Glasfiber på træbåd
Fra : Preben Christensen

Dato : 01-02-05 21:52

Hej

Er der nogen her der ved hvad det ca vil koste at få glasfiber lagt på en
træbåd og hvordan man griber det an?
Jeg tænker her på et evt værft der gør i det
båden er 25 fod

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-02-05 00:22

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i

> Er der nogen her der ved hvad det ca vil koste at få glasfiber lagt på en
> træbåd og hvordan man griber det an?
> Jeg tænker her på et evt værft der gør i det
> båden er 25 fod

Så vidt jeg husker, så er din båd klinkbygget, og det gør det en smule mere
besværligt. Men et kvalificeret gæt er, at det koster omkring 40- 45.000,-

Jeg vil anslå, at der er samlet 80-100 arbejdstimer á ca. 350,- og så
materialerne. Men det er svært at sige, når man ikke kender bådens generelle
stand, kølkonstruktion osv. Der er *altid* mere arbejde end man umiddelbar
regner med.

Først skal al maling af båden, og så skal den tørre i *mindst* to år, hvor
den er beskyttet mod regn og slud. Når så træet har nået den rigtige
fugtighedsprocent, udskiftes alt dårligt træ, og så kan arbejdet med fiber
begynde.

Nogle værfter vil gerne lave den slags, andre vil ikke røre det med en
ildtang. Der må du ringe rundt....

Du skal være opmærksom på, at det *IKKE* er penge, som kommer ind igen ved
salg, fordi det ikke hæver bådens værdi tilsvarende. Dernæst kan der opstå
problemer med at få den kaskoforsikret, fordi en del selskaber ikke vil
kaskoforsikre træbåde, der er glasfiberbelagt.

Sluttelig kan det endda vise sig svært at få den solgt igen, fordi mange
ikke vil have en fiberbelagt træbåd. Der er mange ammestuehistorier og
misforståelser forbundet med emnet, men meget af det er uberettiget. Er
arbejdet lavet *rigtigt*, så kan det sagtens holde i 30-50 år......

Men en klinkbygget båd, der er belagt med glasfiber, hører altså ikke til
jordens kønneste både! .......

Claus

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 02-02-05 18:24

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> træbåd og hvordan man griber det an?
> Jeg tænker her på et evt værft der gør i det

Seneste nummer a Bådnyt har en lille artikel om netop den øvelse.

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Jens Mogensen

Dato : 02-02-05 22:02

klip

> Seneste nummer a Bådnyt har en lille artikel om netop den øvelse.

klip

....... hvor der står, at hvis det er en klinkbygget båd (som Claus mener, at
Preben Christensens er), bør man glemme det.

mvh
Jens

Fra : Preben Christensen

Dato : 02-02-05 22:14

Hej
Ja vi glemmer det lige igen

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 03-02-05 02:09

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Ja vi glemmer det lige igen
> --
> Venlig Hilsen
> Greetings
>
> Preben Christensen

Ja ja Preben, jeg kender det godt...
Pludselig bliver man grebet at stemningen og ser sig selv i en fed båd
på sundet!!!

Sådan har jeg selv fantaseret i mange år, der hvor de sidste træbåde var ved
at blive udfaset
og folk troede de havde en mindre bondegård i deres gamle træskiv (med alt
respekt for træbåde)

Idag har jeg så valgt at inviestere i en glasfiber istedet, og ja, der er
ved at være langt mellem træbådende...

Mit råd er ligeledes, se dig om efter noget glasfiber

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-05 10:10

"Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev i

> ...... hvor der står, at hvis det er en klinkbygget båd (som Claus mener,
at
> Preben Christensens er), bør man glemme det.

Hvad angiver de som begrundelse?

Det er ikke umuligt, men det kommer bare ikke til at se pænt ud. Problemet
er jo de skarpe kanter på klinkerne, men hvis man udligner dem med
trekantlister, så kan man godt få fiberen til at sidde, hvis man er meget
omhyggelig.

Men kønt, det bliver det aldrig..

