To computere på isdn?
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 23-05-01 16:33

Vi har ISDN fra TDK her i huset. Lige for tiden har jeg en stationær
computer, der går på nettet via en Eicon Diva. Desuden har vi en
ISDN-telefon plus en hel del analoge telefoner sluttet til. Hvordan
det virker ved jeg egentlig ikke, for systemet er fra dengang, man
ikke kunne gøre det selv, så det er installeret af TDK (eller hvad de
nu hedder).

Min mand (absolut ikke nørd :) har nu fået en bærbar på sit arbejde,
som han vil tage med hjem (den skal bruges begge steder). Til den
bærbare har han fået et kabel, så han kan gå på internettet, hvordan
det så ellers skal forstås, men mon ikke det kabel er forbundet med et
internt modem? Eller hvordan hænger sådan noget sammen i dag?

Det jeg gerne vil vide af jer er: Hvordan får vi hans bærbare sluttet
til internettet? Jeg vil naturligvis åbne ham en konto hos min
udbyder, det er smartest, så får han sin egen email-adresse. Men
hvordan slutter jeg ham til telefonsystemet? Kan han sluttes til
NT-boksen, eller skal han kobles op som de analoge telefoner?

Jeg er ret blank på det her område, så lidt hjælp vil være meget
velkomment. Og helst ikke noget med et lille netværk, for det strækker
min fantasi og evner ikke til.

--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-05-01 18:27

"Kirsten Bjorneboe" <kirstenb@image.dk> skrev i en meddelelse
> Kan han sluttes til
> NT-boksen, eller skal han kobles op som de analoge telefoner?

Hvis det er et analogt modem skal det tilsluttes som de analoge telefoner.

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855

Fra : Erik G Christensen

Dato : 23-05-01 19:24

Kirsten Bjorneboe wrote:

> [...]
> det så ellers skal forstås, men mon ikke det kabel er forbundet med et
> internt modem? Eller hvordan hænger sådan noget sammen i dag?

Når du nu ikke kan give flere tekniske oplysninger, må jeg jo
gætte mig lidt frem
Sansynligvis har han fået en IBM xxx med indbygget 56 B analog
modem, men det finder du ud af, ved at prøve stikket i kablet
der medfølger, kan det gå i både ISDN OG analog stik, er det
analog modem.

Mht opkopling bruger jeg selv et "minut" abb ved TDC, så jeg
kan koble mig op overalt og få tilgang til mail via web m.v.,
samt min personlige "faste" PC'er via noget VPN.
Der betales efter antal minutter opkoblet, uden faste afgifter.
Men derhjemmer har jeg ISDN og bruger via netværk den samme
ISDN opkobling som "fast" - PC'en, men det er fordi jeg har
adgang til firmanetværk, hvor kun et tlf-nr er godkendt til
opkald.

Dette har formentlig givet anledning til en del spørgsmåltegn,
men det var også meningen, så behov og muligheder kan komme
frem i lyset ved at du spørger - oplyser videre

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 23-05-01 20:27

On Wed, 23 May 2001 20:24:10 +0200, Erik G Christensen
<egc@post1.tele.dk> wrote:

>Dette har formentlig givet anledning til en del spørgsmåltegn,
>men det var også meningen, så behov og muligheder kan komme
>frem i lyset ved at du spørger - oplyser videre

Tak for svar indtil nu. Desværre kan jeg ikke komme videre, fordi den
nyindkøbte bærbare gik i blåt i løbet af eftermiddagen, så manden lod
den blive på sit kontor. Så den vender tidligst herhjem på mandag.

Men jeg kan da oplyse, at jeg formentlig tegner et free abonnement hos
World Online. Der er jeg i forvejen kunde, og deres priser er lige så
rimelige som andres, tror jeg nok.
--
Venlig hilsen Kirsten

Fra : MBS

Dato : 25-05-01 20:57

Hvis din mand har et netværkskort i sin transportable, kan det nogen gange
være meget lettere at benytte et såkaldt Lan Modem. Alle computere i hjemmet
tilsluttes så via netværkskort, og opsætningen for opkobling mod
internetudbyderen sker een gang via LanModemet. Samtidigt vil i kunne
overføre filer mellem de computere I har derhjemme.
Meeen det kan være at I løber ind i problemer hvis din mands firma har en
proxy server eller lignende, som hans internetforbindelse er sat op til. På
den anden side foretrækker jeg selv at surfe på internettet via min private
internet forbindelse, da mange firmaer kigger deres ansatte over skulderen
når de surfer - de skal jo være firma relevant!

MVH

Michael

Det LanModem jeg benytter pt kan fåes for ca 1100 kr på tilbud hos Nem
Computer (3C891 fra 3Com) modsat den pris som jeg så på et tilbud der
dumpede ind af døren på 3000+ kr!