Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvordan bruger man en 50mm 1,8
Fra : Thomas

Dato : 11-02-05 21:24

Hej alle,

Jeg har endelig fået mig et 50 mm 1,8 til mit D70. Som mange andre er jeg
meget imponeret over skarpheden og lysfølsomheden de ca. 150 gram plastik
kan levere. Men jeg er lidt i tvivl om den optimale brug af objektivet. Ved
kort afstand til motivet er "skarphedsområdet" ekstremt lille. Kommer jeg
for tæt på er den ene øje skarpt og det andet sløret, hvis modellen sider
skråt for kameraet.

Hvilken afstand skal man arbejde med ved (normal) portrætfotografering?
.... og hvilken blændeåbning skal man brug?

Mine først forsøg tyder på at 1,8 er i underkanten til
portrætfotografering - ansigtet er knivskarpt, hvorimod dele af håret er
klart uden for fokusområdet.

Gode idéer og forslag modtages.

Mvh.
Thomas

Fra : Peter Holm

Dato : 11-02-05 21:46

Thomas wrote:
> [...]
>
> Mine først forsøg tyder på at 1,8 er i underkanten til
> portrætfotografering - ansigtet er knivskarpt, hvorimod dele af håret

jeg tager mange portrætter ultra-close på f/4.0 med min 50mm 1.8.
Vil du ha hele ansigtet skarpt på den afstand skal du nok på f/8
Et eksempel med F/4.0
http://www.pinknippon.dk/holmfoto/Fotos/Lisbeth1/HTML/crw_5511.htm

På f/4 får du det meste af modellen skarp på 2-3 meters afstand med
50mm'eren.
Også med F/4.0
http://www.pinknippon.dk/holmfoto/Fotos/Lisbeth1/HTML/crw_5420.htm

En rettesnor kunne være:
Closeup portrætter: F/ 4.0-8.0
Halvtotaler F/2-4.

Du kan regne dig frem til det præcise skarpe område med denne kalkulator:
http://www.dofmaster.com/dofjs.html

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-02-05 21:54

Peter Holm wrote:
> jeg tager mange portrætter ultra-close på f/4.0 med min 50mm 1.8.
> Vil du ha hele ansigtet skarpt på den afstand skal du nok på f/8
> [...]

Dumt spml måske, men hvorfor skal dine modeller have meget lidt tøj på?
http://www.pinknippon.dk/holmfoto/gallerier2.htm

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Peter Holm

Dato : 11-02-05 22:29

Thomas Schreiber wrote:

> Dumt spml måske, men hvorfor skal dine modeller have meget lidt tøj
> på?

jeg ved ikke præcist hvilke billeder du mener, men gallerierne XMAS og
Julie&Sigrid er begge på opfordring, forstået på den måde, at modellerne har
spurgt om jeg vil lave nogen billeder til dem, og de har stylet sig selv
uden min indblanden. Jeg skyder blot på det der står foran mig - i de 2
tilfælde.
Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Thomas

Dato : 11-02-05 22:39

"Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message
> [...]
> http://www.pinknippon.dk/holmfoto/Fotos/Lisbeth1/HTML/crw_5511.htm
>
> På f/4 får du det meste af modellen skarp på 2-3 meters afstand med

Tak for svaret og de gode eksempler.

Dog lige et spørgemål i forlængelse af dit svar. Går du ikke glip af en stor
del af lysstyrken, hvis du bruger F4-8?
Jeg mener at have læst, at netop lysstyrken er en af dette objektivs største
styrker.

.... og lige et mere: Hvor (hvilken blændeåbning) mener du at objektivet er
skarpest og bedst?

Thomas

Fra : Peter Holm

Dato : 11-02-05 22:50

Thomas wrote:
> "Peter Holm" <phc@stofanet*REMOVE*.dk> wrote in message

> Tak for svaret og de gode eksempler.
>
> Dog lige et spørgemål i forlængelse af dit svar. Går du ikke glip af
> en stor del af lysstyrken, hvis du bruger F4-8?

det kræver naturligvis en del lys af kunne skyde ved 4-8.
Men 'Går du ikke glip af en stor del af lysstyrken' er vist en uklar
beskrivelse. Man kan sige, at man ikke udnytter objektivets lysstyrke fuldt
ud når man bruger f/4-8.

> ... og lige et mere: Hvor (hvilken blændeåbning) mener du at
> objektivet er skarpest og bedst?

det ved jeg faktisk ikke. Men normalt er objektiver vist skarpest i midten
af områderne - både på blænde og millimeter.
Jeg errindrer, at man blot skal holde sig fra 1.8 og altså bruge i hvert
fald 2.0 for at få den optimale skarphed.
Søg på tests/reviews af canons 50mm 1.8. Ved ikke med Nikons, men der er
ihvart fald mange tests af skarphed på Canons 50mm 1.8.
Her er en af mange...
http://www.topicpoint.com/sigma_18-50mm/50mm_test.html

Peter Holm
www.pinknippon.dk/holmfoto

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 11-02-05 23:00

"Thomas" <ts@FJERNtschmidt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> styrker.
>
> ... og lige et mere: Hvor (hvilken blændeåbning) mener du at objektivet er

Hej Thomas.

