Ekkolod transducer på indersiden af skroge~
Fra : Thomas Johansen

Dato : 14-01-05 16:22

Hej

Vi er i fuld gang med klargøring af båden. (Som de fleste sikkert er
herinde)

Jeg vil lige om der er nogen der har efaringer med at montere en ekkolod
transducer på indersiden af skroget.

Hvor godt er det kontra en udvendig ?? - giver det en reduktion af virke
området ?

Er der en speciel sende styrke (Watt) man min. skal have for at det er godt
nok ??

Er der nogle anbefalinge af mærke m.m ?? (må gerne inkludere en fishfinder)

Skal dog lige sige at båden er en 24 fods glasfiber båd.. Hvis det da kan
have en indflydelse !!

Thomas

Fra : Steffen Skov

Dato : 14-01-05 17:50

"Thomas Johansen" <tjo[NO SPAM]@hehe.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Vi er i fuld gang med klargøring af båden. (Som de fleste sikkert er
> herinde)

Det er nok lidt tvivlsomt!

> Jeg vil lige om der er nogen der har efaringer med at montere en ekkolod
> transducer på indersiden af skroget.

Jow - Hvis skroget ikke er træ eller lamineret, så er der ingen problemer.
Selv har jeg limet en hæk-transducer med epoxy direkte på indersiden af
skroget på en Maxi 68.
Selvfølgelig var der ingen luftbobler i limen, og det virkede perfekt.

> Hvor godt er det kontra en udvendig ?? - giver det en reduktion af virke
> området ?

Det virker lige godt.

> Er der nogle anbefalinge af mærke m.m ?? (må gerne inkludere en
> fishfinder)

Jeg havde Hummingbird med fishfinder. Det virkede godt nok. Nu har jeg
sandwich-skrog og derfor udvendig transducer, uden at kunne se forskel.

> Skal dog lige sige at båden er en 24 fods glasfiber båd.. Hvis det da kan
> have en indflydelse !!

Næppe

> Thomas

Hilsen
Steffen

Fra : Thomas Johansen

Dato : 17-01-05 10:05

> Det er nok lidt tvivlsomt!

Så er i sgu for dovne Der er jo nogen der skal have al maling af...både
under og over vandet ...

> [...]
> skroget på en Maxi 68.
> Selvfølgelig var der ingen luftbobler i limen, og det virkede perfekt.

Thank you....

Fra : Søren

Dato : 15-01-05 15:15

> Vi er i fuld gang med klargøring af båden. (Som de fleste sikkert er
> herinde)

Det er vist lidt for tidligt. Mon ikke temperaturen skal op på en 5-10
grader
inden vi starter. Det plejer vel først at være sådan omkring april.

> Hvor godt er det kontra en udvendig ?? - giver det en reduktion af virke
> området ?

Det giver en forringelse på ca. 10%, hvilket ikke betyder noget for dagens
ekkolod.

> Er der nogle anbefalinge af mærke m.m ?? (må gerne inkludere en
fishfinder)

Jeg har en Garmin Fishfinder 250C og den fungerer perfekt med en
invendigt monteret transducer i en bøtte vand. Bøtten er klistret på
bunden med silvaflex

Venlig hilsen Søren

Fra : bentp

Dato : 15-01-05 15:23

Jeg har lige et tillægs-spørgsmål til den med indvendig klæbning:

Er det nødvendigt at placere transduceren i "en bøtte vand" som det
beskrives. Jeg synes jeg får forskellige meldinger, og det ser faktisk også
ud til at Garmin ikke er helt enige med sig selv.

Jeg mener at den med vand-bøtten kun bruges når man prøver sig frem til en
god placering, før transduceren limes fast. En bekendt havde en ide med en
plast-pose med vand til dette formål, og det er da meget lettere.

Og ja, det var da godt nok meget tidligt på sæsonen for klargøring. Er du
sikker på du ikke kommer til at lave det om når foråret kommer?

Mvh
Bent

Fra : Egon Stich

Dato : 15-01-05 18:55

"bentp" <bentp@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Og ja, det var da godt nok meget tidligt på sæsonen for klargøring. Er du
> sikker på du ikke kommer til at lave det om når foråret kommer?

Der skrives meget om bøtter, rør osv.
Min erfaring, fra 2 forskellige glasfiberbåde er, at det fungerer fint
ganske simpelt at trykke en god stor klat silicone ud på bunden af skibet,
og dernæst plante transduceren heri.
Aldrig haft problemer hermed.

MVH
Egon

Fra : Preben Christensen

Dato : 15-01-05 23:34

Hej

Jeg har en træbåd hvor der jo altid står lidt vand i bunden der har jeg
monteret min hæktransducer og den virker som den skal sammenlignet med andre
både

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Søren

Dato : 16-01-05 16:37

> [...]
også
> ud til at Garmin ikke er helt enige med sig selv.

Der må ikke være luft mellem transducer og vand, idet transduceren
så fejlagtigt kan fortolke luften som bund/fisk/andet. Fiskene
registreres jo i virkeligheden på den luft de har i gællerne
(har jeg ladet mig fortælle)

Nogle bruger olie. Jeg har brugt vand, fordi såfremt min monterede
dåse viser sig at være utæt, så er det nemmere at tætne den
igen.

> Jeg mener at den med vand-bøtten kun bruges når man prøver sig frem til en
> god placering, før transduceren limes fast.

En god placering er normalt midtskibs og lidt til bagbord.

>En bekendt havde en ide med en
> plast-pose med vand til dette formål, og det er da meget lettere.

Ja, blot der ikke er luft mellem transducer og vandet og transduceren
ikke flytter eller forskubber sig

> Og ja, det var da godt nok meget tidligt på sæsonen for klargøring. Er du
> sikker på du ikke kommer til at lave det om når foråret kommer?

Hvis jeg maler, limer eller bruger silkaflex udendørs nu, så risikerer jeg
at skulle lave det om, da disse tørrer bedst ved temperaturer over
5-10 grader.
--
Venlig hilsen Søren

Fra : bentp

Dato : 16-01-05 10:33

> [...]
> så fejlagtigt kan fortolke luften som bund/fisk/andet. Fiskene
> registreres jo i virkeligheden på den luft de har i gællerne

Nej det gør de altså ikke. Fiskene reflekterer lydbølgerne ligesom alt andet
fast vil gøre.

> [...]
> igen.

> En god placering er normalt midtskibs og lidt til bagbord.

Ja det kommer jo an på hvor kølen er placeret. Jeg tror nu jeg prøver mig
frem.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-01-05 10:38

Hvorfor til bagbord ???

/Bjarke

"Søren" <Søren@ingenspam.tak> wrote in message
snip

Fra : Thomas Johansen

Dato : 17-01-05 10:08

> Og ja, det var da godt nok meget tidligt på sæsonen for klargøring. Er du
> sikker på du ikke kommer til at lave det om når foråret kommer?

Nej.. Den bliver selvfølgelig først malet når det er varmere.. Men der er
meget andet der skal laves.. Desuden står den i en lade, så vejret
interessere mig ikke

Fra : Thomas Johansen

Dato : 17-01-05 10:06

> Det er vist lidt for tidligt. Mon ikke temperaturen skal op på en 5-10
> grader
> inden vi starter. Det plejer vel først at være sådan omkring april.

Tja... Det har der jo været i store dele af Januar

> Det giver en forringelse på ca. 10%, hvilket ikke betyder noget for dagens
> ekkolod.

Det kan man leve med...

> fishfinder)
>
> Jeg har en Garmin Fishfinder 250C og den fungerer perfekt med en
> invendigt monteret transducer i en bøtte vand. Bøtten er klistret på
> bunden med silvaflex

God løsning..tak

Fra : Helene og Lars

Dato : 16-01-05 09:12

Hej

Hvis det er en dobbelskroget båd, tror jeg ikke det kan lade sig gøre, så er
du nødt til at bore igennem.

Men ellers kan du sætte transduceren fast i en meget stor klat silikone i
bunden af båden (det skal være en transducer beregnet til gennemboring).

Inden du kører silikone ud over båden, kan du evt lave en lille test, når
båden er i vandet. Prøve at lægge en stor klat marmelade i bunden af båden
og sætte transduceren i den. Det vigtige er at der ikke er luft mellem
transduceren og skroget, så du må køre den godt rundt i
marmeladen/silikonen, så du får alle luftbobler ud, Herefter skulle
ekkoloddet gerne virke.

Hvis det er en planende båd, er det vigtigt at du placerer rtansduceren
meget tæt på hækken, for at du kan få et signal, når du sejler derudaf...

MVH Lars

Fra : Alex T.

Dato : 24-01-05 22:13

Hej !

Istedet for at fedte båden ind i marmelade, så brug en plastik pose med vand
i, som lægges mod skroget og transduceren presses ned på posen. Får I signal
igennem virker nedestående.
Jeg har limet et plastikrør - i mit tilfælde passede et stk. nedløbsrør -
fast i bunden af båden - (sejlbåd),for til og midtskibs, ved at palcere den
midtskibs giver det lige stor misvisning uanset, hvilke halse man sejler på.
hældt solfanger væske - kølevæske til biler kan også bruges.
Kølevæsken har jeg tilsat et husblas, således at den gelerer, når den bliver
kold. Fundet en passende låg der passer til røret - bare for syns skyld.
Fordele ved ovenstående : Kølevæsken fryser ikke om vinteren, husblasen
forhindrer væsken i at løbe ud ved krængning endelig den største du kan nemt
afmonterer transduceren igen.
Mvh. Alex T.

Fra : Thomas Johansen

Dato : 25-01-05 14:46

> [...]
> Fordele ved ovenstående : Kølevæsken fryser ikke om vinteren, husblasen
> forhindrer væsken i at løbe ud ved krængning endelig den største du kan

Ikke en dårlig ide.. Man kunne vil også fylde røret med silikone ? Eller har
dette en negativ effekt på signalet ?

Thomas

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-01-05 16:45

Thomas Johansen skrev:

> [...]
>

> Hej
>
> Ikke en dårlig ide.. Man kunne vil også fylde røret med silikone ? Eller har

Da silikone er blødt vil det virke som dæmpning ( gummifødder på en
maskine) og det er ikke det du er ude efter, du skal bruge et materiale
der ikke lader sig trykke sammen.

/carsten

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 26-01-05 18:11

> Da silikone er blødt vil det virke som dæmpning ( gummifødder på en
> maskine) og det er ikke det du er ude efter, du skal bruge et materiale
> der ikke lader sig trykke sammen.
> /carsten

Jeg har ikke fulgt med i tråden, men kan fortælle, at jeg købte et kort
stykke plastiknedløbsrør og epoxylim i byggemarkedet og en liter amerikansk
olie på apoteket. (man kan få en meget dyr specialolie, men amerikansk olie
er lige så god). Jeg fandt det dybeste sted i skroget foran kølen, skar
enden af nedløbsrøret i facon som bundens og limede røret lodret fast med
epoxylimen. Så hældte jeg den amerikanske olie i røret og sænkede
transduceren ned i olien. ekkoloddet er lige så følsomt, som hvis det havde
været monteret gennem bunden og det har virket i mindst 10 år.

Hilsen Peter

Fra : Carsten Holck

Dato : 26-01-05 20:05

Peter Lauridsen skrev:

> [...]
> transduceren ned i olien. ekkoloddet er lige så følsomt, som hvis det havde
> været monteret gennem bunden og det har virket i mindst 10 år.

Ja men amerikansk olie o.lign kan heller ikke trykkes sammen. Silicone
vil svare til at slå et søm i med en gummihammer

/carsten