Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma EX 4,4 - 5,6/12-24 DG NAFD
Fra : Hans Jørgen Vollmer

Dato : 13-02-05 15:13

Hej

Er der nogen, der har erfaringer med denne vidvinkelzoom?
Jeg skal bruge det på en Nikon D70, men det kan jo også købes til andre
mærker.

Hans Jørgen Vollmer

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-02-05 15:49

In article <420f609d$0$48702$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Hans Jørgen Vollmer wrote:
> Hej
>
> Er der nogen, der har erfaringer med denne vidvinkelzoom?
> Jeg skal bruge det på en Nikon D70, men det kan jo også købes til andre
> mærker.

Den berømte Popeye. Den kan man finde en del om. Kvalitetskontrollen
på denne er ret dårlig, så der man skal muligvis igennem mere end
et eksemplar inden man finder et godt.

Reichmann har et dårligt eksemplar til test her:
http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/Canon-10-22mm-test.shtml

Generelt er folk glade for det. Og du burde kunne finde en del på nettet.
Men skift til Canon, så er der et 10-22mm der er bedre :) Derudover
er der en del der foretrækker 12mm fiskeøje, da det tegner en del skarpere,
og ofte ikke behøver at affiskes på 1.5x crop.

Popeye sider (det er ikke svært at skrive: Sigma 12-24 på google)
> http://194.100.88.243/petteri/pont/Reviews/a_Sigma_12-24_f4.5-5.6/a_Sigma_EX_12-24_f4.5-5.6.html

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=184&sort=1&cat=37

http://www.kenrockwell.com/sigma/1224.htm
(Han anbefaler 10-22 eller Nikon 12-24 - men andre mener Popeye er bedre end
Nikon).

Jeg har selv valgt rigtig platform, og derfor 10-22mm. men var selv inde
i seriøse overvejelser.

Tamron har også annonceret et 12-24 til digicams.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 13-02-05 21:18

Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg har selv valgt rigtig platform, og derfor 10-22mm.

Her taler vist en mærkeluder!

Det er så vidt jeg kan læse mig til en almindelig antagelse, at Canon er
foran mht. hurtige, lange teler og at det skulle være Nikons wides, der er
et mulehår foran Canon.
Personligt er jeg ligeglad - mine evner er formentlig den største
begrænsning for mit eget vedkommende.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-02-05 21:26

> Personligt er jeg ligeglad - mine evner er formentlig den største
> begrænsning for mit eget vedkommende.
>
> vh
> Jan

LOL!!! Det er da ærlig snak

Fra : Ole

Dato : 13-02-05 21:52

Thomas Schreiber wrote:

> LOL!!! Det er da ærlig snak

Så kender du ikke nordjyder ret godt *G*

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-02-05 23:08

In article <420fb600$0$12724$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Jan Bøgh wrote:

> [...]
> foran mht. hurtige, lange teler og at det skulle være Nikons wides, der er

Nu kender jeg ikke Nikons wides, men Canon 10-22mm skulle have bragt Canon
foran på dette område hvis man kan leve med crop 1.6.

Nikon har en 12-24mm der slår Sigma'en en del steder, og andre steder er
det omvendt. Men 10-22mm slår dem begge, og har mere vidvinkel.

12mm fiskeøjnene går dog for at være lidt skarpere end disse korte zooms.

> Personligt er jeg ligeglad - mine evner er formentlig den største
> begrænsning for mit eget vedkommende.

Ja, men det er rart at man har lidt bedre råmaetriale når man kommer
hjem og skal redde et eller andet :)