Søkortplottere
Fra : Hans Ressel

Dato : 06-01-05 12:41

Jeg står for at skulle købe en søkortplotter så jeg ville hører om her er
nogen som har lidt kendskab til dette samt hvad man skal passe på og hvad
man skal se efter når man nu skal ud og invistere i sådan en.

Jeg har ikke nogen bestemt mærke at gå efter men det skulle gerne være med
farveskærm.

Med venlig hilsen
den nybagte bådejer

Fra : claus v

Dato : 06-01-05 16:15

> Jeg har ikke nogen bestemt mærke at gå efter men det skulle gerne være med
> farveskærm.
>
> Med venlig hilsen
> den nybagte bådejer

Gør som mange andre køb en brugt bærbar til 1500 - 2000 samt en gps mus pris
ca 500 og til slut det levende søkort

så har du en udmærket plotter med farveskærm til en pris på ca 3500 max
jeg selv og flere af mine bekendte kører med den model
det kræver selvfølgelig plads til en bærbar i cockpittet

mvh claus v

Fra : Ole Pagh

Dato : 06-01-05 17:51

claus v wrote:

> Gør som mange andre køb en brugt bærbar til 1500 - 2000 samt en gps
> mus pris ca 500 og til slut det levende søkort

Det Levende Søkort har er _ikke_ beregnet som primært navigationsmiddel og
har ikke de faciliteter som et rigtigt navigationsprogram har.
DLSK er glimrende som supplement med alle dets temaer, baggrundsartikler
etc.

> så har du en udmærket plotter med farveskærm til en pris på ca 3500
> max
> jeg selv og flere af mine bekendte kører med den model
> det kræver selvfølgelig plads til en bærbar i cockpittet

Ja og godt vejr, for i møjvejr hvor netop et pålidelig navigationsmiddel er
påkrævet, er en bærbar ubrugelig i cockpit og det er heller ikke optimalt at
skulle ned i kahytten, hver gang der skal ses position m.v.
(jeg argumenterer ud fra en alm. sejlbåd. I en motorbåd kan det være
anderledes.)

Jeg vil til enhver tid anbefale en fastmonteret GPS (med eller uden
kortplotter) der er beregnet til det barske miljø der er i en båd.

Nu er det ikke for at være hellig at jeg skriver dette, for jeg har selv en
PDA med søkortprogram og den er skøn at arbejde med i godt vejr, men et
mareridt i regn- og blæsevejr. Der sidder dog trykt en fastmonteret GPS i
cockpittet også.

PS Glem ikke papirkortene.

--
hilsen
Ole

Fra : claus v

Dato : 06-01-05 18:40

"Ole Pagh" <olepagh[fjern_dette_og sæt_et .efter_ole]@mail.tele.dk> skrev i
en meddelelse news:41dd6c5b$0$183$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> PDA med søkortprogram og den er skøn at arbejde med i godt vejr, men et
> mareridt i regn- og blæsevejr. Der sidder dog trykt en fastmonteret GPS i

du har selvfølgelig ret
jeg skulle have skrevet motorbåd da det er det eneste jeg kender.
jeg skrev dog at man skulle have en fornuftig plads til den bærbare

jeg har selv en kortplotter garmin 235 som er ganske udmærket
derudover har jeg den bærbare og nyder at sejle efter bla det levende søkort
samt andre navigationsprogrammer
før jeg fik den bærbare pc brugte jeg da papirkort en gang i mellem
men efter jeg fik gang i den bærbare pc ligger papirkortene bare i bænken og
er aldrig fremme

men hvis jeg stod som ny bådejer idag og skulle have mig en kortplotter
ville jeg kun købe en bærbar pc samt evt en lille gps eller en gps mus og
bruge dette

da jeg købte min garmin kortplotter måtte jeg give 12000 for plotter samt
6000 kr for kort til den dvs 18000 kr

claus v

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-01-05 20:31

Nu skriver Hans jo ikke om hans nye båd er motor eller sejl.

Jeg har kun erfaring fra sejlbåd. Der er pc'eren KUN et supplement.
Underholdende, sjovt og ustabilt. Men der er jo en kompromis: en alm GPS'er
og et kabel til en bærbar. Hvis så den bærbare ryger, så står man ikke med
en ubrugelig gps mus, men kan faktisk stadig navigere, uden at skulle have
fat i de gamle papir søkort.

Hvis du har 5-7000 kr, så ville jeg tage en kortplotter.

HUSK: at se hvad kortene koster. Det er forskelligt til de forskellige
mærker og det er *betragteligt* ift plotteren pris; specielt når man tænker
på de skal fornys 3-4 gange (eller mere) i plotterens levetid.

