Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 med SB600 spm.
Fra : Jens

Dato : 10-02-05 14:36

Hej alle,

Ja, jeg er nybegynder med dslr og har d70 kit med SB600.

Et par smp. i sikkert kan svare på:

1. Når jeg bruger iTTL BL på SB600 får jeg rimeligt tit underbelyste
billeder. Hvorfor?? ( jeg
ved godt at dette er måske ikke så nemt at svare på, men kom egentilig
med nogle bud
( bruger matrix måling på d70 )
2. I manualen til SB600 står der, at man skal bruge iTTL setting sammen med
matrix måling,
hvis man vil "bounce" fra loftet eller vægen. Hvorfor må man ikke bruge i
TTL BL option ( jeg
prøvede at bruge det, men billeder er underbelyste med mindst 0,5 til 0.7
EV ?! Jeg ved at ved
at "bounce" flash-en mod loftet en del lys går tabt - dette er klart -
men burde TTL'en ikke tage
højde for det?

I det hele taget får jeg noget underbelyste billeder. Selv de billeder, jeg
synes er rimeligt ok er ifølge
histogramet ikke det.

Hvad gør jeg forkert?

PFT og MVH

Fra : Jens

Dato : 10-02-05 14:58

Jeg søgte lidt på ng og fandt Lars Troels' hjemmeside, der nævner nogle af
de ting, som jeg
har problemer med:

http://www.larstroels.dk/dslrartikel.htm f.eks. følgende citat:

"....Det giver stensikker belysning, når man har lært at bruge det. Man skal
egentlig kun være forsigtig med at anvende BL funktionen, der sikrer
balancen mellem forgrund og baggrund. Det kan i enkelte tilfælde føre til at
den underbelyser billederne for meget, man skal blot lære at bruge det..."

Hehe, Lars det er nemt at sige - kan du ikke uddybe det lidt - hvilke
"enkelte" tilfelde du snakker om og
hvad mener du med det "lære at bruge det" - giv venligst nogle input!

eller:

"...i-TTL og 3D-matrixmåling giver altid, og jeg mener altid, rigtigt
belyste optagelser. Hvis det ikke bliver rigtigt er det min egen skyld...."

Ikke i min tilfælde!!! Kan du ikke hjælpe og sige, hvad jeg gør forkert??

Hilsen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-05 15:07

Jens wrote:

> [...]
> skyld...."
>
> Ikke i min tilfælde!!! Kan du ikke hjælpe og sige, hvad jeg gør

Forudsætningen er selvfølgeligt, at blitzen kan producere tilstrækkeligt
meget lys. Er det loft, du bouncer imod rimeligt tæt på og nogenlunde lyst?

Jeg har ALDRIG oplevet et eneste fejlskud (bruger godt nok SB800) med iTTL.
Ikke bare et eneste!

vh
Jan

Fra : Jens

Dato : 10-02-05 15:35

Loftet er hvidt og tæt nok - det må være noget andet, der driller!
Mit spm. er om man skal + kompensere, når man bouncer eller er TTL smart nok
til
at eksponere rigtigt?
Og jeg vil gerne vide hvorfor iTTL BL ikke må bruges ( har jeg forstået det
rigtigt?? ), når man
bouncer?

Jeg har godt nok fået bedre billeder med direkte flash lys, men det er jeg
ikke særligt interesseret i p.t -
de fleste billeder jeg laver i øjeblikket er af vores nyfødte datter og
derfor skal jeg bounce mod loftet eller vægen.
Når du siger du ikke har oplevet en eneste fejlskud - gælder det også når du
bouncer?

PFT

Fra : Jan Bøgh

Dato : 10-02-05 16:58

Jens wrote:

> Når du siger du ikke har oplevet en eneste fejlskud - gælder det også
> når du bouncer?

Yeps!

vh
Jan

--
- amatør af Guds nåde.
PS: Nye (opdateret 9/2/2004) ynkelige knipserier i et forhåbentligt bedre

Fra : Thomas

Dato : 10-02-05 21:14

"Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> wrote in message

> Yeps!

Man kan heller ikke sammenligne SB-600 og SB-800. Jeg har haft begge og
SB-800 er langt mere avanceret og kraftig en SB-600. Hvorvidt det påvirker
evnen til at bounce ved jeg ikke noget om, men jeg havde også problemer med
at bounce før jeg opgraderede.

