[begynder] FTP server på TDC Proaccess
Fra : Mads Pedersen

Dato : 23-05-01 16:51

Ok, hvis det her lyder som noget sludder så er det fordi jeg ikke har begreb
om det her med netværk. Så bær over mig mig!

Jeg har problemer med at få en ftp server til at virke. Jeg har Proaccess
fra TeleDK med en SpeedStream 5711 Router. Har downloaded CrushFTP, oprettet
en bruger og startet serveren.

Bruger en tilfældig ftp client til at lave en forbindelse med. Jeg kan ikke
connecte via mit IP nummer - det som jeg får oplyst fra TDC og fra
phpinfo(). Men hvis jeg prøver at connecte med IP 192.168.1.6 (som serveren
pr. automatik er blevet tildelt i CrushFTP?!?) virker det fint - bare kun
fra min egen computer. ;-(

Jeg mistænker et oversættelsesproblem mellem router og serverprogram, men
det er jo ikke noget jeg har begreb om. Så vidt jeg har kunnet læse mig til
er FTP porten på routeren 192.168.1.4 men hvis jeg tvinger serverprogrammet
til at køre på den adresse kan jeg slet ikke connecte!

HJÆLP - hvad er der galt og hvordan fikser jeg det???

// Mads

Fra : Flemming Madsen

Dato : 23-05-01 17:25

Din FTP-server skal have følgende opsætning:

Ip-adresse 192.168.1.4
undernetmaske 255.255.255.0

Gateway 192.168.1.1

DNS 194.239.134.83 og 193.162.153.164

mvh
Flemming Madsen

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 23-05-01 19:51

"Flemming Madsen" <fm@mail.dk> wrote:

>Din FTP-server skal have følgende opsætning:
>
>Ip-adresse 192.168.1.4
>undernetmaske 255.255.255.0
>
>Gateway 192.168.1.1
>
>DNS 194.239.134.83 og 193.162.153.164

Ja. Og desuden skal man være opmærksom på at inde fra
lokalnettet kan den kun nås på adressen 192.168.1.4, men ude fra
omverdenen kan den kun nås på den eksterne IP-adresse.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Flemming Madsen

Dato : 23-05-01 21:28

Hvis routeren har den seneste opsætning, kan man kalde den offentlige
adresse på port 21, 25 53 og 80 fra LAN.
Jeg ved ikke hvornår det blev indført men alle nye routere får det og det
samme gælder når der laves ændringer i routeren.

Flemming

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 23-05-01 21:51

> [...]

>Jeg ved ikke hvornår det blev indført men alle nye routere får det og det
>samme gælder når der laves ændringer i routeren.

Det var da rart at høre. Så må der jo være nogen i TDC der
lytter til kritik - nu mangler vi bare at få lov til at
konfigurere dem selv.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Ulrik Engell

Dato : 24-05-01 09:45

Den eneste måde man kan få lov til selv at konfigurere en Speedstream 5711
er ved at købe en privat.

Fra : Arne Eckmann

Dato : 23-05-01 17:32

> [...]

> connecte med IP 192.168.1.6 (som serveren pr. automatik
> er blevet tildelt i CrushFTP?!?) virker det fint - bare kun

IP adressen 192.168.1.6 er den første adresse,
i det scope routerens DHCP har til rådighed.

Jeg vil derfor mene, at serverens IP adresse er
tildelt af routerens DHCP server.

Efter min mening bør du sætte en server op med en
fast IP. Og denne faste IP bør - i din sammenhæng -
være 192.168.1.4

Hvis du måske både har Mail server, Web server, FTP
samt DNS på den samme server, skal du sætte denne
op med tre forskellige faste IP adresser. Nemlig
192.168.1.2 (mail), 192.168.1.3 (web), 192.168.1.4 (FTP
og DNS) - default gateway sættes til 192.168.1.1

mvh
Arne

Fra : Mads Pedersen

Dato : 24-05-01 16:24

OK så kører serveren og også folk udefra kan logge på.

Problemet er nu "bare" at udefrakommende ikke kan downloade. Hvis jeg selv
logger på serveren med samme brugernavn virker alt fint(!) - så det ser ikke
ud som om det er et probem med serveropsætningen.

MÆRKELIGT!

Idéer?!?

// Mads (http://www.doubleloop.dk)
Site news 04-05-2001: Celebrating the end (knock on wood) of my server
trouble with some "electrifying" images from David Calver. Go check them out
@ If thine eye offend thee... http://www.madspedersen.com