Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D100 - Rød / Grønne farver - horisontale s~
Fra : Darksaint

Dato : 12-02-05 01:26

Hejsa
Er der nogle der kan forklare mig hvad der går galt her.

http://www.photovision.dk/images/question/dsc_0032.jpg
http://www.photovision.dk/images/question/dsc_0034.jpg

Der er ligesom nogle striber af rød/grønt primært i bunden
af billedet - nu ved jeg ikke om det bare er mig der har brugt
mit kamera forkert :/ - eller om jeg skal begynde at være
bekymret for censoren. Jeg syntes ikke jeg har bemærket
lignende tidligere.

Billederne er taget med et Nikon D100 (nikkor 24-120mm + sb800 flash)
- nogle der har oplevet noget tilsvarende - og har nogle forslag.

Nef(Raw) versionerne er også tilgængelige de ligger her - men de
fylder 10 mb hver!

http://www.photovision.dk/images/question/dsc_0032.nef
http://www.photovision.dk/images/question/dsc_0034.nef

Hilsen
Thomas K. Nielsen

Fra : nyrup

Dato : 12-02-05 10:31

Jeg kan ikke få øje på stirber i rødt og grønt!
Er det kun på din monitor eller kan du se noget hvis du zoomer ind på
LCD-skærmen på dit kamera også?
For mig at se er der ikke noget galt med dine jpg-billeder.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-05 10:48

"nyrup" <p[fjerndette]nyrup@hotmail.dk> wrote in message
> Jeg kan ikke få øje på stirber i rødt og grønt!
> Er det kun på din monitor eller kan du se noget hvis du zoomer ind på
> LCD-skærmen på dit kamera også?
> For mig at se er der ikke noget galt med dine jpg-billeder.

Samme her. Kan ikke se nogen striber. Billederne er meget grumsede, men det
er noget helt andet

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber
--
http://schreiber.se

Fra : Darksaint

Dato : 12-02-05 11:02

On Sat, 12 Feb 2005 10:30:52 +0100, "nyrup"

>Jeg kan ikke få øje på stirber i rødt og grønt!
>Er det kun på din monitor eller kan du se noget hvis du zoomer ind på
>LCD-skærmen på dit kamera også?
>For mig at se er der ikke noget galt med dine jpg-billeder.

Tak for svaret. Jeg har lige fået ny fladskærm og den er meget kraftig
hvid - så det kan være det der er problemet. Jeg må lige prøve at
sætte den korrekt op og tage nogle flere testbilleder. Hvis I siger at
I ikke lige ser noget - så kan det jo tyde på dårlig opsætning af min
skærm.

Umiddelbart syntes jeg det er død svært at vurdere noget på LCD
skærmen på skærmen - selvom jeg zoomer. Bliver nogle gang slemt
skuffet over billeder der ligner de er skarpe .. well og så bare ikke
er det når jeg blæser dem op i stort.

Jeg vender tilbage når jeg har taget lidt flere testskud i weekenden.
Men tak for kommentarene indtil nu.

Hilsen
Thomas K. Nielsen

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 12-02-05 11:38

On Sat, 12 Feb 2005 11:01:39 +0100, Darksaint wrote:

> [...]
> sætte den korrekt op og tage nogle flere testbilleder. Hvis I siger at
> I ikke lige ser noget - så kan det jo tyde på dårlig opsætning af min

Eller en defekt skærm.

--
M.v.h
Jens Stadsgaard

Fra : Kenneth K

Dato : 12-02-05 11:34

On 11 Feb 2005 18:26:05 -0600, Darksaint <darksaintforever@hotmail.com>
wrote:

> [...]
> mit kamera forkert :/ - eller om jeg skal begynde at være
> bekymret for censoren. Jeg syntes ikke jeg har bemærket

Det er ikke ret tydeligt på JPGerne, men på NEFerne er det tydeligere.

Det du ser er støj i skyggerne. Dit billede er undereksponeret og det kan
give den slags støj i skyggerne som du ser. Lær at bruge histogrammet på
dit D100 og eksponer så langt til højre på histogrammet som muligt, det
giver mindst støj. Se linket. Prøv at tage billedet igen og overeksponer
med EV +1,66. Den hvide baggrund brænder ud, men da kameraet er motivet
synes jeg ikke det gør noget.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/expose-right.shtml

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Darksaint

Dato : 15-02-05 02:01

On Sat, 12 Feb 2005 11:34:27 +0100, "Kenneth K" <fake@it.com> wrote:
> [...]
>giver mindst støj. Se linket. Prøv at tage billedet igen og overeksponer
>med EV +1,66. Den hvide baggrund brænder ud, men da kameraet er motivet

Hej Kenneth
Jeg takker mange gange for dit gode svar. Der var noget jeg kunne
bruge og gå videre med.

Hilsen
Thomas K. Nielsen