Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
LED tal på flash.
Fra : Jesper

Dato : 13-02-05 22:10

Hej.

Her er endnu et spørgsmål fra en helt nybegynder....

Hvad betyder LED tal i relation til flash?

Jeg har netop købt Nikon D 70 med SB 600...

(Går ud fra at det har noget med flashens lysstyrke at gøre... eller tager
jeg helt fejl?)

mvh

Jesper

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 13-02-05 22:23

Hej Jesper,

Jeg formoder at du ikke har læst SB600 manualen, eller er det fordi der er
noget her du ikke forstår? Når du har læst manualen vil du med fordel kunne
læse Tom Ang 's bog (politikens store fotobog) lån den på biblioteket.
Eventuelt Politikens bog om flashfotografering,

Hilsen Henrik

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-02-05 23:00

In article <420fc239$0$195$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Jesper wrote:
> [...]
>
> Jeg har netop købt Nikon D 70 med SB 600...
>
> (Går ud fra at det har noget med flashens lysstyrke at gøre... eller tager

Det er ledetal du leder efter. Det er hvor langt blitzen kan lyse ved
ISO 100, f/1.0.

Ledetal = f-stop * afstand til objektet.

Hvis du fordobler ISO'en, så bliver ledetallet 1.4x større (hvadratrod 2).

Der er eksempelvis en forklaring her:
http://www.shortcourses.com/how/guidenumbers/guidenumbers.htm

Men hvis din blitz har ledetal 60, og du kører f/4, så er du pludselig
nede på en rækkevidde på 15 meter, og hvis du bruger f/8 - og gerne vil
have fill flash på dine landskabsbilleder, så er du nede på 7.5 meter.

Fra : Rene Krogh

Dato : 15-02-05 00:20

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message

> Det er ledetal du leder efter. Det er hvor langt blitzen kan lyse ved
> ISO 100, f/1.0.
>
> Ledetal = f-stop * afstand til objektet.

Og for at lave lidt mere forviring, har de fleste nye flash en zoom
funktion, som kan koncentrere lyset hvis der zoomes ind. Da ledetallet ofte
er en salgs parameter, vil man gerne gøre det så godt som muligt, og angiver
derfor ledetallet ved største zoom.

For at sammenlige lysstyrken, skal den sammenlignes ved samme udlysning.
Fotograferer du på eks 35 mm er ledetallet helt anderledes. Jeg mener også
at ledetallet før zoom blev inført i flash, blev målt ved 35 m.m.
udlysnigsgrad. Jeg har kigget i spec for et par flash:

flash opgivet 35mm
cullmann C28 28 / 35mm 28
sigma ST500 500 / 105mm 35
nikon sb600 30 / 35mm 30
canon 540 ez 54 / 105 ~38

Som det kan ses er forskellen ikke så stor som de umiddelbart fremgår af
producenternes opgivelser.

/René

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 13-02-05 23:05

Jesper wrote:
> Hvad betyder LED tal i relation til flash?

Det hedder ledetal

> (Går ud fra at det har noget med flashens lysstyrke at gøre... eller
> tager jeg helt fejl?)

Nej - du tager ikke helt fejl - du er på rette spor.

Men som en anden forklarer, så er der helt sikkert en god forklaring i
manualen.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Jesper

Dato : 14-02-05 21:23

> [...]
>
> Jeg har netop købt Nikon D 70 med SB 600...
>
> (Går ud fra at det har noget med flashens lysstyrke at gøre... eller tager

Hej.

Jeg takker for svarene.

mvh

Jesper.