/ Forside / Teknologi / Telekommunikation / ADSL / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
ADSL
#NavnPoint
BjarneD 1827
severino 1802
pallebhan.. 1510
srhansen 1200
Per.Frede.. 1168
e.c 970
Nordsted1 720
strarup 690
ostemanden 657
10  CLAN 640
Ang ADSL|Bredbånd
Fra : Nikolaj


Dato : 23-05-01 11:57

Hej gruppe
Som jeg har forstået det så medfølger der ikke router til det nye
ADSL|Bredbånd fra TDC. Hvorledes skal man så dele forbindelsen mellem flere
PC'ere - kan man eventuelt benytte en hub som jeg har i forvejen eller skal
der investeres i nyt udstyr ??

Med venlig hilsen
Nikolaj



 
 
Bjarke Andersen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 23-05-01 12:04

"Nikolaj" <no.email.here@sorryboutthat.com> wrote in message
news:QHMO6.94$W45.7402@news.get2net.dk...
> Hej gruppe
> Som jeg har forstået det så medfølger der ikke router til det nye
> ADSL|Bredbånd fra TDC. Hvorledes skal man så dele forbindelsen mellem
flere
> PC'ere - kan man eventuelt benytte en hub som jeg har i forvejen eller
skal
> der investeres i nyt udstyr ??

Det er vel muligt at anvende Internet delings software.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address



Nikolaj (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Nikolaj


Dato : 23-05-01 12:13



> Det er vel muligt at anvende Internet delings software.

Hej Bjarke
Ja, det fik jeg selvfølgelig ikke skrevet - jeg ønker ikke at andre
computere på nettet skal være afhængig af en PC'er som hoster
delingssoftware. Det jeg var efter var at alle pc'ere kunne kobles til
inetforbindelsen gennem min hub og surfe uden at andre computere på
netværket var tændt.

Med venlig hilsen
Nikolaj



Bjarke Andersen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 23-05-01 13:57

"Nikolaj" <no.email.here@sorryboutthat.com> wrote in message
news:1XMO6.102$W45.7617@news.get2net.dk...
> Ja, det fik jeg selvfølgelig ikke skrevet - jeg ønker ikke at andre
> computere på nettet skal være afhængig af en PC'er som hoster
> delingssoftware. Det jeg var efter var at alle pc'ere kunne kobles til
> inetforbindelsen gennem min hub og surfe uden at andre computere på
> netværket var tændt.

Oki, jeg har i mellemtiden fået udredet en del forvirring vedr. TDC's nye
bredbåndsprodukt.

Jeg ville anbefale dig NetExpres som leveres af TDC Internet (Der er sgu
begyndt at komme forskel i det interne TDC). Her får du godt nok ikke
Telefoni delen med i samme pris, men det er med router du selv kan
konfigurere.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address



Ivar Madsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 23-05-01 20:40

On Wed, 23 May 2001 14:56:30 +0200, "Bjarke Andersen"
<bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote:

>Jeg ville anbefale dig NetExpres som leveres af TDC Internet (Der er sgu
>begyndt at komme forskel i det interne TDC). Her får du godt nok ikke
>Telefoni delen med i samme pris, men det er med router du selv kan
>konfigurere.

Hvad er fordelen ved at have en router til at dele forbindelsen,
framfor at have offentlige IP'er på hver computer gennem en HUB /
switch?
Skulle jeg købe idag, ville jeg nok vælge Bredbånd.


Bjarke Andersen (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Andersen


Dato : 25-05-01 07:33

"Ivar Madsen" <news-12-04-01@nemo.dyndns.dk> wrote in message
news:dd4ogt8ovvuh87o7kosih5t5p3aqg90uit@4ax.com...
> Hvad er fordelen ved at have en router til at dele forbindelsen,
> framfor at have offentlige IP'er på hver computer gennem en HUB /
> switch?
> Skulle jeg købe idag, ville jeg nok vælge Bredbånd.

Den mindre ekstra omkostning der nu er ved at at leje hver enkelt
ip-adresse, samt at PC'erne er langt mere åbne, da man i en router kan
spærre de unødvendige porte.