/Bjarke

"claus v" <claus@cybercity.dk> wrote in message

snip

> [...]
>
> men hvis jeg stod som ny bådejer idag og skulle have mig en kortplotter
> ville jeg kun købe en bærbar pc samt evt en lille gps eller en gps mus og

snip

Fra : ibber

Dato : 06-01-05 20:54

og hvad er så en gps mus så lige

Fra : Gunnar Holm.

Dato : 06-01-05 21:26

Ibber.

En GPSmus er en GPSantenne, ca. på størrelse med en tændstikæske, den er
forsynet med ca. 2 mtr. ledning med USBstik som du sætter i computeren.
Denne mus virker formidabelt, selv indvendig i båden eller bilen.

Mvh.
Gunnar.

Fra : Carsten Holck

Dato : 06-01-05 23:23

Ole Pagh wrote:
> claus v wrote:
> PS Glem ikke papirkortene.

Og husk nu at holde dem rettede i henhold til EfS / Søkortrettelser -
det er til tider ret vigtigt...

/carsten

Fra : Flemming

Dato : 06-01-05 17:52

Jeg har god erfaring med køb i Portugal. 2 dages leveringstid og gode
priser.
Købte Garmin 172C samt 128 mb hukommelseskort.
Plotteren koster pt. kr. 5175.
Link:
https://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_18&products_id=139
/Flemming

Fra : bentp

Dato : 07-01-05 14:09

Jeg har netop købt fishfinder og bluechart i USA, og har sparet rundt regnet
halvdelen. Med tracking-number kunne jeg følge pakken hele vejen med FedEx,
som også klarer toldpapirer. Det virker...

mvh
bent

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-01-05 00:18

Fortæl om hvad du endte med at betale i indkøb, told, moms og forsendelse

Bjarke

Fra : Per Ravn

Dato : 07-01-05 14:29

Hej

Min bror har en Magellan siddende i hans båd. Han er yderst tilfreds med sin
og den er fornuftig i pris.

Udover dette kan jeg nævne; www.netbaad.com har pt. en søkortplotter, Garmin
182C på tilbud. Den ses på forsiden når du går ind på deres hjemmeside. Aner
ikke, hvordan den er! Men Garmin plejer da at lave noget kram.

Per

Fra : Carsten Holck

Dato : 07-01-05 15:54

Per Ravn Skrev dette den 07-01-2005 14:28:
> [...]
> 182C på tilbud. Den ses på forsiden når du går ind på deres hjemmeside. Aner
> ikke, hvordan den er! Men Garmin plejer da at lave noget kram.

Den har vi ombord i vores MOB/gummebåd - og den duer - displayet kan
også ses i solskin og det er meget hurtigt reagerende. Kan anbefales.

/carsten

Fra : BJ

Dato : 07-01-05 15:17

"Hans Ressel" <dampmoellegade@hotmail.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Jeg har ikke nogen bestemt mærke at gå efter men det skulle gerne være med
> farveskærm.

Jeg har både en

1) Magellan 330 Marine (mono) opdateret til SW version 4.0

Den er glimrende som håndholdt.

2) Magellan FX324 Color opdateret til SW version 1.24

Jeg er godt tilfreds med den i min motorbåd og jeg har investeret i kort for
Danmark.

Disse er yderst detaljerede og med mange oplysninger omkring selve havnenes
faciliteter.

Den eneste anke jeg har, er at displayet ikke er helt perfekt i direkte
sollys.

http://www.magellangps.com/en/products/product.asp?PRODID=1009

Jeg har købt den og kortet i England til konkurrencedygtig pris.

--
Bjørn J.

Fra : Hans Ressel

Dato : 07-01-05 20:05

Jeg takker for alle besvarelser jeg har også snakket med nogle fagfolk som
har frarrådet mig at bruge pc i båd så jeg vælger nok Garmin kortplotter da
jeg har fået et rigtigt godt tilbud.

Jeg ville gerne høre om der er nogen der har positive eller negative ting om
deres søkort.? Kvalitet, nøjatighed i havne og på havet.

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 07-01-05 22:08

> [...]
> har frarrådet mig at bruge pc i båd så jeg vælger nok Garmin kortplotter

Hvis det er en åben båd så skal de ikke være pc, men hvis det er en lukket
ikke planene motorbåd, så pc til en hver tid.
PC har mange åbenlyse fordele og hvis man bruget en faldskærm så er
strømproblemet ikke så stort, de fået i 12v udgaver.
For 5000,- + kort er du kørende med pc, du kan hente vejrdata, mail via
mobilos og skrive "sejlerdagbog" + meget andet. Hvad kan man få for 5k i
marine udgaver.

