Vurdering af båd til forsikring
Fra : Henning

Dato : 02-02-05 21:45

Jeg har netop købt ny båd - en Saga 21 fra ca. 1965 med 70Hk Johnson 2
takts-motor fra 2001. Båden er renoveret i '99.
Jeg skal have den kaskoforsikret - men til hvilket beløb? Hvad er
"markedsprisen" på sådan en svend - uanset hvad jeg har givet.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-02-05 23:12

Jeg lærte på handelsskolen at den eneste gode måde at prisfastsætte en vare
er.... At handle den.....

Det du har givet for den er et godt skud på dens værdi.

(hvis værdien var højere ville sælge have solgt den til en anden, hvis den
er lavere ville du ikke have givet ham pengene....)

/Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-02-05 02:03

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:ctrj7v$317g$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> (hvis værdien var højere ville sælge have solgt den til en anden, hvis den
> er lavere ville du ikke have givet ham pengene....)

Hennig, Bjarke har ret... så simpelt er det faktisk...

Men forsikringen har en pris på en sådan båd, iform af en eller anden tabel
de bruger.
det er jo derfor de spørger om båd type m.v. når de skal afgive tilbud på
forsikringen.

Ønsker du at forsikre din båd 10-20.000 kr. højere end det du har givet tror
jeg som heller ikke du ville få problemer med
det ved forsikringen. der kommer måske en dag hvor du sætter en ny motor i,
så skal man jo ind og vurdere forsikringssummen igen.
men tingene skal jo hænge sammen, og summen noget nær ligne netop din båd.
der er jo intet selskab der vil forsikre en jolle
for en million!!!

Og ønsker du at forsikre nedaf bliver det heller ikke noget problem, blot du
er parat til at miste den værdi
hvis uheldet er ude.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-05 10:47

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> Hennig, Bjarke har ret... så simpelt er det faktisk...

Det er da noget sludder. Der kan være *mange* årsager til, at man gør et
godt køb. Tvangsauktion, særlige omstændigheder, skilsmisse, en presset
sælger osv osv.

Blot fordi man gøre et usædvanligt godt køb, så rokker det ikke ved den
generelle markedsværdi.

Det er noget sludder...

Claus

Fra : Henning

Dato : 03-02-05 06:13

On Wed, 2 Feb 2005 23:12:10 +0100, "Bjarke Christensen"
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:

> [...]
>
>(hvis værdien var højere ville sælge have solgt den til en anden, hvis den
>er lavere ville du ikke have givet ham pengene....)

Naa - en gang imellem kan man være heldig - sælger kan akut have brug
for pengene. Det vil være kedeligt at forsikre for 25.000,- og ved
uheld få at vide fra forsikringen at båden var underforsikret

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-05 10:50

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev

> Naa - en gang imellem kan man være heldig - sælger kan akut have brug
> for pengene. Det vil være kedeligt at forsikre for 25.000,- og ved
> uheld få at vide fra forsikringen at båden var underforsikret

Jeg har tjent penge på samtlige de både, jeg har haft - pånær een...

Du skal finde nogle både at sammenlige årgang, motor og generel stand, så
har du din markedspris. Medmindre din båd har åbentlyse deffekter eller
mangler i forhold til gennemsnittet, så har har du prisen...

Alt det andet er i mine ører noget sludder og kan kun udspringe af den gode
gamle jantelov!

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-02-05 20:27

Jantelov ?? Hvor fanden kommer den ind i billedet ? Jeg er da ret sikker på
jeg er bedre end du er ....

Når man engang imellem oplever det du har gjort så er det fordi *værdien* jo
ikke altid kun regnes i de kroner der udveksles. Hvis en sælger står og
mangler penge, så sælger han billigere fordi hurtig frembringelse af likvide
midler har en *værdi* for ham der større end den værdi du tillægger at
skulle af med de likvide midler. Tilsvarende er der en herlighedsværdi i at
handle under specielle betingelser, hvilket jo er det købmænd lever af.

Men det ændrer ikke det faktum, at den eneste generelle, gennemsnitlige
prisdannelse er handlerne.

Hvis man er i tvivl kan man jo lige se hvad de andre sælges til, tage
gennemsnittet og trække lidt fra fordi handlerne nok gennemsnitlig går lidt
under de udbudte priser. Så kommer man det ikke nærmere uanset hvor mange
anekdoter man fortæller om specielle afvigende oplevelser

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-05 10:44

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Jeg lærte på handelsskolen at den eneste gode måde at prisfastsætte en
vare
> er.... At handle den.....

