Autopilot
Fra : Steen Andreasen

Dato : 09-01-05 17:36

Hej,

Jeg har en Autohelm 4000 til ratstyring monteret i min sejbåd. I sommer
knækkede to af rullerne til drivsystemet af. Rullerne sidder i de
plastskaller som monteres på rattet. Så vidt jeg ved er Autohelm købt af
Raymarine, og Autohelm 4000 findes ikke i katalogerne mere.

Kan man få reservedele (evt hele det mekaniske system, der sidder monteret
på rattet) til en Autohelm 4000?

Eller er jeg bedre tjent med at købe en ny autopilot, og i givet fald
hvilken?

Båden er en Granada 34.

mvh Steen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-01-05 17:41

Du kan sagtens få reservedele til den. De skal være meget gamle før
autohelm/raymarine ikke kan levere.

Bjarke

Fra : Per J \(4220\)

Dato : 09-01-05 18:49

Bjarke Christensen wrote:
> Du kan sagtens få reservedele til den. De skal være meget gamle før
> autohelm/raymarine ikke kan levere.
>
> Bjarke

Så kan jeg lige tilføje, at jeg køber reservedele til min st 4000 ratstyring
hos http://www.aagehempel.dk/marine/marineelektronik.htm
--

Venlig hilsen

Per
Besøg Korsør Sejlklub: www.korsoersejlklub.dk
Oziexplorer: www.oziexplorer.com

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 09-01-05 19:37

Mon ikke Steen mener en Autohelm 4000 (IKKE SeaTalk-modellen!)

Vi har selv en Autohelm 6000 (Heller ikke ST), og vi gruer også for, når
f.eks. kontrolpanelet går i stykker.

For så vidt jeg ved, fås der ikke reservedele til disse gamle modeller
længere - Hvilket er for dårligt, prisen taget i betragtning. Den eneste
ting vi dog kunne få gennem Raymarine var en ny hydraulik-motor enhed.
(Vores motorenhed er nemlig monteret under dæk på rorstammen...

Jeg tror din eneste mulighed er at søge søge søge efter nogen der sælger det
brugt... Det ER muligt at finde tror jeg, men der er langt mellem de gode
reservedele - vi er jo mange i samme problem!

Fra : Flemming

Dato : 09-01-05 20:06

Jeg købte dele hos Masnedø marinecenter.
/Flemming

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 09-01-05 20:23

Jeg har kendskab til sejlere der har fået reservedele til autohelm'er der
var mere end 10, næsten 15 år, gamle.

Hvor gammel er den nævnte 4000'er ??

Bjarke

Fra : Steen Andreasen

Dato : 09-01-05 22:47

Tja, båden er fra 1988, og jeg har haft den i fire år nu. Jeg mener at jeg
er nummer tre ejer af båden, og jeg tror at det var den første ejer der
købte autopiloten................. Så det med at aldersbestemme er altså
lidt usikkert. Men den ser ud til at have siddet i cockpittet i nogen år.
Det kunne være at jeg skulle medbringe stumperne til min lokale butik og se
om de kan hjælpe.

Steen

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:crs0am$1cmq$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-01-05 01:43

Hvor bor du ??

Fra : Steen Andreasen

Dato : 10-01-05 17:27

Jeg bor i København, og ligger i Lynetten.

mvh Steen

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:crsj26$26th$1@news.cybercity.dk...

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-01-05 18:10

Så kør ned og besøg Søren i Køge lystbådehavn. Hvis du kan tænde ham, så kan
han skaffe det ....

> Jeg bor i København, og ligger i Lynetten.
>
> mvh Steen
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
> meddelelse news:crsj26$26th$1@news.cybercity.dk...

snip

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 10-01-05 22:38

Ja, det er måske et overflødigt spørgsmål, men har du prøvet at spørge
producenten?