Mine forældre havde Seiwa Explorer MK-II C-map NT + JRC Boatnav color
fishfinder sat til en 15" Relisys TFT (12v fladskærm), lækkert - rigtigt
lækkert. Men det kostede også 20k+

Der er ikke noget at sige til at marine forhandlerne frygter pc- løsningen.
Men igen så er det også rigtigt at ryggen (hængslerne) kan knække på en
bærbar og at printet ikke vedvarende har godt af miljø'et.

-Leon

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-01-05 00:20

Jeg forstår ikke en lyd af dit svar ....

Bjarke

Fra : Jens Mogensen

Dato : 08-01-05 14:42

<KLIP>
"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev i en meddelelse
> PC har mange åbenlyse fordele og hvis man bruget en faldskærm så er
> strømproblemet ikke så stort

<KLIP>

Istedet for PC med faldskærm, skulle man så ikke udstyre den med
redningsvest )

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 08-01-05 15:21

> <KLIP>
>
> Istedet for PC med faldskærm, skulle man så ikke udstyre den med
> redningsvest )

DAMN en tyrkfejl ! *GGG* jow det har du ret i....

-Leon

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 08-01-05 01:11

Hej!
Vi har en sejlbåd, som vi de seneste 3 somre har sejlet rundt i Middelhavet
med. Vi har haft rigtig rigtig stor succes med brug af bærbar PC og søkort!
Det er det absolut ENESTE navigationsmiddel vi har brugt, det er ALDRIG gået
ned, og har altid været helt præcist. (Seføli med GPS fejlmargin). Og ja...
Vi har haft 3 andre GPS systemer OG papirkort - men aldrig brugt det)

PCen har stået på kortbordet i kahytten, og der bliver den stående helt af
sig selv i det aller hårdeste vejr. Gummidupperne under computeren står HELT
fast på en lakeret træbordplade. (Alt efter mærke, men de 3 vi har prøvet
med har været sådan).
Og det har fungeret rigtigt godt. Personligt synes jeg det er irriterende at
have for meget elektronik og skærme oppe i cockpittet, for så sidder man
bare og glor på det hele tiden. I cockpittet har vi kun ekkolod, log,
autopilot og så en gammel solid Philips Mk 6 navigator.(Som i øvrigt er den,
der giver computeren sit gps-signal) Ofte brugte vi sidstnævnte, hvor vi
lagde waypoints ind efter PC-kortets anvisninger... Og så var det "kun for
hyggens skyld" at vi en gang imellem kiggede på PC'en for at se hvor vi var.
Eller hvis vejret f.eks. blev skidt, og vi skulle finde en havn tættere på
end den planlagte. Det er især i planlægningsfasen at PC-en er god, men som
sagt også et godt supplement i sejladsen. (Læs: supplement)

Kort sagt: Vi har sejlet mange 1000 sømil, og har aldrig savnet en "rigtig"
plotter. Aldrig.

Vi blandt andet nydt:
- Hurtig planlægning. (En computer ER hurtigere/nemmere at arbejde med, end
en rigtig plotter)
- Rigtig god skærm / opløsning.
- Mange muligheder for at auto-gemme positioner, se sine tidligere ruter,
skrive ting ind i logbog undervejs og meget mere.
- Computerens andre muligheder, bl.a. mail, vejrudsigter(gratis via SSB),
underholdning, tv, dvd osv...

Jeg tror at en afgørende faktor for den glæde man har af computeren, er den
søkort software man benytter. DLS giver f.eks. efter min mening ringe
glæde... Modsat er C-Map med videre en fornøjelse...

Jeg er enig i andres udtalelser om, at miljøet kan være hårdt for en bærbar
computer. (Alt efter kahyttens tilstand / luftfugtighed osv.) Så det er nok
dumt at tage det nyeste skrig af en bærbar med ud og sejle, men det er jo
heller ikke nødvendigt...

Sikke en smøre det blev til - Håber ikke det er for tørt
Lasse

Fra : Hans Ressel

Dato : 08-01-05 06:32

Ja hvis jeg nu skulle fortryde i sidste øjeblik og købe en pc i stedet for
er der nogen der har nogen minmums konfig. hvilke søkortstype er at anbefale
jeg skal også have ny gps hvordan forbinder man det rent praktisk.

jeg er jo ret ny i faget man kan ikke finde ret meget på nettet om pc og
søkort

med venlig hilsen
Hans Ressel

Fra : Kurt

Dato : 08-01-05 07:36

Hans Ressel wrote:

> [...]
> praktisk.
>
> jeg er jo ret ny i faget man kan ikke finde ret meget på nettet om pc og

Hejsa!

