Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvad nu?
Fra : Rene Keldorff

Dato : 10-02-05 09:13

hej med jer

Jeg har tidligere ejet et Canon A60 og fik taget en masse skarpe og
klare billeder. Jeg blev rigtig glad for at fotografere og derefter
lege med PSpro. Min interesse for digitalfotografering fik mig til at
kigge efter DSLR. Konen blev overtalt, og jeg købte et Nikon D70.
Hurra. Jeg havde jo set et ene suveræne D70-foto på fotokritik, efter
det andet. Problemet var bare at jeg havde overvurderet mine evner som
fotograf. Mine billeder blev i reglen ikke bedre end dem jeg tog med
A60´eren. Hurtigt indså jeg at jeg heller ikke havde tålmodigheden til
at lære det. Kameraet blev solgt!
Nu står jeg og skal købe et nyt. Jeg har lavet en lille list med
interessante emner. Jeg er lidt bange for at coolpix5400 og G5 og G6
er for avanceret og ikke tager de gode billeder "af sig selv" ligesom
jeg oplevede A60.

Canon G5
Canon G6
Nikon coolpix 5400
Canon powershot S1 (den med 10X zoom)

Noget der er vigtigt for mig er;
1.hastigheden ved 2 skud efter hinanden skal være høj.
2.evnen til at taget gode skarpe billeder med auto indstillingerne.
Gerne med manuel mulighed, men ikke på bekostning af auto.

Hvad siger I til min liste? Kan i hjælpe med andre forslag?

Fra : Per O.

Dato : 10-02-05 10:55

"Rene Keldorff (slet H1B4H)" <keldorff@H1B4Hmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Gerne med manuel mulighed, men ikke på bekostning af auto.
>
> Hvad siger I til min liste? Kan i hjælpe med andre forslag?

Du har oplevet det, som mange andre også har oplevet. Nyt avanceret kamera,
og de første billeder er ikke imponerende .. langtfra.
Et nyt kamera er ikke noget man bare får til. Man skal bruge meget tid på at
lære det at kende, hvilket jeg også måtte konstatere, da jeg byttede mit
Canon G2 ud med det nye EOS 20D. De første billeder var ikke imponerende,
for at sige det mildt! Jeg måtte lige tælle til ti, og trække vejre en
ekstra gang, før jeg kiggede en gang til. Men nu er jeg utroligt glad for
mit 20D, som jeg så småt er begyndt at få styr på. Men det tager lang tid!
Pointen i ovennævnte er, at du sikkert ville være blevet vældig glad for dit
Nikon D70, hvis du havde haft tid/lyst/energi til at sætte dig ind i dette
lækre kamera. Og jeg er bange for at du har haft samme oplevelse som
undertegnede .. og bare reageret lidt hurtigere end jeg gjorde. Du skal ikke
regne med at få et kamera som bare tager lige så gode billeder som dit gode
gamle A60! I hvert fald ikke lige med det samme! Men så ... lidt
tålmodighed, og en indsigt i hvordan det nye kamera virker, og du bliver
sandsynligvis meget gladere for det nye, end du var for det gamle. Men alle
kameraer har deres egen sjæl, og man skal altså lige lære hinandens særheder
at kende.

Jeg kender G6'eren, og det er et rigtigt lækkert kamera, som dog har en lidt
langsom autofokus (ligesom alle dens forgængere), men som bortset fra denne
lille fejl er et avanceret kamera, som kan køres såvel på ren automatik som
indstilles manuelt hvis man pludselig føler kreativiteten presser sig på!
Den er efter min mening bedre end G5. S1 og Coolpix5400 kender jeg desværre
ikke noget til, så jeg kan ikke anbefale dig et af kameraerne som det
bedste. Men min erfaring er, at man skal gå ned i en forretning, få lov at
holde kameraet i hånden, og gå ud på gaden og skyde et par skud. Så mærker
man hurtigt om kameraet 'passer' til en eller ikke. Hvis det umiddelbart
virker helt forkert, så er det sikkert heller ikke en positiv oplevelse i
det lange løb. Kort sagt, du skal selv føle at det er det rigtige kamera du
har fået i hånden!

Held og lykke med kamerakøbet!

Per O.
www.skaldepande.dk