jo temmelig hårdt arbejde, så gode tips om en

Jeg ville nok bruge en gasbrænder og skraber
mvh finn

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 03-02-05 15:05

finn <kirfin@c.dk> skrev:

>Jeg ville nok bruge en gasbrænder og skraber
>mvh finn

Afrensning af bundmaling skal følge de retningslinier som er
beskrevet på Dansk Sejlunions hjemmeside se:
http://www.sejlsport.dk/sw2346.asp

Mvh/Harding E. Larsen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 03-02-05 16:42

finn wrote:

> Jeg ville nok bruge en gasbrænder og skraber

Tja. Jeg afrensede bunden af en Spækhugger med kun en skraber, spartel
og som afslutning en execentersliber. Skraberen og excentersliberen er
noget professionelt grej der kan sluttes til en støvsuger. Klubben har
anskaffet udstyret for at minimere svineriet på vinterpladserne til gavn
for miljøet og for os selv, og det fungerer godt. Det koster ikke noget
at låne selve maskinen. Støvpose og sliberondeller skal man dog selv betale.
Vi må ikke længere, i klubben, benytte sliberedskaber til bundbehandling
uden der er sat en støvsuger på. Hvis skrabejern benyttes skal vi
opsamle det vi skraber af.
Eneste minus ved den professionelle maskine er at den er forholdsvis
tung og man bliver træt i armene af at stå og holde den op i mod bunden.
Det skal så dog siges at det virkede ganske fortineligt. Ok, den gamle
maling sad ikke voldsomt godt fast, hvilket var den primære årsag til at
det blev taget af. Det meste kunne skrabejernet skrælle af. Resten tog
excentersliberen sig af.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-05 16:52

"finn" <kirfin@c.dk> skrev i

> Jeg ville nok bruge en gasbrænder og skraber
> mvh finn

Gasbrænder på en polyester båd?!!!

Du må da være skingrende vanvittig!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-02-05 20:30

ENIG. Jeg fik et chok da jeg læste det råd. Lad for guds (og bådens) skyld
være med det.

Henry, er det blød eller hård bundmaling ??

/Bjarke

snip

Fra : Martin [5220]

Dato : 03-02-05 16:10

> Er der mon nogen der kan fortælle mig, om der er en lettere metode,
> end at skrabe bundmalingen af med en skraber?

Det kommer lidt an på typen af bundpatent. Men jeg har ofte hørt at folk har
succes med at smøre bunden ind i brun sæbe og lade det sidde i XX tid.
Derefter skulle det være noget nemmere at fjerne.

Det virkede ikke rigtig på min egen bundpatent. Men det er vel forsøget
værd.

Malingsfjerner/opløser vil jeg ikke anbefale, det kan være for hidsigt for
fiberen.

Held og lykke og god arbejdslyst

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel god !!

Fra : Klaus P

Dato : 13-02-05 13:19

Hej Henry,

Jeg har prøvet lidt af hvert, og den bedste metode for mig endte med at
blive en excentersliber med støvsuger.
Vær sikker på, at det er en god sliber. De billige er ikke pengene og
besværet værd.

Hilsen Klaus P