Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Professionel brug af mine billeder
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-02-05 14:24

Hej derude

Jeg er kommet lidt i en situation jeg aldrig havde forestillet mig. Jeg har
på en ferie taget en masse billeder som er lagt på min hjemmeside. Jeg er
nu blevet kontaktet af et forlag der ønsker at anvende et af mine billeder
til en bog til folkeskolen. De spørger mig om de må (hvilket de vel skal)
og under hvilke betingelser der evt. måtte gælde.

Umiddelbart er jeg indstillet på at give lov men hvad er normalt i denne
situation? Jeg forestillede mig noget ala kildehenvisning (måske med min
hjemmeside adresse) samt at få tilsendt et eksemplar af bogen når den
bliver trykt. Jeg er overhovedet ikke prof på området ej heller har jeg
forestillinger om at jeg skulle tjene på mine billeder, tager dem kun for
at vise familie, venner og andre hvad jeg oplever.

Nogen derude som kan give lidt fingerpej?

Pft
Thomas

Fra : Reidar Solberg

Dato : 09-02-05 14:46

> Nogen derude som kan give lidt fingerpej?

Om du er profesjonell eller ikke, synes jeg er uvesentlig. Jeg synes IKKE at
du skal la dem bruke bildet "gratis". Det du foreslår, er vanligvis en
selvfølge - i alle fall i Norge, og jeg ville tro det ikke er stor forskjell
i Danmark. I tillegg bør det koste noen kroner å bruke bildet. Hvis ikke,
ødelegger du markedet for alle dem som lever av å selge bilder.

Ta kontakt med f. eks. freelancefotografer, og spør hva som er normal pris å
ta.

Mvh Reidar

Fra : Erik W.

Dato : 09-02-05 16:37

"Thomas Rasmussen" skrev i news:420a0f0c$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...

> Jeg har på en ferie taget en masse billeder
> som er lagt på min hjemmeside.

Har du et link, så vi kan se dine billeder?

Mvh Erik

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-02-05 17:39

On Wed, 09 Feb 2005 16:37:12 +0100, Erik W. wrote:

> "Thomas Rasmussen" skrev i news:420a0f0c$0$29277$14726298@news.sunsite.dk...

> Har du et link, så vi kan se dine billeder?

http://www.p7.dk under Photo_album

mere specifikt er det dette billede http://kortlink.dk/p7/kyr der er snak
om.

Thomas

Fra : Ole

Dato : 09-02-05 18:02

Thomas Rasmussen wrote:

> mere specifikt er det dette billede http://kortlink.dk/p7/kyr der er snak
> om.

Det er da et udmærket billede, der med lidt photoshop-gymnastik kunne
blive bedre

Prøv at se efter prislister hos hvem ved jeg - fotografforbund eller ?
Her på gruppen har Michael Bothager vist og Niels Riis Ebbesen
prislister på deres respektive sider.
--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
15.01.05: 12 nyeste fotografiske billeder på:

Fra : KNL DtP

Dato : 09-02-05 18:21

"Ole" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at se efter prislister hos hvem ved jeg - fotografforbund eller ?

Jeg tror det er denne her du tænker på:

http://www.journalistforbundet.dk/graphics/pjecer/Pressefotografer/Et_oejebliksbillede.doc

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-02-05 19:48

On Wed, 09 Feb 2005 18:02:19 +0100, Ole wrote:

> Det er da et udmærket billede, der med lidt photoshop-gymnastik kunne
> blive bedre

Det er da meget muligt Men det kommer jo nok an på hvad man skal
bruge det til

> Prøv at se efter prislister hos hvem ved jeg - fotografforbund eller ?
> Her på gruppen har Michael Bothager vist og Niels Riis Ebbesen
> prislister på deres respektive sider.

Øhmm... jvnf. den liste der bliver linket til længere nede i tråden så
er det så omkring 700kr for et billede, det ser også ud til det passer
overens med hvad freelance fotografer tager for det. Så vil det være
urimeligt at stille det som krav overfor forlaget? Nogen der har erfaring
med som "menigmand" at få et sådan honorar? Tænker på skattefar og lign.

Thomas

Fra : Michael Bothager

Dato : 09-02-05 20:30

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> at vise familie, venner og andre hvad jeg oplever.
>
> Nogen derude som kan give lidt fingerpej?

Hejsa

Illustration af bøger er typisk redaktionel brug, og det er ikke her de
store guldgruber er (medmindre man får et scoop med Frederik der kysser
hedt med Alexandra

Du kan lurer priser hos nogen af billedbureauerne, f.eks. polfoto,
scanpix etc. Nogle af priserne er afhøngig af oplagsstørrelse, og om det
er til omslaget.

Polfoto tager 725,00 pr. billede ifm. bøger og CD-Rom
(http://www.polfoto.dk/Polfoto/advanced.htm vælg priser i menuen tilvenstre)

Scanpix tager fra 750,00 (http://www3.scanpix.dk/ vælg priser i menuen
for oven)

Der er masser af bureauer.

Mht. til "spilleregler", så aller-aller vigtigst, sælg _ikke_
ophavsretten, medmindre de betaler en god formue for den.

Andre regler der er:
- aftalen skal være skriftlig og underskrevet
- du "bør" få tilladelse til at anvende billedet
af de badende, deres ansigter er godt nok så
små så de næsten ikke kan genkendes, men det ville
være det mest rigtige at gøre
- forlaget mu _kun_ bruge billedet til den aftalte
bog, hvis de samtidig laver en CD-Rom, så bør den
afregnes seperat, evt. til en reduceret pris (max 50%
ned i pris pr. billede)

- i kontrakten skal du angive
- billedpris for første oplag
- billedpris for efterfølgende genoptryk,
reduceret med f.eks. 50%
- billedpris for efterfølgende oplag
(revideringer af bogen) afregnes igen,
jeg er ikke sikker på hvor meget, men
minimum 50%
- du bør nævnes i bogens billedregister

Det var hvad jeg lige kunne komme på, held og lykke

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-02-05 21:40

On Wed, 09 Feb 2005 20:29:57 +0100, Michael Bothager wrote:

> Illustration af bøger er typisk redaktionel brug, og det er ikke her de
> store guldgruber er (medmindre man får et scoop med Frederik der kysser
> hedt med Alexandra

Det er jo ikke just den slags jeg har

> [...]
> er til omslaget.
>
> Polfoto tager 725,00 pr. billede ifm. bøger og CD-Rom

OK, det virker forholdsvis ens derude så.

> [...]
> - du "bør" få tilladelse til at anvende billedet
> af de badende, deres ansigter er godt nok så
> små så de næsten ikke kan genkendes, men det ville

Det er lidt svært da jeg har absolut ingen anelse om hvem de er ej heller
hvordan jeg finder frem til dem igen

> [...]
> minimum 50%
> - du bør nævnes i bogens billedregister
>

> Det var hvad jeg lige kunne komme på, held og lykke

Jamen jeg siger mange tak for rådene... Det nemmeste ville naturligvis
være hvis der lige var et "færdigt" kontraktoplæg man kunne blive
inspireret af (som der er til mange andre ting). Jura og kontraktskrivning
er ikke ligefrem noget jeg har erfaring med

Men jeg vil da fremlægge et tilbud for forlaget, så må de jo svarer
tilbage om de er interesseret, eller om de i bund og grund bare forsøger
at spare nogle penge ved at bruge amatører. Jeg havde ikke selv overvejet
at det måske kunne være mere organiseret end det ser ud til, og at det i
bund og grund så er til skade for de mere organiserede og prof. freelance
fotografer mv.

Thomas

Fra : Alex W

Dato : 09-02-05 23:18

> [...]
> bund og grund så er til skade for de mere organiserede og prof. freelance

Hej Thomas

Når vi nu er ved den slags....

