Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
OT? Problemer med Gimp og RawPhoto + dcraw
Fra : Thomas Arildsen

Dato : 09-02-05 21:57

I må undskylde, hvis det her sniger sig uden for gruppens relevans, men
mon ikke det passer bedst ind her?
Jeg er for nylig her i gruppen af Henrik Bøgh blevet anbefalet et par
plugins til Gimp. Nu har jeg fået dem installeret, men det ser desværre ud
til ikke at fungere. Når jeg forsøger at åbne en NEF-fil fra mit kamera,
kommer dialog-boksen med preview godt nok frem, hvor man kan stille på
farvemætning osv., osv. Når jeg så trykker 'OK', kommer RawPhoto-plugin'en
desværre med følgende fejlmeddelelse:
"Not a raw digital camera image."
Er der nogen her, som kender til problemet og ved, hvad det kan skyldes?

Mvh. Thomas Arildsen

--
Sendt med Operas banebrydende nyhedsgruppe-
og e-postklient: http://www.opera.com/m2/

Fra : Michael L

Dato : 09-02-05 23:51

Thomas Arildsen wrote:
> [...]
> "Not a raw digital camera image."
> Er der nogen her, som kender til problemet og ved, hvad det kan skyldes?

Det kunne lyde lidt som om at dit RawPhoto plugin ikke er kombatibelt
med de filer du forsøger at åbne.

Nu har jeg ikke det nævnte kamera men jeg har læst en frygtelig masse om
det de sidste par dage og jeg synes at mindes noget med at der et sted
blev snakket om at Canon har opgraderet til et nyt RAW format som de
kaldte CR2. Jeg ved ikke om det har noget på sig, men én mulighed kunne
jo så være at RawPhoto ikke kunne læse det nye format eller at du evt.
skal have en nyere version.

Det er da i hvertfald et bud :)

Mvh
Michael

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-02-05 10:32

Michael L wrote:
> [...]
> kaldte CR2. Jeg ved ikke om det har noget på sig, men én mulighed kunne
> jo så være at RawPhoto ikke kunne læse det nye format eller at du evt.

Men nu er der jo tydeligvis tale om et Nikon-kamera :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Michael L

Dato : 10-02-05 10:40

Hans Joergensen wrote:
> Men nu er der jo tydeligvis tale om et Nikon-kamera :)
>
> // Hans

Du har ret! Jeg ved ski ikke lige hvorfor jeg fik idéen det var et
canon. Havde også lidt svært ved at få NEF til at passe sammen med Canon :)

Min fejl :)

Mvh
Michael

Fra : Thomas Arildsen

Dato : 10-02-05 20:40

Wed, 09 Feb 2005 21:56:37 +0100, Thomas Arildsen
<thomas@fjerndette.arildsen.org> skrev:

> [...]
> "Not a raw digital camera image."
> Er der nogen her, som kender til problemet og ved, hvad det kan skyldes?

Nu har jeg tjekket, om det var fordi, det kun duede til Gimp 2.0 (jeg
prøvede med 2.2 først). Dette giver desværre samme resultat. Det mærkelige
er, synes jeg, at man godt kan se billedet i preview-vinduet og stille på
alle de forskellige parametre samt se resultatet heraf. Det er først, når
jeg siger OK til det, at det går galt...

Mvh. Thomas Arildsen