Da jeg anskaffede en brugt bærbar som kortplotter i sidste sæson, var det
bl. a. ud fra artiklen på http://maximalt.dk/Default.htm , gå ind under
'Teknik og vedligehold' 'PC'er i båden?'.

Den giver et godt udgangspunkt, og fik mig til at anskaffe en brugt IBM
Thinkpad 600 og en GPS-mus til USB port, samlet pris ca. 3500,- kr., jeg
bruger maptech kort fra NV.Verlag i Arnis, de er ikke så gode som f. eks.
c-map, men absolut brugbare.

I min lille sejlbåd (Belinda 22) har jeg pc'en stående på bordet i kahytten,
fastspændt med et solidt beslag, det har fungeret fint i den forgangne
sæson.

Hilsener

Kurt

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-01-05 12:36

Ja, jeg beklager, jeg aldrig har fået skrevet den lovede "FORTSÆTTELSE
FØLGER"....

Specielt irriterer det varierende strømforbrug på serielkommunikationen mig
stadig .... Der må være en løsning ....

Bjarke

"Kurt" <fake@fake.dk> wrote in message

snip

Fra : Ole Pagh

Dato : 08-01-05 19:26

Kurt wrote:

> [...]
>
> Den giver et godt udgangspunkt, og fik mig til at anskaffe en brugt
> IBM Thinkpad 600 og en GPS-mus til USB port, samlet pris ca. 3500,-

Nogle af de goe' gamle IBM ThinkPad ( min er en 760 EL) kan med lidt god
vilje køre direkte på bådens 12V uden inverter (til ca.18-20V), og det
sparer en del på strømmen.

>jeg bruger maptech kort fra NV.Verlag i Arnis, de er ikke så
> gode som f. eks. c-map, men absolut brugbare.

Som så vidt jeg ved også kan læses af det udemærkede navigationsprogram,
OziExplorer som er noget mere avanceret end det program der følger med de
tyske søsportskort.
Og OziExplorer findes nu også i en PDA version (PocketPC), og det er altså
smart, men mest i godt vejr !

--
hilsen
Ole

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-01-05 19:56

Min rutine er:

Brug PC'en (levende søkort eller Oziexplorer afhængig af område) til
detail-planlægning. Overfør Waypoints til Navigator,

check check og dobbelt check visuelt den overførte rute, og hav så GPS'en
synlig i/fra cockpit, og PC/papirkort som backup/alternativ.

mvh
/Børge

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 11-01-05 23:53

Excactly...! Og så kan man let klare sig uden rigtig plotter!

Lasse

Fra : Jan

Dato : 08-01-05 12:16

"Hans Ressel" <dampmoellegade@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> praktisk.
>
> jeg er jo ret ny i faget man kan ikke finde ret meget på nettet om pc og

Enig med Lasse (under)
Bruker det samme, kjøpte min gamle Toshiba på jobb for 1500 kr. Jeg har en
leser for C-map kart tilkoblet.
Jeg vil imidlertid anbefale å kjøpe en skikkelig GPS for tilkobling, da har
man en back-up om PCen streiker. Jeg har en Garmin 76 håndholdt som også går
på batteri.
Jeg har en 28 fots seilbåt med kartbord, der har jeg min PC og kan følge med
fra cockpiten.
Jeg har også innstallert et lite program som heter GPSU, Her kan man legge
inn kart, men jeg bruker det til å lage waypoints og ruter som så lastes opp
til GPS. GPSen kan så stå i cockpiten og PCen med kart i kahytten.
mvh
Jan Overå

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 08-01-05 12:34

Nej, det var da fint.

Jeg er helt enig, FORDI du har en gps'er oppe i cockpittet, som du altid kan
falde tilbage på og FORDI du skriver "Det er især i planlægningsfasen at
PC-en er god, men som sagt også et godt supplement i sejladsen. (Læs:
supplement)"

Navigator-PC'er og Plotter er to meget forskellige løsninger. Med deres
respektive fordele og ulemper. En PC'er med *gps-mus* er, når man i mine
øjne betragter sikkerheden, det samme som IKKE at have noget med.

Men derfor kan det jo sagtens være både givtigt og sjovt at have en PC
løsning....

/Bjarke

snip

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 08-01-05 20:33

Absolut slet ikke enig!

På INTET tidspunkt i Middelhavet eller andre steder har vi været det mindste
i tvivl om PRÆCIS hvor vi var, og hvilke forhindringer der lå i umiddelbar
nærhed. Det giver en mulighed for MED DET SAMME at se hvor man er, hvilket
vel uomtvisteligt må være en STOR sikkerhedsmæssig forbedring ift. slet ikke
at have en plotter af den ene eller anden slags...

Havde jeg haft en rigtig plotter havde jeg ikke brugt den ret meget
anderledes, det er jeg meget overbevist om. Og - ud over at den måske er
mere holdbar i miljøet - så ser jeg ikke at en rigtig søkortplotter er en
større sikkerhedsmæssig forbedring end en PC. PC-en har i tilgift den evne,
at kunne køre på batteri selvom strømmen går. Det kan de fleste plottere
ikke.

Men jeg snakker heller ikke om GPS-mus med en løs ledning der er lige til at
snuble i, og dårlig software. Jeg snakker om en fast installation af
serielle kabler mellem stationær GPS og computer, og ordentlig software.

Bevares: Havde jeg lige så mange penge som der bliver samlet ind på TV2 i
aften, så købte jeg da en kæmpe plotter og ikke en PC. For så ville jeg have
råd til en STOR FARVESKÆRM i god opløsning, og alle de kort jeg havde brug
for til den - i øvrigt!

Men måske er det bare mig...
Lasse

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:crogep$30pa$1@news.cybercity.dk...

Fra : Niels & Astrid

Dato : 09-01-05 23:00

Hej alle. hvilken herlig debat for og imod PC´en som plotter. Jeg øver mig
med en compag og en garmin med dls 2 . på mi puter er der et skifte mellem 2
skærme, en hængslet samt en ekstern. fåes der en ekstern som kan gøre det ud
for cockpitskærm a la garmini furuno or whatever, så ville problemet vel
være løst med sødygtigheden. desuden vil jeg gerne vide hvordan jeg skal
gøre med det der c-map, idet jeg da inderlig gerne vil prøve noget der er
bedre end det jeg kender.
Om skærm !. ødelægger den natsynet ?. Jeg kan nemlig ikke dæmpe lysstyrken
på trident-skærmen tilsrækkeligt. hvis nogen synes jeg roder rundt i
begreberne er det fordi jeg ikke ved bedre. En skrev at hans puter funkede
fint på 12v ligestrøm. betyder det at de 12v går lige igennem
spændingsforsyningen til akkumulatoren( NI-MH 9,6v) for så er
spændingsomsættere jo ligegyldige. Compag ´en får jo 19 volt fra nettrafoen.
er forskellen så kobber-kernetab ?. mvh Niels F.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-01-05 01:46

Pas på. Det er kun nogle få modeller der kan tage den direkte på 12 volt

Yes, man skal helt klart kunne regulere lysstyrken. Det mener jeg altså at
alle bærbare kan. Hvad er det for en du har ?

/Bjarke

Fra : MAXI-87

Dato : 10-01-05 16:59

> Om skærm !. ødelægger den natsynet ?. Jeg kan nemlig ikke dæmpe lysstyrken
> på trident-skærmen tilsrækkeligt. hvis nogen synes jeg roder rundt i
Hej
Jeg dæmper belysningen i DLS - der er en funktion til dette - jeg har en
ekstra 15" skærm monteret i nedgangen som stiklem - den kan sagtens tage en
del vand, da det bare løber ned og ud under rammen.
Hilsen
Hans Olsen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-01-05 18:11

Har du checket om det giver samme strømbesparelse som hvis man dæmper det på
skærmen ??

Bjarke

Fra : MAXI-87

Dato : 10-01-05 21:20

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:crud7f$1b93$1@news.cybercity.dk...
> Har du checket om det giver samme strømbesparelse som hvis man dæmper det

> skærmen ??
Hej
Næh det gik vi ikke så højt op i, det var fyn rundt, så jeg var glad for
bare
at kunne finde den bærbar imedens jeg klamrede mig fast.
Det med strøm gik jeg knap så meget op i, da vi havde rigeligt med
batterier.
Men efter skiftet til MAXI - så får piben nok en anden lyd til sommer
Hilsen
H O

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 10-01-05 23:06

Nåhh jeg havde da over 200 ah i min 87'er.

Så skulle du prøve at sejle Sjælland Rundt med 65 ah. - så skal man altså
være lidt af en "sparegris" ....

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 11-01-05 20:02

Har du billede af den "stiklem" løsning?

mvh
/Børge

Fra : Hans Ressel

Dato : 16-01-05 19:28

Hej til alle

Jeg takker alle for de råd jeg har fået.

Jeg har købt en god gps så har jeg mulighed for senere at med en pc.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 16-01-05 19:55

Super løsning....

/Bjarke