Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Oplader og batterier til A75/A510
Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-05 13:03

Kan I anbefale en god oplader og nogle gode batterier til Canon
Powershot A75 og/eller A510?

/David

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-02-05 13:16

David Rasmussen wrote:

> Kan I anbefale en god oplader og nogle gode batterier til Canon
> Powershot A75 og/eller A510?

Denne type spørgsmål er også et af dem som stilles meget hyppigt, og
derfor har vi lavet et FAQ om emnet, læs her:
http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-05 13:18

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Denne type spørgsmål er også et af dem som stilles meget hyppigt, og
> derfor har vi lavet et FAQ om emnet, læs her:
> http://www.photo-gallery.dk/side-08.htm

Tak.

Jeg søgte tilbage i gruppen og fandt ca. 5-6 diskussioner om A75 og
batterier, men ingen konkrete mærker etc.

/David

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-02-05 13:35

Jeg søgte tilbage i gruppen og fandt ca. 5-6 diskussioner om A75 og
> batterier, men ingen konkrete mærker etc.
>
> /David

AA batterier er AA batterier. Uanset om de sidder i et Canon A75 digital
kamera eller en klokradio.

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

www.google.com is your friend

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-05 13:44

Thomas Schreiber wrote:

> AA batterier er AA batterier. Uanset om de sidder i et Canon A75 digital
> kamera eller en klokradio.

Tak.

Næste spørgsmål er så om der er forskel på kvaliteten, ladetiden,
køretiden, etc. af genopladelige AA-batterier eller om jeg bare skal
købe de billigeste jeg kan finde. Ditto med opladeren?

/David

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 13-02-05 13:52

> [...]
> køretiden, etc. af genopladelige AA-batterier eller om jeg bare skal købe
> de billigeste jeg kan finde. Ditto med opladeren?

Uniross laver glimrende batterier og opladere. Batterier.dk og
batteribyen.dk har altid noget brugbart til rimelige priser og gratis fragt.

Hvis du bare køber 2300mAh er du godt på vej. Men det står der vel en masse
om på NRE's side?

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-05 14:39

Thomas Schreiber wrote:

> [...]

Tak.

> Hvis du bare køber 2300mAh er du godt på vej. Men det står der vel en masse

Jo, den tekniske side af sagen står der en masse om. Noget af det vidste
jeg i forvejen, andet ikke. Det var godt at få overblik. På den anden
side er jeg vant til fra diverse brancher at man ikke kan læse alt ud
fra specifikationer. Det ene batteri med gode specifikationer er vel
ikke nødvendigvis så godt som det andet, eller?

/David

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-02-05 13:56

David Rasmussen wrote:

> Næste spørgsmål er så om der er forskel på kvaliteten, ladetiden,
> køretiden, etc. af genopladelige AA-batterier eller om jeg bare skal
> købe de billigeste jeg kan finde. Ditto med opladeren?

Stop varemærke ræset, og læs for hel.... det FAQ som jeg har postet
et link til, det oplyser meget detaljeret, hvilke paremetre og
tekniske data der har betydning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-05 14:40

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Stop varemærke ræset,

Jeg går ikke efter varemærker. Jeg går efter god kvalitet, hvis der er
kvalitetsforskelle.

> og læs for hel.... det FAQ som jeg har postet et
> link til, det oplyser meget detaljeret, hvilke paremetre og tekniske
> data der har betydning...

Den har jeg skam læst. Den oplyser intet om kvalitetsforskelle mellem
batterier ens specifikationer. Muligvis fordi de ikke findes, men det
kan man jo ikke vide på forhånd.

/David

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-02-05 15:04

David Rasmussen wrote:

> Den har jeg skam læst. Den oplyser intet om kvalitetsforskelle mellem
> batterier ens specifikationer. Muligvis fordi de ikke findes, men det
> kan man jo ikke vide på forhånd.

Tja... der er to elektronikingeniører som har været med til at
skrive FAQ'en, og hvis vi havde ment, at der er nogle varemærker,
som er væssentlig bedre end andre, så havde vi nok skrevet det.

Humlen er, at der ikke er den store forskel på billige no-name
celler købt på tilbud i Fakta, og dyre varemærke celler købt hos
fotohandleren.

Og genopladelige celler holder under alle omstændighedder til så
mange opladninger, at prisen ikke har nogen praktisk betydning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KASO

Dato : 14-02-05 20:33

> [...]
>
> Humlen er, at der ikke er den store forskel på billige no-name
> celler købt på tilbud i Fakta, og dyre varemærke celler købt hos

Det er så en sandhed med modifikationer!

