Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pletter på objektiv
Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 09-02-05 11:55

I lørdags fik jeg mit Nikon D70 med 18-70 mm. objektivet fra Tyskland,
og jeg var naturligvis henrykt! Kameraet tager knald gode billeder og
ligger godt i hånden, så det er som det skal være.

Der er imidlertid et lille problem: det lader til, at der er to
pletter på objektivet, som jeg ikke kan få væk. Se nedenstående
billede:

http://www.ezben.dk/nikon1870.jpg

Det drejer sig om pletten over kirkeryggen og til højre for det højre
kirketårn.

Jeg har (naturligvis!!) pudset objektivet 100 gange både på frontsiden
og på siden mod censoren. Jeg har renset objektivet med brillerens
ect., men jeg kan simpelthen ikke få de pletter væk. Man ser dem kun
når jeg tager billeder mod eksempelvis en blå himmel. Derfor opdagede
jeg også først pletterne et par timer efter jeg tog kameraet i brug,
og jeg ved derfor ikke, om pletterne har været der fra starten. Jeg
kan naturligvis fjerne pletterne i Photoshop, men det er mildest talt
ret irriterende og tidskrævende.

Mit spørgsmål i denne forbindelse er som følger: hvad bruger I til at
rense jeres objektiver med? Kan pletterne sidde andre steder end på
objektivet? Jeg har desværre ikke andre objektiver, som jeg kan prøve
på kameraet, men pletterne kan vel ikke sidde inde på censoren eller
lignende? Hvad vil I foreslå jeg skal gøre?

I behøver ikke forslå at jeg skal pudse linsen endnu engang. Det har
jeg som sagt gjort 100 gange...

Kan man sende objektivet ind til Nikon? Jeg købte kameraet hos
Technikdirekt.de. Hvem har de som repræsentant i DK? Jeg har set flere
skrive, at de sendte kameraet ind til en dansk importør/reperatør.

På forhånd tak,

Esben

Fra : Deaster

Dato : 09-02-05 12:02

Esben Kolind Laustrup (slet M96R3) wrote:
> [...]
> Technikdirekt.de. Hvem har de som repræsentant i DK? Jeg har set flere
> skrive, at de sendte kameraet ind til en dansk importør/reperatør.

Det er ikke pletter på objektivet, men derimod støv på cmos/CCD censoren,
som skal renses før det kommer væk. Det kan muligvis gøres med en luftboble
for at blæse støvet væk ellers skal selve sensoren renses.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-05 12:14

"Esben Kolind Laustrup (slet M96R3)" <mail@M96R3ezben.dk> skrev i en
meddelelse news:11079466730.895283278528936@dtext.news.tele.dk...

Det har intet med dit objektiv at gøre. Det er skidt på sensoren.
Er der garantikort med fra Nikon Europa (ikke parallelimport men Nikon GmbH)
leverer du det til rensning hos DFA under garantien.
Ellers må du returnere den til Tyskland eller rense sensoren selv. Der
ligger forklaringer på nettet.
Nødvendige udstyr til rensning kan købes her:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_psi.htm

Gert

Fra : Kenneth K

Dato : 09-02-05 12:43

On 09 Feb 2005 10:54:52 GMT, Esben Kolind Laustrup <mail@M96R3ezben.dk>
wrote:

> Kan man sende objektivet ind til Nikon? Jeg købte kameraet hos
> Technikdirekt.de. Hvem har de som repræsentant i DK? Jeg har set flere
> skrive, at de sendte kameraet ind til en dansk importør/reperatør.

Esben, det er som nævnt støv på din CCD. Det er helt almindeligt på DSLR
og slet ikke noget at gå i panik over...som det næsten lyder som om du er
gået :) Personligt ville jeg ikke sende kameraet til service for at rense
CCDen, da det kun er et spørgsmål om hvornår det kommer igen. Det kommer
også ind selvom du ikke skifter objektiv. Det er ikke svært at selv rense
CCDen og ikke så "farligt" som jeg synes mange gør det til.

Her er _stedet_ for info omkring rengøring af din CCD:
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

vh,
Kenneth

--
http://photoblog.pinx.dk/ - a picture a day

Fra : Esben Kolind Laustru~

Dato : 09-02-05 13:30

Kenneth K <fake@it.com> skrev:
> [...]
>hvornår det kommer igen. Det kommer
>også ind selvom du ikke skifter
>objektiv. Det er ikke svært at selv rense

Tak for jeres svar. Så må jeg vel igang med at rense CCD'en. Jeg
har læst linket på pbase som du gav mig Kenneth. Men er der noget
sted i DK, hvor jeg kan købe sådan et "cleaning kit"?

Esben

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-02-05 13:47

Esben Kolind Laustrup wrote:

> Tak for jeres svar. Så må jeg vel igang med at rense CCD'en. Jeg
> har læst linket på pbase som du gav mig Kenneth. Men er der noget
> sted i DK, hvor jeg kan købe sådan et "cleaning kit"?

Prøv med en blæser i første omgang - jeg har ikke været ude for at det har
været nødvendigt med andet. En øresprøjte på apoteket, eller en blæsedims
(hvad dælen hedder sådan en?) hos fotohandleren. At give sig i kast med mere
eksotiske rensemetoder kan være smårisikabelt.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Kodak har _ALDRIG_ produceret Kodakchrome som 120 rullefilm," - Niels Riis
Ebbesen

Fra : KNL DtP

Dato : 09-02-05 22:06

"Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> En øresprøjte på apoteket, eller en blæsedims
> (hvad dælen hedder sådan en?) hos fotohandleren.

