Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
RAW format
Fra : Hans Kruse

Dato : 09-02-05 12:14

Selvom det kan virke som en skjult reklame for Capture One, så er denne
artikkel værd at læse
http://www.luminous-landscape.com/essays/rawtruth1.shtml, hvor der også er
den link til Michael Reichmanns artikkel om hvorfor RAW format er godt.

Jeg har brugt Capture One lige siden jeg købte min 10D i oktober 2003 og er
meget tilfreds med produktet. Jeg har også prøvet andre og min Photoshop
Elements 3.0 supporterer også RAW format. Breeze browser, Bible, Canons
værktøjer har jeg også prøvet og ingen falder i min smag som C1, specielt da
stort set alle justeringer jeg har behov for kan laves i dette værktøj.
Capture One understøtter flg.

The latest version, Capture One 3.6 RAW workflow software, supports:
Canon 1Ds MKII, 20D, Pro 1, G5, G3, G2
Fuji S3 Pro
Olympus C8080
Konica Minolta 7D, A1, A2

http://www.phaseone.com/content/software/hotnews/3.6%20windows.aspx

Så er dette software ovenikøbet dansk, hvis det skulle være et godt argument
for nogle. De har dog haft store problemer med at få sidste version 3.6 ud.
20D support måtte vente fra oktober til midt januar. Undskyldningen skulle
være at P1 har omstruktureret deres software for bedre at kunne komme med
support for nye kameraer. Det må vi så håbe er korrekt. Men da selv store og
velrenommerede firmaer (ingen navne nævnt!) kan have store problemer med at
komme med nyt software, så kan det vel undskyldes for en enkelt gang
Software er stadig svært....

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : michael bs

Dato : 09-02-05 12:42

> stort set alle justeringer jeg har behov for kan laves i dette værktøj.
> Capture One understøtter flg.

Dvs du postprocesserer dit billede mest muligt i rawkonvertoren selvom PS
har så kraftfulde justeringsmuligheder? Giver det en bedre billedkvalitet at
gøre så meget som muligt i Rawconvertoren, eller gør du det fordi det giver
en hurtigere workflow? J
eg kan ikke rigtigt finde ud af hvorfor jeg skulle justere skarphed,
shadows, contrast osv i convertoren, når PS har så udbyggede værktøjer
hertil. Om det giver en bedre overall billedkvalitet med mindre støj at gøre
så meget som muligt i selve konvertoren?

mvh Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-02-05 13:02

Det er kommet under en meget gammel tråd fra sidste sommer? Jeg har postet
igen med ny tittel og svarer dig der.
Mvh,
Hans

"michael bs" <michaelschouFJERNDETTE@oncable.dkfjenogsådette> wrote in