Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Program til nybegynder søges....
Fra : Tina Rasmussen

Dato : 10-02-05 13:26

Hej

Skal hjælpe en i gang med noget web + digitalfoto, og vedkommende skal bruge
et MEGET let program til at resize JPG billeder med!!
Hvem kan anbefale noget ?? gerne freeware.

Mvh. Claus Rasmussen

Fra : Erik W.

Dato : 10-02-05 13:43

"Tina Rasmussen" <tina-ras@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge
> et MEGET let program til at resize JPG billeder med!!
> Hvem kan anbefale noget ?? gerne freeware.

Mon ikke du har brug for det her: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ det
er skrevet af Toke, som også er aktiv skribent her i dk.fritid.foto

Mvh Erik

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 10-02-05 13:53

Erik W. wrote:
> Mon ikke du har brug for det her:
> http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/ det er skrevet af Toke, som også
> er aktiv skribent her i dk.fritid.foto
> Mvh Erik

Jo - måske - men det resizer ikke - det beskærer.

Hvis det er resize, der er brug for, så er Iranview nok et godt bud.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Erik W.

Dato : 10-02-05 14:23

"Jan Vestergaard" skrev i en meddelelse news:420b5928$0$159
> Hvis det er resize, der er brug for, så er Iranview nok et godt bud.

Ja jeg prøved at downloade Irfanview til min svigermor. Men brugerfladen var
for uoverskuelig for hendes kvikke men aldrende hovede.
Til gengæld synes jeg at http://www.picasa.com/ virker rigtig lovende. Her
kan man resize billeder ved at eksportere dem til en mappe, så bliver
originalen ikke ødelagt. Programmet virker rigtigt nemt lækkert, og har
blandt andet også shadow/highlights og andre ting vi kender fra Photoshop.
her er det blot helt fremme i brugerfladen og meget nemmere at bruge.
Programmet er lavet af google så mon ikke programmet har en lys fremtid?

Mvh Erik

Fra : den ægte fotomand

Dato : 10-02-05 18:02

> Ja jeg prøved at downloade Irfanview til min svigermor. Men brugerfladen
var
> for uoverskuelig for hendes kvikke men aldrende hovede.

huskede du den danske sprogfil?

Mvh Per

Fra : Erik W.

Dato : 10-02-05 18:09

den ægte "fotomand" skrev i en meddelelse

> var
>
> huskede du den danske sprogfil?

Ja - men for hende er det vigtigere med nogle store tydelige ikoner at
trykke på end at programmet er oversat til dansk.

Mvh Erik

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-02-05 14:02

Tina Rasmussen wrote:
> [...]
> et MEGET let program til at resize JPG billeder med!!
> Hvem kan anbefale noget ?? gerne freeware.

http://download.microsoft.com/download/whistler/Install/2/WXP/EN-US/ImageResizerPowertoySetup.exe

Det bliver ikke lettere.

Højreklik på billedfilen og vælg den nye størrelse. Virker også på flere
filer ad gangen. Hvis vedkommende ikke kan finde ud af dette, er det
vist også lige meget

MS har i øvrigt andre små smarte, gratis, ting på
http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Mogens Beltoft

Dato : 10-02-05 19:31

Tina Rasmussen wrote:
> Hej
>
> Skal hjælpe en i gang med noget web + digitalfoto, og vedkommende skal bruge
> et MEGET let program til at resize JPG billeder med!!
> Hvem kan anbefale noget ?? gerne freeware.

Jeg bruger WebAlbumGenerator, som er et freeware program der resizer,
laver thumbnails og html-filer i en køre.

http://www.ornj.net/

Eksempel på output:
http://www.ornj.net/software/webalbum/sample1/
http://www.ornj.net/software/webalbum/sample2/