--
Bjarke Andersen
Wanna reply by email? Remove the spammer in address



Stefan Bruhn (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Stefan Bruhn


Dato : 23-05-01 12:17

On Wed, 23 May 2001 12:56:56 +0200, "Nikolaj"
<no.email.here@sorryboutthat.com> wrote:

>Hej gruppe
>Som jeg har forstået det så medfølger der ikke router til det nye
>ADSL|Bredbånd fra TDC. Hvorledes skal man så dele forbindelsen mellem flere
>PC'ere - kan man eventuelt benytte en hub som jeg har i forvejen eller skal
>der investeres i nyt udstyr ??

De skilter selv med en switch du kan købe, men jeg er 99% sikker på at
en hub også er fin.
Ring dog til TDC for at få et sikkert svar ;)

--
Mvh. Stefan
Website: http://ghashul.dk/
"I demand the right to keep and arm bears"
"A computer without Windows, is like a fish without a bicycle"

Nikolaj (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Nikolaj


Dato : 23-05-01 16:18


> De skilter selv med en switch du kan købe, men jeg er 99% sikker på at
> en hub også er fin.
Det har jeg også hørt og det var da også derfor jeg håbede på at jeg måske
kunne bruge min hub istedet.

> Ring dog til TDC for at få et sikkert svar ;)
Heh, det har jeg også gjort 4 gange i løbet af idag og igår, men det har
blot resulteret i 4 forskellige svar:

En siger at jeg skal have en switch koblet til en router.
En anden siger at jeg blot skal have en router.
En tredie siger at jeg kan nøjes med en hub/switch.
Den sidste vidste det ikke rigtigt.

Jeg må indrømme at jeg er lidt i vildrede.

Med venlig hilsen
Nikolaj






Tim Christensen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Tim Christensen


Dato : 23-05-01 18:15


"Nikolaj" <no.email.here@sorryboutthat.com> wrote in message
news:zwQO6.239$W45.10456@news.get2net.dk...
>
> > Ring dog til TDC for at få et sikkert svar ;)
> Heh, det har jeg også gjort 4 gange i løbet af idag og igår, men det har
> blot resulteret i 4 forskellige svar:
>
Typisk

> En siger at jeg skal have en switch koblet til en router.
> En anden siger at jeg blot skal have en router.

Den router TDC leverer til BB (for 1700 kroner), har indbygget switch,
ellers skulle du også have haft en hup/switch. Men det er ikke nødvendigt
med router.

> En tredie siger at jeg kan nøjes med en hub/switch.

Det er korrekt, du skal have en dynamisk offentligt ip-adresse pr. computer
du skal have tilsluttet internettet. Der er to med som standard ellers
koster de 10kr/måned/stk. Hvis du fx. skal have tilstuttet fem computere via
en switch, med 512/128 forbindelse koster det altså 549,- +
3*10=570,-/månde.

Det er altså valgfrit om du vil bruge en router eller ej, begge løsninger
har fordele og ulemper.

> Jeg må indrømme at jeg er lidt i vildrede.
>
Håber jeg kunne hjælpe.

Mvh

Tim



Nikolaj (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Nikolaj


Dato : 23-05-01 18:48

> > En tredie siger at jeg kan nøjes med en hub/switch.
>
> Det er korrekt, du skal have en dynamisk offentligt ip-adresse pr.
computer
> du skal have tilsluttet internettet. Der er to med som standard ellers
> koster de 10kr/måned/stk. Hvis du fx. skal have tilstuttet fem computere
via
> en switch, med 512/128 forbindelse koster det altså 549,- +
> 3*10=570,-/månde.
>
> Det er altså valgfrit om du vil bruge en router eller ej, begge løsninger
> har fordele og ulemper.


Jeg takker alle der har svaret for hjælpen.

Jeg kan altså med andre ord konkludere at jeg godt nøjes med min hub når jeg
skal koble flere PC'ere, uafhængigt af hinanden, på internettet (dog max 2
ad gangen på standard-abon. )

Med venlig hilsen
Nikolaj



Jesper Skriver (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 23-05-01 19:55

On Wed, 23 May 2001 19:48:27 +0200, Nikolaj wrote:

>Jeg kan altså med andre ord konkludere at jeg godt nøjes med min hub når jeg
>skal koble flere PC'ere, uafhængigt af hinanden, på internettet (dog max 2
>ad gangen på standard-abon. )

Hvis du skifter mellem flere PC'er, så husk at frigør din DHCP lease, da du ellers
ikke vil kunne få en lease til din 3. maskine før maske nr. 2's lease er udløbet.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Ivar Madsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 23-05-01 20:46

On 23 May 2001 18:55:26 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>Hvis du skifter mellem flere PC'er, så husk at frigør din DHCP lease, da du ellers
>ikke vil kunne få en lease til din 3. maskine før maske nr. 2's lease er udløbet.

Skal det forstås på den måde at jeg har en computer på, den har et
lease der udløber om 48 timer, hvis jeg slukker for den, og tænder
igen efter 47 ½ time, så vil jeg få samme IP, også selvom jeg har
dynamisk IP ?

Hvis ja, hvor lang tid løber et lease så? sikkert ikke så længe som 2
dage,,,


Jesper Skriver (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 23-05-01 23:02

On Wed, 23 May 2001 21:45:50 +0200, Ivar Madsen wrote:
>On 23 May 2001 18:55:26 GMT, jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:
>
>>Hvis du skifter mellem flere PC'er, så husk at frigør din DHCP lease, da du ellers
>>ikke vil kunne få en lease til din 3. maskine før maske nr. 2's lease er udløbet.
>
>Skal det forstås på den måde at jeg har en computer på, den har et
>lease der udløber om 48 timer, hvis jeg slukker for den, og tænder
>igen efter 47 ½ time, så vil jeg få samme IP, også selvom jeg har
>dynamisk IP ?

Ja, giver din maskine ikke eksplicit releaser sin lease.

>Hvis ja, hvor lang tid løber et lease så? sikkert ikke så længe som 2
>dage,,,

Ikke endeligt afgjort, men væsentligt mindre end 48 timer.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

km (24-05-2001)
Kommentar
Fra : km


Dato : 24-05-01 01:41

Du får 2 dynamiske IP'er og dermed er en router ikke nødvendig, til gengæld
kan du ikke køre et web-site da det kræver en fast IP. Man kan dog skift
sine 2 dynamiske ud med en fast, men så skal du have en router eller en
computer med 2 netkort der står som server, også er router.

KM
"Nikolaj" <no.email.here@sorryboutthat.com> skrev i en meddelelse
news:QHMO6.94$W45.7402@news.get2net.dk...
> Hej gruppe
> Som jeg har forstået det så medfølger der ikke router til det nye
> ADSL|Bredbånd fra TDC. Hvorledes skal man så dele forbindelsen mellem
flere
> PC'ere - kan man eventuelt benytte en hub som jeg har i forvejen eller
skal
> der investeres i nyt udstyr ??
>
> Med venlig hilsen
> Nikolaj
>
>



Hauge (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Hauge


Dato : 23-05-01 13:57

Hejsa

"km" <km@dvdtown.dk> wrote in message
news:9egb3v$17kd$1@news.cybercity.dk...
> Du får 2 dynamiske IP'er og dermed er en router ikke nødvendig, til
gengæld
> kan du ikke køre et web-site da det kræver en fast IP.

Eller bruge fx. dyndns (www.dyndns.org), så er det problem vist løst.

Mvh Hauge



Ivar Madsen (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 23-05-01 20:50

On Thu, 24 May 2001 02:40:40 +0200, "km" <km@dvdtown.dk> wrote:

>Du får 2 dynamiske IP'er og dermed er en router ikke nødvendig, til gengæld
>kan du ikke køre et web-site da det kræver en fast IP. Man kan dog skift
>sine 2 dynamiske ud med en fast, men så skal du have en router eller en
>computer med 2 netkort der står som server, også er router.

Hvis man har en web-server, mail-server eller ftp-server kørende, og
derfor ønsker at have fast IP, så har man jo aligevel maskinen stående
tænt, og det er ikke noget problem ved at have en deling over den
maskine.


JK (23-05-2001)
Kommentar
Fra : JK


Dato : 23-05-01 14:30

"Nikolaj" <no.email.here@sorryboutthat.com> skrev i en meddelelse
news:QHMO6.94$W45.7402@news.get2net.dk...
> Som jeg har forstået det så medfølger der ikke router til det nye
> ADSL|Bredbånd fra TDC. Hvorledes skal man så dele forbindelsen mellem
flere
> PC'ere - kan man eventuelt benytte en hub som jeg har i forvejen eller
skal
> der investeres i nyt udstyr ??

køb en billig brugt PC og lad den være server for de andre - denne PC ska'
så bare altid være tændt.