Jeg startede en tråd "Brug af bounce" d. 18.01.2005, hvor jeg netop spurgte
problemerne med at bounce med SB-600 og D70. Måske kan du bruge nogen af
svarene fra den tråd.

Jeg har siden opgraderet til en SB-800, og det er nok de bedste 1000 kr. jeg
har givet ud. Den er en fornøjelse at arbejde med i forhold til SB-600... og
så er den langt mere træfsikker når jeg vil bounce.

Thomas

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-02-05 08:55

Thomas wrote:

> [...]

> kr. jeg har givet ud. Den er en fornøjelse at arbejde med i forhold
> til SB-600... og så er den langt mere træfsikker når jeg vil bounce.

Jeg troede egentligt at forskellen på dette punkt var rent marginal (altså
lidt større lysstyrke).
Det var egentlig min overvejelse at sætte en SB600 på min ønskeliste som
supplement til min SB800, men det er måske i virkeligheden ikke så
velovervejet.

vh
Jan

Fra : Thomas

Dato : 11-02-05 10:34

> [...]
> Det var egentlig min overvejelse at sætte en SB600 på min ønskeliste som
> supplement til min SB800, men det er måske i virkeligheden ikke så

Hvis du allerede har en SB-800 vil det vel være overkill at købe en mere af
slagsen. Jeg går udfra, at du primært skal bruge nr. 2 som slave i wireless
mode.

Den største forskel i de to ligger for mig i muligheden for SU-4 og AA-mode.
Førstnævnte bruger jeg ofte, når jeg at kameraets blitz skal bidrage til
belysningen. Sidstnævnte bruger jeg for at undgå de små blink fra preflash
ved i-TTL.

Skulle jeg købe nr. 2 ville jeg temmelig sikkert vælge en SB-600.

Thomas

Fra : Lars Troels

Dato : 10-02-05 15:06

> [...]
> skyld...."
>
> Ikke i min tilfælde!!! Kan du ikke hjælpe og sige, hvad jeg gør forkert??

Hej Jens

Jeg har lige opdaget dit indlæg. Jeg besvarer det når jeg får tid.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Jens

Dato : 10-02-05 15:27

Jeg glæder mig til at høre fra dig Lars! Håber du kan hjælpe mig!

MVH
Jens

Fra : Henning Jensen

Dato : 10-02-05 21:14

On Thu, 10 Feb 2005 14:57:51 +0100, "Jens" <jenskX@yahoo.com> wrote:

> [...]
>den underbelyser billederne for meget, man skal blot lære at bruge det..."

Jeg har "kun" D70 og endnu ikke SB600/800 men flere andre flash. Men
efter at have læst maualerne hertil og Thom Hogans manual/råd mv. Så
er problemet vel at hvis den automatiske balancering mellem
tilstedeværende lys og flashen med BL-funktionen i TTL ikke giver det
ønskede resultat - så er det ikke muligt at koorigerer med hverken
flash kompensation eller eksponerings kompensation - idet systemet vil
bekæmpe disse ændringer. Så der er kun en vej - skift til standard
i-TTL hvor du kan styre flashen med flash kompensering til den ønskede
balance.

Ved selve balanceringen med BL-funktionen indgå også kontrast mv. i
det forhåndværende lys og i motivet - hvor det tilsyneladende ikke
syntes muligt altid at opnå ens resultater med "bounce" mod loftet.
Det må ligge i metoden som Nikon benytter til at beregne det
balancerede lys på.

Håber dette kan hjælpe dig lidt ..

> [...]
>
>Ikke i min tilfælde!!! Kan du ikke hjælpe og sige, hvad jeg gør forkert??

Dette er vel hentydet til standard i-TTL ikke med BL!

I brochuren "SB800_techniques.pdf" er der på side 6 understreget at
BL- funktionen er bedst ved en hvid væg eller andre reflekterende
overflader som baggrund. Dvs. så der ikke bliver for stor forskel til
baggrunden. Er dine baggrunde mørke / ikke kraftige belyste i eks. en
stue?

Men som nævnt tro jeg du bør benytte standard i-TTL med "bounce" og så
finde din evt. flash kompensation - jeg bruger selv -0,7 med mine
andre flash.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Jens

Dato : 11-02-05 09:39

"Henning Jensen" <hen-jens@mail.REMOVE_THIStele.dk> wrote in message > Men
som nævnt tro jeg du bør benytte standard i-TTL med "bounce" og så
> finde din evt. flash kompensation - jeg bruger selv -0,7 med mine
> andre flash.

