Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tilbehør til Nikon D 70.
Fra : Jesper

Dato : 11-02-05 21:20

Hej.

Jeg har netop købt et Nikon D70.

Der medfølger følgende "dims", som jeg ikke helt er klar over hvad skal
bruges til:

En "sort krans" eller en slags "afskærmning" til at sætte på objektivet -
gætter på at den er til at skærme af for reflekser fra bl.a flash.

Der står følgende på den: HB-32

Kan I udfra ovenstående forklaring regne ud hvad jeg mener og hvad skal den
bruges til og hvad kaldes den for?

Har lagt mærke til at mange pressefotografer har en sådan "dims" på deres
kamera.

Håber at I kan hjælpe en relativ nybegynder indenfor denne hobby.

mvh

Jesper

Fra : Steen Larsen

Dato : 11-02-05 21:32

In article <420d138a$0$307$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> wrote:

> [...]
> kamera.
>
> Håber at I kan hjælpe en relativ nybegynder indenfor denne hobby.

Modlysblænde?

Fra : Reidar Solberg

Dato : 11-02-05 21:33

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Der står følgende på den: HB-32
>
> Kan I udfra ovenstående forklaring regne ud hvad jeg mener og hvad skal

Går ut fra at det er 18-70mm objektivet du har - da denne kombinasjonen
vanligvis selges som kit. Den sorte "dims" er en solblender som du stort
sett bør bruke på objektivet, da den skjermer for lys fra siden. Du bør
likevel ta den av når du bruker flashen på kamera (gjelder ikke en ekstern
flash) - da flashen sitter så lavt at solblenderen vil lage skygger i
bildet.

mvh Reidar

Fra : schlafen

Dato : 11-02-05 21:32

"Jesper" <christop@***post1.dknet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kamera.
>
> Håber at I kan hjælpe en relativ nybegynder indenfor denne hobby.

en modlysblænde...

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-02-05 21:39

Jesper wrote:
> [...]
> kamera.
>
> Håber at I kan hjælpe en relativ nybegynder indenfor denne hobby.

Det er en modlysblænde. Den "fjerner" modlys fra solen/lamper, og så
beskytter den til en vis grad dit glas. Det er tilrådeligt at bruge den

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Ole

Dato : 11-02-05 22:09

Jesper wrote:

> En "sort krans" eller en slags "afskærmning" til at sætte på objektivet -
> gætter på at den er til at skærme af for reflekser fra bl.a flash.

Nu har du fået at vide hvad den er til. Tag den af ved blits ved korte
brændvidder - den laver så flotte slagskygger (hvis ikke man vender
kameraet på hovedet)

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : Jesper

Dato : 11-02-05 22:52

> [...]
>
> En "sort krans" eller en slags "afskærmning" til at sætte på objektivet -
> gætter på at den er til at skærme af for reflekser fra bl.a flash.

Jeg takker for svarene.

Forstår det således at den bør bruges især udenfor, når der er sol.

Bør ikke bruges ved anvendelse af flash da det giver skygger.

Er det korrekt forstået?

Der er godt nok meget at sætte sig ind i efter at have købt nævnte udstyr.

Men det gælder vel bare om at læse og forsøge...

mvh

Jesper.

Fra : Erik W.

Dato : 11-02-05 23:34

"Jesper" skrev i en meddelelse

> Forstår det således at den bør bruges især udenfor, når der er sol.
>
> Bør ikke bruges ved anvendelse af flash da det giver skygger.
>
> Er det korrekt forstået?

Ja - Lad den sidde på objektivet når du kan da den beskytter den forreste
linse mod slag og ridser, den giver også bedre kontrast og farver, samt
beskytter mod flares - grimme reflekser i frontlinsen. Hvis du fotograferer
med den indbyggede flash kan du tage den af. Merd ekstern flash kan du lade
den siddde på. De fleste modlysblænder kan iøvrigt også sættets omvendt på
så kameraet nemmere kan være i en taske.

> Der er godt nok meget at sætte sig ind i efter at have købt nævnte udstyr.
>
> Men det gælder vel bare om at læse og forsøge...

Jeps bare klø på, og spørg hvis der er noget.

Mvh Erik

Fra : Jesper

Dato : 12-02-05 10:57

> [...]
> så kameraet nemmere kan være i en taske.

> Jeps bare klø på, og spørg hvis der er noget.

Jeg takker mange gange og vil straks gå videre med at læse og forstå samt
prøve at tage en masse billeder...

Måske lige et enkelt spørgsmål:

Her i starten vil jeg blot tage billeder med "auto". Er der noget som jeg
bør være opmærksom på i forbindelse med brugen af SB 600 eller indstiller
den sig også helt automatisk - det virker sådan, da der sker noget når jeg
ændrer zoom - det virker som om der også sker en ændring i flashen....?
Sikkert et dumt spørgsmål, men jeg skal jo starte et sted udover at
læse.....

Ellers har jeg styr på at ændre billedestørrelse og -kvalitet samt ISO -
tror jeg da nok.

Det er godt nok en spændende hobby - jeg har altid haft interessen, men har
aldrig fået gjort noget ved det....Nu skal det være!

God week-end til alle.

Mvh

Jesper.