/JK



Jesper Skriver (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 23-05-01 19:54

On Wed, 23 May 2001 12:56:56 +0200, Nikolaj wrote:
>Hej gruppe
>Som jeg har forstået det så medfølger der ikke router til det nye
>ADSL|Bredbånd fra TDC. Hvorledes skal man så dele forbindelsen mellem flere
>PC'ere - kan man eventuelt benytte en hub som jeg har i forvejen eller skal
>der investeres i nyt udstyr ??

Hvis du sætter en hub direkte til ADSL modem'et, så kan du få 2 PC'ere på
Internet ved at sætte dem til hub'en (og de kører DHCP), og du kan tilkøbe
muligheden for flere adresser (max. 6)

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Jesper Dybdal (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 23-05-01 20:02

jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:

>On Wed, 23 May 2001 12:56:56 +0200, Nikolaj wrote:
>>Hej gruppe
>>Som jeg har forstået det så medfølger der ikke router til det nye
>>ADSL|Bredbånd fra TDC. Hvorledes skal man så dele forbindelsen mellem flere
>>PC'ere - kan man eventuelt benytte en hub som jeg har i forvejen eller skal
>>der investeres i nyt udstyr ??
>
>Hvis du sætter en hub direkte til ADSL modem'et, så kan du få 2 PC'ere på
>Internet ved at sætte dem til hub'en (og de kører DHCP), og du kan tilkøbe
>muligheden for flere adresser (max. 6)

Betyder det at den bruger DHCP, at den faste IP-adresse - hvis
man har sådan én - er bundet til en bestemt MAC-adresse, og at
man således har et problem hvis man skifter netkort i den maskine
som skal have den faste adresse?
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Jesper Skriver (23-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 23-05-01 23:01

On Wed, 23 May 2001 21:02:05 +0200, Jesper Dybdal wrote:
>jesper@wheel.dk (Jesper Skriver) wrote:
>
>>On Wed, 23 May 2001 12:56:56 +0200, Nikolaj wrote:
>>>Hej gruppe
>>>Som jeg har forstået det så medfølger der ikke router til det nye
>>>ADSL|Bredbånd fra TDC. Hvorledes skal man så dele forbindelsen mellem flere
>>>PC'ere - kan man eventuelt benytte en hub som jeg har i forvejen eller skal
>>>der investeres i nyt udstyr ??
>>
>>Hvis du sætter en hub direkte til ADSL modem'et, så kan du få 2 PC'ere på
>>Internet ved at sætte dem til hub'en (og de kører DHCP), og du kan tilkøbe
>>muligheden for flere adresser (max. 6)
>
>Betyder det at den bruger DHCP, at den faste IP-adresse - hvis
>man har sådan én - er bundet til en bestemt MAC-adresse

Nej, den er bundet til en kunde id som bliver indsat i DHCP discoveren
inden den bliver relay'et til DHCP serveren.


--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Martin Højriis Krist~ (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 24-05-01 10:58

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn9go1l4.15iu.jesper@freesbee.wheel.dk...
> Hvis du sætter en hub direkte til ADSL modem'et

Ved du hvordan det forholder sig med broadcasts fra kundens lan?
Kan Xpresslink modemet filtrere ikke-dhcp broadcasts fra eller ryger det
altsammen over wan-linket?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Jesper Skriver (24-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 24-05-01 21:27

On Thu, 24 May 2001 11:58:28 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:
>"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse
>news:slrn9go1l4.15iu.jesper@freesbee.wheel.dk...
>> Hvis du sætter en hub direkte til ADSL modem'et
>
>Ved du hvordan det forholder sig med broadcasts fra kundens lan?
>Kan Xpresslink modemet filtrere ikke-dhcp broadcasts fra eller ryger det
>altsammen over wan-linket?