Den der øresprøjte - er det nogen i denne her stil?

http://www.cubic-works.com/watchtools/images/wtools0030a.jpg

http://www.bhphotovideo.com/images/items/82347.jpg

http://www.tztoolshop.com/images/ofrei-302.jpg

Har du evt. et billede af dit eget værktøj? Bare så jeg ved hvordan sådan en
fætter ser ud, inden jeg bliver helt til grin på apoteket : )

> At give sig i kast med mere
> eksotiske rensemetoder kan være smårisikabelt.

Jae - jeg har endnu ikke haft mod til at begive mig ind i dybet på mit 10D.
Efter 1½ års flittig brug er det dog tid til en renser...

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-02-05 22:31

KNL DtP wrote:
> "Morten Wartou" <detteskalfjernesnews@wartou.dk> skrev i en meddelelse

> Den der øresprøjte - er det nogen i denne her stil?
>
> http://www.cubic-works.com/watchtools/images/wtools0030a.jpg
Det er stort set sådan en jeg har. Min er dog ikke lilla. :)

> http://www.bhphotovideo.com/images/items/82347.jpg
Absolut uegnet.

> http://www.tztoolshop.com/images/ofrei-302.jpg
Den er sikkert fin, men mangler gummidimsen som den første har - det er rart
nok, hvis man er lidt klumset og kommer til at ramme CCD/CMOS'en. :)

> Har du evt. et billede af dit eget værktøj? Bare så jeg ved hvordan
> sådan en fætter ser ud, inden jeg bliver helt til grin på apoteket : )
Kig på nr. 1. :) En øresprøjte er som regel lavet af gummi hele vejen
igennem. Men om du sparer noget i forhold til at købe sådan en som på det
første billede, ved jeg ej. Prøv fotohandleren først, de er også lidt mindre
end dem fra apoteket og den på det første billede har et ret koncentreret
lufttryk som kan være en fordel.

> Jae - jeg har endnu ikke haft mod til at begive mig ind i dybet på
> mit 10D. Efter 1½ års flittig brug er det dog tid til en renser...
Jo. Det afhænger jo også af hvor forsigtig man er når man skifter objektiver
(hvis man overhovedet skifter).

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Det korte af det lange er, at jeg aldrig mere vil spilde tid på anmelde
net-kriminalitet og børneporno på nettet" - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-02-05 10:17

KNL DtP wrote:
> Har du evt. et billede af dit eget værktøj? Bare så jeg ved hvordan sådan en
> fætter ser ud, inden jeg bliver helt til grin på apoteket : )

De har også de dér øreballoner i Matas.

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-02-05 14:53

Esben Kolind Laustrup (slet M96R3) wrote:

> Der er imidlertid et lille problem: det lader til, at der er to
> pletter på objektivet, som jeg ikke kan få væk. Se nedenstående
> billede:

Som så mange har skrevet: Det er på CCD'en problemet er placeret.
Sandsynligvis er det blot støv, så prøv (et rent sted uden for meget støv -
f.eks. et badeværelse efter et brudebad) at slå spejlet op (kameraets menu -
se manual) og pust så forsigtigt støvet af. Brug evt. et sugerør til at
puste igennem. Ingen savlen mens det foregår .

Jeg har brugt josephpapir (papir, der er fremstillet til aftøring af optik,
kaldes ofte for linsepapir. Det ridser ikke og det støver ikke.) på en
lillefinder til at tøre CCDen af med - men mere besværlige og sikkert meget
bedre metoder foretrækkes af de fleste.

vh
Jan

Fra : Deaster

Dato : 09-02-05 15:09

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> (kameraets menu - se manual) og pust så forsigtigt støvet af. Brug
> evt. et sugerør til at puste igennem. Ingen savlen mens det foregår

Stoooooop, du må sku ikke puste selv, lige meget hvad kommer der en smule
mundvand med. Bruge en af de der blæsebobler som man b.la. kan købe på
apoteket.

--
Deaster
"War is God´s way of teaching

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-02-05 18:48

Deaster wrote:

> Stoooooop, du må sku ikke puste selv, lige meget hvad kommer der en
> smule mundvand med.

Vist gør der ej!
Især, hvis man bruger et pusterør gør der ikke - men man bør selvfølgeligt
ikke fylde munden med mindvand først. Der er jo ingen mening i at puste som
Store Stygge Ulv - det kan sagtens gøres ganske blidt. Men OK, har man et
problem med mundvand, skal man hok lade være.

> Bruge en af de der blæsebobler som man b.la. kan
> købe på apoteket.

Sikkert en glimrende ide - især, hvis man har den med. Men husk at placere
den i støvfrie omgivelser - evt i en plastpose.

vh
Jan

Fra : Morten Wartou

Dato : 09-02-05 20:53

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> mening i at puste som Store Stygge Ulv - det kan sagtens gøres ganske
> blidt. Men OK, har man et problem med mundvand, skal man hok lade

Der vil altid komme noget skidt ud ad munden - og desuden er fugtindholdet i
udåndingsluft ret højt. Jeg holder med Deaster - det er absolut ikke en
anbefalelsesværdig metode. Tænk på en mundstykket på et blæseinstrument -
det bliver fyldt med spyt og skidt når man spiller.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

--
"Og jeg skal faktisk helst ha' en 8-10 erfarne debattører som modkompatanter
i en on-line dabat, førend jeg føler, at jeg får et nogenlunde kvalificeret

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-05 07:51

Som de alle skriver så er det støv på din sensor-

Men husk at holde kameraet nedad, så støvet falder ud.

Du må heller ikke bruge "luft på dåse" eller en kompressor, da der kan være
driv/smøre midler i "luften".

Du kan evt. her se, hvordan man gør under view the tutorial og censor
cleaning:

http://www.photoworkshop.com/canon/markII/mainpage.html

VH
Per