Nye luger
Fra : Martin

Dato : 14-01-05 21:06

Hej NG

Jer skal lave nye luger til båden og noget med en boghylde. Jeg skal også
lave hylder i et skab (der skal iøvrigt males, men den tråd har jeg læst).
Jeg har lagt et par billeder på dk.binaer mrk.: Nye luger

Der der nogen der har nogle tegninger og/eller gode ideer?
Hvor kan man købe kryds-fineren (i teaktræ)?

hilsner
Martin Gornitzka

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-01-05 01:01

"Martin" <no_news_spam@f27.dk> skrev i

> Jer skal lave nye luger til båden og noget med en boghylde. Jeg skal også
> lave hylder i et skab (der skal iøvrigt males, men den tråd har jeg læst).
> Jeg har lagt et par billeder på dk.binaer mrk.: Nye luger

Jeg har ikke set dine billeder, fordi jeg orker ikke at kigge i den
rodebunke, desværre. Det ville hjælpe gevaldig, hvis du vil poste en message
id til dit link, vi er nok en del, som ikke gider at sidder og bladre gennem
flere tusinde indlæg i dk.binær efter den bliver brugt uhæmmet til piratfilm
og software.

> Der der nogen der har nogle tegninger og/eller gode ideer?
> Hvor kan man købe kryds-fineren (i teaktræ)?

Formentlig hos nærmeste største bådebygger, men ellers i masnedø
marinecenter. Men vær forberedt på, at det er *mere* end almindelig dyrt.
Hos Masnedømarinecenter kan du vistnok købe både halve og kvarte plader..

Priserne står på deres hjemmeside.. husk hjertepiller

Jeg ville lave det med teaskstave limet på en tynd bund af østen eller
bådfiner. Det er både pænt, nemt og solidt, og så koster det ikke en
bondegård..

Claus

Fra : Calle.

Dato : 15-01-05 10:31

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> og bladre gennem flere tusinde indlæg i dk.binær efter den bliver
> brugt uhæmmet til piratfilm og software.

Hvis du laver et filter der fjerner alt med "yenc" i subject, så er du nået
langt.

--
Calle.

Fra : ibber

Dato : 15-01-05 13:27

"Calle." <fake@fake.fake> wrote in message

> Hvis du laver et filter der fjerner alt med "yenc" i subject, så er du
nået
> langt.
>
> --
> Calle.
Det kan terrorgeden ikke finde ud af, han ska også straks råbe op om
piratfilm, når han selv, sælger ulovlig software

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 15-01-05 18:18

Jeg har lidt samme overvejelse med at "konstruere" hyldernes bæreevne med
nogle stave på undersiden af en tyndere plade. Jeg skal lave en hylde på 70
cm i bredden og ca 40 cm dyb.

Hvor tykke plader skal det laves af ?? med eller uden stave på
undersiden..... 6, 9 eller 12 mm ??

Under alle omstændigheder vil jeg gerne have en forkantliste på (af
praktiske årsager) og den giver jo lidt stivhed.

Jg påtænker at lave det i teakbeklædt marine plywood. Det koster noget
mindre i Sverige end i Danmark, så hvis man skal bruge en hel plade eller
mere, så er turen betalt (hvis man er Sjællænder)....

Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-01-05 05:52

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Hvor tykke plader skal det laves af ?? med eller uden stave på
> undersiden..... 6, 9 eller 12 mm ??
> Under alle omstændigheder vil jeg gerne have en forkantliste på (af
> praktiske årsager) og den giver jo lidt stivhed.

Forskellige materialer limet sammen, skal nok give stivheden. Den totale
tykkelse er nok et spørgsmål om temperement. Man kan jo se, hvor stiv en
krysfiner faktisk er.

Men har du overvejet at lægge enten mahogni- eller teakfiner på en billig
krydsfiner?

Det er der mange bådbyggere, der gør, når de skal lave aptering eller andet.
En gang west epoxy (jeg bør da snart have procenter) og du har alle tiders
flotte hylde. Det er langt det billigste. Problemet er at finde fineren,
men jeg fandt engang et firma på sjælland, som havde de fleste typer finer
på lager. Søg på googlegroups.

Bor man på sydsjælland, så ved jeg at bådebygger Søren Schlichter har en del
på lager på værftet, man måske kan købe noget af..

Alternativt kan du kantlime mahogni eller teak sammen. Det har jeg før gjort
endda til bord i fribord, og det bliver rigeligt stækt og holdbart,
forudsat, man bruger west, naturligvis. En båndsliber på, og du har nogle
flotte og billige massive hylder.

Men det fordrer naturligvis, at man kan beherske en sav og en høvl....

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-01-05 10:36

Jeg synes jeg er rimelig OK på hænderne, men det tager jo tid og helt
ærligt, så bor jeg 40 km fra Malmø, hvor en hel plade "marinplywood med Teak
eller Mahogny faner på båda sidor" koster under eller omkring 1000 kr, så
jeg gider ikke stå og bruge for meget tid på det. Jeg vil hellere bruge tid
på at lave forkanter mm så det bliver pænt/funktionelt.

Mit problem er, at alle fulde plader (122*244) i den tykkelse jo virker
"slaskede" når man står med dem, men de bliver jo "stivere" når man få dem
skåret ud.

Jeg var bare lidt i tvivl om jeg skulle tage en 6 eller 9 mm plade med
hjem....

Måske du, eller andre, har erfaringer fra noget tilsvarende a'la "Jeg brugte
.... og det viste sig ..."

*Selvfølgelig* bliver fastgørelsen lavet med West .... <smile>

Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message

snip

> [...]
> krysfiner faktisk er.
>
> Men har du overvejet at lægge enten mahogni- eller teakfiner på en billig

snip

Fra : Steffen Skov

Dato : 18-01-05 15:29

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:csdci0$2s6r$1@news.cybercity.dk...
> [...]

> skåret ud.
>
> Jeg var bare lidt i tvivl om jeg skulle tage en 6 eller 9 mm plade med

Hej Bjarke
Med 70X40 cm tror jeg ikke du skal gå under 12 mm. Men hylden vil
selvfølgelig blive afstivet bag til og for til med kantlisten. Virker pladen
lidt slatten kan du tage og lime en liste (70 cm) på undersiden (med West
Epoxy) så det hele under hærdningen buer en smule op ad. Det må da kunne
stabilisere midten af pladen i længden. Samtidigt er den vel skruet godt
fast i enderne, så den ikke kan give sig i længderetningen (ned ad).
Alternativet og mindre pænt er, at sætte en stang rustfrit vinkeljern på
langs af undersiden (som listen med West). Ellers kan du få svejset et kryds
i vinkeljern (diagonalerne), der lige passer i hullet. Glasse det fast og
ligge en løs hylde ovenpå.
Hilsen
Steffen

Fra : Kurt Jørgensen

Dato : 15-01-05 20:03

Hej Martin.
Jeg ved ikke hvor du bor.
Er du fra Kbh. kan jeg stærkt anbefale et snedkerfirma på Østerbro nærmere
betegnet i Randersgade som har teaktræsfiner i alle størelser og tykkelser.
Har selv lavet nye luger til Maxy 77.
Du får en sav (fukssvans) i hånden og så akal du selv save.
Mvh.
Kurt
S/K Lynetten
"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 16-01-05 05:59

> [...]

> Der der nogen der har nogle tegninger og/eller gode ideer?
> Hvor kan man købe kryds-fineren (i teaktræ)?

Nu har jeg kigget på dine billeder, og der er ikke mange luger på dine
billeder.....

Dine hylder er lavet nemmest og billigst med en god krydsfiner. Det kan bære
båd- eller østenfiner. Skal det være rigtig flot, så kal du lime en
yderfiner på. Det bliver antageligvis alt for dyrt at bruge ægte teakfiner,
og der er dybest set heller ikke noget formål med det...

Med hensyn til boghylden, har du overvejet at købe nogle af de færdige? Man
kan næsten ikke lave dem selv til de penge...

Angående luger, må du give flere oplysninger og gerne et bedre foto. Der er
så mange måder at lave det på.

Claus

Fra : Martin

Dato : 16-01-05 17:09

Hej NG

Der må lige gå et par dage mere med grublerier og så tager jeg et par
billeder næste gang jeg er ved båden.
Det skal endelig ikke stoppe debatten med de gode ideer.

Heldigvis kender jeg et møbelsnedkeri hvor jeg kan lave møblmentet og
lugerne.

Jeg skal nok linke til billederne næste gang så man slipper for roderiet

Martin Gornitzka (8000)

Fra : Jens Mogensen

Dato : 16-01-05 21:20

Hej
Jeg har lige læst
'This old Boat' - Don Cassey ISBN 0071579931
En rigtig god håndbog om at restaurere en gammel (glasfiber) sejlbåd, - her
står alle svarene i!!!
(nå ja, undtagen hvor dit nærmeste byggemarked er

mvh
Jens_M