Det ryger alt sammen over "wan linket", og bliver droppet i den anden
ende, af det første L3 device.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Martin Højriis Krist~ (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 25-05-01 09:38

"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn9gqrem.1mnt.jesper@freesbee.wheel.dk...
> >Kan Xpresslink modemet filtrere ikke-dhcp broadcasts fra eller ryger det
> >altsammen over wan-linket?
> Det ryger alt sammen over "wan linket", og bliver droppet i den anden
> ende, af det første L3 device.

hmm, grimt. Bliver de droppet før eller efter MB-takseringen på det billige
produkt?

--
Med Venlig Hilsen

Martin Højriis Kristensen
Svar bedes baseret på RFC1855
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet


Jesper Skriver (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 25-05-01 10:55

On Fri, 25 May 2001 10:38:11 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:
>"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> skrev i en meddelelse
>news:slrn9gqrem.1mnt.jesper@freesbee.wheel.dk...
>> >Kan Xpresslink modemet filtrere ikke-dhcp broadcasts fra eller ryger det
>> >altsammen over wan-linket?
>> Det ryger alt sammen over "wan linket", og bliver droppet i den anden
>> ende, af det første L3 device.
>
>hmm, grimt.

Velkommen til en L2 bridget verden.

>Bliver de droppet før eller efter MB-takseringen på det billige produkt?

Aner det ikke, men det var kun rimeligt hvis det talte med - ikke at det betyder
noget i praksis, det er upstream som for 99% af brugerne er mindre end downstream,
og er forsvindende lille trafik.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Tim Christensen (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Tim Christensen


Dato : 25-05-01 15:06


"Jesper Skriver" <jesper@wheel.dk> wrote in message
news:slrn9gsb24.2095.jesper@freesbee.wheel.dk...
> On Fri, 25 May 2001 10:38:11 +0200, Martin Højriis Kristensen wrote:

> Aner det ikke, men det var kun rimeligt hvis det talte med - ikke at det
betyder
> noget i praksis, det er upstream som for 99% af brugerne er mindre end
downstream,
> og er forsvindende lille trafik.
>
Ved mange online-spil som fx. Quake 3 er upstream større end downstream, så
99% lyder lidt for højt.

Mvh

Tim



Nikolaj (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Nikolaj


Dato : 25-05-01 10:29


> Det ryger alt sammen over "wan linket", og bliver droppet i den anden
> ende, af det første L3 device.

Betyder det at alt hvad jeg foretager mig internt på mit LAN mellem de
tilkoblede pc'erne(filoverførsler,chat etc.. )også bliver sendt via
ADSL-modemmet?
Hvis ja, vil det udgøre nogen stor sikkerhedsrisiko?

Med venlig hilsen
En forvirret Nikolaj




Jesper Skriver (25-05-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 25-05-01 10:55

On Fri, 25 May 2001 11:29:19 +0200, Nikolaj wrote:
>
>> Det ryger alt sammen over "wan linket", og bliver droppet i den anden
>> ende, af det første L3 device.
>
>Betyder det at alt hvad jeg foretager mig internt på mit LAN mellem de
>tilkoblede pc'erne(filoverførsler,chat etc.. )også bliver sendt via
>ADSL-modemmet?

Nej, det er kun broadcast trafik.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Kim Have Madsen (29-07-2001)
Kommentar
Fra : Kim Have Madsen


Dato : 29-07-01 03:31


"Nikolaj" <no.email.here@sorryboutthat.com> skrev i en meddelelse
news:QHMO6.94$W45.7402@news.get2net.dk...
> Hej gruppe
> Som jeg har forstået det så medfølger der ikke router til det nye
> ADSL|Bredbånd fra TDC. Hvorledes skal man så dele forbindelsen mellem
flere
> PC'ere - kan man eventuelt benytte en hub som jeg har i forvejen eller
skal
> der investeres i nyt udstyr ??
>
> Med venlig hilsen
> Nikolaj
>
>

1. Med din løsning er der 2 dynamiske ip nummere, det vil sige at du uden
mere regning kan koble din hub på linien og 2 maskiner, skal du have flere
maskiner kan du få op til 6 dynamiske ip'er (dette tager TDC sig betalt
for!!!)
2. En pc med et internet delingssoftware og 2 netkort.
3. en router eller en gateway.

Det er lige det jeg kan komme på, men fælles for dem alle er at du må have
pengepungen frem!
Skulle jeg vælge købte jeg en gateway/router.

MVH
Kim



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste