Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Efterbehandling af billeder - hvad gør I?
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 12-02-05 15:39

Efter at have modtaget mit Nikon D70 og skudt en del billeder, er jeg
stødt på følgende spørgsmål:

Hvordan efterbehandlinger I egentlig jeres billeder i Photoshop eller
lignende?

Jeg er klar over, at spørgsmålet naturligvis ikke kan besvares kort,
men det jeg er interesseret i, er de _generelle_ triks i bruger som
standard. Jeg har set flere skrive, at de anvender USM, øget
farvemætning, curves og beskæring. Men er der andet? Jeg tænker ikke
på de helt specielle ting som hvidere tænder, fjernelse af uønskede
objekter osv. Hvis spørgsmålet er dumt, så bær over med mig

Og er det forøvrigt muligt at åbne Nikons RAW (NEF) filer i Photoshop
CS? Jeg er lidt træt af at skulle korrigere hvidbalance og lignende i
Nikon Capture, og så først derefter importere billedet i Photoshop.
Jeg har ingen problemer med at åbne Nikons NEF-filer i Photoshop, men
jeg mangler mulighederne for eksempelvis at korrigere hvidbalance.

Esben

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-05 16:01

Fra : Kenneth K

Dato : 12-02-05 16:02

On 12 Feb 2005 14:38:36 GMT, Esben Kolind Laustrup <mail@0GSTOezben.dk>
wrote:

> [...]
> Jeg har ingen problemer med at åbne Nikons NEF-filer i Photoshop, men
> jeg mangler mulighederne for eksempelvis at korrigere hvidbalance.

Hent det nyeste raw plugin fra Adobe og sikrer dig at Nikons elendige
plug-in ikke går ind og åbner. Når du ikke kan ændre hvidbalance i
Photoshop er der noget galt.

http://www.adobe.com/support/techdocs/326616.html

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-05 16:04

> [...]

> Jeg har ingen problemer med at åbne Nikons NEF-filer i Photoshop, men
> jeg mangler mulighederne for eksempelvis at korrigere hvidbalance.

Matteus kap.7v.8: 'den, der søger, skal finde !'
http://www.google.dk/groups?as_q=photoshop%20CS%20NEF&as_ugroup=dk.fritid.foto&lr=&hl=da

vh

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre