Ny rullegenua
Fra : @(NoSpam)mail.sonofo~

Dato : 20-01-05 10:09

Hej

Vi skal til at købe en ny rullegenua til vores Maxi 108, og i den
forbindelse vil jeg høre om I har nogle erfaringer med sejlmagere,
sejlmærker samt hvilken type sejl man skal vælge. Vi er interesseret i
en god kvalitet sejl, som kan holde i mange år samt i alt slags vejr.
Båden er udstyret til langturssejlads, og genuaen størrelse er sat til
48m2 fra Maxiværftet.

- Hvilken dugvægt skal man vælge?
- Hvilken "cut" skal man vælge? C-cut eller D-cut – andre typer?
- Skal man vælge at få monteret UV-dug på agter/underlig eller en pose
til beskyttelse af rullegenuaen? Begge dele?

Mvh
Jacob Hansen

Fra : Egon Stich

Dato : 20-01-05 18:26

"@(NoSpam)mail.sonofon.dk" <""jacob-hansen\"@(NoSpam)mail.sonofon.dk"> skrev
i en meddelelse news:41ef7510$0$268$bc7fd3c@news.sonofon.dk...
> [...]
> - Skal man vælge at få monteret UV-dug på agter/underlig eller en pose
> til beskyttelse af rullegenuaen? Begge dele?

Kan varmt anbefale Euro Sails.
Har brugt dem flere gange, til fuld tilfredshed. De har lavet sejl til min
gamle maxi 77 og til min maxi 87.
Telf. nr.: 39632210. Spørg efter Jacob.
De bor i skovshoved.

MVH
Egon

Fra : Morten Pedersen

Dato : 23-01-05 23:03

Hej

Da jeg købte min Albin Nova sad der en pose uden på rullegenuaen.
Efter to sæsoner havde jeg fået nok af den og fik min genua påmonteret
en kant af UV bestandig dug (Jeg har posen liggende endnu hvis nogen
er interesserede). Posen bekytter sejlet bedre end den påsyede kant,
men det er også det eneste gode man kan sige om den. Den skal hejses
op i spilerfaldet, og du skal have *mindst* fire arme for at det går
nogenlunde smertefrit. Den kommer nemt til at flabre i hård vind og
hvis din genua er bare lidt stor fylder posen faktisk en del i
kistebænken. For ikke at nævne at man nemt taber den i vandet når man
sidder i stævnen og storbandende forsøger at hejse dyret i vejret!
Så mit ydmyge råd er: spar pengene til posen (som koster ca. et halvt
hangarskib) og brug pengene på et bedre forsejl.

mvh
Morten

In article <41ef7510$0$268$bc7fd3c@news.sonofon.dk>, "@(NoSpam)
mail.sonofon.dk" <""jacob-hansen\"@(NoSpam)mail.sonofon.dk"> says...