Claus

Fra : underhuset

Dato : 03-02-05 11:18

Klinker kan man sammenligne med nitter, så det er vel ikke dem du mener men
"plankerne" du ville have skrevet??

MVH/JøN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 03-02-05 16:49

"underhuset" <underhuset@pc.dk> skrev

> Klinker kan man sammenligne med nitter, så det er vel ikke dem du mener
men
> "plankerne" du ville have skrevet??

"Klinkbygget Klædning overlapper hinanden, modsat kravelbygget kant
mod kant."

Der er ikke noget forgjort i at kalde selve overlapningsstykket for
"klinker"....

Hvordan vil du ellers betegne den fremstående kant, der er på klædningen?

Claus

Fra : underhuset

Dato : 04-02-05 14:51

Du kan jo også kalde "overlapningsstykket" for Ole eller hvad du har lyst
til; men klinker er det ikke. Et nitter jernskib er bygget med samme
overlap, vil du så kalde pladekanten for nitter??

MVH/JøN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-02-05 15:06

> [...]

> til; men klinker er det ikke. Et nitter jernskib er bygget med samme
> overlap, vil du så kalde pladekanten for nitter??

Det er ikke nitterne, navlerner, skruerne eller what ever, som afstedkommer
betegnelsen klinkbygget. Det er alene det faktum, at klædningen *overlapper*
hinanden og IKKE er lagt kant mod kant som en kravelbygget båd..

Uanset hvordan man sætter kældningen sammen, så er båden stadig klinkbygget,
hvis klædningen overlapper hinanden.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-02-05 17:18

Gyldendals fremmeordbog (en bog ingen bør undvære ...) støtter Claus' svar:

Klink. (af Hollandsk "klinken") ..... om bræddebeklædning: Samlet således,
at den ene planke el fjæl med kanten rager ud over og delvis dækker den
næste.

( - så principielt kan en stålbåd ikke være klinkbygget. - men mon ikke man
ville forstå det alligevel ....)

/Bjarke

Fra : underhuset

Dato : 04-02-05 17:20

Jo Claus, det er lige netop "Klinken" der har givet byggemetoden navnet
Klinkbygget, og klinken er det kobber- (søm, nitte, bolt) der holder de 2
planker sammen.

JøN

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-02-05 18:46

> [...]

> Jo Claus, det er lige netop "Klinken" der har givet byggemetoden navnet
> Klinkbygget, og klinken er det kobber- (søm, nitte, bolt) der holder de 2

Og et skur, der er klinkbygget eller et tag, der er klinkelagt?

Bådbyggere har i mange år kaldt bordene på en klinkbygget båd for klinker...

Er det dermed din påstand, at en klinkbygget båd, der er bygget på spant og
kantlimet slet ikke er klinkbygget?

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-02-05 19:03

"underhuset" <underhuset@pc.dk> skrev i

> Klinkbygget, og klinken er det kobber- (søm, nitte, bolt) der holder de 2
> planker sammen.

Så når ejendomsmæglere anoncerer et hus, hvor facaden er klinkelagt, så er
det et udtryk for, at beklædningen er nittet sammen?

Claus

Fra : Torben Bach

Dato : 04-02-05 23:13

Preben Christensen wrote:
> [...]
> på en træbåd og hvordan man griber det an?
> Jeg tænker her på et evt værft der gør i det

Ikke for noget, MEN henset til visse af debatdeltagerne og henset til
denne tråds udvikling og det oprindelige spørgsmål, er "vi" så ikke havnet
et eller andet sted, der hører til for eksempel i dk.kultur.sprog - altså
diskussionen om, hvad begrebet klinkbygget betyder.

Der er ikke sat noget FUT til noget som helst, men det ville der garanteret
have været, hvis det feks. havde været en som mig (den fattesvage), der
ramte forkert i relation til fundats o.s.v.

Trods dette gylp, så er jeg dog af den opfattelse, at det er *befriende*, at
denne her slags diskussioner kan fortsætte i den gruppe, hvor den er startet
og det endda uden FUT fra den sædvanlige FUTTER, men vedkommende deltager jo
selv i seancen - om jeg så må sige.

Med venlig hilsen
Torben

-:)