Jeg var af samme opfattelse, men erfaring har (desværre) lært mig noget
andet. Jeg har prøvet Camelion, Hama, Sanyo, GP, Panasonic m.fl.
("no-name") - ladet af en Ansmann Energy16 lader, der er en avanceret
hurtiglader til 16 celler af gangen (målt og ladet enkeltvis). GP, Sanyo og
Panasonic lader problemløst hver gang, har lang driftstid og beskeden
selvafladning. Camelion og andre "no-name" kan give problemer (laderen kan
ikke stoppe automatisk) og har ringere driftstid (ifht. angiven kapacitet)
og større selvafladning. Hidtil ringeste er mine Hama 2300mAh.

Andre i familien (med andre ladere) har nået samme resultat....

Min konklusion er, at den beskedne merpris for Sanyo og Panasonic, der begge
kan købes til fornuftig pris på nettet (www.billigebatterier.dk hhv.
www.batterier.dk) er givet godt ud.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-05 21:08

KASO wrote:

> Min konklusion er, at den beskedne merpris for Sanyo og Panasonic, der begge
> kan købes til fornuftig pris på nettet (www.billigebatterier.dk hhv.
> www.batterier.dk) er givet godt ud.

Der fik du godt nok lavet noget reklame.

Jeg har gode erfaringer med SANYO, UNIROOS, BATECH, FUJI, FRIWO,
hähnel og Panasonic, og derfor vil jeg ikke fremhæve et enkelt mærke...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KASO

Dato : 15-02-05 20:32

> Der fik du godt nok lavet noget reklame.

Ikke i min begrebsverden - der kaldes ovenstående for en "anbefaling".
Reklame kan du finde i din signatur!
Min anbefaling var for 2 konkurrerende mærker hos 2 konkurrerende
forhandlere - som jeg intet har med at gøre.

> Jeg har gode erfaringer med SANYO, UNIROOS, BATECH, FUJI, FRIWO,
> hähnel og Panasonic, og derfor vil jeg ikke fremhæve et enkelt mærke...

Batech har jeg også prøvet - med begrænset held - de tilhører gruppen af
"no-name". Jeg har ingen erfaring med Uniroos, men har tidligere set andre
med dårlige erfaringer, men deres senere batterier (med højere kapacitet)
har fået bedre ord med på vejen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-05 23:51

KASO wrote:

> [...]
> med dårlige erfaringer, men deres senere batterier (med højere kapacitet)

Hmm... tidligere, og især dengang hvor de fleste genopladelige
batterier var Ni-Cd celler, da skulle man holde sig til de
anerkendte varemærker, men tingene har ændret sig, og p.t. vil jeg
ikke betænke mig på at købe billige no-name Ni-MH celler.

Jeg har forøvrigt været ude for, at der var en enkelt dårlig celle i
et sæt 2350 mAh celler fra hähnel, som man vel nok må kan betegnes
et varemærke produkt, men sættet blev ombyttet, så pyt...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-02-05 21:37

Niels Riis Ebbesen wrote:
> Tja... der er to elektronikingeniører som har været med til at
> skrive FAQ'en, og hvis vi havde ment, at der er nogle varemærker,
> som er væssentlig bedre end andre, så havde vi nok skrevet det.

Måske man skulle have skiftet blot den ene af elektronikingenørerne ud med
en kemiker? Ifølge din FAQ indeholder nikkelmetalhydridceller ikke
tungmetaller. Men det kan jo også være, at du blot har en alternativ
definition af tungmetaller.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Tja... under normale omstændighedder ser jeg ikke Mortens sludder,
han er bare et opblæst narhoved som har købt et DSLR-kamera, og så

Fra : Henning

Dato : 13-02-05 16:34

> [...]
>>

> Den har jeg skam læst. Den oplyser intet om kvalitetsforskelle mellem
> batterier ens specifikationer. Muligvis fordi de ikke findes, men det kan

Her er en side hvor man har testet forskellige mærker af batterier. Måske
den kan hjælpe dig.

mvh Henning

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-05 16:51

Henning wrote:

> Her er en side hvor man har testet forskellige mærker af batterier. Måske
> den kan hjælpe dig.

Tak!

Men hvor er linket? :)

/David

Fra : Henning

Dato : 13-02-05 16:58

> Tak!
>
> Men hvor er linket? :)

undskyld
det er lige her

http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM

mvh Henning

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 13-02-05 17:17

Henning wrote:

> det er lige her
>
> http://www.imaging-resource.com/ACCS/BATTS/BATTS.HTM

Tja... de fleste af cellerne er desværre typer, som ikke er alm. på
det danske marked, men testen viser, at alle producenter overdriver
deres cellers mAh kapasitet.

Men genopladelige NiMH celler er stadig en løsning, som er meget
bedre og billigere en engangsbatterier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-02-05 21:30

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Stop varemærke ræset, og læs for hel.... det FAQ som jeg har postet
> et link til, det oplyser meget detaljeret, hvilke paremetre og
> tekniske data der har betydning...

