Kartel dannelse
Fra : Jan Rasmussen

Dato : 18-01-05 18:14

Hej NG

Ved en søgning på en hella toplanterne 3 farvet via google, fremkom der en
længere række forretninger.

Ved nærmere gennemsyn af samtlige forretninger fremkommer nøjagtig den samme
pris på div. lanterne.
Hella, Aquasignal og Lallizas. Dette gør sig nok også gældende på alt andet
udstyr de udbyder.

Er der nogen der ved hvordan disse virksomheder kan omgås loven om kartel
dannelse?
Er der nogen der har forsøgt at gøre noget ved det?

Eller, kan man i alt sin enkelt gøre noget ved det?

Mvh
JR

Fra : sode

Dato : 18-01-05 19:09

> Er der nogen der ved hvordan disse virksomheder kan omgås loven om kartel
> dannelse?

Hvis brancen har en omsætning på under 100 mill.
gælder loven ikke

VH/sode

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 18-01-05 19:09

Jeg prøvede sidste år at eskalere en tilsvarende sag til
konkurrencestyrelsen (vedr. Kjøllers pris-diktater på Tystor produkterne).
Efter lidt venlig korrespondance fik jeg følgende besked fra Christian Geel
Andersen:

"Sagen er ikke arkiveret lodret; men den indgår i vores prioritering sammen
med de øvrige interessante henvendelser, som vi har fået, og blandt dem er
den ikke højt prioriteret."

Jeg er en venlig sjæl, så jeg tvivler jo ikke på hverken deres evner eller
interesse i sagen, men glæder mig blot over de arbejder på nogle vigtigere
sager og håber, at de bærer frugt.

Den eneste "negative" udlægning jeg kan få i min mund er, at sejlere er en
privilegeret minoritetsgruppe der øjensynligt ikke fortjener en bid af
styrelsens knappe ressourcer.

Jeg synes du skal prøve at dokumentere sagen og sende den til Christian på
cga(a)ks.dk (eller ringe, han har tlf. 33177169).

På et tidspunkt bliver "marine-udstyrs-bunken" vel så høj, at det bliver
prioriteret og forhåbentligt ender det med, at grossisternes manipulering
med markedet og forhandlerne kan få en ende.

(Posted med cc til Christian Geel Andersen, KS)

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-01-05 07:06

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev

> [...]
> udstyr de udbyder.
> Er der nogen der ved hvordan disse virksomheder kan omgås loven om kartel

De enkelte butikker har indgået et samarbejde om fælles websalg via det
samme webinterface, det kan næppe kaldes karteldannelse.

Da enkelte butikker er så små, er de nærmest tvunget med i dette samarbejde,
fordi butikken ikke alene kan bære udgiften til en velfungerende og
opdateret webbutik.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 19-01-05 15:23

> De enkelte butikker har indgået et samarbejde om fælles websalg via det
> samme webinterface, det kan næppe kaldes karteldannelse.

Så du mener at f.eks. rørvirksomhederne i Fredericia, der blev dømt for
karteldannelse for år tilbage blot skal lave en aftale via et web interface,
så kan de på lovlig vis håndhæve en aftale om priser?

Det er forbudt at lave indbyrdes prisaftaler,. uanset om det foregår via web
interface, pr. telefon post endsige mundligt.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 19-01-05 15:31

"Jan Rasmussen" <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev i

> [...]
interface,
> så kan de på lovlig vis håndhæve en aftale om priser?

Nej, det mener jeg ikke, hvor ser du, at jeg giver udtyrk for det??!

> Det er forbudt at lave indbyrdes prisaftaler,. uanset om det foregår via
web
> interface, pr. telefon post endsige mundligt.

Kan du bevise, at der er indgået nogen former for kartel endsige
prisaftaler?

Der er intet ulovligt i, at butikkerne bruger den samme webshop akkurat lige
som alle andre kæder har fælles markedsføring.

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-01-05 12:58

> [...]
> lige
> som alle andre kæder har fælles markedsføring.

Følg debatten i www.duelighed.dk under dørken

JR