Jeg har også en 50/1,8 og fordi det er en 1,8 behøver man jo ikke
nødvendigvis benytte den helt åben hele tiden, det er meget få objektiver
der er skarpest helt åbne. Jeg synes at have oplevet, at den er skarpest i
området f/4 til f/5,6. Fordelen ved en fast brændvidde er netop, at den ikke
har så mange af de svagheder man ser nogle zooms have.

MVH
Thomas

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-02-05 21:52

Thomas wrote:

> Gode idéer og forslag modtages.
>
> Mvh.
> Thomas

Peter Holm taler af erfaring kan jeg se Venter stadig på mit glas,
så jeg har ikke prøvet det endnu selv, men mon ikke du kører noget
spotfokusering?

Men ellers er en større F værdi nok ikke en tosset idé

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Michael Holm

Dato : 12-02-05 01:42

Jo tættere på du er, jo mindre er skarpheden. Near focus på 50/1.8 ved
tætteste focus (45mm) er fra 45mm til 45mm :)

Du kan finde en skarphedstabel for objektivet her:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/lens/ef/data/ef_50_18v2_dof.html

--Michael

Fra : Thomas

Dato : 12-02-05 08:49

"Michael Holm" <tlf@20682620.dk> wrote in message
> [...]
> tætteste focus (45mm) er fra 45mm til 45mm :)
>
> Du kan finde en skarphedstabel for objektivet her:

Kan man regne med at den tabel passer til mit Nikon objektiv?

Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-05 11:34

Thomas wrote:

> Kan man regne med at den tabel passer til mit Nikon objektiv?

Det er lysgeometri, så mærket betyder ikke noget.

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-05 11:41

> Jan
>

> --
> - amatør af Guds nåde.
> PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre
> layout kan findes på
> http://jan.boegh.net/foto.htm

Hvordan kan man se hvad der er nye og gamle billeder? Det er lidt ufedt at
skulle se alle billederne igennem hver gang

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber
--
http://schreiber.se

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-05 12:21

Thomas Schreiber wrote:

> Hvordan kan man se hvad der er nye og gamle billeder? Det er lidt
> ufedt at skulle se alle billederne igennem hver gang

Du har en pointe! Det må jeg overveje - eller sagt på en anden måde: Jeg ved
ikke lige, hvad jeg kan gøre ved det. Men jeg vil lede efter en løsning.
Måske et album til nye uploads og så flytte dem efter nogen tid?

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-05 12:29

> [...]
> ikke lige, hvad jeg kan gøre ved det. Men jeg vil lede efter en løsning.
> Måske et album til nye uploads og så flytte dem efter nogen tid?

Ole, www.photos4u.dk, har et udemærket system. Måske du kunne stjæle hans
system, øh jeg mener blive inspireret af hans side

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-05 14:32

Thomas Schreiber wrote:

> Ole, www.photos4u.dk, har et udemærket system. Måske du kunne stjæle
> hans system, øh jeg mener blive inspireret af hans side

Øh...hvad er det nu lige der udmærker hans system - ud over nogle glimrende
fotos? Jeg har klikket på et par af hans kategorier, og kan ikke lige se,
hvor du vil hen.

Det jeg forestiller mig er på en eller anden måde at klistre en 'Nyt
billede'-ikon på siden og så lade det stå til der bliver uploaded næste
gang.

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-05 17:13

> Øh...hvad er det nu lige der udmærker hans system - ud over nogle
> glimrende
> fotos? Jeg har klikket på et par af hans kategorier, og kan ikke lige se,
> hvor du vil hen.

Hans nye billedder figurer ikke kun i "nye billeder" mappen, men også under
de forskellige kategorier som jeg lige umiddelbart kan se.

> Det jeg forestiller mig er på en eller anden måde at klistre en 'Nyt
> billede'-ikon på siden og så lade det stå til der bliver uploaded næste
> gang.

Det var da en mulighed, omend en meget primitiv og ugensigtmæssig måde for
webmasteren. Det kræver meget arbejde

> vh
> Jan

Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber
--
http://schreiber.se

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-05 19:22

Thomas Schreiber wrote:

> Det var da en mulighed, omend en meget primitiv og ugensigtmæssig
> måde for webmasteren. Det kræver meget arbejde

Ikke når webmasteren er mig selv og jeg en gang for alle har besluttet ikke
at kaste mig ud i serverside-apps. Tiden, der i så fald skulle bruges til at
lære at skrive de nødvendige scripts overståger laaaangt besværet ved at
loade en side i en editor og så paste et bestemt ikon ud.

vh
Jan

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 12-02-05 12:41

"Thomas" <ts@FJERNtschmidt.dk> wrote in message
> [...]
>
> Mine først forsøg tyder på at 1,8 er i underkanten til
> portrætfotografering - ansigtet er knivskarpt, hvorimod dele af håret er

Måske kan dette link hjælpe
http://www.utopia-photography.ch/lenses/poormanslens01.html

--
Venligst, Thanks, Grüße,