DSC sender, erfaring?
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 01-02-05 18:35

Hej

DSC og andet udstyr er jo en jungle, og pris og kvalitet er til tider svært
gennemskuelige.

Jeg har netop set en Midland klasse D DSC til 143pund, eller 1998dkr
http://www.olav-hansen.dk/vhf.htm
http://www.boatsandoutboards.co.uk/view/YUN020/

Vil den trods den lave pris, kunne konkurrere med andre "fritids" DSC'ere?

Andre med et godt bud på en DSC VHF?

mvh
/Børge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-02-05 19:44

"Access to all available International, USA and UK channels".

1L og 2L er et (godt) skandinavisk fænomen. Check om den har adgang til dem.
De er efter min mening vigtigere end dsc funktionaliteten..... De mangler i
hvert fald ofte i dem man køber i USA ....

/Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 01-02-05 20:21

Hej

Der følger et PC-program med som kan programmerer modtageren (til andre
lande og frekvenser tror jeg)

mvh
/Børge

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:ctoilo$2pa6$1@news.cybercity.dk...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 02-02-05 19:23

Og det var så gruppens samlede viden om DSC, man skulle være navngivet Claus
Tergov, så er der altid en omvendt bemærkning

mvh
/Børge

Fra : Jens Mogensen

Dato : 02-02-05 22:27

Ok - den kan man jo ikke lade være med at reagere på.

Jeg kender ikke den pågældende VHF, men ud fra beskrivelsen i linket kan den
alt det, som den skal kunne. Det er 'kun' en klasse D, så du kan ikke ringe
direkte til land, uden at Lyngby Radio stiller dig om (men godt den anden
vej) - men det er normalt uden betydning, og det er normalt ikke noget man
vil betale 4-5 gange så meget for at få med.

Den har alle de kanaler du skal bruge, DSC, kobling til GPS, 1 og 25 W og et
godt tastatur. Den er billig - køb den.

Jeg har selv en VHF med samme specifikationer, som jeg købte billigt for to
år siden (ca. 3.500 kr), nu 2.700 - 2.900
http://www.duelighed.dk/kommunikation/mtechsx35.htm

Den fungerer fint, og kører uafbrudt når vi sejler.

Det giver en god trykhed at se GPS positionen løbende overført til VHF
displayet, og vide, at det kun kræver et tryk på 'panikknappen' for at
Lyngby har både skibsnavn og position, og evt. nødsituationens karakter.

mvh
Jens

> [...]
Claus
> Tergov, så er der altid en omvendt bemærkning

klip

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 02-02-05 23:10

?? har det noget med klasse D at gøre ?? Jeg mener da bestemt der er klasse
D radioer der godt kan lave direkte gennemstilling. Klasse D er noget med
hvor meget info der kan være på displayet og hvilke DSC typer den kan sende.
Den kan fx ikke lave en ack på mayday (hvilket også er ligegyldigt, da den
jo helst skal komme fra en kystradiostation)

Eller hvad ?? jeg må indrømme jeg ikke lige har helt overblik over de
enkelte klasser. Nogen der har et godt link ??

/Bjarke

snip

Fra : Jens Mogensen

Dato : 03-02-05 23:26

Tja.....

Jeg undersøgte det, da jeg købte for to år siden.
Da fandt jeg et godt link, med en skematisk sammenligning mellem de
forskellige klasser.
Og forskellen blev anført som muligheden for at ringe direkte til land uden
manuel betjening.

Når du nu stiller tvivl ved det, har jeg lige søgt på nettet igen, og fandt
nedenstående på det grønlandske televæsens hjemmeside. Iflg denne tekst
skulle forskellen mellem A og D være, om der er en ekstra modtager, der hele
tiden lytter på kanal 70. .... men det mener jeg da, at min klasse D også
har ??

citat fra Tele.gl :

" VHF DSC radioer findes grundlæggende i 2 forskellige udgaver:

Klasse A - udstyr giver mulighed for VHF DSC nød-, il-, og sikkerhedsopkald
samt almindelige opkald til/fra land og andre fartøjer. En klasse A VHF DSC
er dyrere, da der er 2 modtagersystemer hvoraf det ene altid er indstillet
på kanal 70.
Klasse D - udstyr giver mulighed for VHF DSC nød-, il-, og sikkerhedsopkald
samt almindelige opkald til/fra land og andre fartøjer. En klasse D VHF DSC
er billigere, da den ikke har indbygget modtager specielt for kanal 70.

Derudover findes lavpris VHF DSC systemer:

Klasse F - udstyr giver mulighed for at afsende VHF DSC nød-, il-, og
sikkerhedsopkald. Udstyret giver ikke mulighed for at 'høre' nød-, il-, og
sikkerhedsopkald, opkald fra land eller andre fartøjer udsendt på DSC kanal
70.
"

Mvh Jens

Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:ctrj44$313j$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 03-02-05 23:49

Nej, en klasse D kan IKKE modtage kanal 70 dsc info samtidig med at den
sender.....

En klasse A har to antenner og kan derfor godt.

Fra : Kurt Becher

Dato : 04-02-05 22:35

"Jens Mogensen" <jens_m@SPAMFRI_tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele
> tiden lytter på kanal 70. .... men det mener jeg da, at min klasse D også

Hejsa

Jeg mener, det er ligesom vagtfunktionen i en "gammeldags" VHF hvor der
hurtigt bliver skiftet mellem K16 og en valgfri kanal. Hvis der er trafik på
kanalen stoppes søgningen og der lyttes på den pågældende kanal. Her foregår
det bare digitalt og du hører derfor ikke noget!

MVH

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-02-05 23:18

Ja, en dsc kan "lytte" på to alm. kanaler og modtage digitale meldinger på
kanal 70 samtidig.