Når de bare bruger dine billeder uden at du er underrettet, koster det 100%
ekstra.
Det samme hvis de undlader dit navn. Den slags er der faldet dom for. Du
skal bare kunnet dokumentere at du er fotografen )

Vi har skrevet det i vores vilkår, og det er samme vilkår som andre
billedbureauer bruger.

/Alex W

Fra : Michael Bothager

Dato : 10-02-05 10:42

Alex W <alex@skriverstuen.dk> (fjern) skrev:
<snip>
>Når vi nu er ved den slags....

> [...]
Hej Alex,

Der var ikke tale om uretmæssig brug, men en henvendelse fra
forlaget om fremtidig brug.

Vh
Michael

Fra : Alex W

Dato : 10-02-05 17:09

> Hej Alex,
>
> Der var ikke tale om uretmæssig brug, men en henvendelse fra
> forlaget om fremtidig brug.
>
> Vh
> Michael

Hej Michael .. ups ... det var det også ... det plejer jo næsten altid at
være omvendt ... sory.

Billeder til bøger og brochure koster fra 700 og op til små 2000 alt efter
placering størrelse på billedet og oplag.

http://www.chili.dk/ Det er en god rettesnor på priser. De svinger lidt
men Chili er tæt på gængse takster.

/Alex W

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-02-05 20:52

Thomas Rasmussen wrote:

> Umiddelbart er jeg indstillet på at give lov men hvad er normalt i denne
> situation?

Det normale er - eller skal vi var, at du naturligvis skal ha'
betaling for, at forlaget bruger dit billede.

Men Google's billedsøger har skabt en helt ny trend blandt forlagne,
billedredaktørerne søger og finder private amatørbilleder på nettet,
og så skriver de en venligt e-mail, hvor de roser billedet og
spørger pænt om lov til at bruge det i en kommende bog.

De fleste bliver så beæret og stolte over, at lige netop deres
billede kan komme med i en bog, at de gladeligt forærer det helt
gratis til bogforlaget.

På den måde kan en dygtig billedredaktør sidde og spare/tjene
10-20.000 kroner om dagen, og forlaget har jo en DTP'er, der er
skrap til PhotoShop, som lige kan gi' billedet en proff.
billedbehandling...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 09-02-05 21:41

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>og så skriver de en venligt e-mail, hvor de roser billedet og
>spørger pænt om lov til at bruge det i en kommende bog.

Det er da altid noget - frem for bare at hugge billedet.

>De fleste bliver så beæret og stolte over, at lige netop deres
>billede kan komme med i en bog, at de gladeligt forærer det helt
>gratis til bogforlaget.

Hvad får dig til at tro at amatørfotografer er så tossegode? Hvert
foto repræsenterer en arbejdsindsats og andre omkostninger. Om
fotografen er amatør, må i den forbindelese være uden betydning.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 09-02-05 22:08

Peter Loumann wrote:

> Hvad får dig til at tro at amatørfotografer er så tossegode? Hvert
> foto repræsenterer en arbejdsindsats og andre omkostninger. Om
> fotografen er amatør, må i den forbindelese være uden betydning.

Jeg tror ikke, at amatørfotografer er tossegode, men de bliver
smigret og stolte over, at deres billede kan komme i en bog, og
forlagets billedredaktør spiller på, at det er en stor ære, at
billedet er blevet udvalgt til at blive trykt i bogen.

Psykologien er meget rafineret, amatørfotograferne føler at de
bliver anerkendt, og at de er li' så gode som de proff. fotografer,
men de aner ikke, hvad de bør og kan kræve for brugen af deres
billeder, og for ikke at afsløre den uvidenhed, og synke ned på
amatør niveauet, så nøjes de med forærre billedet væk...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex W

Dato : 09-02-05 23:24

> [...]
> at afsløre den uvidenhed, og synke ned på amatør niveauet, så nøjes de med

Hej Niels

Nogle syntes sikkert bare at det er sjovt at se sit billede i en bog...
De tænker nok ikke på at billedet egentligt også repræsentere en værdi i kr
og øre.

/Alex W