Så skal du have alle dine penge fra handelsskolen tilbage!

> Det du har givet for den er et godt skud på dens værdi.

Hmmmmm..

I '95 købte jeg en båd til kr 37.000 og præcis et år efter solgte jeg den
(gennem en mægler) for 84.000.

Det eneste, jeg havde ofret på den, var en selvstyrer til kr 1900,-

> (hvis værdien var højere ville sælge have solgt den til en anden, hvis den
> er lavere ville du ikke have givet ham pengene....)

Sludder, der er mange andre faktorer, der spiller ind. Markedsværdien på en
båd falder jo ikke, blot fordi en sælger er i "særlige" omstændigheder...

Claus

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 08-02-05 10:47

Claus Tersgov skrev:
> [...]
> båd falder jo ikke, blot fordi en sælger er i "særlige" omstændigheder...

Jo, men i forsikringssammenhæng tror jeg du får svært ved at overbevise
selskabet om at den båd du lige har købt for ex. 50.000 og fået smadret,
er 100.000 værd - jeg siger ikke det er umuligt, men det bliver ikke
uden sværdslag

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 08-02-05 11:08

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev

> [...]
> selskabet om at den båd du lige har købt for ex. 50.000 og fået smadret,
> er 100.000 værd - jeg siger ikke det er umuligt, men det bliver ikke

Hvis forsikringen accepterer, at båden er forsikret til kr 100.000, så skal
de også udbetale det fulde forsikringebeløb hvis båden totalskades. I modsat
fald, skal de gøre indsigelse om, at fartøjet er overforsikret allerede når
forsikringen tegnes.

Forsikringsværdien skal jo tilsvare markedsværdien, og hvis man ikke uden
besvær kan finde en tilsvarende båd til 50.000, så er markedsværdien
udgangspunktet.

Som udgangsopunkt så tror jeg, at forsikringsselskaberne er fuldstændig
ligeglade med, hvad folk har betalt for deres båd ved anskaffelsen, så længe
forsikringssummen ikke markant overstiger den generelle markedsværdi.

Hvis man skal til at værdiansætte både efter hvad folk har givet i hvert
enkelt tilfælde ved anskaffelsen, uden hensyn til den normale markedspris,
så bliver markedet jo fuldstændig uoverskueligt...

Det rammer desværre også dem, der har postet mange penge i deres båd, og som
næppe får disse tilbage. Da jeg købte min Princess til 37.000 var der en af
præcis samme årgang til salg for kr 175.000!!

Selv om det var en usædvanlig og meget flot båd, så var den alligevel for
dyr i forhold til markedprisen, som dengang var på ca 90-140.000

Claus

Fra : Henning

Dato : 08-02-05 16:25

> [...]
>selskabet om at den båd du lige har købt for ex. 50.000 og fået smadret,
>er 100.000 værd - jeg siger ikke det er umuligt, men det bliver ikke

Det er ikke det der er interessant. Forsikringsselskabet skal blot
skaffe en tilsvarende båd - jeg er ikke interesseret i kontanter. En
90Hk 4 takter koster nu en gang ca. 75.000,- fra ny - hvad
forsikringsselskabet kan skaffe den til er jeg ligeglad med, bare de
leverer en tilsvarende

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-02-05 18:32

Ja, men det er jo kun sådan det fungerer for bilforsikringer. Der må vi nok
skuffe dig med at det fungerer anderledes for bådforsikringer. Prøv at
nærlæse dine forsikringsbetingelser. De bådforsikringer jeg har haft har kun
taget udgangspunkt i forsikringssummen på policen.

/Bjarke

Alle de bådfor

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-03-05 21:52

> [...]

> en
> båd falder jo ikke, blot fordi en sælger er i "særlige"

Ja, der er jo ikke meget på denne jord Claus ikke har oplevet eller
prøvet...

Nu claus taler om Jantelov... så læser jeg af ovenstående at Claus
offentligt fortæller at denne mand der solgte ham en båd der er 84.000 kr
værd, for blot 37.000 kr. må være komplet dum i bolden... eller også var
det
ham der gav 84.000 kr. for en båd der ikke var mere end 37.000 kr. værd...

Næ... vi skal ikke tro vi er noget... for Claus har naturligvis prøvet
noget
der var 10 gange værre...

Ydermere tillader han sig at betragte andre som mindre kloge og opfordre
dem
til at få deres skole penge tilbage...

Næ... vi skal ikke tro vi er noget

NB: det var Claus selv der bragte Janteloven på bane!!!

Venlig hilsen
De dumme

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk