Presenning eller ej?
Fra : Henrik B.

Dato : 12-01-05 08:59

Hej sejlere,

Er det nødvendigt, fordelagtigt eller bare en masse ekstra besvær at sætte
pressenninger på båden om vinteren?

Forlænger man levetiden på et teakdæk ved at dække med presenninger?

Hvis man sætter presenninger på, bør der så være åbent i enderne, så der
er god ventilation, eller lukket så det ikke kan regne og sne ind?

Vi satte presenninger på vores båd (købt sidste sommer), da den kom på
land, da der fulgte en spærkonstruktion og presenninger med, men det har
da ikke beskyttet mod fugt ovenfra. Der er tydeligvis dryppet kondensvand
fra undersiden af presenningerne ned på ruf og dæk.

Hvad mener I?

Mvh,
Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-05 09:28

"Henrik B." <h@b.c> skrev i en meddelelse
newsskhcf8kpu89v7y@news.fsknet.dk...
> Hej sejlere,
>
> Er det nødvendigt, fordelagtigt eller bare en masse ekstra besvær at sætte
> pressenninger på båden om vinteren?

KLIP

> Hvad mener I?

Hej Henrik.

Jeg forudser voldsom debat om netop det emne !!

Men jeg vil gerne lægge for

Hvis man har en båd, som består af glasfiber og aluminium, d.v.s. ingen
træluger, intet teakdæk, ingenting der bliver nedbrudt voldsomt af vind og
vejr, så kan man overveje at undlade den store afdækning om vinteren, men må
omvendet bruge noget mere tid på rengøring og polering om foråret.

Der skyldes at de to materialer ikke nedbrydes særligt meget om vinteren, de
bliver "bare" snavsede og begroet med alger etc.

Har man derimod trælister, trædæk, træluger eller andet træ, så er en
presenning til beskyttelse mod vejr og vind guld værd.

Presenningen skal være tæt for regn, men der skal være ventilation, så der
IKKE samler sig kondens vand.

Fordelen ved preseningen er også, at man så kan lade alle luger og lemme stå
åbne vinteren over, og på den måde få ventillation nede om læ også.

Samlet betyder det, at man starter forårsklargøringen med en tør og
"velduftende" båd.

Hvis man så kombinerer dette med at vaske preseninger, sprayhood, sejl etc.
om efteråret, så holder det meget længe og er dejligt at få fat i om
foråret.

Men som sagt tror jeg at der er mange meninger om emnet.

Hilsen John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 12-01-05 10:54

"Henrik B." <h@b.c> skrev

> Er det nødvendigt, fordelagtigt eller bare en masse ekstra besvær at sætte
> pressenninger på båden om vinteren?

Taler vi om både på land, så er svaret ja.

> Forlænger man levetiden på et teakdæk ved at dække med presenninger?

Det kommer an på, hvordan det er behandlet og den generelle tilstand.

> Hvis man sætter presenninger på, bør der så være åbent i enderne, så der
> er god ventilation, eller lukket så det ikke kan regne og sne ind?

Der skal *altid* være ordentlig ventilation.

> [...]
> da ikke beskyttet mod fugt ovenfra. Der er tydeligvis dryppet kondensvand
> fra undersiden af presenningerne ned på ruf og dæk.

Og det er antageligvis, fordi den har være for tæt tillukket...

Solen er ikke lige så varm om vinteren, men UV strålerne kan sagtes være
skadelige alligevel, så du vil spare både dæk og glasfiber for denne
slidtage. Så en båd, der henligger uden presenning vil altid blive mere
udsat end uden presenning. Men det er vigtigt, at din pressening ikke er
snoret til i begge ender, så er der ikke nok ventillation.

Det værste problem om vinteren er nok sne. Den nederste del af sneen vil
altid smelte en smule, og på den måde vil båden altid være fugtig under
sneen. Den når altså ikke at tørre tilstrækkeligt, når der er sne på
dækket, og denne vedvarende fugtighed er ikke rar, uanset hvilket materiale,
båden så er lavet af. Den øverste snr holder jo direkte på fugtigheden...

Men du skal naturligvis have en ordentlig presenning. Allerbedst er de
presenninger, som ikke tillader at der kommer lys igennem. Lys giver mere
_varme_ under presneningen, og så er det problemet med kondens opstår. Er
der så ikke tilstrækkelig med ventilation, bliver det kun endnu værre. Bedst
er det med to typer presenninger, en god kraftig nederst og en tynd mørk
yderst.

De gennemsigtige billige, forstærkede presenninger er noget rigtig hø.
problemet er, at de simpelthen tillader, at der kommer *gevaldig* meget lys
igennem, og dermed opstår der ret store temperaturforskelle. Jeg har selv
prøvet at bo på en båd med sådan en presenning, og selv om vinteren er denne
temperaturforskel enorm!

Man må simpelthen ikke underkende solens magt i denne henseende...

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 12-01-05 13:25

Der er indtil nu skrevet meget rigtigt om dette emne.
Det er et spørgsmål om den enkeltes indstilling og pengepung for
emnet at have båd som hurtigt kan komme op til debat.
Gå en tur på havnen om sommeren og se bådenes meget forskellige
tilstande og gå så en tur igen om vinteren på vinterpladserne og
se så det samme billede og desværre endnu værre. Bådene bliver
generelt dårligt opbevaret i vinterhalvåret. Ganske få har
mulighed for indendørs opbevaring vi andre må nøjes med udendørs
opbevaring.
Ved udendørs opbevaring påvirkes båden meget af nedfald og
vindopvirkning.
For at starte fra enden så er tilstanden af vinterstativer
generelt dårligt. De fleste er underdimmensionerede, fejlagtigt
indstillede og i dårlig vedligeholdelsesstand.
Nedfald og fugt giver mange skader og nedslidninger skiftene
mellem frost og varme medfører mange forskydninger og dermed
muligheder for indtrængende vand. Forårsarbejdet bliver meget
tidskrævende, anvend ikke højttryksrensere til dette arbejde det
gør kun skaderne endnu større da overfladen bliver ødelagt og
nedbrydningen herefter kraftigt forøget.
Derfor er de godt med en overdækning af båden.
En overdækning kræver et stativ som er fastgjort til båden og som
er dimmensioneret til de vindpåvirkninger båden og overdækningen
bliver udsat for, selv ved orkan.
Stativet skal laves således at det hele vejen rundt i dækshøjde
holder presenningen mindst 25 cm væk fra skroget.
Det er dumt at lave stativet som et V formet tag, det medfører for
store side påvirkninger et rundt eller et manzardformet er bedre.
Husk at få en bygningskyndig til at beregne sidetryk og
sugeeffekten over tagfladen, og dimmensioner modvægten på jorden
derefter.
Presenningen skal ikke fastgøres til båden, overhovedet.
Presenningen skal ligge løst over stativet og fastgøres til
et "stativ" lige over jorden. Stativet skal være fastgjort til
holdepunkter i jorden eller til rimelig store betonklodser.
Fastgørelsen mellem presenning og stativet skal ske med elastikker
og aldrig med tovværk for så er den presenning revet i stykker i
første storm.
Presenningen skal heller ikke fastgøres til det stativ som båden
står i.
Bådestativet bør være en fuldsvejset konstruktion aldrig løse
bukke som holdes sammen med tovværk.
I stormen i weekenden så jeg en båd med presenning surret rundt om
båden bund. Stativet havde lodrette, kun delvist med diagonale
understøtninger, hvor anlægspladerne let trykkede mod bådens
sider. Båden svejede ca 10 cm fra side til side og hvis
presenningen ikke var blevet skåret ned, var stativet sikker
kolapset og det kunne have fået følger for de nærmest liggende
både.
Det er desuden ret normalt at de normalt sløsede bådejere aldrig
viser sig på vinterpladsen i stormvejr for at tilse deres habengut
men kommer først til foråret. Båd er kun noget man har om sommeren.

Tilbage til presenningen. Har du et godt stativ til presenningen
med god udluftning hele vejen rundt og ellers at hele
konstruktionen er dimmensioneret korrekt har du et perfekt
vinterhi for båden.
Der er ingen problemer i at anvende de klare armerede presenninger
som stilladsarbejderne benytter; men køb ikke de billige ditto
eller de såkaldte kornpresenninger for det er penge ud af vinduet.
Et rigtigt godt råd er at købe et stormasket fiskenet lavet af ca
2mm nylonline som dækker hele presenningen og de fastgøres også
med elastikker som stilladsfolkene bruger helt nede ved jorden.
Det holder sammen på evt. løse samlinger på presenningsstykkerne
og det nedsætter også væsentligt den sugende effekt over
presenningen når vinden blæser over presenningsfladen.

Mvh/Harding

Fra : Henrik B.

Dato : 12-01-05 21:17

Tak til John, Claus og Harding for de gode kommentarer.

Min konklusion er indtil videre at vi skal have presenningerne på igen,
men med større åbninger i enderne - vi havde satset på at ventilationen
langs bådens kant var tilstrækkelig. Det var den ikke. Men ved at åbne
mere i enderne kan der jo også komme mere regn og sne ind ... nå, men hvis
det bliver sne, må vi jo ud og rydde dækket.

Stativet til presenningerne har mansardfacon og presenningerne er kraftige
og ugennemsigtige, så det er jo godt nok. Vi havde hængt dunke i til at
holde dem nede, men det kan godt være vi skal have mere dødvægt på og være
mere nøjeregnene med at der er ligevægt.

Mvh,
Henrik.

Fra : Ukendt

Dato : 13-01-05 11:07

> [...]

> men med større åbninger i enderne - vi havde satset på at ventilationen
> langs bådens kant var tilstrækkelig. Det var den ikke.

Hej Henrik

Jeg har løst problemet med presenningens facon ved at lave 4 buer, der
rækker udover siden af skuden, og som står på rør ned i scepterføderne.

På de buer ( de er lavet af 1 " jernrør kørt igennem en valse, og af hensyn
til opbevaringen om sommeren er de samlet på midten - en plade på ende af
hver "halvbue" og to bolthuller i hver) binder jeg lister (3/4" x 4"
forskalling der er savet igennem på midten).

Det at binde listerne fast gør, at der ikke er problemer med bolthuller (der
aldrig passer!), og det giver et utroligt "sejt" stativ. Buerne har samme
runding, men da skuden jo er spids i enderne, så bliver stativet også
"formet", det betyder, at listerne skal bøjes ind, men det betyder omvendt,
at det samlede resultat bliver et ekstremt vindfast og holdbart stativ, og
samtidig kommer presenningen til at ligge meget fast. Se evt. billedet på
min hjemmeside. www.sitecenter.dk/highfield-ranch, der er et vinterbillede
af Freja på gårdspladsen.

Ventillationen ommer dels op langs skroget (men det er nu ikke meget, da jeg
har presenningen relativt tæt til), men mest fra enderne hvor jeg har en
"sprække med overlap" i den en side agter, og en plastspand uden bund, sat i
oppe i stævnen.

Og ja jeg sværger til den "mellem billige" kvalitet af klare plast
presenninger. De er rimelige i pris, de vejer ikke mere end at de er til at
håndtere, og så er der et dejligt lys oppe i skuden, og dejlig lunt til de
indledende forårsarbejder!!.

Hilsen John

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-01-05 21:07

Det er en balance imellem de skader sol og vand skaber og de skader
presenningen selv skaber.

Hvis presenningen:
- sidder fuldstændigt korrekt
- sidder så der er tilstrækkelig udluftning
- er lystæt
- er stærk nok til storme (orkaner?)
- ikke rører båden nogle steder; ej heller fribordet.

Så tror jeg det er en fordel. Det er bare mindre end 10% af bådene i pladsen
der overholder ovenstående, fordi sådan en presenning koster 5-10.000 kr.

De fleste presenning "løsninger" samler kondens og/eller står og slidder og
banker i båden når det blæser, hvilket giver betragtelig større
skader/slitage i båden end sol og vand

Derfor er presenninger ofte værre end ingenting og i blæsevejret som vi
havde sidste week-end, var det bestemt bedre UDEN presenning.

Min har nu stået uden presenning i 4 år. Det er mit klare indtryk af det med
"skidtet" er klart overdrevet. Båden bliver mindre beskidt i løbet af
vinteren end den gør i løbet af sommeren. Iøvrigt findes der "tricks" til at
omgå vinterskidtet.

/Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 12-01-05 22:25

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cs4013$1j0v$1@news.cybercity.dk...
> Det er en balance imellem de skader sol og vand skaber og de skader
> presenningen selv skaber.

Iøvrigt findes der "tricks" til at
> omgå vinterskidtet.
>
> /Bjarke

Nå... Bjarke!!! kom så med dem
Jeg mener, man kan da ikke bare skrive sådan noget uden forklaring

Nå, men jeg har heller ikke haft pressenning på i mere end 2 sæsoner, så
blev det droppet. Jo, vist bliver båden en smule
grøn henover vinteren, men lidt vand og sæbe gør som meget ved det. Iøvrigt
gør alle de som havde pressenning på
akkekurat de samme forberedelser som jeg når det bliver forår...

Os der ingen garage har pakker jo heller ikke vores splinter nye biler
ind!!! og ja, en båd bliver slidt og brugt, præcis som alt andet!!!

Indrømmet er jeg kun på havnen 1 - 2 gang i løbet af vinteren, jeg har et
"fuldsvejst bådstativ" som det blev kaldt i et andet indlæg, det sætter
jeg min lid til, og det har også fungeret indtil videre, skulle uheldet være
ude at den ene eller anden båd skulle vælte er jeg overbevist at vores
udmærkede havn vil gøre mig opmærksom på problemet, det må være en del af
den service vi betaler for og en af grundene til de fine medlems mærkater
vi skal klistre på hvert år, udover at de således kan se der er betalt...

Kort sagt, jeg har erkendt at min båd ikke kan vedblive at se ud som ny, og
har lært at leve med at fribord med videre ikke skinner hele sæsonen
igennem, ej heller i vinter halvåret...

Mvh
JR

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 12-01-05 23:48

Beklager <smile>, men konen klagede over jeg sad og larmede på tastaturen.
Efter jeg fik eksproprieret mit kontor til barn nr 3's værelse er der
meninger om hvor meget jeg skal "klapre" i tastaturet her i stuen.

Jeg har fundet følgende løsning meget effektiv:

Jeg vasker og polerer hele båden om efteråret. Fuldstændig som om foråret.
Jeg har opdaget, at de andre går og ryster på hovedet, men jeg er ligeglad.
Når jeg er færdig fylder jeg "vandbaseret voks" *ufortyndet* i sæbesprøjten
til min højtryks renser og sprøjter det ud over hele båden. Båden efterlades
så helt indhyllet i det hvide skum, som "sætter sig" på båden.

Jeg var jo nede i week-end'en (min "frekvens" er en gang hver 2. uge +
specielle tilfælde) og min båd var væsentlig renere end dem der lå i synlig
nærhed.

/Bjarke

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 13-01-05 10:33

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:cs49f8$1tqt$1@news.cybercity.dk...
> [...]
>
> Jeg var jo nede i week-end'en (min "frekvens" er en gang hver 2. uge +
> specielle tilfælde) og min båd var væsentlig renere end dem der lå i

En slags bil maskin vask, der sprøjtes voksen jo også blot på

Mvh
JR

Fra : Henrik B

Dato : 13-01-05 09:58

On Wed, 12 Jan 2005 21:06:48 +0100, Bjarke Christensen
<BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> wrote:

> [...]
> "skidtet" er klart overdrevet. Båden bliver mindre beskidt i løbet af
> vinteren end den gør i løbet af sommeren. Iøvrigt findes der "tricks"

Det er jo fint, men er din båd med/uden træluger, trælister og teakdæk?
John siger jo ovenfor at presenninger kan undværes hvis man ikke har træ
på sin båd. Min har teakdæk, som jeg gerne vil have til at holde så længe
som muligt.

Mvh,
Henrik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-01-05 17:35

Hej Henrik,

Der findes simple metoder til at afvise vand og isdannelser på en
ren glasfiberoverflade. Man kan sprøjte eller gnide parafinolie på
fladen, det giver en god beskyttelse mod overstående.
Da du har et teakdæk er den bedste beskyttelse en overdækning.
I løbet af vinteren er der normalt et stort nedfald af
sodpartikler, især i byområder, og det kan lige så godt lægge sig
på overdækningen i stedet for på teakdækket.
Der skrives ofte noget som meget ligner vandrehistorier.
En klar armeret presenning tillader ikke nævneværdig gennemgang af
ultravoilet lys; men den nedbrydes selv i løbet af en årrække af
dette lys fra solen.
Bådens overflade bliver meget mere nedbrudt af lyset i
sommerperioden end i vinterperioden.
Presenningen er efter nogle år blevet så beskidt at den også af
den grund trænger til udskiftning.
Om den er farvet betyder kun at der blivere varmere under neden,
og ikke omvendt. En mørk presenning suger mere varme til sig.
Det som du skal være meget mere omhyggelig med at vægten på det du
betegner som dunke.
Om så du hænger dunkene tæt hele vejen rundt kan de ikke ophæve
det opadrettede sug som vinden forårsager over presenningen.
Det kræver lidt regning at kunne finde det anslåede maksimale sug;
men for at give dig et indtryk af kræfterne så regn med 50 kg pr
kvadratmeter vandret påvirkning af lodrette flader og afhængig af
vinklen op til 400 kg pr kvadratmeter lodret sug for de vandrette
flader.
Det er disse store kræfter som ofte får bådene til at "svæve" væk
fra stativerne og efterfølgende vælte. Suget er simpelthen større
end bådens egenvægt.
Det der ofte er meget slående er at nogle bådejere kun ofrer 1% af
bådens værdi på et stabilt bådestativ. Stativet er en
grundlæggende forudsætning for bådens stabile opbevaring i
vinterhalvåret.
Bjarkes forudsætninger er helt korrekte; men prisen bør ikke ligge
i presenningen; men i stativet som båden står i og i stativet som
holder presenningen.
Husk endelig at presenningen skal fastgøres med holdbare
elastikker og ikke med tovværk. Det er meget rigtig at mindre end
10% overholder disse minimumskrav og det er sørgeligt.
Et grovmasket fiskenet over presenningen gør underværker.

Bjarkes effektive løsninger med vask og polering er prisværdige
jeg gør det samme. Vask og 5 ganges voks og polering inden båden
kommer i vandet. Voks og polering inden sommerferien og igen efter
og endelig en gang igen når båden er kommet på land. Båden er rød
og efter 27 år næsten som ny.

Der var også en skribent som vovede sammenligning med blikæsken
(bilen). Mig bekendt bliver bilen meget hurtigt ikke noget værd
det uanset om den passes eller ej, men båden holder sin værdi,
især hvis den bliver holdt godt.
At være bådejer er en livsstil og hertil medregnes godt sømandskab
hvori vedligeholdelse er en stor del.
Det glæder mig at du vil have din båd til at holde så længe som
muligt.

Mvh/Harding

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 13-01-05 22:04

Min nuværende har ikke ret meget træ. Den forrige have end del træ i
cockpit, men ikke dækket.

Jeg er enig i at meget træ taler (lidt) for at bruge presenning, men de
nævnte "krav" (ventilation fx) gælder bestemt stadig ...

Bjarke

Fra : Dag Stenberg

Dato : 14-01-05 10:16

Henrik B. <h@b.c> wrote:
> Hej sejlere,
> Er det nødvendigt, fordelagtigt eller bare en masse ekstra besvær at sætte
> pressenninger på båden om vinteren?

Vi har i klubben en glasfiberjolle, som stått i många år på stranden
oövertäckt. Ytan är nu helt matt och flisig av glasfiberändor. Det hade
man undgått om den varit övertäckt.

Där jag håller båten flyger det svarta partiklar från alla
dieselmotordrivna färjor i hamnen. Jag har presenning över och den
sidan, som har varit i lovart i två år är tunnare än den andra. Jag ser
hellre tat presenningen tar slitaget och skiten än att båten gör det.

Dessutom får jag tyvärr in vatten i båten när den står på land, jag vet
inte vilken väg. Presenningen kan hålla vattnet borta.

Dessutom tror jag att det är bättre för gummitätningarna i ventilerbara
fönster att den är övertäckt.

Dessutom samlar det sig väldigt mycket snö i sittbrunnen om jag inte
täcker. Snön tynger och jag vill inte ha ett ton extra vikt i ändskeppet
när båten står i vagga.

Så jag hållar på att man skall täcka med presenning.

Dag Stenberg