-0,7 ?! Jeg har problem med underbelyste billeder, så må det snart være en +
kompensation i min
tilfælde...

Hilsen

Fra : Henning Jensen

Dato : 11-02-05 10:23

On Fri, 11 Feb 2005 09:38:33 +0100, "Jens" <jenskX@yahoo.com> wrote:

> [...]
>som nævnt tro jeg du bør benytte standard i-TTL med "bounce" og så
>

>-0,7 ?! Jeg har problem med underbelyste billeder, så må det snart være en +

Du har vel ikke underbelyste billeder med standard i-TTL men kun med
TTL-BL? Med standard i-TTL vil brug af blitzen kunne ses på den
færdige billede - derfor reduceres denne med flash kompensation.

Hvis billederne generelt er underbelyst - ja så kan du med
eksponerings kompensationen øge denne med + et passende mængde. Men
disse kompensationer kun i ikke-BL mode.

Fra : J. Jørgensen

Dato : 13-02-05 16:19

"Jens" <jenskX@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skyld...."
>
> Ikke i min tilfælde!!! Kan du ikke hjælpe og sige, hvad jeg gør forkert??

Hej Jens
Jeg har læst de forskellige indslag, og har følgende kommentarer:
Du nævner, at du fotograferer jeres baby.
Her forestiller jeg mig, at du eventuelt står lidt foroverbøjet, og derved
skal du være opmærksom på at skyde lyset direkte i loftet.
Hvis du rammer loftet skråt fremad, vil refleksen fra loftet ramme noget
bagved dit motiv, og dette kan helt snyde automatikken.
Hilsen
Jørgen

Fra : Peter Rongsted

Dato : 11-02-05 15:51

"Jens" <jenskX@yahoo.com> wrote:

>Hej alle,
>
>Ja, jeg er nybegynder med dslr og har d70 kit med SB600.
[snip]
>I det hele taget får jeg noget underbelyste billeder. Selv de billeder, jeg
>synes er rimeligt ok er ifølge
>histogramet ikke det.
>
>Hvad gør jeg forkert?

Hvilken mode bruger du på kameraet P, S, A eller M? Eller måske et af
motivprogrammerne?

Peter

Fra : Alexander

Dato : 12-02-05 02:55

Oftest A - aldrig bruger motivprogrammerne...

Fra : Lars Troels

Dato : 13-02-05 19:44

> [...]
> billeder. Hvorfor?? ( jeg
> ved godt at dette er måske ikke så nemt at svare på, men kom egentilig

Hej Jens

Jamen det er fordi fordi der er for stor ubalance i mellem baggrund og
forgrund. En dyb mørk baggrund og en relativt lys forgrund skaber nogle
gange fænomenet. Du skal huske at være opmærksom på oplysningerne i din
søger. Hvis flashsignalet (lynet) blinker fortæller computeren jo at
billedet er underbelyst. Det skal man altså huske at holde øje med når man
bouncer.

Det der snak tidligere i tråden om at SB-600 ikke er kraftig og avanceret
nok er rent sludder. Ved 200 ISO er ledetallet 42 og det er nok til selv
meget krævende opgaver. Og tænk så på hvor meget styrken vokser når du
skruer op til 400 ISO.

Jeg går selvfølgelig udfra at du kører blændeprioritet (A), så du har fuld
kontrol over den del af sagen. Når du bouncer skal der altså lukkes op for
hanen.

Husk også at når du bouncer er det ligesom når du spiller pool. Skyder du i
45 graders indgangsvinkel bliver udgangsvinkelen også 45 grader. På et plant
underlag reflekteres lyset i præcist 90 grader. Din bouncevinkel skal ramme
objektet.

Men eller er rådet hold øje med om flashsymbolet blinker efter affyringen og
pas på forstore forskelle mellem forgrund og baggrund. Jeg tror du skal lade
være med at forvirre det hele med at kompensere noget i starten. Brug KISS
princippet til den sidder der.....Keep It Simple Stupid....

En sidste ting, hvis du ikke allerede har monteret en omni-bouncer, så gør
det. Og igen...husk den koster mindst en blænde i lysstyrken.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels