Deepsea skrueaksel-pakning
Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 05-01-05 00:05

Hej alle sammen.. og Godt nytår

Jeg har sådanne en Deepsea skrueaksel-pakning på min vandskibåd. Denne
pakning er af typen der glider med messing mod hinanden, i fjeder belastet
gummi. Denne pakning har en lille slange på sig...
Slangen sad fra pakning til udstødningsmanifoldet, så er det nu jeg tænker
(ja det sker) skal der suges eller pustes i den slange ? Den har jo en
smørre-funktion denne slange.
Umiddelbart ville jeg selv sige "suge", hvilket man altså så bruger
udstødningsvandets hastighed til (vacuum).

Jeg er meget spændt på at se den i funktion ved høje omdr., når man er vant
til en gammeldaws møtrik med garn, så ser sådanne en "tingest" sgu noget
tvivlsom ud.

--
-Leon
"Oh, people can come up with statistics to prove anything. 14% of people

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-01-05 09:57

Godt Nytår.

Tillykke med valget ad en Deep-Seals, det er ikke en tvivlsom sag.
Såfremt din skrueaksel løber med under 1200 RPM skulle det ifølge
fabrikanten ikke være nødvendig med tilførsel af vand gennem
slangen til lejet. Løber akselen hurtigere er det nødvendigt.
Vandtilførslen tages efter impellerpumpen inden vandet går ind i
motorens kølesystem. Der indsættes et T-stykke på kølevandsslangen
helt oppe ved antihævertventilen. Hermed afbrydes vandet når
motoren standses og hævertvirkningen undgås.
Under sejlads går vandet bagud gennem stævnrøret.
Lejet har den fordel at det ikke pakker på akselen, hvorfor
slidriller ikke opstår.
På lejets gummi lige foran stævnrøret, er der desuden monteret et
spændebånd med et håndtag på. Skulle der ske noget med lejet kan
spændebåndet strammes, således at indstrømmende vand standses. Den
sikkerhed findes ikke på andre lejetyper.

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 05-01-05 16:31

<snip>
> [...]
> fabrikanten ikke være nødvendig med tilførsel af vand gennem
> slangen til lejet. Løber akselen hurtigere er det nødvendigt.

Ja... men nu løber min motor 3000-4500 omdr og har en 1:1 BW alstå samme
aksel omdr. og DSS (som den kaldes) køber ikke over 2900omdr.
tænkte nok !!! var næsten for godt til at være sandt, at den bare lige
skulle passe på en "powerboat"

Jeg overvejer en highspeed PSS (http://www.shaftseal.com/) dollasen er jo
billig for tiden

-Leon