Men en alm. klasse D har kun en antenne, så når man *sender* så kommer der
intet ind. - hverken lyd eller digitale alarmer.

/Bjarke

Fra : Kurt Becher

Dato : 05-02-05 00:08

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cu0sam$2c3v$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Men en alm. klasse D har kun en antenne, så når man *sender* så kommer der
> intet ind. - hverken lyd eller digitale alarmer.

Nemli', ja!

Lige mine ord...

Fra : Jens Mogensen

Dato : 05-02-05 21:23

OK - tak for det.

Så blev vi (jeg) så meget klogere

Så mangler vi kun at høre om Børges erfaring med sin nye VHF, når han
betemmer sig.

mvh
jens

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 07-02-05 18:28

Når jeg har bestemt mig giver jeg gerne en "objektiv" vurdering, hvis
det er gruppen til fordel, det vil dog vare ca 2 mdr før jeg får mast på

mvh
/Børge

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-02-05 20:32

OBS: der er en ny tråd på den svenske gruppe med subj "Midland Neptune och
Garmin"

Fra : Egon Stich

Dato : 12-02-05 15:59

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cugcrt$isn$1@news.cybercity.dk...
> OBS: der er en ny tråd på den svenske gruppe med subj "Midland Neptune och
> Garmin"
>
> /Bjarke

Svensk gruppe?
Gider du oplyse navnet, så man kan finde den?
MVH
Egon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-02-05 19:40

Sorry...

Det er: swnet.fritid.segling

Der er ikke kommet noget uddybende endnu.

/Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 13-02-05 16:42

Bjarkes links har lige givet mig anledning til nogle tanker.

Det ser dels ud til at NMEA ikke er NMEA (ellers ville det ikke kunne komme
på tale at diskutere om Garmin duer - eller ikke duer)

Noget andet er om den pågældende "tråd" vedr antallet af decimaller
forhåbentligt kun gælder displayed, og ikke den afsendte nødmelding.
("tråden" går ud på at Neptune ikke viser decimaler), men forhåbentligt
sender den vel nødmelding med 3-4 decimaler.

DSC og GMDSS er jo (tror jeg) en standard, jeg har ikke kundet finde om
f.eks. antallet af decimaler i en position er forudbestemt.

Gælder det også EPIRB ?

Jeg er "blevet nervøs" for det elektroniske......

http://www.netbaad.com/product.asp?product=1497&page=1

http://www.highcom.dk/shop/productlist.asp?Id=1157

http://www.iccom.dk/Marine%20VHF-data.HTM

meddelelse news:culiin$10f1$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-02-05 17:30

Yes, GMDSS understøttes af en ITU-R standard.

Klip fra denne viser GMDSS Distress Alert formatet, som jeg har angivet
nedenfor. Jeg formoder dit svar ligger 8.1.2.2 og 3.

(Bemærk at klippet er fra en draft, men der er ingen ændringer på dette
punkt)

/Bjarke

8 Messages
The messages that are included in a call sequence contain the following
message elements, which are listed in the order in which they would appear
in each message:

8.1 For a "distress" call (see Table 4 and Fig. 4a)) the distress
information is contained in four messages in the following order:

8.1.1 Message 1 is the "nature of distress" message, coded as shown in
Table 310, i.e.:

8.1.1.1 fire, explosion;

8.1.1.2 flooding;

8.1.1.3 collision;

8.1.1.4 grounding;

8.1.1.5 listing, in danger of capsizing;

8.1.1.6 sinking;

8.1.1.7 disabled and adrift;

8.1.1.8 undesignated distress;

8.1.1.9 abandoning ship;

8.1.1.10 piracy/armed robbery attack;

8.1.1.11 man over board;

8.1.1.12 emergency position-indicating radiobeacon (EPIRB) emission.

8.1.2 Message 2 is the "distress coordinates" message, consisting of ten
digits indicating the location of the vessel in distress, coded on the
principles described in Table 2, in pairs starting from the first and second
digits (see NOTE 1 to § 5.3):

8.1.2.1 The first digit indicates the quadrant in which the incident has
occurred, as follows:

8.1.2.1.1 quadrant NE is indicated by the digit "0",

8.1.2.1.2 quadrant NW is indicated by the digit "1",

8.1.2.1.3 quadrant SE is indicated by the digit "2",

8.1.2.1.4 quadrant SW is indicated by the digit "3".

8.1.2.2 The next four figures indicate the latitude in degrees and minutes.

8.1.2.3 The next five figures indicate the longitude in degrees and
minutes.

8.1.2.4 If "distress coordinates" cannot be included, or if the position
information has not been updated for 23½ hours, the 10 digits following the
"nature of distress" should be automatically transmitted as the digit 9
repeated 10 times.

8.1.2.5 DSC equipment should be provided with facilities for automatic
position updating in accordance with NMEA 0183 (or IEC-1162) for input of
data from a navigation equipment.

8.1.3 Message 3 is the time indication (UTC) when the coordinates were
valid consisting of four digits coded on the principles described in Table
2, in pairs starting from the first and second digits.

8.1.3.1 The first two digits indicate the time in hours.

8.1.3.2 The third and fourth digits indicate the part of the hours in
minutes.

8.1.3.3 If the time cannot be included the four time indicating digits
should be transmitted automatically as "8 8 8 8".

8.1.4 Message 4 is a single character to indicate the type of
communication (telephone or teleprinter) which is preferred by the station
in distress for subsequent exchange of distress traffic (RR No. 3143). This
character is coded as shown in Table 11Table 3 first telecommand.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-02-05 17:41

Standarden hedder i øvrigt ITU-R M.493

/Bjarke