Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af DSLR
Fra : Michael L

Dato : 09-02-05 00:10

Hejsa med jer

For at følge traditionen i gruppen så vil jeg poste endnu et spørgsmål
om hvilket kamera/udstyr jeg skal vælge :)

Faktum er at hvis alt går godt så kommer jeg snart til en bunke penge og
da de jo nødigt skal have lov til at ligge ubrugt hen så skal jeg have
noget nyt legetøj.

Jeg skal have et digitalt SLR kamera med objektiver og hele baduljen.
Jeg har for en del år siden haft et analog Canon SLR i den lavere ende
og havde en masse fornøjelse ud af det, men må indrømme at jeg er
begyndt at hælde til Nikon da jeg synes kvaliteten virker en del bedre her.

Kameraet skal bruges til at genfinde min interesse for fotografering og
eksperimentering med samme. Kameraet vil blive brugt både udendørs såvel
som indendørs. Blandt andet til studieoptagelser af modeller og til
produktbilleder. Men samtidigt også til at tage billeder af hurtigt
bevægende ting(navnligt biler m.m.).

Som i kan høre på det så skal kameraet bruges til en kombination af
hobby og arbejde. Derfor er jeg også villig til at bruge nogle penge på
dette uden dog at slippe 150.000 kr for et nyt digital hasselblad :)

Drømmekameraet er jo helt klart Nikons nye D2X og økonomisk er det
heller ikke umuligt - Jeg er mest bekymret for hvad den endelige pris
ender i når der skal lidt glas til også sammen med en blitz osv.

Hvad vil i evt. anbefale af noget fornuftigt glas til så bred et spektre
som jeg nævner? Jeg har ikke brug for 600 mm linser, men det ville jo
være rart at have en smule rækkevidde i de situationer hvor dette kunne
være nødvendigt.

Hælder som sagt mest til Nikon, men er ikke afvisende overfor noget så
længe det er af en god kvalitet.

Jeg ved fra da jeg brugte Canon at jeg dertil kunne bruge både Tamron og
Sigma linser men har dog aldrig benyttet mig af dette. Kan disse linser
også bruges på Nikon kameraer og hvordan er de i kvaliteten?

På forhånd tak for hjælpen :)

Mvh
Michael

Fra : Michael L

Dato : 09-02-05 00:19

Michael L wrote:
> Hejsa med jer

Glemte lige at nævne at kameraet skal kunne bruges med en ekstern blitz
med skærm til studie optagelserne, men går ud fra de alle kan dette?.

Mvh
Michael

Fra : Povl

Dato : 09-02-05 00:44

Michael L wrote:
> [...]
> Sigma linser men har dog aldrig benyttet mig af dette. Kan disse linser
> også bruges på Nikon kameraer og hvordan er de i kvaliteten?

Her er et par anbefalinger:

http://www.bythom.com/Recs.htm

http://www.kenrockwell.com/nikon/nikkor.htm

Du kan også få Sigma og Tamron til Nikon.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 09-02-05 08:18

Michael L wrote:
> [...]
> Sigma linser men har dog aldrig benyttet mig af dette. Kan disse linser
> også bruges på Nikon kameraer og hvordan er de i kvaliteten?

Der er ofte Nikon D2H i dba for under 9K. Ellers kommer der nok noget
nyt fra Canon og Nikon om et par uge på PMA.

--
Venligst, Thanks, Grüße,
Thomas Schreiber

Fra : Michael L

Dato : 09-02-05 12:59

Michael L wrote:
> Hejsa med jer

Tak for svarerne indtil videre. Jeg gjorde det måske ikke helt tydelit
men jeg vil også meget gerne have lidt råd med på vejen om valg af hus.

Dem jeg har kig på er Canon EOS 20D, Nikon D70, Fujifilm S3 Pro og Nikon
D2X. 20D og D70 udemærker sig ved at være billige i anskaffelse og ser
stadigvæk ud til at være en god kvalitét. Dog har D70'eren den ulempe at
der ikke findes et vertikalgreb til det, hvilket er vigtigt for mig da
jeg ofte skyder billeder fra denne vinkel og fordi det giver kameraet en
mere robust størrelse.
Jeg har ingen kendskav overhovedet til hvordan Fujifilms kameraer er i
praksis og det er jo svært at udtale sig om D2X'eren endnu.

Så jeg høre gerne fra alle jer der har kendskab til overnstående kameraer.

Mvh
Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-02-05 13:25

> [...]
> praksis og det er jo svært at udtale sig om D2X'eren endnu.
>
> Så jeg høre gerne fra alle jer der har kendskab til overnstående kameraer.

Michael, det bliver formentlig for det meste folk, der priser deres egne
kameraer og deres eget valg. Det er jo klart for man har foretaget sit valg.
Jeg vil nu råde dig til at læse anmeldelser virkelig grundigt for alle disse
kameraer på sites, der gennemgående har seriøse gennemgange. De har klart
hver deres små kæpheste og nogen blive også beskyldt for at være i lommen på
visse fabrikanter, men jeg kan ikke se, der er belæg for denne påstand, da
det også ville være døden for en reviewer på længere sigt. Netop ved at læse
et antal reviews får man filtreret de enkelte "skæverter" fra og du kan
relatere det til dine behov.

Her er en liste over de sites, jeg vil anbefale

http://www.dpreview.com/
http://www.imaging-resource.com/
http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html
http://www.dcresource.com/
http://www.outbackphoto.com/
http://www.luminous-landscape.com/

Jeg har selv en Canon 20D og er meget tilfreds med den. Den er lynhurtig på
alle måder, pålidelig og hurtig AF, meget lav støj ved højere ISO værdier,
8mp opløsning (rart, da jeg ofte beskærer mine billeder). 20D har pt. fået
de bedste anmeldelser i klassen under 20K. Jeg valgte ikke 20D ift. D70
eller Fuji etc., da jeg allerede havde investeret ca. 33K i Canon (L-serie)
og Sigma (EX) objektiver. Jeg valgte ikke kamerahus alene, da jeg købte i
september 2003, men system og Canons objektivserie var til mit brug det
bedste mht. kvalitet og pris. Jeg skyder kun i RAW og nogle gange løber jeg
ind i begrænsningen på 6 RAW billeder i bufferen. Hvis man ser på Canon og
ikke kan leve med den begrænsning så er der jo 1D mk II'eren, som mange
sværger til. Den har samme opløsning som 20D, men er et rent prof. kamera.
Batterigrebet på 20D har fået en del kritik for at kontakterne ikke passer
perfekt og det har jeg også konstateret. Jeg har viklet noget tape rundt om
den øverste del, der har kontakterne og så er det væk. Jeg bruger dog ikke
batterigrebet ret meget, selvom det giver et bedre hold om kameraet.
Jeg har ikke nogen erfaring med andre kameramærker, så derfor ingen
kommentarer om det. men gør dig klart, hvad dit behov er og hvilken rolle
hastighed, opløsning, etc. spiller.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Michael Bothager

Dato : 09-02-05 18:36

Michael L wrote:

> [...]
> praksis og det er jo svært at udtale sig om D2X'eren endnu.
>
> Så jeg høre gerne fra alle jer der har kendskab til overnstående kameraer.

Jeg er af den overbevisning at du vil kunne få mere eller mindre det
samme resultat med størstedelen af dine billeder set ud fra et
kamerateknisk synspunkt, når du har lært at anvende kameraet fuldt ud.

Jeg vil foreslå dig at du går ned til en fotohandler, og prøver at
"befamle" kameraerne selv. Prøv at se hvordan knapperne sidder, hvordan
ergonomien føles, om det virker rigtigt og logisk for dig, eller om du
skal spørge om hvordan man gør det og det andet.

De tager allesammen billeder, og man skal nok være "pixel-beskuer" for
at finde større forskelle i billederne.

En helt anden ting er hvis nogen af dine venner har samme kamera som
dig, så kan man også udveksle erfaringer, og evt. løne udstyr af hinanden.

Det kamera du "svinger bedst med" er det kamera du skal købe.

Selv vil jeg helst undvære vertikal greb, da kameraet så bliver mindre
og virker mindre "truende" på folk, men det er bare min smag.

--
Med venlig hilsen / Kindest regards
Michael Bothager

Fra : AS

Dato : 09-02-05 20:04

"Michael Bothager" <not@valid.com> wrote in message

> Selv vil jeg helst undvære vertikal greb, da kameraet så bliver mindre
> og virker mindre "truende" på folk, men det er bare min smag.

Her er jeg enig. D2X er meget læker, men jeg vil helst vente på næste model,
som bliver (det vil jeg tror) noget i den samme stil teknisk, men i
størrelsen som D70.

Fra : Michael L

Dato : 09-02-05 20:47

AS wrote:

> Her er jeg enig. D2X er meget læker, men jeg vil helst vente på næste model,
> som bliver (det vil jeg tror) noget i den samme stil teknisk, men i
> størrelsen som D70.

