Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sigma 400mm f:5,6 APO
Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-02-05 17:15

Hej

Så har jeg købt en Sigma 400 mm f:5,6 APO til mit Canon D60. Fandt det
"billigt" på Ebay til 137 USD (incl forsendelse), samt ca. 250 kr i moms, så
i alt ca 1000 kr.

Umiddelbart er jeg selv tilfreds med objektivet (fik det i går aftes, så det
har kun lige været med en ½ time i Zoo). Jeg fik at vide i
dk.marked.privat.foto at det var et objektiv der manglede kontrast og
skarphed. Personligt synes jeg ikke det er det store problem. De billeder
der er lagt op på min hjemmeside, er blevet redigeret i Adobe Raw Converter,
mht. til eksponering, skarphed, kontrast. Bagefter har de fået en omgang USM
i Photoshop og så er de komprimeret til jpeg komprimering 8. De fylder nu
ca. 1 mb hver...

http://www.fotographi.dk/abe.jpg
http://www.fotographi.dk/loeve.jpg

Jeg synes selv jeg har fået meget for pengene, autofokus er ret hurtig (ikke
så hurtig som f.eks. min Sigma 70-200 HSM), objektivet virker robust...

--
Med venlig hilsen/Best regards

René Ernst Nielsen
www.fotographi.dk

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-02-05 17:21

"René Ernst Nielsen" <kontakt@fotographi.dk> wrote in message
> Hej
>
> Så har jeg købt en Sigma 400 mm f:5,6 APO til mit Canon D60. Fandt det
> "billigt" på Ebay til 137 USD (incl forsendelse), samt ca. 250 kr i moms,
> så i alt ca 1000 kr.

Tillykke med dit nye glas

> [...]
> en omgang USM i Photoshop og så er de komprimeret til jpeg komprimering 8.

Har du ikke brugt liiiiige nok USM på aben? Eller det er kun hos mig
kontrasterne er enorm kantede/pixelerede?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-02-05 17:37

René Ernst Nielsen wrote:

> [...]
> Bagefter har de fået en omgang USM i Photoshop og så er de
> komprimeret til jpeg komprimering 8. De fylder nu ca. 1 mb hver...

Men kunne du ikke have reduceret størrelsen i stedet. Det er trælst at
skulle scrolle for at se dem!

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-02-05 19:14

http://www.fotographi.dk/abelille.jpg

http://www.fotographi.dk/loevelille.jpg

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-02-05 11:49

René Ernst Nielsen wrote:

> http://www.fotographi.dk/abelille.jpg

Afgjort det bedste - dog synes jeg det virker lidt kontrastløst og fladt.
Mon ikke en gang billedbehandling vil kunne hjælpe lidt.

> http://www.fotographi.dk/loevelille.jpg

Det er ikke god reklame for noget som helst. Fladt, kontrastløst og
fejlbelyst.

vh
Jan

Fra : nyrup

Dato : 11-02-05 19:15

Tillykke med det! - Det ser da ud til at være et fint objektiv!

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-02-05 19:53

> Tillykke med det! - Det ser da ud til at være et fint objektiv!

Mange tak, jeg smed billederne op til inspiration, hvis andre synes de
mangler et billigt teleobjektiv...

Fra : Fer

Dato : 11-02-05 20:18

> Mange tak, jeg smed billederne op til inspiration, hvis andre synes de
> [...]

Er gået på på jagt efter et

Hvilken blænde er disse billeder taget ved?

mvh Tommy Fer

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 11-02-05 21:51

> Er gået på på jagt efter et
>
> Hvilken blænde er disse billeder taget ved?
>
> mvh Tommy Fer

Løven er taget med f:5,6, aben med f:8.0

Fra : Alex W

Dato : 11-02-05 21:58

> Er gået på på jagt efter et
>
> Hvilken blænde er disse billeder taget ved?

UHA .. jeg har haft lånt et.. det var ikke godt.
Hvis man ville bruge blænden kom en fejl 99.. Objektivet skulle rechippes.
Jeg brugte det ved fuld blændeåbning (f5.6)og lod kameraet styre lukketiden.
Det er muligt at objektivet vil vise klasse ved nedblænding... ved fuld
blændeåbning var det meget kontrastløst. Tokina 80-400 zoom som jeg testede
samtidigt var faktisk bedre.

Kontrastmanglen kunne delvist afhjælpes med PS

Det er også muligt at der er flere eksemplarer af den Tamron 400 mm. Hvis
det er tilfældet kan det være interessant at vide hvordan man kan se hvad
der er hvad.

/Alex W

Fra : Alex W

Dato : 11-02-05 22:14