I et tidligere indlæg skrev Niels Riis Ebbesen om genopladelige batterier:

"Det er min erfaring, at de lidt dyrere mækevarer holder bedre end de
billige no-name batterier, og de er heller ikke lige så slemme til at lække
syre. "

Den lader vi lige stå lidt.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Ni-MH celler (Nickel Metal Hydrid) er p.t. den mest udbredte type
genopladelige celler, de indeholder ikke tungmetaller" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brian Lund

Dato : 13-02-05 20:00

> Kan I anbefale en god oplader og nogle gode batterier til Canon
> Powershot A75 og/eller A510?

Mærket på batterierne er ikke så vigtigt, jeg har flere forskellige no-name
og mærkebatterier, og jeg mærker ikke nogen forskel...

Jeg fandt en duracell hurtig-lader med 4 stk 2100 mAh batterier til 200 kr i
Netto! Den tager både AA og AAA celler, og den lader på hvert enkelt batteri
selvstændigt, den klarer 2100 mAh på omkring en time!

Med et par 2300 mAh batterier jeg har holder mit A75 til 3-400 billeder!

Brian

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-05 20:08

Brian Lund wrote:

> [...]
> selvstændigt, den klarer 2100 mAh på omkring en time!
>
> Med et par 2300 mAh batterier jeg har holder mit A75 til 3-400 billeder!

Tak for info.

/David

Fra : David Rasmussen

Dato : 13-02-05 23:16

David Rasmussen wrote:

> Kan I anbefale en god oplader og nogle gode batterier til Canon
> Powershot A75 og/eller A510?

Så går jeg ud fra at

http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=75071

er i orden. Det eneste jeg mangler er en afladningsfunktion.

/David

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-02-05 00:25

David Rasmussen wrote:

> er i orden. Det eneste jeg mangler er en afladningsfunktion.

Den er ikke så vigtig til NiMH-batterier, de tåler sagtens
sjatladning, og en gang imellem kan man jo bare sørge for, at køre
dem helt flade i kameraet...
--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Brian Lund

Dato : 14-02-05 02:11

> Den er ikke så vigtig til NiMH-batterier, de tåler sagtens
> sjatladning, og en gang imellem kan man jo bare sørge for, at køre
> dem helt flade i kameraet...

Hvorfor ikke bare _altid_ lade dem gå helt flade i kameraet? - Hvorfor
skifte dem ud før kameraet ikke kan tage billeder på dem længere?

2/4 nye batterier fylder altså ikke vildt meget...

Brian

Fra : Ole

Dato : 14-02-05 04:54

Brian Lund wrote:

> Hvorfor ikke bare _altid_ lade dem gå helt flade i kameraet? - Hvorfor
> skifte dem ud før kameraet ikke kan tage billeder på dem længere?
>
> 2/4 nye batterier fylder altså ikke vildt meget...

Det gør nok ikke den store forskel. De er ikke flade når kameraet siger
at man skal skifte.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : KASO

Dato : 15-02-05 20:26

> Den er ikke så vigtig til NiMH-batterier, de tåler sagtens
> sjatladning, og en gang imellem kan man jo bare sørge for, at køre
> dem helt flade i kameraet...

Det kan man ikke! Når kameraet melder slut, er der masser tilbage -prøv bare
at sætte batterierne i en lommelygte - den kan lyse i timevis!

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 15-02-05 23:57

KASO wrote:

> Det kan man ikke! Når kameraet melder slut, er der masser tilbage -prøv bare
> at sætte batterierne i en lommelygte - den kan lyse i timevis!

Ja med en lommelygte kan man lave en afladning, og den indre
modstand i pæren gør, at der altid vil være en lille rest strøm tilbage.

Der skal nemlig være ca. 0,1 volt tilbage, en total afladning til 0
volt kan medføre, at man ikke kan oplade cellen...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Emil

Dato : 16-02-05 00:35

On Tue, 15 Feb 2005 23:57:19 +0100, Niels Riis Ebbesen wrote:

>Ja med en lommelygte kan man lave en afladning, og den indre
>modstand i pæren gør, at der altid vil være en lille rest strøm tilbage.

Rent sludder!
Modstanden i en glødelampe falder i takt med strømmen
(temperaturkoeffisienten).
Altså vil afladningen blive mere total/mere effektiv, jo længere
tid elementet aflades.
Er lommelygten holdt op med at lyse, udgør pæren noget der er tæt
på en ren kortslutning af elementet, så der er 0,0 (nul,nul) volt
over elementet efter kort tid.
Det er altså grundlæggende viden.

m.v.h. Emil