Ja der er vi lidt forskellige :) Jeg foretrækker nemlig netop de størrer
kameraer pga. bedre greb-muligheder. Jeg synes også de små udgaver
hurtigt bliver lidt fimsede i det.

Men da jeg står og skal have indkøbt legetøjet indenfor 1-2 måneder så
kan jeg ikke vente på næste model da der formentligt så går et år før
den kommer :)

Men indtil videre ser det ud til EOS 20D står stærkest i den billige
ende - Primært pga. den er en del nyere end D70 og billedekvaliteten og
hastigheden er bedre. Meeen det er sku svært at beslutte sig for
hvorvidt man skal smide de ekstra penge for den D2X. Må vel bare håbe på
der snart komme en anmeldelse.

Men er der ingen der har erfaringer med Fujifilm S3 Pro? Eller måske
modellen før?

Mvh
Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-02-05 22:27

In article <cudpba$jp9$1@news.cybercity.dk>, Michael L wrote:
> Men da jeg står og skal have indkøbt legetøjet indenfor 1-2 måneder så
> kan jeg ikke vente på næste model da der formentligt så går et år før
> den kommer :)

Men den gamle falder i pris når den nye annonceres på PMA.

> [...]
> der snart komme en anmeldelse.
>
> Men er der ingen der har erfaringer med Fujifilm S3 Pro? Eller måske

Den er anmeldt til at være langsom, og på mange områder ihvertfald
et år bagud, men billedkvaliteten skulle være god.

Og husk, når du vælger Canon eller Nikon vejen, så er det dyrt at
skifte når du først har smidt flere penge i objektiver end i kamera.

Fra : Michael L

Dato : 09-02-05 23:48

Povl H. Pedersen wrote:

> [...]
>
> Og husk, når du vælger Canon eller Nikon vejen, så er det dyrt at
> skifte når du først har smidt flere penge i objektiver end i kamera.

Jamen så er Fujifilm ude af billedet og tilbage ved gode gamle Canon og
Nikon.

Nu er problemet så at jeg har kigget efter et par zoom objektiver i
mellemområdet til Canon og synes ikke jeg kan finde nogen med en
fornuftig rækkevidde som stadigvæk har et godt lysforhold. Ikke at de er
dårlige som sådan, men bare at der til Nikon er langt flere objektiver
med et fornuftigt zoom område som samtidigt er rimelig lysstærke.
Nu har jeg ikke brug for store telezoom linser hvor Canon derimod står
rigtig stærkt.

Men hvis valget nu skal være Nikon så synes jeg ikke umiddelbart der er
andet end D2X'eren som virkelig ser ud til at have den rette kombination
af opløsning, hastighed og muligheder(så som deres fede i-TTL flash m.m.)

Og samtidigt synes jeg at ved at vælge 20D og med tanke på at ville
opgradere til deres store system så koster huset alene her det samme som
jeg kan købe D2X'eren til plus lidt glas og så bliver det hurtigt dyrt
sammen med hvad der ser ud til ikke helt så gode glas i den korte ende
som Nikon ikke hvis vi snakker zoom glas i hvertfald ;)

Det er da til at blive tosset af når man nu har pengene til at gå i
hvilken retning det skal være. Men det er jo ikke ensbetydende med jeg
automatisk vil vælge det dyreste. Idéelt set skulle EOS 20D bare være et
Nikon kamera så jeg kunne bruge deres linser så var tingene løst.

Er der nogen der ved om der er rygter om et nyt Nikon kamera til at
afløse D70'eren med som ligger et sted mellem EOS 20D og D2X?

Mvh
Michael

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-02-05 23:59

> [...]
> med et fornuftigt zoom område som samtidigt er rimelig lysstærke.
> Nu har jeg ikke brug for store telezoom linser hvor Canon derimod står

Hvad er du ude efter? I mellemområdet har Canon 70-200 f/2.8 L USM med og
uden IS, under det 24-70 f/2.8 L USM (jeg har denne og er fremragende).
Længere er 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM. Se iøvrigt en hel del her
http://www.fredmiranda.com/reviews/showcat.php?cat=27.
Med 20D kan 70-200 f/4 L også bruges og den er ret populær da, den er
fremragende optisk og ikke koster meget (ca. 650euro). Jeg har den og den er
virkelig god.

--
Kind Regards,
Hans Kruse